Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Justlooking
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Debatter rundt debatten vil også bli fjernet som avsporinger. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det alltid legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, eller ved stor pågang. 

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Vi tillater ikke dobbeltråder på rampelys, og MBH samt kongefamilien er intet unntak. 

Anbefalte innlegg

MissHannigan skrev (1 minutt siden):

Det er enda mer spesielt om moren til voldsmannen, som er en del av tungt kriminelle miljøer, har visst om dette i 7ÅR! og latt den voksne sønnen leve videre i sus og dus uten noen konsekvenser. Og ikke minst levd under samme tak som familien. Det er spesielt det!

Jeg er på mange måter enig, men hva skulle Mette Marit ha gjort? Og hvordan vet vi at hun ikke har gjort alt som står i hennes makt? Marius er voksen. Hun har ikke makt over ham på samme måte som et barn. Og ja, hun har latt ham bo på Skaugum. Det kan ha vært en feilvurdering. Samtidig har det kanskje gitt mer oversikt over hva han driver med og mer kontroll, da har hun ihvertfall ett kort på hånden: oppfør deg (bedre enn han ellers ville gjort), eller du kan ikke bo her. 

• Liker 8
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Marihone skrev (6 minutter siden):

Nei, det er jo det jeg mener. At selv om man blir rusfri eller får behandling, så er det ikke sikkert personlighetskjernen endres for det. At han kan gjøre dette igjen fordi det er en del av den han er. Men dette vet jeg ingenting om. Det eneste jeg vet, som har mange felles bekjente med Marius er festingen og kokainet. 

Godt innlegg! Dette er en høna-og-egget diskusjon. Min gamle veileder under studietiden sa "en gang alkoholiker, alltid alkoholiker". Dette matcher jo for øvrig AAs syn på alkoholisme.

Det er ikke tilfeldig hvem som blir rusmisbruker, og årsakene er sammensatte. Å tro at Marius blir en kjernekar dersom han blir rusfri, er litt naivt, men derimot får han bedre impulskontroll slik at han kanskje ikke handler med vold når de mørke personlighetstrekkene trigges. Han er nok dårlig nytt for alle som får han som kjæreste.

• Liker 13
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nuwanda2 skrev (6 minutter siden):

Jeg opplever ikke at det er så mange her inne som sier «stakkars Marius», men at noen mener at vi kan la saken gå sin gang ( politetterforskning) og la han være i fred fra media og «debatter» på forum som dette, fordi nå er det lynsjestemming og det kommer det sjelden noe godt ut av.

Enig med deg. Og så er det jo sånn at jo større belastningen blir i form av mediepågang og karakterdrap, jo mer sannsynlig blir det at det er en belastning som blir hensyntatt i straffeutmålingen. Så det paradoksale er at alle som hausser opp stemningen, bidrar samtidig til et sterkt argument for lavere straff.

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vanedis
Korpsnerden skrev (2 timer siden):

Når skal politiet utvide/endre siktelsen til vold i nære relasjoner????

Marius  er siktet for kroppskrenkelse og advokaten hans har ved flere anledninger hevdet at det han har utøvd er den mildeste formen for vold. 

Kvelertak, slag i ansikt (som han selv innrømmer), trusler, våpen (kniv) i veggen. Hvis dette ikke er (psykisk og fysisk) vold (i nære relasjoner), hva må egentlig til for å omfattes av den paragrafen?

Siktelsen er det som gjør meg mest bekymret ift om denne saken blir behandlet rettferdig hos politiet og i rettsvesenet. 

Hvis det ender med frifinnelsen eller et par timer samfunnsstraff, fordi stakkars Marius angrer og nå har søkt hjelp, så er det et signal til alle andre voldelige menn der ute - så lenge du ikke gjør noe verre enn Marius gjorde, så er det helt greit å både true og slå og skremme med våpen.

Tror dere Marius søker hjelp fordi han vil, eller fordi det gagner saken hans? 

Jeg søkte på "vold i nære relasjoner", og fikk opp Straffeloven § 282 Mishandling i nære relasjoner - https://www.advtaha.no/mishandlinginærerelasjoner:

"Med fengsel inntil 6 år straffes den som ved trusler, tvang, frihetsberøvelse, vold eller andre krenkelser, alvorlig eller gjentatt mishandler

a)        sin nåværende eller tidligere ektefelle eller samboer...".

Videre:

"Grunnen til at straffeloven har en egen bestemmelse om mishandling i nære relasjoner, er at lovgiver har sett behovet for en egen bestemmelse som fanger opp alvoret i mishandling i nære relasjoner."

