Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Debatter rundt debatten vil også bli fjernet som avsporinger. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det alltid legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, eller ved stor pågang. 

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Vi tillater ikke dobbeltråder på rampelys, og MBH samt kongefamilien er intet unntak. 

Anbefalte innlegg

Skrevet
cattleya skrev (12 timer siden):

Ingen burde få inndratt førerkortet av fastlegen på grunn av alkoholmisbruk, hverken du eller han. Det er en helt hinsides regel som er SÅ ødeleggende for folk som ellers kunne fått hjelp. 

Jeg er på en måte enig. Men jeg var uten førerkort da jeg var 3 måneder i behandling, deretter måtte jeg klare meg uten 3 måneder da jeg kom ut. Jeg syns det var ekstremt urettferdig der og da, men samtidig så skjønner jeg det. Det er utrolig lett for noen å gå tilbake til gamle vaner når man er ferdig i behandling og folk lyver om at de ikke har kjørt i rus.

Om man klarer å holde seg unna rus så får man beholde førerkortet. Om man er redd for at arbeidsgiver o.l skal finne ut av det kan man sykmelde seg de månedene man ikke kan kjøre f.eks.

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Morgan Le Fay skrev (5 minutter siden):

Enig i at dette er en god kommentar. Jeg har forståelse for at det ikke kommer noen kommentar fra kongefam ennå, men det ser ikke bra ut utenifra de valgene de har tatt i etterkant av siktelsen av MBH. 
Det gjør jo også at man får tanker rundt de to tidligere fornærmede i saken og hva kongefam har visst og gjort i de sakene. Tror alle har forståelse for at dette er en utrolig krevende situasjon for dem, men håndteringen gjør at en sitter med følelsen at de fortsatt ønsker å skjule/glatte over og det er ikke bra får å si det mildt. 

• Liker 6
  • Nyttig 3
Gjest MissHannigan
Skrevet
Morgan Le Fay skrev (12 minutter siden):

Det er jo helt åpenbart at de har en helt annen virkelighetsforståelse enn resten av oss. Eliten har helt andre spilleregler. Vanligvis spiller de bak lukkede dører. Tror ikke de vet hvordan de skal håndtere dette for å være ærlig.

Den norske kongefamilien har alltid blitt beskrevet som nede på jorda og folkelige. Vi ser nå at dette bare er en fasade.  

De (MM) har pushet hardt for at vi skal se på Marius som en privatperson. En normal gutt/mann. Tenker de angrer på dette nå. Nå må han få de samme konsekvensene og leve under de samme reglene som resten av oss. 

Fasade boblen har sprukket for både dem og oss. 

Skrevet
Aintnofun skrev (2 minutter siden):

Jeg er på en måte enig. Men jeg var uten førerkort da jeg var 3 måneder i behandling, deretter måtte jeg klare meg uten 3 måneder da jeg kom ut. Jeg syns det var ekstremt urettferdig der og da, men samtidig så skjønner jeg det. Det er utrolig lett for noen å gå tilbake til gamle vaner når man er ferdig i behandling og folk lyver om at de ikke har kjørt i rus.

Om man klarer å holde seg unna rus så får man beholde førerkortet. Om man er redd for at arbeidsgiver o.l skal finne ut av det kan man sykmelde seg de månedene man ikke kan kjøre f.eks.

Mange tenker ikke over at det ikke er en menneskerett å kjøre bil, og hvilken fare man kan utsette andre for. Drikker man f.eks hver dag så kan man ha promille uten å merke det selv når man setter seg i bilen pga tilvenning, men sansene er like fullt påvirket. Dette gjelder jo også en rekke sykdommer, det gjeldet også flere medisiner, og da snakker jeg om lovlig medisinbruk foreskrevet av lege. Man burde kanskje være flinkere til å benytte midlertidig kjøreforbud i første omgang, som oppleves mindre inngripende og jo også er det rent formelt, så lenge personen samarbeider. Et midlertidig kjøreforbud er like juridisk bindende, så om man kjører likevel og blir stoppet så vil det bli straffet som kjøring uten gyldig førerkort. 

