Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Tråden gjenåpnes automatisk den kl. 06:00

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for regelbrudd. Minner spesielt på regelen om opphavsrett, brukerdebatt og spekulasjoner. Debatter rundt debatten og debatter rundt andre debatanter vil bli fjernet som avsporinger og ved høy gjentagelse vil vi vurdere innføring av kortere utestengelser for å holde fokuset på selve saken. Ved høy aktivitet kan det bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemelding. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

I forbindelse med den kommende høyprofilerte saken vil denne tråden bli stengt på natten, samt i helger da vi ikke har mulighet til å konsant overvåke tråden hele døgnet. Tråden kan også bli stengt i perioder utenom dette for moderering, men vi ønsker i minst mulig grad å unngå dette. 

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Fremhevede innlegg

Skrevet
Anne907 skrev (På 21.11.2024 den 22.14):

Er da ikke smålig, bare påpeker at det er dumt at Norges kommende dronning sier at hun beundrer storebrors lojalitet mot venner, når disse vennene er... ja, superkriminelle. Jeg synes i utgangspunktet at IA er flott på mange måter og håper hun holder tunga rett i munnen i fremtiden når det gjelder broren. Hvis mamma lar henne få lov til det da.

Men han kan da ha andre venner som ikke er i det kriminelle miljøet? Det finnes helt sikkert positive sider med Marius også. Det er jo ingenting som er svart/hvitt. 

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Margit777 skrev (12 minutter siden):

Men han kan da ha andre venner som ikke er i det kriminelle miljøet? Det finnes helt sikkert positive sider med Marius også. Det er jo ingenting som er svart/hvitt. 

Det spørs hvor mye og hvor ofte han ruser seg. 
Man finner ikke så mange rusmisbrukere som holder på gamle venner - fordi gamle venner er på et annet sted i livet (familie, utdanning, jobb) - og det er ikke mange Ikke rusmisbrukere som orker å være sammen med folk som er rusavhengige. 

Hvor lenge har mishandlingen foregått og hvem har fått det med seg? Det er vel ikke så mange familiemenn som ønsker å være kompis med en som sender bilder/filmer av at han antaster hjelpeløse kvinner som ikke er istand til å gjøre motstand. 

Skrevet (endret)

Jeg reagerer på ideen om å sende Marius Borg Høiby ut til en ambassade. Det var kanskje ment som et tanke-eksperiement, men det avslører også manglende forståelse for hvor langt ute å kjøre denne "mannen" er

Han har vel en politiattest som krever flere sider for å få med alt. 

Han er ikke i nærheten av å ha utdannelse som kvalifiserer til å kunne bidra med noe som helst i diplomatiet. Med mindre man ser "livets harde skole" som utdannelse, da. Eller man tenker at han skal være "hjelpegutt på bil."

Han har et uttalt rusproblem. Noen tror et par uker på avrusing kurerer dette problemet- det gjør det ikke. Behandling over tid trengs. Slik behandling kan gis til personer som er klare for å slutte å ruse seg. 

Han har et sinnemestrings-problem som fører til vold. Her trengs kombinasjon av flere faktorer; konsekvens av handlinger, refleksjon rundt egen atferd, evne og vilje til å ta tak i seg selv og egen situasjon. Behandling over tid. 

De som får innpass til ulike jobber på en ambassade har plettfri vandel. Marius har selv for lengst diskvalifisert seg til et slikt oppdrag. At Marius bør ta et utenlandsopphold når han er ferdig sonet (håper det blir en dom, ja) er kanskje fornuftig. Men at han skal være på en ambassade og representere Norge? Nei takk! 

Endret av Olsen
skrivefeil
  • Liker 21
  • Nyttig 11
Skrevet

HM og MM kan være så snille de bare vil, men i mine øyne er det SLEMT å ikke sette grenser for barn. Man skal sette grenser fra barna er små og oppdra de til å respektere og ha omsorg for andre.

Foreldres oppgave er ikke å oppdra avvikere og sy puter under armene på de mens de ruser seg og banker damer. 

Man får de barna man fortjener. 

