Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for regelbrudd, ved høy aktivitet kan tråden bli stengt for moderering over kort eller lengre tid avhengig av kapasitet.

Minner spesielt på regelen om opphavsrett, brukerdebatt og spekulasjoner. Debatter rundt debatten og debatter rundt andre debatanter vil bli fjernet som avsporinger og ved høy gjentagelse vil vi vurdere innføring av kortere utestengelser for å holde fokuset på selve saken. Ved høy aktivitet kan det bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemelding. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)
TigerK skrev (17 timer siden):

Hva sier det om ham at alle kvinnene han tar med til sengs sovner før han er ferdig? Ikke noen Casanova akkurat da, eller?

Dette er faktisk vanlig  bieffekt ved kokainbruk har jeg hørt. Ikke at dama sovner men at du aldri kommer i mål og derfor bare kan holde på og holde på uten å bli ferdig. 

Endret av FruR
  • Liker 12
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
FruR skrev (6 minutter siden):

Dette er faktisk vanlig  bieffekt ved kokain bruk har jeg hørt. Ikke at dama sovner men at du aldri kommer i mål og derfor bare kan holde på og holde på uten å bli ferdig. 

En kjekk, rik, populær ung mann som kan holde på i timevis? Må da være alle kvinners drøm. Merkelig at de sovner før ham. Det er vel som regel omvendt?

• Liker 3
Skrevet
FruR skrev (3 timer siden):

Jeg legger meke til at de diskuterte hva som kunne gi strafferabbat og ikke i dag men de har ikke diskutert om noe kunne vært skjerpende for straffen?  

Det var jo forsvarets prosedyre idag. Hvorfor skulle forsvarerne diskutere skjerpende forhold?

• Liker 3
  • Nyttig 6
Skrevet
Kvittre skrev (9 timer siden):

å tenke at folk som sitter i fengsel ikke bør få kald drikke er nok gammeldags ja. 

Dessverre enig i at det er gammeldags. For det å skulle ha tilgang til alskens drikke, enten det er brus, energidrikk, iskaffe, iste, sjokomelk, fruktdrikker, eller hva det måtte være, er faktisk heldigvis helt ekstremt nymotens.

INGEN trenger å drikke disse industripåfunnene som eierne bak tjener seg søkkrike på. Det er behov de har funnet på og skapt hos befolkningen de siste få årene.

Vann fra springen, og eventuelt kaffe eller te, er da mer enn bra nok, både for de som sitter i fengsel, og for alle oss andre. Og om innsatte ikke får kaffe eller te heller, er det helt greit for meg, selv om jeg synes de bør få tilbud om det.

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
pøbelsara skrev (5 timer siden):

Jeg er enig i at det virkelig ikke er jobben til forsvarerne å slutshame og så tvil om moralen til kvinnene i denne saken. det er for søren ingen av dem som har anmeldt selv en gang. Det er pervertert at man i et rettsystem driver regelrett slutshaming og karakterdrap for å frifinne noen. Det er forbudt å lyve under ed, men lov for tiltalte og forsvarerne hans?

MBH visste utmerket godt at Nora var influenser og hadde sett innholdet i  kanalene hennes da de ble sammen. Og attpåtil prøver de å rettferdiggjøre angrepen hans på henne ved å vise frem bilder og spørre retorisk om det er rart folk reagerer?

Det er noe pervertert med et nettsystem der forsvarerne kan lyve, stille ofre i et dårlig lys og retraumatisere ofre for vold og overgrep for å frikjenne noen. 

Hans bevitnede kvelertak skal liksom ikke være straffbare fordi hun er en barsk finnmarking som noen ganger legger ut dristige bilder? Hva FAEN er der for logikk? Og etikk?

Bedrives det karakterdrap av de fornærmede nå? Jeg har hatt altfor lite tid til å følge med på denne saken sammenlignet med tidligere/før rettssaken. 

• Liker 3
Skrevet
Benazim skrev (3 minutter siden):

Dessverre enig i at det er gammeldags. For det å skulle ha tilgang til alskens drikke, enten det er brus, energidrikk, iskaffe, iste, sjokomelk, fruktdrikker, eller hva det måtte være, er faktisk heldigvis helt ekstremt nymotens.

