Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Justlooking
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Debatter rundt debatten vil også bli fjernet som avsporinger. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det alltid legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, eller ved stor pågang. 

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Vi tillater ikke dobbeltråder på rampelys, og MBH samt kongefamilien er intet unntak. 

Anbefalte innlegg

Mye man kan si om Nora Haukland men det er tøft av henne å stå frem.  Mulig pr stunt også men tror faktisk ikke det.

• Liker 31
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sinsiew skrev (6 minutter siden):

Voldsomt så mye som skal skrives om dette? Det har da knapt vært oppe i media. 

Hvorfor skulle eksene få betalt for å uttale seg? 

Du lurer på hvorfor det skrives så mye om det i media mens du og andre sitter å hamrer løst på tastaturet og spyr opp eder og galle om temaet? Er vell sånne som dere som gir klikk i avisene som gjør at de vil skvise så mye som mulig ut av saken.

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Consita skrev (2 minutter siden):

Mye man kan si om Nora Haukland men det er tøft av henne å stå frem.  Mulig pr stunt også men tror faktisk ikke det.

Ser ingen grunn til at det skulle være et PR-stunt.

• Liker 10
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonyym97 skrev (På 14.8.2024 den 15.28):

Men det er jo sant? 

Men det er ikke en grunn til å sparke, slå og skremme andre mennesker, spesielt folk som ikke kan forsvare seg og som du liksom skal være glad i. Han har tydeligvis holdt på sånn i 5 år. Det er mange som sliter psykisk uten å holde på sånn.

• Liker 7
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er stor sannsynlighet for at ytterligere 2 kvinner er mishandlet av MBH og hverken VG eller NRK finner grunn til å omtale sakene???

• Liker 12
  • Nyttig 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

avent skrev (2 timer siden):

Må si at jeg er skuffet over norske aviser! Nå har også Nora stått frem om at M var voldelig også mot henne. Dette står ikke bla på VG. Var innom VG nett nå nettopp å der står det faktisk ikke et kvekk om M. Tydelig at dette skal kveles i hjel og glemmes. Trodde ikke at han var et medlem av kongehuset jeg, eller er det bare når det kommer fordeler av det ? 

Hadde dette vært en politiker eller idredskjendis hadde VG smurt det over hele første siden med intervjuer av tidligere kjærester. 

Jeg er ikke imponert og jeg håper at kongehuset nå får seg en skiklig konsekvens.

Det er som Nora sier : han uttaler seg som om dette aldri har skjedd før.

Men som vi nå vet har han ihvertfall gjort dette mot 3 av kjærestene sine. 

Nå så jeg intervju med redaktør i vg på tv2. Å han sa at de måtte være forsiktig med uttale seg før de hadde fått svar av de to andre jentene.. de måtte stille de kontrollspørsmål for å være sikre på att det var hold i det som blir sagt. Det er ikke bare og skrive noe i en slik alvorlig sak.

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

elskersommer skrev (Akkurat nå):

Nå så jeg intervju med redaktør i vg på tv2. Å han sa at de måtte være forsiktig med uttale seg før de hadde fått svar av de to andre jentene.. de måtte stille de kontrollspørsmål for å være sikre på att det var hold i det som blir sagt. Det er ikke bare og skrive noe i en slik alvorlig sak.

Men Tv 2 har omtalt saken allerede. 

https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/nye-anklager-mot-hoiby-ekskjaerester-forteller-om-vold/16920151/

• Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MissLucy skrev (56 minutter siden):

jeg tenker fortsatt at en viktig side av denne uttalelsen er erkjennelsen av straffeskyld, og jeg forventer som sagt ikke at han erkjenner straffeskyld for noe han ikke er siktet for. Ennå. Jeg ser det også som ganske sannsynlig at etterforskningen vil utvides til  å omfatte de to andre, og at siktelsen kan utvides. Jeg legger til grunn at han kommer til å erkjenne straffeskyld også for de forholdene når de blir tatt med, og hvis han mot formodning ikke gjør det, så skal jeg være enig i at det er sterkt kritikkverdig. Men jeg sitter ikke og kritiserer folk for en situasjon som ikke er aktuell ennå.

Hadde det sett bedre ut å legge alle kortene på bordet med en gang?

Helt klart. Men det er hans problem. Han slipper ikke unna.

Kroppskrenkelse

Grov kroppskrenkelse

Kroppsskade

Grov kroppsskade

Det er de fire aktuelle paragrafene hvis noen har utøvet vold uten å drepe. Fra det som fremkommer i media så langt så kan vel tiltalen ende opp med en av de tre første.

Ved å tilstå en gitt paragraf, så kommer han med en egen (eller sin advokat) vurdering av hva som er riktig paragraf. Som er nok så sært å gjøre istedenfor å innrømme at han har utøvet vold, og si at han vil akseptere den straff han blir dømt til. 

Hvis kvinnen fikk sterk smerte av volden, så vil det kunne endre paragraf fra kroppskrenkelse til grov kroppskrenkelse. 

Fra media er det både nevnt hjernerystelse og kvelning. Som kan ha vært assosiert med et forbigående bevisthetstap. Hvis det er slikt, så vil paragrafen kunne bli kroppsskade. 

Men uansett hvilken av disse tre paragrafene som er riktig i dette tilfellet, så kan hans handling ha vært den samme. Det naturlige hadde vært å skrive om handlingen, og ikke en juridisk vurdering av handlingen. 

• Liker 12
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MissHannigan skrev (15 minutter siden):

Rike mennesker har vel alt dette, selv om de ikke er kongelige?

