Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Debatter rundt debatten vil også bli fjernet som avsporinger. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det alltid legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, eller ved stor pågang, også om natten. 

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Vi tillater ikke dobbeltråder på rampelys, og MBH samt kongefamilien er intet unntak. 

Anbefalte innlegg

Skrevet
MissHannigan skrev (5 minutter siden):

Helt enig. Dumt å spekulere da Marius allerede har forklart hvor han får pengene sine fra. Han blir økonomisk forsørget av vår kommende konge og dronning. Ferdig diskutert.

Det forundrer meg at mange som fremhever hvor kritiske de er til MBH samtidig er så villige til å tro ukritisk på hvert ord han sier. 

• Liker 2
  • Nyttig 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
MissLucy skrev (16 minutter siden):

Nei. Det som er kjent informasjon er at MBH sier at hun ryddet. Det kan være sant eller usant. Det vet vi ikke.

Det vi derimot vet er at han sa "rydde" eller "rydde og vaske". Han sa ikke at hun fjernet beviser og kastet kokain i do eller ødela telefonen hennes, som enkelte har prestert å utlede av ordet "rydde".  Men "rydde" er faktisk ikke et synonym til rettststridig fjerning av bevis. 

At han skal ha sagt at telefonen var i orden da han gikk i dusjen men ikke etterpå har jeg aldri hørt, så fint om du kan dokumentere det. Jeg vet at han har sagt at han ikke visste hvem som fjernet sim-kortet, og at det var der tidligere på dagen, så det trenger du ikke å komme med. Det kan du jo velge å tro ham på, men da må du slutte å kalle andre naive. Han har også innrømmet fjernsletting eller forsøk på fjernsletting av innhold på telefoner.

Her må man legge sammen informasjon og trekke noen slutninger, men jeg skal forsøke å gjøre det så klart som mulig. 
1. Marius sin telefon var ødelagt og SIM kortet manglet da han overleverte den til politiet.

2. Fra NRK: «Etter det NRK får opplyst, har Høiby forklart at SIM-kortet stod i telefonen hans tidlegare same dag, men at han ikkje veit kven som tok det ut av telefonen eller kor det er no.» (link under)

3. Politiet ringte Marius 33 minutter før han ble arrestert på Jansløkka skole (ergo var SIM kortet i en inntakt telefon på det tidspunktet)

4. Marius sier han var i dusjen mens Mette ryddet huset hans umiddelbart før hun kjørte ham til Jansløkka skole. 

Altså: I løpet av 33 minutter rydder Mette huset mens Marius dusjer. I dette tidsrommet blir Marius sin telefon knust og SIM kortet fjernet. Marius sier det ikke er han som har gjort det. 

Så kan man tenke hva man vil om dette.

https://www.nrk.no/norge/opplysningar-til-nrk_-marius-borg-hoiby-har-forklart-at-det-ikkje-var-han-som-fjerna-sim-kort-1.17110508

Endret av TigerK
Link
  • Liker 8
  • Nyttig 10
Skrevet (endret)
TigerK skrev (4 minutter siden):

Her må man legge sammen informasjon og trekke noen slutninger, men jeg skal forsøke å gjøre det så klart som mulig. 
1. Marius sin telefon var ødelagt og SIM kortet manglet da han overleverte den til politiet.

2. Fra NRK: «Etter det NRK får opplyst, har Høiby forklart at SIM-kortet stod i telefonen hans tidlegare same dag, men at han ikkje veit kven som tok det ut av telefonen eller kor det er no.» (link under)

3. Politiet ringte Marius 33 minutter før han ble arrestert på Jansløkka skole (ergo var SIM kortet i en inntakt telefon på det tidspunktet)

4. Marius sier han var i dusjen mens Mette ryddet huset hans umiddelbart før hun kjørte ham til Jansløkka skole. 

Altså: I løpet av 33 minutter rydder Mette huset mens Marius dusjer. I dette tidsrommet blir Marius sin telefon knust og SIM kortet fjernet. Marius sier det ikke er han som har gjort det. 

https://www.nrk.no/norge/opplysningar-til-nrk_-marius-borg-hoiby-har-forklart-at-det-ikkje-var-han-som-fjerna-sim-kort-1.17110508

Nei, man  ikke det, og du trenger ikke å være nedlatende og forklare det heller. Vi har sett resonnementet tusen ganger før. Det blir ikke sant bare fordi noen gjentar det enda en gang. Det finnes plenty av alternative forklaringer som kan være like sanne som din foretrukne forklaring, så inntil dette blir behandlet av en domstol så vet vi faktisk ingenting.