INGEN trenger å drikke disse industripåfunnene som eierne bak tjener seg søkkrike på. Det er behov de har funnet på og skapt hos befolkningen de siste få årene.

Vann fra springen, og eventuelt kaffe eller te, er da mer enn bra nok, både for de som sitter i fengsel, og for alle oss andre. Og om innsatte ikke får kaffe eller te heller, er det helt greit for meg, selv om jeg synes de bør få tilbud om det.

Men de må jo kjøpe denne drikken for sine egne penger? De blir ikke sponset av kriminalomsorgen til å kjøpe brus, iskaffe eller juice. Ikke saft engang. 
noen steder er de heldige om de får servert kaffe og eller te. Vann får de jo gratis fra springen. 
Jeg synes det er virkelig at soningsforhold er menneskelig. I Norge er det frihetsberøvelsen som er straffen. Ingen har det fett i fengsel. Og det er kun et par fengsler i Norge som har tilgang på spillkonsoller. Det er absolutt ikke normalt. Breivik har det, fordi han er 100% isolert fra alt og alle. 

jeg stemmer for et soningsopplegg som gjør folk til bedre mennesker. Som kan hjelpe dem med å bygge selvtillit, ha troen på seg selv, slik at de ønsker å bidra i samfunnet. Jeg har troen på at et humant soningsforhold er det beste for å komme ut av dette som et bedre menneske. Vil du ha en bitter, forbanna, traume fylt nabo, eller vil du ha en som har blitt behandlet menneskelig, som har jobbet med feilene sine og (forhåpentligvis) kommer ut som et bedre menneske? Fordi alle som kommer ut av fengsel skal, så godt det kan gjøres, integreres i det norske samfunnet igjen. 

vi kan diskutere i det vide og brede om hvor godt rehabilitert man blir i fengsel, da det stort sett bare er et oppbevaringssted for mennesker som samfunnet skal skjermes fra, men Norge har tross alt en av de laveste tilbakefall prosentene i verden. (Nei, ikke den laveste, men en av de.) og det er vel egentlig målet? 

• Liker 18
  • Nyttig 1
Skrevet

Må bare si at jeg ikke har lest noe i tråden i dag. Men vil gjerne få sagt at jeg håper han får mange år i fengsel. For meg ser han ut til å være en farlig fyr. Mange veldig røde flagg der, spør du meg

• Liker 11
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Skrevet
~ Ada ~ skrev (58 minutter siden):

Bedrives det karakterdrap av de fornærmede nå? Jeg har hatt altfor lite tid til å følge med på denne saken sammenlignet med tidligere/før rettssaken. 

Noe så j… også. Jeg måtte slutte å lese rettsreferat i dag, holdt å følge med her inne. Skaugum-kvinnen fikk virkelig gjennomgå… Og Nora selvsagt. Med Nora føltes det som å bli satt tilbake til en tid man ikke hadde dagens kunnskap om atferd hos voldsofre. «hun kunne fint gått fra ham, hun er en sterk kvinne» liksom…🤮

• Liker 27
  • Hjerte 2
  • Nyttig 7
Skrevet

Syntes 7,7 år fengsel for 39 lovbrudd inkl  4 voldtekter og to tilfeller av (grov) vold i nære relasjoner, var urovekkende mild straff. Håper virkelig dommerne gir ham mer. 

Jeg kjenner til et tilfelle av vold i nære relasjoner i omgangskretsen min. Han fikk 6 år og det uten voldtekter eller flere tilfeller av vold forøvrig.

Han anket og det endte faktisk opp med 8 år! Skal ikke gå inn i detaljer hva han gjorde og kanskje ikke alt jeg vet heller, men neppe mye verre enn det MH har gjort i alle sine (3) forhold. 

Så sammenlignet med denne saken jeg kjenner til ville jeg tippet minst 10 år år for MH.

Er det helt urealistisk å fortsatt håpe det kan ende med noe sånn?

• Liker 28
  • Nyttig 5
Skrevet
NedOpp skrev (19 minutter siden):

Noe så j… også. Jeg måtte slutte å lese rettsreferat i dag, holdt å følge med her inne. Skaugum-kvinnen fikk virkelig gjennomgå… Og Nora selvsagt. Med Nora føltes det som å bli satt tilbake til en tid man ikke hadde dagens kunnskap om atferd hos voldsofre. «hun kunne fint gått fra ham, hun er en sterk kvinne» liksom…🤮

Har ikke fulgt med noe idag. Et par innlegg her inne bare, regnet med det kom til å bli stygt.