Nei.. alle rike mennesker har ikke det. Nå må folk gi seg

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

elskersommer skrev (2 minutter siden):

Nei.. alle rike mennesker har ikke det. Nå må folk gi seg

Jeg skriver ikke alle? Rike mennesker kan vel fint ha vaskehjelp og lignende, uten å være kongelig? 

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fremmed fugl skrev (4 minutter siden):

Det er de fire aktuelle paragrafene hvis noen har utøvet vold uten å drepe. Fra det som fremkommer i media så langt så kan vel tiltalen ende opp med en av de tre første.

Ved å tilstå en gitt paragraf, så kommer han med en egen (eller sin advokat) vurdering av hva som er riktig paragraf. Som er nok så sært å gjøre istedenfor å innrømme at han har utøvet vold, og si at han vil akseptere den straff han blir dømt til. 

--

Men uansett hvilken av disse tre paragrafene som er riktig i dette tilfellet, så kan hans handling ha vært den samme. Det naturlige hadde vært å skrive om handlingen, og ikke en juridisk vurdering av handlingen. 

det er jo kroppskrenkelse han er siktet for, så litt merkelig å si at det er egen vurdering. Det er politiets vurdering. Foreløpig i hvertfall.

Tipper han brukte det ordet etter råd fra advokaten kun for å sikre at det var samsvar mellom siktelsen og det han erkjenner straffeskyld for.

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

PusheenPusheen skrev (1 time siden):

Er de overvåket inne i sin egen stue, liksom? De har jo rett på privatliv, de også. Og uheldigvis har jo dette blitt misbrukt av Marius da, i tilfelle. 

Tror du virkelig at det eneste stedet Marius har utagert er i sin egen stue? Der er jeg nok uenig med deg.

• Liker 3
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

MissLucy skrev (1 minutt siden):

det er jo kroppskrenkelse han er siktet for, så litt merkelig å si at det er egen vurdering. Det er politiets vurdering. Foreløpig i hvertfall.

Tipper han brukte det ordet etter råd fra advokaten kun for å sikre at det var samsvar mellom siktelsen og det han erkjenner straffeskyld for.

Ja, det hadde kanskje vært uklokt for saken hvis han hadde brukt ord som kunne vike fra selve siktelsen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

anonym 4545 skrev (13 minutter siden):

Det er stor sannsynlighet for at ytterligere 2 kvinner er mishandlet av MBH og hverken VG eller NRK finner grunn til å omtale sakene???

For et mas. Vet du at de ikke jobber med det? Det er alvorlige anklager, så de vil vel sikre at de gjør en grundig jobb. 

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Purple Basil skrev (Akkurat nå):

Tror du virkelig at det eneste stedet Marius har utagert er i sin egen stue? Der er jeg nok uenig med deg.

Uansett hvor de er, så har de krav på privatliv. En i familien var på en fest der Sverre Magnus også var. Vaktene satt ute i bilen utenfor huset. Alt mulig kunne skjedd der inne uten at de hadde sett det. 

• Liker 10
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Consita skrev (13 minutter siden):

Enig. Men det hadde vært enda bedre om hun stod frem før uttalelsen kom, hun kunne jo like godt støttet fornærmede med en gang slik som Snekkestad gjorde. I stedet for å vente til etter uttalelsen, der Nora og hennes opplevelse ble forbigått og ikke anerkjent. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tillegg til å være kronprinspar er Håkon og Mette Marit foreldre. Marius har sannsynligvis hatt masse problemer oppigjennom livet. Han startet ikke som voldsmann som ti-åring, liksom. Utagerende atferd, lærevansker, det er utrolig mange barn som har dette, og foreldrene hjelper til så godt de kan. Det kan være vanskelig å skille når det blir så alvorlig at det brytes lover og regler. Det kan også hende at man lukker øynene i frykt for at det står så gæli til med barnet, og at det er viktig at det ryddes opp innenfor husets fire vegger. Det er sånn vi er. Alle sammen.

Mye sier meg at de ikke har hatt aning om hvor alvorlig dette har blitt. At de nå også har fått en virkelig øyeåpner. Og alt dette skal takles både privat og som kronprinspar. Og igjen har Kongehuset fått et sett problemer de ikke har noen erfaring i å løse. Det har vært bratte læringskurver med både utagerende sjamaner og kokainmisbrukende medlemmer i familien. 

Welcome to the world! Jeg har stor forståelse for at de har det fryktelig vanskelig nå. Og jeg håper at Marius var ektefølt i sin uttalelse om at han ville ta sin straff.

En del har kritisert ham for ikke å forklare seg for politiet. Jeg minner om at det har vært advokaten hans som har frarådet ham det. Det blir nok avhør nå.

• Liker 12
  • Hjerte 1
  • Nyttig 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

CAPS LOCK skrev (På 12.8.2024 den 19.29):

Men hennes historie er ikke en del av siktelsen, og dermed omfattes ikke den av hans forsvareroppdrag, og da kommer ikke han til å uttale seg om den 

Stemmer men den kan trekkes inn for å vise ett mønster

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MissLucy skrev (4 minutter siden):

For et mas. Vet du at de ikke jobber med det? Det er alvorlige anklager, så de vil vel sikre at de gjør en grundig jobb. 

De jobber sikkert med sakene og har selvfølgelig vært kjent med "disse nye anklagene" i lang tid. Tror nok TV2. Nettavisen og Dagbladet også har gjort en grundig jobb. 

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...