Det spørs om ikke siktelsen endres, når politiet er ferdig med etterforskningen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Malmfrid
Iia skrev (2 minutter siden):

Jeg er på mange måter enig, men hva skulle Mette Marit ha gjort? Og hvordan vet vi at hun ikke har gjort alt som står i hennes makt? Marius er voksen. Hun har ikke makt over ham på samme måte som et barn. Og ja, hun har latt ham bo på Skaugum. Det kan ha vært en feilvurdering. Samtidig har det kanskje gitt mer oversikt over hva han driver med og mer kontroll, da har hun ihvertfall ett kort på hånden: oppfør deg (bedre enn han ellers ville gjort), eller du kan ikke bo her. 

Ikke tatt ham inn på Skaugum i det minste. 

Kongehuset har visst om hans omgangskrets og det er svært dårlig dømmekraft å la dette seile videre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nuwanda2 skrev (6 minutter siden):

Jeg opplever ikke at det er så mange her inne som sier «stakkars Marius», men at noen mener at vi kan la saken gå sin gang ( politetterforskning) og la han være i fred fra media og «debatter» på forum som dette, fordi nå er det lynsjestemming og det kommer det sjelden noe godt ut av.

Denne saken er nok for stor og skandaløs til at det er mulig med ro i media og i forum. Men at alle kan tenke litt over hvordan man ordlegger seg og hva man deler - absolutt. 

Personlig syns jeg det er bra at sannhetene kommer frem. Helt krise for Marius og de nærmeste selvsagt, men denne saken er nok med på å sette partnervold på dagsorden - litt på samme måte som Metoo for noen år siden.

Det er ganske tydelig at det må ha vært tvilsom "trafikk" på Skaugum, og at vårekongelige har "skjult" en overgriper i mange år ("skjult" som i at han har fått bo der, og at de ikke har anmeldt hvis de har visst om partnervolden)  Så den andre siden av dette er jo kongehus-aspektet. Er det ingen grenser igjen der? 

• Liker 15
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Iia skrev (5 minutter siden):

Forstår at dette må ha vært og er helt forferdelig for MM. Men det hun skulle gjort, var å anmelde volden mot disse jentene - dersom hun visste om den. 

Man gjør ALT for ungene sine, og hun er en god person. Jeg er helt sikker på at de har gjort alt de tror er riktig. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, MissLucy said:

det er ikke særbehandling å ikke bli avhørt. Det er lov å la være å forklare seg for politiet. Nå har han sagt at han vil samarbeide, og hvorfor du mener politiets valg av tidspunkt for avhøret skulle være en særbehandling, er meg en gåte.

Det er uproblematisk for meg at det er en gåte for deg.
Jeg kan likevel utdype litt. Måten dette styres på i kulissene er potensielt problematisk, og måten gjerningsmannen håndterer det på er definitivt problematisk. Det bør være en god grunn bak (i motsetning til kongefamiliestyrt) hvert eneste steg videre i denne saken.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest takinova
Isild skrev (1 minutt siden):

Denne saken er nok for stor og skandaløs til at det er mulig med ro i media og i forum. Men at alle kan tenke litt over hvordan man ordlegger seg og hva man deler - absolutt. 

Personlig syns jeg det er bra at sannhetene kommer frem. Helt krise for Marius og de nærmeste selvsagt, men denne saken er nok med på å sette partnervold på dagsorden - litt på samme måte som Metoo for noen år siden.

Det er ganske tydelig at det må ha vært tvilsom "trafikk" på Skaugum, og at vårekongelige har "skjult" en overgriper i mange år ("skjult" som i at han har fått bo der, og at de ikke har anmeldt hvis de har visst om partnervolden)  Så den andre siden av dette er jo kongehus-aspektet. Er det ingen grenser igjen der? 

Samtidig kan man jo skjønner kronprinsparet og kongefamilien. For hva annet skulle de gjort? De kan jo ikke ha ham gående nede på plata. De prøvde å sende ham til London og så til Tønsberg. 

Men det koker for min del ned til Haakons og Haralds manglende dømmekraft når de godtok hele pakka med Mette-Marit. 

Farvel til monarkiet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JustAsking skrev (2 minutter siden):

Det er uproblematisk for meg at det er en gåte for deg.
Jeg kan likevel utdype litt. Måten dette styres på i kulissene er potensielt problematisk, og måten gjerningsmannen håndterer det på er definitivt problematisk. Det bør være en god grunn bak (i motsetning til kongefamiliestyrt) hvert eneste steg videre i denne saken.