• Liker 2
  • Hjerte 3
Skrevet
NedOpp skrev (17 minutter siden):

Jeg kan ikke annet enn å håpe og tro at dommerne også reagerer på forsvarernes ekle og gammeldagse oppførsel mot ofrene og at dette ikke faller i deres favør. Tvert i mot.

• Liker 19
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet
NedOpp skrev (28 minutter siden):

Det er skuffende å høre, og helt unødvendig når man kan angripe bevisgrunnlaget og ikke nøre opp om feilaktige forestillinger og myter. Regner med det er det klassiske forsøket på å danne et bilde av to likeverdige parter mht.maktbalanse og konflikt, der de gjensidig egget hverandre destruktivt, og begge stod fritt til å bli/gå. Heldigvis har det også blitt opplyst om voldsdynamikken fra eksperthold under rettssaken, slik jeg har forstått det. 

• Liker 4
Skrevet
Jullen skrev (15 minutter siden):

Jeg kan ikke annet enn å håpe og tro at dommerne også reagerer på forsvarernes ekle og gammeldagse oppførsel mot ofrene og at dette ikke faller i deres favør. Tvert i mot.

Ja, jeg ble altså så provosert av den victimblamingen vi dessverre var vitne til i retten dag. De skal forsvare sin klient, men at de ikke har anstendighet nok til å unngå  å klandre ofrene er direkte avskyelig å være vitne til. Trodde vi hadde kommet lengre i 2026. Trodde også  bedre om Andrenæs. Ikke rart at ofre ikke tør å anmelde når vi ser hva slags dritt de må igjennom. Håper virkelig dommerene også reagerte på den nedlatende tonen mot ofrene. 

• Liker 27
  • Nyttig 10
Skrevet (endret)
Liljek0nvall skrev (4 timer siden):

Dette er helt absurd. Mener forsvareren virkelig at det er greit å filme uten samtykke, og voldta mens man filmer, fordi det var frivillig sex tidligere på kvelden?! Da er det fritt frem resten av natten, bare man får til ett frivillig samleie? 

Jeg tror ikke noen sa det er greit - men at forsvarerne mente det bør være formildende, det vil si, de mener det gis strengere staffer for f.eks overfallsvoldtekter enn om voldtekten skjer nettopp etter «hadde hatt sex tidligere det døgnet».  Men de sa ikke at noe av det er greit. 

Se for dere at det var motsatt: Sluggerne skulle representere de fornærmede, og Henriksbø skulle forsvare Marius B.Høiby: 

Ville det ha blitt annerledes? Kanskje.

Lurer på hvor selvstendige eller dristige dommerne er. Kanskje har ikke en Tingrett stor makt, så alle må gjennom saken på nytt helt opp til Høyesterett, for å sette en standard for videre saker i kjølvannet av denne. 

Endret av Forumaktivitet
Fjernet gul emoji. De er så irriterende.
  • Liker 2
Skrevet
~ Ada ~ skrev (4 minutter siden):

Det er skuffende å høre, og helt unødvendig når man kan angripe bevisgrunnlaget og ikke nøre opp om feilaktige forestillinger og myter. Regner med det er det klassiske forsøket på å danne et bilde av to likeverdige parter mht.maktbalanse og konflikt, der de gjensidig egget hverandre destruktivt, og begge stod fritt til å bli/gå. Heldigvis har det også blitt opplyst om voldsdynamikken fra eksperthold under rettssaken, slik jeg har forstått det. 