Jeg skjønner godt at folk reagerer på at han kjører rundt få dager etter denne hendelsen og det som er kommet fram i kjølevannet. Jeg vil si med stor grad av sikkerhet at de fleste som et minimum hadde fått midlertidig forbud i påvente av at problemet kartlegges nærmere, eventuelt blodprøver m.m. Og politiet kan be om en vurdering av om helsekravet er oppfylt dersom de ikke har grunnlag for å inndra førerkortet midlertidig etter sine hjemler. 

• Liker 15
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)

Må være uhyre vanskelig  for kronprinsparet å klare å uttale seg. Rusproblemer og psykisk uhelse eller ei, det å fysisk og psykisk mishandle sine kjørester/samboere i flere år vitner om- beklager uttrykket- et helt forkastelig kvinnesyn. Det ligger som et mørkt bakteppe i hele denne saken. Den som tar seg til rette ovenfor et annet menneske med fysisk og psykisk vold, hva sier det ikke om personligheten? Hva slags rett gir det enkelte å påføre andre smerte og lidelse? 

Ref. Nettavisen-artikkel lenger opp her: Enig i at det er ingen voksne hjemme på Skaugum…

Endret av missLynch
  • Liker 19
  • Hjerte 1
  • Nyttig 7
Skrevet

Det er bra at ihvertfall den ene saken blir etterforsket som vold i nære relasjoner, og ikke kroppskrenkelse. Det er forskjell på hvilken ordlyd som brukes i forhold til foreldelsestid, alvorlighetsgrad og utfall. Tro hva MM tenker om dette? Hun er nok godt klar over konsekvensene av ordbruken, og hvilken advokaten til gullungen velger å bruke. Det ene beskytter voldsmannen og det andre voldsofferet.

• Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Hvis han "bare" hadde vært rusmisbruker, tipper jeg MM hadde vært ute med noe inderlige greier for lenge siden, og landet hadde omfavnet henne og familien. Det er den notoriske volden som er problemet.

• Liker 17
  • Nyttig 7
Skrevet
Helene1982 skrev (8 timer siden):

Når de sier: betalte kontant. Betyr det at han hadde kontanter? Var det normalt å gå med kontanter 2017? Og var det etter dette at han fikk «behandling»? 

Det er jo ingen som legger igjen spor ved kjøp av narkotika i Norge 

• Liker 4
Skrevet
Malmfrid skrev (2 timer siden):

Men det er Harald ... tror du virkelig at Haakon og Mette Marit ville fått samme oppslutning?

Ja det tror jeg.. For om kort tid er dette glemt og monarkiet vil bestå 

• Liker 2
Skrevet
Justlooking skrev (11 timer siden):

Hvorfor tror du det etter alt som har skjedd  den siste tiden? 

Fordi monarkiet står støtt i Norge og har alltid gjort. Denne saken med MBH blir etter en tid ikke nevnt mer og monarkiet vil fortsette som før

• Liker 2
  • Nyttig 1
Gjest takinova
Skrevet
Carrot skrev (15 timer siden):

En innrømmelse fører ikke til at man mister føreretten.

har du noe dokumentasjon på dette? At de tar fra deg føreretten på mistanke uten bevis? Altså man kan samtykke til førerkortbeslag men uten et samtykke må vel saken føres for en domstol? 

Nope.. Det vet vi ikke slik det er nå, men vi synser :D det er vi gode på.. 

Kapittel 14 starter med 

https://lovdata.no/forskrift/2004-01-19-298/§35

MEN - da må det taes blodprøver osv som viser at han faktisk var ruset - og så langt er vel ikke det gjort, selv om noen innrømmer å ha ruset seg er ikke det nødvendigvis nok hvis man ikke samtykker til førerkortbeslag. Da må det via domstolene.

