Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Debatter rundt debatten vil også bli fjernet som avsporinger. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det alltid legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, eller ved stor pågang. 

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Vi tillater ikke dobbeltråder på rampelys, og MBH samt kongefamilien er intet unntak. 

Anbefalte innlegg

Skrevet
Hesmeta skrev (3 timer siden):

Så du mener at "Per Hansen" er en "greiere" voldsutøver, og det er enklere for Pers offer å anmelde og komme seg ut av forholdet? 

Hvor har du gode kilder på at familien har visst om dette? Eller tror du seriøst at det er normalt at familier vet hva voksne barn gjør og sitter med hendene i fanget? Når ingen har varslet før nå, er det mer sannsynlig at familien ikke har vist noe. Det er én som har ansvaret her, og det er utøveren. 

Jeg hyller de andre som har stått frem nå, og faktisk gjør noe som kan motivere andre i samme situasjon til å anmelde. 

Det er jo ikke det det er snakk om. Det at han er medlem i kongefamilien som sikkert har gjort det enda mer vanskelig for ofrene å stå frem og fortelle eller varsle. Det er klart det er en ekstra påkjenning. Kongefamilien er i en øvre maktposisjon. 

MBH sier også at han har tidligere fått hjelp. Så noe må familien ha visst. 

Ser også at div politikere mener at det er helt forferdelig med media dekning og uff stakkars. Men media har vært ganske stille rundt MBH frem til ballongen sprakk. Kanskje det faktisk kan være til hjelp for MBH. Det er ikke lett å gjemme seg unna noe nå. 

• Liker 18
  • Nyttig 2
Skrevet
Felis skrev (14 minutter siden):

Mamma har gjort ganske mye for sin voksne sønn... Hun har to ganger brukt posisjonen og makten sin og publisert sviende kritikk av pressen for å ikke la hennes voksne sønn være i fred. Når han selv oppsøkte rampelyset. Senere har noen lagt lokk på alle sakene om han. Han bor hjemme. Noen har finansiert livsstilen hans. Og når bobla sprakk ble hun hjemme fra jobb for å ta seg av han.

Jeg er enig i at man mister kontroll når barna blir myndige, men det er forskjell på å stå hjelpeløst på sidelinjen å være vitne til at barnet ødelegger livet, og å aktivt tilrettelegge denne ødeleggelsen. Det folk reagerer på er at Mette Marit har tilhørt den siste kategorien.

En annen ting MM burde gjort, er å anmelde han dersom hun visste om så mye som en "ørefik" ift en av kjærestene. Så vidt jeg vet bodde både Nora og hun siste på Skaugum i perioder. 

Kongehuset må ha visst MYE om Marius sine forhold, rusmisbruket hans og omgangskretsen hans. Det ser ikke bra ut at det hele har blitt indirekte "sponset". 

• Liker 21
  • Nyttig 4
Skrevet
MissHannigan skrev (41 minutter siden):

Det er enda mer spesielt om moren til voldsmannen, en voldsmann som er en del av tungt kriminelle miljøer, har visst om dette i 7ÅR! og latt den voksne sønnen leve videre i sus og dus uten noen konsekvenser. Og ikke minst levd under samme tak som familien. Det er spesielt det!

At disse mødrene ikke har gått bak ryggen til sine voksne døtre og levert en anmeldelse er helt forståelig. De hadde ikke kommet noen vei med det.

Om MM har visst om vold og utagerende adferd så er det spesielt og ille at de ikke har sørget for at han fikk behandling for dette ja, helt enig. 

• Nyttig 3
Gjest Bestemoren
Skrevet

https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/marius-hoiby-og-rusvold-elendig-krisehandtering-av-kongehuset/o/5-95-1963439

«Bærer preg av hersketeknikk

Så har vi den skriftlige redegjørelsen til Marius Borg Høiby. Jeg betviler ikke at han mente det som sto der, men man kan likevel oppfatte brevet som ført i pennen av proffe kommunikasjonsrådgivere enn en mann i dyp fortvilelse. 

Det var mer flinkt enn ektefølt. 