Endret av MissLucy
  • Liker 1
  • Nyttig 4
Gjest MissHannigan
Skrevet
MissLucy skrev (1 minutt siden):

Det forundrer meg at mange som fremhever hvor kritiske de er til MBH samtidig er så villige til å tro ukritisk på hvert ord han sier. 

Tenker du han lyver om økonomien sin? 

Trodde flere her mente det var greit at mor og far betaler for voksne barn? Er det ikke greit? Ser det ikke bra ut for kronprinsparet? 

Skrevet (endret)
MissLucy skrev (8 minutter siden):

Nei, man  ikke det, og du trenger ikke å forklare det. Vi har sett resonnementet tusen ganger før. Det blir ikke sant bare fordi noen gjentar det enda en gang.

Hva er ikke sant? At politiet sier de ringte Marius 33 minutter før arrestasjonen? At Mette ryddet huset hans? At Marius sier han tok en dusj? At telefonen var knust da politiet fikk den? 

Ser at du la til at du føler innlegget mitt var nedlatende, etter at jeg skrev dette. Det var ikke min intensjon å være nedlatende. Jeg ønsket å gjøre innlegget så oversiktlig som mulig, for å unngå misforståelser. Beklager hvis det fremsto som nedlatende, det var ikke min intensjon.

Endret av TigerK
Lagt til siste avsnitt
  • Liker 9
  • Nyttig 4
Skrevet

Er det straffbart å være en fuckboy??

Skrevet
Centimeteren skrev (2 minutter siden):

Er det straffbart å være en fuckboy??

Nei, men det er straffbart å være voldelig og begå overgrep. 

• Liker 13
  • Nyttig 4
Skrevet
TigerK skrev (Akkurat nå):

Hva er ikke sant? At politiet sier de ringte Marius 33 minutter før arrestasjonen? At Mette ryddet huset hans? At Marius sier han tok en dusj? At telefonen var knust da politiet fikk den? 

Jeg sier for det første at det med ryddingen bygger på at du tror MBH snakker sant i politiavhør.

Det kan det godt være at han gjør, men det vet vi ikke.

Men sett at han snakker sant, så må du jo likevel, for å komme til din konklusjon, forstå ordet "rydde" på en måte som ikke er i overensstemmelse med vanlig språkbruk. 

Og det kan jo godt være at han bruker det i en videre betydning enn det som er vanlig, men det vet vi ikke. Det er spekulasjon.

Poenget mitt er at selv om noen, eller alle, faktiske omstendigheter stemmer, så er ikke slutningen du treffer nødvendigvis riktig, for det går som sagt an å komme til andre slutninger fra samme fakta. Vi har gjort den øvelsen mange ganger før i tråden, så det er bare å lese litt bakover for å få nye ideer.

• Nyttig 4
Skrevet (endret)
MissHannigan skrev (11 minutter siden):

Tenker du han lyver om økonomien sin? 

Trodde flere her mente det var greit at mor og far betaler for voksne barn? Er det ikke greit? Ser det ikke bra ut for kronprinsparet? 

Jeg vet ingenting om han er troverdig i politiavhør.

Jeg skal mene noe om det hvis det blir sånn minutt-for-minutt-rapportering fra rettssaken som vi har sett i andre straffesaker. Men med det vi vet akkurat nå, så har vi ingen mulighet til å vurdere troverdigheten hans utfra noen få løsrevne setninger uten kontekst. Det betyr at hver gang vi bruker det han sier som "bevis" på et eller annet, så må vi også gjøre den ekstrajobben det er å tenke at det kanskje ikke er sant, og hvordan ser bildet da ut?

Endret av MissLucy
  • Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet
MissLucy skrev (Akkurat nå):

Jeg sier for det første at det med ryddingen bygger på at du tror MBH snakker sant i politiavhør.

Det kan det godt være at han gjør, men det vet vi ikke.

Men sett at han snakker sant, så må du jo likevel, for å komme til din konklusjon, forstå ordet "rydde" på en måte som ikke er i overensstemmelse med vanlig språkbruk. 

Og det kan jo godt være at han bruker det i en videre betydning enn det som er vanlig, men det vet vi ikke. Det er spekulasjon.