I tillegg finnes denne 
https://www.helsedirektoratet.no/veiledere/forerkortveileder/midler-som-kan-pavirke-kjoreevnen-35-37#gjentatt-eller-vedvarende-bruk-av-rusmidler-og-legemidler-til-rusformal

igjen må det da dokumenteres fra politiets side at han har vært ruset osv osv, og det har de vel ikke gjort? Tatt prøer av han, han har vel ikke en gang vært til avhør - så nei, jeg tenker jo at selv om loven åpner for å frata føreretten er det ikke nok at han sier "ja jeg var rusa" tror jeg ikke.. Merk - tror.. 

Du tar enkelt og greit feil. Hvis du går til legen din og innrømmer at du ruser deg, så vil han sende melding til statsforvalter og du vil blir fratatt sertifikatet midlertidig. Trenger ingen rustest. Det samme burde i teorien skje om man går ut i media og forteller hele verden at man ruser seg.

Gjest gansketeit
Skrevet
xemiliex skrev (1 minutt siden):

Hvis han "bare" hadde vært rusmisbruker, tipper jeg MM hadde vært ute med noe inderlige greier for lenge siden, og landet hadde omfavnet henne og familien. Det er den notoriske volden som er problemet.

Det er sant. Og den volden har han, så langt vi vet, utøvd mot tre kvinner han har vært samboer med. Så ja, en notorisk voldsmann er det uhyre vanskelig å få sympati for. 

Skrevet

Jeg har ikke lest meg opp på de siste sidene her nå, men skyter inn noe off topic. 

Kjenner en litt emmen smak i forbindelse med at kongehuset vårt har blitt tabloid-news og Paparazzi-yndlinger. Og dette shit-showet av en mnd i kongehuset skal avsluttes med at Durek (som syns vi er mindre begavede rasister) skal få sitt moment med "Prinsesssen og halve kongeriket" i Geiranger. 

Disse sakene "møkker til" det høyhetlige. 

Jeg er enig med de som ønsker mer enn "ingen kommentar" fra kongehuset nå. Asap! Har egentlig gitt det opp, de har bestemt seg for å ikke kommentere noe som helst i noen av sakene. Som @NordreSving nevnte, så burde de komme på banen å redegjøre for noen standpunkter om ikke annet - og minne om hva de står for, repetere noen overordnede linjer de følger. For akkurat nå fremstår det som det er fullt opprør if i kongefamilien -  og at de av de som jobber for Norge - kongehuset, har gått og gjemt seg til dette brenner ut. 

• Liker 16
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet
MissHannigan skrev (1 time siden):

Tror de aller fleste i Norge hadde hatt stor sympati med Marius om dette kun handlet om rusavhengighet og psykisk sykdom. De fleste ville ønsket Marius god bedring og fred fra pressen. 

Her snakker vi om fysisk og psykisk misshanlig, grov vold og trusler mot sine partnere de 7 siste årene. SYV ÅR. Han har også en omgangskrets man stiller store spørsmålstegn ved.

Rus og psykiske lidelser er det Marius selv som følte han måtte ta med i beklagelsen sin. Helt unødvendig å ta dette med i en beklagelse, da det ikke er en unnskyldning for grov vold mot partner. Han har dog greid å få flere til å sympatisere med han på grunn av det. Well played 👏

Selv om jeg liker monarkiet og mener de vil bestå og håper på det så støtter jeg ikke sett MBH har gjort. Men han er ikke det spor kongelig.