Og det bærer preg av hersketeknikk når det brukes uttrykk som «kjæresten min» til en jente han nettopp har utøvd vold mot, både fysisk og verbalt – neppe tilfeldig, men også et ufint spill på følelser. Hennes bistandsadvokat, Mette Yvonne Larsen, har jo også bekreftet at de ikke lenger er kjærester.»

«Samlet sett er dette katastrofalt dårlig krisehåndtering fra slottets side. Selvmål på selvmål. Og bakom synger Märtha og Durek Verrett.»

Skrevet
askefast skrev (8 minutter siden):

Om MM har visst om vold og utagerende adferd så er det spesielt og ille at de ikke har sørget for at han fikk behandling for dette ja, helt enig. 

Mannen, for ja, det er en voksen mann, vi snakker om, kan jo ha fått MANGE oppfordringer til å søke behandling HVIS moren har visst om noe. Men hun har ikke makt til å tvinge han.

• Liker 3
  • Nyttig 4
Skrevet
askefast skrev (1 time siden):

Det er ganske spesielt om mødrene har visst om dette, og bare tiet. Hadde det vært mine barn Hadde jeg levert anmeldelse.

Det høres lett ut å si/gjøre det, men nøyaktig de samme mekanismene slår inn som når kjærestene ikke anmelder. 

Mor anmelder ikke volden datteren er utsatt for, og de samme grunnene til at datteren ikke anmelder volden hun er utsatt for. 

Det er kompliserte saker og dette er det som gjør vold i nære relasjoner så utrolig vanskelig. Ikke legg skam på mødrene i tillegg. 

• Liker 33
  • Nyttig 7
Skrevet
askefast skrev (12 minutter siden):

Rus eller voldsbehandling er ikke som antibiotika. Du legges ikke inn for en lungebetennsle, får antibiotika og reiser hjem frisk. Rus- og voldsbehandling kan mottas uten at det fungerer, og det er ingenting med hvem som sørger for behandlingen å gjøre. 

Det er mottageren. 

Marius (eller hvem som helst andre..) kan være i behandling hele livet, og allikevel kvele kjæresten sin på permisjon. 

MM har nok gjort alt hun kan, men selv ikke landets kronprinsesse kan styre over et annet menneske sånn… alt står på Marius selv. Han har alle muligheter, og har også vært i behandling før. Men hvis han ikke VIL det selv, så fungerer ingen behandling i verden. Selv ikke den andre tilbyr han. 

• Liker 24
  • Nyttig 3
Skrevet
Malmfrid skrev (1 time siden):

Nei, det er ikke bare du som tenker sånn. 

For meg virker det som hersketeknik - omtrent som "Lille venn".

Dette er omfattende diskutert og påpekt bakover i tråden 🙂 Vet ikke om det går an å søke. Det er klassisk rødt flagg. 

• Liker 6
Skrevet

Jeg ser at en del i tråden mener mødrene til disse jentene skulle anmeldt hvis de visste om voldsbruk. Hva om jentene selv ikke ville det? Skulle mødrene da overkjørt døtrene sine? Jeg ville aldri gjort noe min datter ikke ønsket, hensynet til henne hadde gått først.  

Døtrene og (antakelig) mødrene har jo visst om alt han har sluppet unna med før, og det har jo  ikke akkurat vært småtterier!

Når det er sagt tror jeg at det er veldig mange som er glade for at katta endelig har sluppet ut av sekken, det var på høy tid. 

Fasaden sprakk og det var ikke mye pent det som skjulte seg bak den. 

• Liker 27
  • Nyttig 3
Gjest Vanedis
Skrevet

Jeg har lurt på hvorfor Julianne Snekkerstad ikke er innkalt til avhør, når Nora Haukland har fått innkalling, jf. https://www.dagbladet.no/nyheter/nora-haukland-innkalt-til-politiavhor/81807287?

Jeg ser at politiet opplyste i går at anklagen fra Snekkestad ikke er en del av den pågående etterforskningen, jf.  https://www.dagbladet.no/kjendis/hoibys-ekskjaereste-apner-opp/81791155 .