Poenget mitt er at selv om noen, eller alle, faktiske omstendigheter stemmer, så er ikke slutningen du treffer nødvendigvis riktig, for det går som sagt an å komme til andre slutninger fra samme fakta. Vi har gjort den øvelsen mange ganger før i tråden, så det er bare å lese litt bakover for å få nye ideer.

Ok, la oss glemme «rydde», da. 

1) Politiet ringte Marius 33 minutter før arrestasjonen (så da var telefon og SIM intakt)

2) Mette var i Marius sitt hus i denne perioden og kjørte ham så til Jansløkka skole

3) 33 minutter senere ble telefonen overbrakt til politiet, knust og uten SIM kort

4) Marius sier han ikke fjernet SIM kortet fra telefonen

• Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 9
Gjest TrineTrollet
Skrevet (endret)
MissLucy skrev (2 timer siden):

Merkelig å trekke kronprinsparet inn i dette, når artikkelen du lenker til i både tekst og bilder viser til omgangskretsen rundt Morten Borg.

Han synes å ha en mer enn romslig økonomi, han lever i praksis et jet-set liv. Siden det ikke er kjent at han er i arbeid, så er det betimelig og relevant å undre på hvor pengene kommer fra? 
Det er nå alminnelig kjent at MBH bor i et hus på Skaugum, og at han, etter eget utsagn, får tyve tusen i mnd. av kronprinsparet. 
Bare disse fakta impliserer mor og stefar, dvs. kronprinsparet, i hans muligheter til å kjøpe seg et festliv i luksus. 

Endret av TrineTrollet
Skrevet
TigerK skrev (Akkurat nå):

Ok, la oss glemme «rydde», da. 

1) Politiet ringte Marius 33 minutter før arrestasjonen (så da var telefon og SIM intakt)

2) Mette var i Marius sitt hus i denne perioden og kjørte ham så til Jansløkka skole

3) 33 minutter senere ble telefonen overbrakt til politiet, knust og uten SIM kort

4) Marius sier han ikke fjernet SIM kortet fra telefonen

Pkt 1: Den ødelagte telefonen var vel ikke den han brukte i det daglige. Trodde det var en gammel telefon han overlevert til politiet.

Pkt 4. Marius "sier". Vi vet hva han sier. Det betyr ikke at det er sant. Det betyr ikke at det er usant heller. Det vet vi ikke.

Uansett så "sier" ikke Marius at MM knuste telefonen. Han sier bare at hun ryddet. Ryddet er ikke synonymt med telefonknusing.

• Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet (endret)
TrineTrollet skrev (7 minutter siden):

Han synes å ha en mer enn romslig økonomi, han lever i praksis et jet-set liv. Siden det ikke er kjent at han er i arbeid, så er det betimelig og relevant å undre på hvor pengene kommer fra? 
Det er nå alminnelig kjent at MBH bor i et hus på Skaugum, og at han, etter eget utsagn, får tyve tusen i mnd. av kronprinsparet. 
Bare disse fakta impliserer mor og stefar, dvs. kronprinsparet, i hans muligheter til å kjøpe seg et festliv i luksus. 

Du lenket til en artikkel som pekte på kretsen rundt Morten Borg, samtidig som du brukte den samme artikkelen til å implisere at "folket", underforstått kronprinsparet, betaler.

Jeg spør deg bare om hvorfor du gjør det? Hvorfor peker du ikke på kretsen rundt Morgen Borg når du lenker til en artikkel om kretsen rundt Morten Borg? Og hvorfor svarer du meg med å dra inn masse annet, når det den artikkelen jeg spurte deg om, handlet om en helt bestemt ferie på en bestemt båt. Hva har det med Skaugum å gjøre? Svar på det jeg spør om heller.

Endret av MissLucy
  • Nyttig 4
Skrevet
MissLucy skrev (2 minutter siden):

Pkt 1: Den ødelagte telefonen var vel ikke den han brukte i det daglige. Trodde det var en gammel telefon han overlevert til politiet.

Pkt 4. Marius "sier". Vi vet hva han sier. Det betyr ikke at det er sant. Det betyr ikke at det er usant heller. Det vet vi ikke.

Uansett så "sier" ikke Marius at MM knuste telefonen. Han sier bare at hun ryddet. Ryddet er ikke synonymt med telefonknusing.