Veldig enig, og aller mest for MBH sin egen del. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marihone skrev (22 minutter siden):

Nei, det er jo det jeg mener. At selv om man blir rusfri eller får behandling, så er det ikke sikkert personlighetskjernen endres for det. At han kan gjøre dette igjen fordi det er en del av den han er. Men dette vet jeg ingenting om. Det eneste jeg vet, som har mange felles bekjente med Marius er festingen og kokainet. 

da henger jeg med på tankegangen og jeg er enig, man endrer seg ikke som person om man er rusfri nødvendigvis, men man kan frastå fra å ta valg påvirket av rus. Eksempelvis om man har en tendens til å bli voldelig påvirket av rus men ikke ellers kan man jo håpe at ved å bli rusfri vil man også få en bedring i fht vold osv.. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt høne eller egget dette også for jeg ser folk skriver om MM som mamma og oppdrager, men sannheten er at nå skiver vi om en voksen mann som i løpet av de ni siste årene har vært myndig og tatt egne valg. Han har valgt sin omgangskrets også: https://www.dagbladet.no/nyheter/slar-alarm-etter-dagbladets-avsloring/81790242 og når barna er voksne er det lite ei mamma kan gjøre 🤷‍♀️

Endret av luxifine
  • Liker 22
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marihone skrev (24 minutter siden):

Ja, rart ikke Kongehuset kommer med en uttalelse og ber om unnskyldning til kvinnene på vegne av hele kongehuset. En donasjon til organisasjoner som jobber mot partnervold hadde også vært på sin plass. 

Men det er nok mye vi ikke vet om Marius og hans oppvekst. Han virker til å ha en skrue løs et sted. 

Marius er ikke en del av kongehuset. 

Som mor, så har jeg forferdelig vondt av Mette-Marit nå. Marius er en voksen mann og må selv ta ansvar, men for MM så er han jo fortsatt sønnen.
Slike ting må være utrolig vondt og vanskelig, og så enda mye verre når det blir slått opp og skrevet om i hele Europa. 

• Liker 19
  • Hjerte 4
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Krokenguri skrev (1 time siden):

En liten digresjon. Er drt bare meg som stusser over at han bruker : kjæresten min. I uttalelsen sin. Det er for meg det merkeligste  å legge i en slik offentlig  tilbakemelding. Etter en slik hendelse 

Nei, det har vel vært 40 andre som har påpekt dette tidligere i tråden

• Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

takinova skrev (6 minutter siden):

Samtidig kan man jo skjønner kronprinsparet og kongefamilien. For hva annet skulle de gjort? De kan jo ikke ha ham gående nede på plata. De prøvde å sende ham til London og så til Tønsberg. 

Men det koker for min del ned til Haakons og Haralds manglende dømmekraft når de godtok hele pakka med Mette-Marit. 

Farvel til monarkiet.

Til det siste; veldig enig! Selvsagt skal også kongelige få gifte seg med hvem de vil, men fra den dagen de gjør det, så ødelegges monarkiet fra innsiden - det ser vi nå. Av samme grunn er min personlige mening at monarki er en 1000 år gammel institusjon som ikke er liv laget i 2024. 

De "åpne dørene" begynte med Sonja. Fordi Harald kjempet for å få gifte seg med en "vanlig jente" - og vant den kampen, så kan an ikke si noe på at MM kom inn i familien, eller Ari eller Durek. Og nå sitter vi (de) altså med masse skandaler og rot fra alle de ikke-kongelige i kongefamilien. 

Det passer rett og slett ikke sammen. Kongelig og "vanlig". 

• Liker 23
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

luxifine skrev (Akkurat nå):

Litt høne eller egget dette også for jeg ser folk skriver om MM som mamma og oppdrager, men sannheten er at nå skiver vi om en voksen mann som i løpet av de ni siste årene har vært mybdignog tatt egne valg. Han har valgt sin omgangskrets også: https://www.dagbladet.no/nyheter/slar-alarm-etter-dagbladets-avsloring/81790242 og når barna er voksne er det lite ei mamma kan gjøre 🤷‍♀️

Mamma har gjort ganske mye for sin voksne sønn... Hun har to ganger brukt posisjonen og makten sin og publisert sviende kritikk av pressen for å ikke la hennes voksne sønn være i fred. Når han selv oppsøkte rampelyset. Senere har noen lagt lokk på alle sakene om han. Han bor hjemme. Noen har finansiert livsstilen hans. Og når bobla sprakk ble hun hjemme fra jobb for å ta seg av han.

Jeg er enig i at man mister kontroll når barna blir myndige, men det er forskjell på å stå hjelpeløst på sidelinjen å være vitne til at barnet ødelegger livet, og å aktivt tilrettelegge denne ødeleggelsen. Det folk reagerer på er at Mette Marit har tilhørt den siste kategorien.