Jeg var også i starten klar på att jeg tok ikke parti med noen sider før det kom uttalelser fra begge parter. Det har det gjort og da må MBH ta sin straff. Men han må straffes på lik linje som andre i samfunnet som har gjort det samme. Å staten Norge må gjøre noe med loven som gjør att alle får mye strengere straff for slike ting. De må gjerne sitte inne i 20 år for min del.. men det må være likt

• Liker 2
Gjest Bestemoren
Skrevet
MissLucy skrev (10 timer siden):

Er så lei av sånne rykter. Det er helt umulig å verifisere om folk har sett det de tror de har sett, eller om den som kommer med ryktet er den som faktisk har sett noe, eller om det man ser på en video faktisk er det man tror man ser. Vi ser jo bare i denne tråden hvordan den minste fjær blir til et kyllingfabrikk, og alle som har lekt hviskeleken vet hvordan en historie forvrenges til det ugjenkjennelige når den hviskes fra person til person. 

Og i mellomtiden dras ryktet til en ung jente gjennom søla.

For det som helt sikkert skjer, er at når vi har lest 10 forskjellige personer hviske litt sånn viktigper om noe som noen de kjenner kanskje har sett, muligens litt sånn i halvmørket - det er at selv om vi ikke tror det, for det er ikke dokumentert, så er det likevel sånn at det plantes en forestilling i bevisstheten til de som hører det eller leser det her inne. Åja, så det går rykter om prinsessen på X? på reddit? på sørlandet? ja, det er jo ingen som vil si akkurat hva de går ut på, men det er jo så mange som sier det, så kanskje det er noe i dem. Ingen røyk uten ild liksom.

Hvis du ikke kan si hva du vet, og at du så det selv, og du var edru da du så det, og lysforholdene var gode og du  ikke er i tvil om hva du så, så bare hold det for deg selv, for det er verdiløst uten en kontekst som gjør at vi kan ta selvstendig stilling til troverdigheten. Dette er enda viktigere hvis ryktet gjelder noe som er straffbart.

Dette innlegget til @MissLucy støtter jeg 100%!!!

Gjest Malmfrid
Skrevet

Jeg har nok fokusert mest på rus-delen av hans "historie". Beklager å ha satt til side den delen som omfatter volden han har begått og som overskygger det som går på rus og psykiatri. 

Det er helt klart det som er mest alvorlig her. 

Skrevet
Jobbermedbarn skrev (1 minutt siden):

Utrolig tøff dame. Kan det være at avhørene hennes er viktige ifht en evt utvidelse av siktelsen? 

Jeg tipper at hun er den eneste av de som ikke er forelsket/har følelser i han lenger, og med hun så vil det kunne vises til et mønster over tid. Hun har fått det på avstand og klarer å se galskapen. Når en er tett på voldsmannen så ser en ikke hvor ille det er fordi han klarer å normalisere og bagatellisere sin oppførsel.

• Liker 25
  • Hjerte 2
  • Nyttig 6
Skrevet
elskersommer skrev (17 minutter siden):

Fordi monarkiet står støtt i Norge og har alltid gjort. Denne saken med MBH blir etter en tid ikke nevnt mer og monarkiet vil fortsette som før

den vil nok henge ved lenge, men jeg tror du har helt rett i dette også blåser over ift selve monarkiet som sådan.

Et godt eksempel er hvordan monarkiet i UK tilsynelatende var nede for telling noen år på 90-tallet og tidlig 2000-tall, men står stødig igjen til tross for støyen rundt prins Andrew og prins Harry. Og det skyldes nok at de har hatt positive ting å kompensere med, som f.eks Walesfamilien.

Trond Noren Isaksen kommenterte at en del av grunnen til at denne skandalen pluss alt bråket rundt Märtha får ta så mye plass, er fordi det er et tomrom der de positive sakene pleide å ta plass, og det tomrommet skyldes kongeparets høye alder, MMs sykdom og (dette sier han ikke, det er mine ord) at IA ikke er i aktivitet som arbeidende kongelig ennå.

https://www.aftenposten.no/norge/i/ny9VWa/de-kongelige-tar-langt-faerre-oppdrag-enn-foer-druknes-i-braak-og-sirkus

• Liker 5
  • Nyttig 2
Gjest
Dette emnet er låst og det er derfor ikke mulig å gi flere svar.
  • Opprett ny...