Kanskje du har rett, men jeg vet hva JEG tror har skjedd. Takker for diskusjonen. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Gjest TrineTrollet
Skrevet
MissLucy skrev (45 minutter siden):

Javel. Jeg gir, som jeg sa i det du siterte, beng i privatøkonomien til MBH, og jeg er ikke med på spekulasjoner om den.

Det er opp til deg hva du mener om privatøkonomien til MBH. Samtidig må du ta inn over deg at andre ikke mener det samme som deg i dette spørsmålet. Det har en tungtveiende betydning om økonomien, som vedrører livsstilen hans, kan knyttes til kongehuset. Dette av etiske og moralske grunner, naturlig nok. 

Gjest TrineTrollet
Skrevet
MissLucy skrev (16 minutter siden):

Du lenket til en artikkel som pekte på kretsen rundt Morten Borg, samtidig som du brukte den samme artikkelen til å implisere at "folket", underforstått kronprinsparet, betaler.

Jeg spør deg bare om hvorfor du gjør det? Hvorfor peker du ikke på kretsen rundt Morgen Borg når du lenker til en artikkel om kretsen rundt Morten Borg? Og hvorfor svarer du meg med å dra inn masse annet, når det den artikkelen jeg spurte deg om, handlet om en helt bestemt ferie på en bestemt båt. Hva har det med Skaugum å gjøre? Svar på det jeg spør om heller.

Artikkelen viser at MBH har vært på en luksusferie ved middelhavet. Jeg reflekterer i den anledning over hvordan han er i stand til å finansiere et slikt jet-set liv. All de tid han ikke er i fast arbeid må det kunne undres over hvor finansene stammer fra? Det er et høyst relevant spørsmål å løfte. 

Skrevet
TrineTrollet skrev (8 minutter siden):

Det er opp til deg hva du mener om privatøkonomien til MBH. Samtidig må du ta inn over deg at andre ikke mener det samme som deg i dette spørsmålet. Det har en tungtveiende betydning om økonomien, som vedrører livsstilen hans, kan knyttes til kongehuset. Dette av etiske og moralske grunner, naturlig nok. 

Du har helt rett i at jeg bestemmer selv hva jeg mener, så tilgi meg om jeg blir lei av å bli sitert i det uendelige av folk som trekker frem disse poengene om igjen og om igjen. Samtidig må du ta inn over deg at andre ikke mener det samme som deg om hva som er naturlige etiske og moralske grunner.

• Nyttig 3
Skrevet
TrineTrollet skrev (1 minutt siden):

Artikkelen viser at MBH har vært på en luksusferie ved middelhavet. Jeg reflekterer i den anledning over hvordan han er i stand til å finansiere et slikt jet-set liv. All de tid han ikke er i fast arbeid må det kunne undres over hvor finansene stammer fra? Det er et høyst relevant spørsmål å løfte. 

Leste du egentlig artikkelen? For du reflekterer du jo overhodet ikke over det den sier. Du spekulerer tvert imot over ting som den ikke nevner i det hele tatt.

• Nyttig 4
Gjest TrineTrollet
Skrevet (endret)
MissLucy skrev (20 minutter siden):

Du har helt rett i at jeg bestemmer selv hva jeg mener, så tilgi meg om jeg blir lei av å bli sitert i det uendelige av folk som trekker frem disse poengene om igjen og om igjen. Samtidig må du ta inn over deg at andre ikke mener det samme som deg om hva som er naturlige etiske og moralske 

MissLucy skrev (19 minutter siden):

Leste du egentlig artikkelen? For du reflekterer du jo overhodet ikke over det den sier. Du spekulerer tvert imot over ting som den ikke nevner i det hele tatt.

Jeg reflekterer over hvordan det er mulig å leve et luksusliv, slik han vitterlig gjør, og som er beskrevet i artikkelen. Hvor får han pengene fra undrer jeg virkelig på. 
En artikkel kan stå for seg selv, isolert, men jeg setter den også i kontekst til helheten rundt MBH. Historien rundt ham er mer enn hva en artikkel forteller, og legges således til komplekset som sådan. 

Endret av TrineTrollet
Skrevet
MissLucy skrev (44 minutter siden):

Ja, dersom man på død og liv VIL finne bortforklaringer og forsvare MBH og/eller denne moren hans, er det jo bare å røre i vei. 

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...