• Liker 26
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Skrevet
gansketeit skrev (1 time siden):

Det var vel at han er medlem i en familie der alle utenom han hadde en klar rolle og han hadde ingenting fornuftig å ta seg til. Da ville feks en praksisplass på en ambasade være en god ting for han.

Og hva slags rykte tror du Norge får den dagen MBH står med bensinkanna si og skal tenne på ambassaden? Har du glemt SEKSTEN NULL NULL allerede?

• Liker 27
  • Nyttig 2
Skrevet
Korpsnerden skrev (47 minutter siden):

I tråden her blir det stadig løftet frem hvor fint NH snakker om MM og HM, og det brukes som et slags bevis på hvor flotte og varme (empatiske) kronprinsparet er. 

Lurer på hva hun tenker om dem nå, når hun vet alt de har visst samtidig som hun har uttrykt bekymring for MBH med et ønske om hjelp til å hjelpe ham. 

På meg virker det som de bevisst har holdt informasjon fra de forskjellige kjærestene/eksene adskilt, for at ingen av dem skulle forstå hvor stort problemet egentlig er, eller snakke sammen og ta saken videre. Sikkert det enkleste å gjøre i øyeblikket, men det viser tydelig hvor lojaliteten deres ligger, sammen med frykt for fasade og omdømme. 

De må jo ha skjønt at dette kom til å sprekke på et tidspunkt? Er de virkelig så naive? 

Nei, ikke bevis, men som et innspill minst like mye verdt som andre. Sist nå som ren korreksjon av feilopplysninger (jeg fikk ikke noe som rettet opp i det inntrykket). En kan ikke, som det der og flere andre steder gjøres, sause sammen to ulike individer til ett narrativ. For det første er det feil fordi de ikke er samme person, for det andre dypt problematisk å skyve voldsofre foran seg i egen intense agenda om å devaluere kronprinsessen, når de aldri har signert en slik holdning,  tvert imot. Jeg har også lest noen dra inn at NH's uttalelser skyldes "grooming" fra MM. Igjen å skyve ofre foran i kampen om å sverte, ikke minst er det et svært nedlatende syn på voldsutsatte. NH ble også i en nylig kommentar her brukt som eksempel på hvor "hjerterå" MM er, noe kvinnen selv aldri har hevdet, meg kjent. Tråden mangler fullstendig etisk gangsyn og redelig debattskikk når det gjelder å sverte MM mest mulig. Jeg er fra før på minussiden når det gjelder engasjement for kongehus og har ingen agenda om å idealisere eller ukritisk beskytte noen som helst, men det får være grenser for ufinheter og usakligheter.  MBH eier saken og bør være fokuset. Det er han heldigvis også når han nå er under etterforskning for særdeles grove forhold.

• Liker 6
  • Nyttig 5
Skrevet
Hummingbird2 skrev (9 minutter siden):

HM og MM kan være så snille de bare vil, men i mine øyne er det SLEMT å ikke sette grenser for barn. Man skal sette grenser fra barna er små og oppdra de til å respektere og ha omsorg for andre.

Foreldres oppgave er ikke å oppdra avvikere og sy puter under armene på de mens de ruser seg og banker damer. 

Ja, man gjør ikke barna en tjeneste - tvert imot. 
Jeg har mer tro på tough love når det kommer til rusavhengige. 

Skrevet
Hummingbird2 skrev (22 minutter siden):

Han har vært en voksen mann i snart 10 år, og både Kronprinsen og Nora sier at de har jobbet for at han skal komme seg i behandling. Men han er en voksen mann og tvangsparagrafen sitter langt inne å bruke, og som Nora sier så kan du ikke tvinge en voksen mann som ikke vil…

• Liker 8
  • Nyttig 2
Skrevet
Grüner skrev (5 minutter siden):

Han har vært en voksen mann i snart 10 år, og både Kronprinsen og Nora sier at de har jobbet for at han skal komme seg i behandling. Men han er en voksen mann og tvangsparagrafen sitter langt inne å bruke, og som Nora sier så kan du ikke tvinge en voksen mann som ikke vil…

Han var ikke myndig da han startet sin ruskarriere - og jeg er ganske sikker på at foreldre som selv har holdt på med rus vet hva de skal se etter. 