🎯🎯🎯

Og skaugum-kvinnen lyver visst pga x og y. Inkl at hun ikke fortalte at de hadde hatt sex tidligere på natta, da politiet spurte første gangen. At hun lyver om at hun sov mens han filmet og penetrerte med fingeren, og at hun bare slang seg på nå fordi det var blitt filmet. Altså at hun hadde samtykket til den seksuelle handlingen, og ikke sov, men ikke var klar over filmingen per da, og nå lyver om det første fordi hun oppdaget at han hadde filmet… også ble det sagt sånn cirka «flørta med gardisten 5 minutter etterpå» som bevis på at hun har lav troverdighet også… Den Skaugum-voldtekten er vel der offeret har aller minst igjen for å ende opp som fornærmet i en sånn sak, altså sånn med enkle øyne utenfra. Hun er en offentlig person, det ligger langt tilbake i tid, og hun vet at folk vil shame henne herfra til evigheten mtp aldersforskjell og diverse (som jo har skjedd både før og under saken). 

• Liker 11
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet
Reisejenta skrev (15 minutter siden):

Ja, jeg ble altså så provosert av den victimblamingen vi dessverre var vitne til i retten dag. De skal forsvare sin klient, men at de ikke har anstendighet nok til å unngå  å klandre ofrene er direkte avskyelig å være vitne til. Trodde vi hadde kommet lengre i 2026. Trodde også  bedre om Andrenæs. Ikke rart at ofre ikke tør å anmelde når vi ser hva slags dritt de må igjennom. Håper virkelig dommerene også reagerte på den nedlatende tonen mot ofrene. 

Ja, nedlatenhet kunne hun og hennes svigersønn ha styrt unna. De stiller seg selv i et dårlig lys som forsvarere. 

• Liker 16
  • Nyttig 6
Skrevet

Er det noen som vet noe mer ang. Julianne Snekkestad? Så at hun ønsker å ta opp saken sin på nytt. Vil det da bli en ny rettssak og evt legge på straff i det han får nå? Jeg syns det er helt utrolig at både frognerkvinnen og nora sine saker er så «milde» med tanke på straff og erstatning. De må jo også opplevd voldekt sånn som mønsteret hans er. 

• Liker 8
  • Hjerte 2
Skrevet
Jullen skrev (57 minutter siden):

Syntes 7,7 år fengsel for 39 lovbrudd inkl  4 voldtekter og to tilfeller av (grov) vold i nære relasjoner, var urovekkende mild straff. Håper virkelig dommerne gir ham mer. 

Jeg kjenner til et tilfelle av vold i nære relasjoner i omgangskretsen min. Han fikk 6 år og det uten voldtekter eller flere tilfeller av vold forøvrig.

Han anket og det endte faktisk opp med 8 år! Skal ikke gå inn i detaljer hva han gjorde og kanskje ikke alt jeg vet heller, men neppe mye verre enn det MH har gjort i alle sine (3) forhold. 

Så sammenlignet med denne saken jeg kjenner til ville jeg tippet minst 10 år år for MH.

Er det helt urealistisk å fortsatt håpe det kan ende med noe sånn?

Ja flere medier bla dagbladet skrev det var steng straff, jeg er uenig,

• Liker 10
Skrevet
~ Ada ~ skrev (10 timer siden):

ja. Såpass ille at selv fangirl Aurdal reagerte.

https://www.dagbladet.no/meninger/angrep-er-det-beste-forsvar/84390382

Note skrev (8 timer siden):

Er det noen som vet noe mer ang. Julianne Snekkestad? Så at hun ønsker å ta opp saken sin på nytt. Vil det da bli en ny rettssak og evt legge på straff i det han får nå? Jeg syns det er helt utrolig at både frognerkvinnen og nora sine saker er så «milde» med tanke på straff og erstatning. De må jo også opplevd voldekt sånn som mønsteret hans er. 

Frognerkvinnen har jo fortalt om to episoder der han har gitt henne sovetabletter (som hun har tatt frivillig), og så våknet opp og sett en flaske olivenolje og han har bekreftet at han har hatt sex med henne, og hun har blitt sint. Så, ja…

• Liker 10
  • Hjerte 2
  • Nyttig 4
Skrevet
Orly skrev (På 18.3.2026 den 16.10):

Tipper han anker , mange prøver vel det , så kan man heller håpe det blir endra strengere i neste runde 

Blir straffen lav nok, så er det nok ikke lurt å anke for hans del. Kommer de til å ta opp igjen saken til J , så kan det bli anke og hennes sak samtidig. Og da kan det bli strengere. 

Men når man ser han kjører igang en litt håpløs sak mot denne boka, så blir jeg ikke overasket om han anker det meste han får av dom.

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...