Hvis det er pga foreldelsesfrist, bør politiet se nærmere på det, siden den fristen er 10 år ved mishandling i nære relasjoner, jf. https://advokatenhjelperdeg.no/spor-advokaten/nar-blir-en-sak-foreldet/.

Skrevet
takinova skrev (1 time siden):

Var vel en lur kommunikasjonsrådgiver som mener at bruken av kjæresten min var fornuftig for å skape følelser i uttalelsen og for å vise sårbarhet hos den kriminelle voldsmannen.

Ikke en eneste kommunikasjonsrådgiver uten tilsvarende utfordringer selv som ville foreslått det. Det står også i kontrast til den kliniske tonen i store deler av resten av meldingen. Om noe av meldingen er Marius egne ord/verk er det akkurat den delen. Klassisk dysfunksjonell atferd når hun har slått opp…

• Liker 6
  • Nyttig 2
Skrevet
Vanedis skrev (Akkurat nå):

Jeg har lurt på hvorfor Julianne Snekkerstad ikke er innkalt til avhør, når Nora Haukland har fått innkalling, jf. https://www.dagbladet.no/nyheter/nora-haukland-innkalt-til-politiavhor/81807287?

Jeg ser at politiet opplyste i går at anklagen fra Snekkestad ikke er en del av den pågående etterforskningen, jf.  https://www.dagbladet.no/kjendis/hoibys-ekskjaereste-apner-opp/81791155 .

Hvis det er pga foreldelsesfrist, bør politiet se nærmere på det, siden den fristen er 10 år ved mishandling i nære relasjoner, jf. https://advokatenhjelperdeg.no/spor-advokaten/nar-blir-en-sak-foreldet/.

Nora har fortalt om konkrete hendelser: kvelt meg, rasert leiligheten min, rasert mammas hus. 

Juliane har delt at hun ble utsatt for psykisk og fysisk vold, men ikke noe konkret. Det kan hende det er derfor?

• Liker 15
  • Nyttig 2
Skrevet
Sugar&Spice skrev (Akkurat nå):

Nora har fortalt om konkrete hendelser: kvelt meg, rasert leiligheten min, rasert mammas hus. 

Juliane har delt at hun ble utsatt for psykisk og fysisk vold, men ikke noe konkret. Det kan hende det er derfor?

Men da hadde vel et avhør av Juliane vært på sin plass i denne saken for å utdype hva hun har opplevd? Ikke vet jeg, men jeg syns det høres naturlig ut. 

• Liker 7
  • Hjerte 1
Gjest Malmfrid
Skrevet
Sugar&Spice skrev (4 minutter siden):

Rus eller voldsbehandling er ikke som antibiotika. Du legges ikke inn for en lungebetennsle, får antibiotika og reiser hjem frisk. Rus- og voldsbehandling kan mottas uten at det fungerer, og det er ingenting med hvem som sørger for behandlingen å gjøre. 

Det er mottageren. 

Marius (eller hvem som helst andre..) kan være i behandling hele livet, og allikevel kvele kjæresten sin på permisjon. 

MM har nok gjort alt hun kan, men selv ikke landets kronprinsesse kan styre over et annet menneske sånn… alt står på Marius selv. Han har alle muligheter, og har også vært i behandling før. Men hvis han ikke VIL det selv, så fungerer ingen behandling i verden. Selv ikke den andre tilbyr han. 

En ting kan hun styre - og hvis hun er handlingslammet så kunne Haakon eller Harald nektet ham å bo på Skaugum ... eller i det minste nektet ham å ta inn tungt kriminelle ... For dette har vært klart for PST og politiet ... og da selvsagt konge- og kronprinsparet. 

Siden dette har vært forsøkt skjult har det kommet som et stort sjokk på folk - i tillegg til alt det andre som har vært fra den kanten i det siste. 

Skrevet (endret)

Jeg har alltid vært motstander av monarkiet, aldri likt MM og synes veldig synd på ofrene her. Veldig glad for at MBH får søkelyset på seg, ettersom ryktene har florert i så mange år uten at noen har turt å ta tak i dette.