Skrevet (endret)
Kvittre skrev (2 timer siden):

Jeg tror ikke det var bare arroganse. Posten til Mette Marit og Marius når han var barn gikk via slottet. Noe med sikkerhet kanskje, men til og med julekort skulle sendes til slottet. 

Her var det snakk om noe han skulle levere (selge), det sier seg selv at slottet ikke var hentested og at han burde valgt adresse skjult. Ingen grunn til noe annet.

At en fyr på 19 uten inntekt har en LV bag å selge til 20.000 betyr bare at pengene har sittet løst og at kronprinsparet i alle fall ikke har tatt avstand fra merkepress blant unge ute i Asker.

Endret av O Rakel
  • Liker 24
  • Nyttig 9
Skrevet
BørIkkeSkriveForMy skrev (3 timer siden):

Tipper det er langt flere oppslag om covid-19, men det betyr ikke at visse ting om pandemien blir belyst fullt ut, av den grunn.

1. Virker ansiktsmasker, eller gjør de ikke?

2. Virusets opphav - pangolin, flaggermus eller lab?

3. Smitter man andre om man tar vaksinen?

4. Blir man selv syk om man tar vaksinen?

I mediebobler-episoden lenket til over, føler jeg fokuset er på at "nå mener folket at det er lagt for mye press på kongefamilien". Basert på min omgangskrets, og forsåvidt diskusjonene som går her også, har jeg en litt annen oppfatning. Men jeg henger ikke med folk som er rojalister på sin hals, jeg da.

Edit: Poenget mitt her er at hvordan medier fremstiller ting, har langt mer å si enn antall artikler.

Sammenligne covid-oppslag under en verdensomspennende pandemi over to år med mediedekningen av MBH de siste månedene er irrelevant og kan ikke sammenlignes.

Skrevet
BørIkkeSkriveForMy skrev (2 timer siden):

Hva begrunnet denne pensjonisten det med? At vi ønsker tettere samarbeid i Hells Angels på tvers av landegrenser? At kongefamiliens ve og vel er viktigere enn rikets sikkerhet?

Mye snø ute om dagen, men helt ærlig - hvor nedsnødd kan man være? MBH kan momsregistrere motorsykkelreparasjonsbedriften sin, og bevise over tid at han har andre interesser enn kriminalitet og knusing av telefoner. Han har blitt såpass beskyttet, at det eneste jeg vet at han har interesse for, er å begå lovbrudd. Bra jobba, Mette.

BørIkkeSkriveForMy skrev (2 timer siden):

Ja, det høres veldig bra ut for han, og muligens også vennene hans. Problemet er bare at vi er ganske langt forbi punktet hvor hva som er best for han og mora hans er det viktigste hensynet.

Hva har MM med MBHs kriminelle handlinger å gjøre? Det er MBH som skal ansvarliggjøres her. Ikke moren/kronprinsessen.

Skrevet
DaisyD skrev (2 timer siden):

Unnskyld meg - men da må de ha levd under en stein. De fleste foreldre til rusmisbrukere finner det ut veldig kjapt og setter i gang jobben med å få de ut av misbruket så snart som mulig. 

De fleste? Hvilket grunnlag har du for å hevde det uthevede som en fasit?

Gjest gansketeit
Skrevet
Purple Basil skrev (50 minutter siden):

Og hva slags rykte tror du Norge får den dagen MBH står med bensinkanna si og skal tenne på ambassaden? Har du glemt SEKSTEN NULL NULL allerede?

Jeg eller høyrepolitikeren?  Nå var det han og ikke jeg som syns praksisplass var en god ting.

Skrevet
Korpsnerden skrev (2 timer siden):

I tråden her blir det stadig løftet frem hvor fint NH snakker om MM og HM, og det brukes som et slags bevis på hvor flotte og varme (empatiske) kronprinsparet er. 

Lurer på hva hun tenker om dem nå, når hun vet alt de har visst samtidig som hun har uttrykt bekymring for MBH med et ønske om hjelp til å hjelpe ham. 