• Liker 24
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
luxifine skrev (6 minutter siden):

Litt høne eller egget dette også for jeg ser folk skriver om MM som mamma og oppdrager, men sannheten er at nå skiver vi om en voksen mann som i løpet av de ni siste årene har vært mybdignog tatt egne valg. Han har valgt sin omgangskrets også: https://www.dagbladet.no/nyheter/slar-alarm-etter-dagbladets-avsloring/81790242 og når barna er voksne er det lite ei mamma kan gjøre 🤷‍♀️

Nettopp. Synes MM har fått rettmessig kritikk for å ha kontaktet den fornærmede i saken her, og for å ha latt Marius få en så beskyttet tilværelse uten synlige krav. Men, Marius er voksen og MM kan ikke klandres for hans dårlige valg. Narkomane og voldelige barn kan selv de beste foreldre få, finnes ingen garantier. Får bare håpe at Marius klarer å bli varig rusfri, får seg en ordentlig jobb og eget sted å bo.

• Liker 18
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bestemoren
JustAsking skrev (44 minutter siden):

For øvrig er det flere problematiske rolleblandinger her - hun som kalles «kongehusekspert» i Nettavisen har jobbet ti år som lakei på Slottet. Det forklarer jo siste ukes stadig mer lavpannede innlegg fra den siden, når hun roser MM for empatiske evner (telefon til offeret ETTER at siktelse var tatt ut) og nå altså at bildene er problematiske «fordi kongeparet vil synes det er leit å få se dem».

Inkompetanse, maktmisbruk og rolleblandinger er en STOR og viktig del av denne saken, og det blir verre og verre for hver dag som går uten noen uttalelser. Det er også rart at avhør av Marius ikke skjer før neste uke, så jeg lurer på hva som er grunnen. Eneste gode nok grunn til det måtte vært at han har fått totalt sammenbrudd og ikke er i stand til å bli avhørt (og det håper jeg ikke på på noen måte), men alternativet er særbehandling og det er ikke akkurat bra det heller. En tragisk sak med bare tapere.

Gode refleksjoner fra @JustAsking.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest takinova
Isild skrev (6 minutter siden):

Til det siste; veldig enig! Selvsagt skal også kongelige få gifte seg med hvem de vil, men fra den dagen de gjør det, så ødelegges monarkiet fra innsiden - det ser vi nå. Av samme grunn er min personlige mening at monarki er en 1000 år gammel institusjon som ikke er liv laget i 2024. 

De "åpne dørene" begynte med Sonja. Fordi Harald kjempet for å få gifte seg med en "vanlig jente" - og vant den kampen, så kan an ikke si noe på at MM kom inn i familien, eller Ari eller Durek. Og nå sitter vi (de) altså med masse skandaler og rot fra alle de ikke-kongelige i kongefamilien. 

Det passer rett og slett ikke sammen. Kongelig og "vanlig". 

Ja, det startet så smått med Sonja, MEN - der stopper også sammenligningen. For Sonja Haraldsen kom fra et ganske annet miljø. Hadde Haakon funnet seg en rikmannsdatter hadde ingen sagt noe på det. Hadde Haakon funnet seg ei pen rolig jente fra Kristiansand hadde ingen sagt noe på det. Hadde Märtha giftet seg med en hestevennene sine hadde det vært gode greier. Men man blir jo ofte fascinert av det som er noe helt annet enn sine vante omgivelser og det man egentlig bør lete etter. Jentene som finner seg bad boys og fengselsfugler f.eks. 

Og så poenget ditt: Selv kongelige må få velge selv, men da må man også innfinne seg med at sin rolle i samfunnet kan endre seg. Regner med at Haakon kommer til å overta familiens valgspråk "Alt for Norge". Men det å ødelegge kongehusets renomme gjennom de siste 20 år er neppe å gi alt for Norge. 

Hva hvis den neste i arverekkefølgen blir pasifist feks? Eller nekter å bekjenne seg til statsreligionen? 

Hvor langt skal man trekke dette skuespillet. 

Det minste Haakon bør gjøre når faren dør er å be om en folkeavstemning. Og så bør han dessuten endre valgspråk til noe helt annet enn Alt for Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krokenguri skrev (1 time siden):

En liten digresjon. Er drt bare meg som stusser over at han bruker : kjæresten min. I uttalelsen sin. Det er for meg det merkeligste  å legge i en slik offentlig  tilbakemelding. Etter en slik hendelse 

Forundrer meg ikke i det hele tatt. Typisk manipulasjon og maktdemonstrasjon fra en voldelig partner. 

• Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...