Men som menneske, og som mor til en sønn på vei inn i voksenlivet, så synes jeg uendelig synd på MM. Det er lite man får gjort for å stoppe sin voksne sønns oppførsel, og jeg vedder på at hun angrer på oppdragelsen og feilene hun har gjort, i etterpåklokskapens lys. Det er lett å være en overbeskyttende mor, spesielt i hennes omstendigheter og spesielt når sønnen muligens sliter med sitt fra før av.

Endret av Galanga
  • Liker 7
  • Hjerte 3
  • Nyttig 2
Skrevet
Sugar&Spice skrev (1 minutt siden):

Har han virkelig rasert huset til Nora Hauklands mor også? Denne fyren framstår jo bare verre og verre.

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Skrevet
Marihone skrev (1 time siden):

Ja, rart ikke Kongehuset kommer med en uttalelse og ber om unnskyldning til kvinnene på vegne av hele kongehuset. En donasjon til organisasjoner som jobber mot partnervold hadde også vært på sin plass. 

Men det er nok mye vi ikke vet om Marius og hans oppvekst. Han virker til å ha en skrue løs et sted. 

Jeg vil tro at de er blitt anbefalt å vente til etter han har vært i avhør, av rent justekniske årsaker. Og kanskje særlig etter at MM hadde den kontakten med offeret (som er såkalt uheldig uansett om intensjon var god og offeret ikke opplevde det belastende, ref uttalelse fra bistandsadvokat). Jeg tipper noen er fortvila og verker etter å uttale seg, men har fått klar beskjed om at det må vente. En uttalelse nå må faktisk også finskrives og vektes på alle bauger og kanter kommunikasjonsmessig, fordi folk vil tolke og oppfatte ulikt, så ekstra viktig at det de kommer med ikke er i samme gata som Marius sitt OG at det i minst mulig grad har tolkningsrom. 

• Liker 3
  • Nyttig 3
Gjest Vanedis
Skrevet (endret)
Sugar&Spice skrev (På 16.8.2024 den 11.06):

Eller det kan være at politiet holder seg (enn så lenge?) til at siktelsen"kun" er kroppskrenkelse,  og da er foreldelsesfristen 2 år, jf. https://advokatenhjelperdeg.no/spor-advokaten/nar-blir-en-sak-foreldet/

Ut fra det som har kommet frem via sosiale medier, kan det være at politiet endrer siktelsen til mishandling I nære relasjoner,  og at den gjelder nåværende fornærmede, samt Nora Haukland og Julianne Snekkestad, jf. https://forum.kvinneguiden.no/topic/1787803-marius-borg-høiby/page/187/#comment-34761121

Endret av Vanedis
Skrevet

Fra det ene til det andre, hvorfor er ikke Marius fratatt førerkort? Politiet er jo ellers flink å frata folk førerkort om de ruser seg jevnlig, uavhengig om de kjører bil ruset eller ei.. 

• Liker 23
  • Nyttig 8
Skrevet
MissLucy skrev (1 time siden):

Enig med deg. Og så er det jo sånn at jo større belastningen blir i form av mediepågang og karakterdrap, jo mer sannsynlig blir det at det er en belastning som blir hensyntatt i straffeutmålingen. Så det paradoksale er at alle som hausser opp stemningen, bidrar samtidig til et sterkt argument for lavere straff.

Dette er faktisk et veldig godt poeng. Takk. 
Og man kan fint ytre at nå må man kanskje roe ned litt, det som har kommet har vært nødvendig og bra, men ingen er tjent med om det ender i ny tragedie (eks suicid eller annen alvorlig skade), det er ikke det samme som at man synes synd på Marius. For min del handler det om hensynet til alle rundt, inkludert eks-kjærestene! Alle vi som har erfaring med vold i nære relasjoner og denne type dysfunksjonell atferd og dens konsekvenser også psykisk vet at om det skulle skje vil det fort kunne gjøre det enda verre for dem, føre til enorm skyldfølelse og store psykiske vansker på toppen av det de er påført fra før. Så tenk i alle fall på dem, selv om man gir faen i hva som skjer med MBH sånn på generelt grunnlag

• Liker 2
  • Nyttig 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...