På meg virker det som de bevisst har holdt informasjon fra de forskjellige kjærestene/eksene adskilt, for at ingen av dem skulle forstå hvor stort problemet egentlig er, eller snakke sammen og ta saken videre. Sikkert det enkleste å gjøre i øyeblikket, men det viser tydelig hvor lojaliteten deres ligger, sammen med frykt for fasade og omdømme. 

De må jo ha skjønt at dette kom til å sprekke på et tidspunkt? Er de virkelig så naive? 

Mener du virkelig at MBHs pårørende skulle advare alle kvinnene han dro inn i livet sitt og be de holde seg unna deres eget kjøtt og blod, eller misforstår jeg budskapet ditt?

Den makten har ikke foreldre over voksne barn. Samtidig er det rimelig vanlig med ønsketenkning og håpe i det lengste at ting ikke er så ille så lenge som mulig. Det er jo barnet deres uansett hvor gamle de blir. Men nå fra august tipper jeg de har gjort alt de kunne med en voksen sønn så langt denne sønnen har vært villig selv.

Skrevet
Natron skrev (11 minutter siden):

Du skal ikke undervurdere dagens foreldre. 
Jeg kan ikke snakke for alle - men i omgangskretsen vår har foreldre vært enestående. De aller, aller fleste vil barnas beste. 
Ikke uvanlig å starte med narkotika i 16-17 års-alderen og da er foreldre som regel ganske tett på sine barn. 

Skrevet
FruR skrev (6 minutter siden):

1.Det er tegn som tyder på at hun kan ha prøvd å skjule bevis. MM har og vært i avhør har hun ikke ? Eller tar jeg feil? 

2. Det er også mange rykter om at hun ikke har tatt tak i Marius sin oppførsel og oppdragelse da han var liten. 

Det er uansett MBH som har begått alle disse handlingene, ikke moren hans. Han er å anse som et voksent menneske, oppegående nok til å vite hva som er greit og hva som er uakseptabelt. Han har helt på egenhånd tatt valgene som førte til at han nå forhåpentligvis får en lang pause fra å begå mer av det samme.

Jeg tviler på at han har avslørt for moren sin at han syns det er greit å filme en voldtekt og så har hun svart: "Det er fint det, gutten min. Bare husk kondom". Han har selvfølgelig ikke sagt en dritt om det, for han VET godt at det er uakseptabelt. 

Skrevet
Natron skrev (6 minutter siden):

Mener du virkelig at MBHs pårørende skulle advare alle kvinnene han dro inn i livet sitt og be de holde seg unna deres eget kjøtt og blod, eller misforstår jeg budskapet ditt?

Den makten har ikke foreldre over voksne barn. Samtidig er det rimelig vanlig med ønsketenkning og håpe i det lengste at ting ikke er så ille så lenge som mulig. Det er jo barnet deres uansett hvor gamle de blir. Men nå fra august tipper jeg de har gjort alt de kunne med en voksen sønn så langt denne sønnen har vært villig selv.

Jeg mener at de, med bakgrunn av hva de hadde blitt fortalt, kunne stilt spørsmål som "går det bra med deg oppi dette her? Er han grei med deg? Har du opplevd sider ved ham som er problematiske?". 

• Liker 10
  • Nyttig 6
Skrevet
DaisyD skrev (1 minutt siden):

Du skal ikke undervurdere dagens foreldre. 
Jeg kan ikke snakke for alle - men i omgangskretsen vår har foreldre vært enestående. De aller, aller fleste vil barnas beste. 
Ikke uvanlig å starte med narkotika i 16-17 års-alderen og da er foreldre som regel ganske tett på sine barn. 

Det distriktet der jeg kommer fra er kjent for mangeårig rusproblematikk og kriminelt miljø. Det har ikke blitt noen forbedring med årene, og foreldre er maktesløse. 

Så din omgangskrets er din omgangskrets. Det er forskjell fra sted til sted og krets til krets.

Skrevet (endret)
Natron skrev (1 time siden):

La meg si det sånn. MM har tilhørt rusmiljø selv og vet veldig godt hva hun skal se etter. 
Tidligere rusmisbrukere har faktisk den fordelen at de vet hvilke tegn de skal se etter - noe som vi som ikke har den erfaringen strever mer med om våre barn skulle starte en ruskarriere. 

Endret av DaisyD
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...