Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Debatter rundt debatten vil også bli fjernet som avsporinger. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det alltid legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, eller ved stor pågang. 

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Vi tillater ikke dobbeltråder på rampelys, og MBH samt kongefamilien er intet unntak. 

Anbefalte innlegg

Skrevet
missLynch skrev (6 timer siden):

For min del så satte ikke podcasten Borg Høiby i noe bedre lys. Angående «turbulente forhold» så vil jeg tro det er en del vitner som kan gå inn med sine versjoner,  så det skal bli interessant å følge rettssaken. 

Det kan tenkes at denne podcasten slår tilbake på Marius, på samme måte som unnskyldningen han fikk publisert av NRK. En av ekskjærestene har uttalt at det var innholdet i dette brevet som fikk det til å renne over for henne, og hun gikk ut offentlig med sin historie. Kanskje noen som har sittet på gjerdet bruker dette utspillet til å stå fram med sin historie. 

• Liker 11
  • Hjerte 2
Skrevet
Asalea skrev (20 timer siden):

Ja, det er hva som gjør det vanskelig å gå i fra noen selv om forholdet er dårlig. Personen har både gode sider og gode perioder.

Da Marius ba om unnskyldning i media skylder han på rusbruk og diagnoser. https://www.nrk.no/norge/marius-borg-hoiby-til-nrk_-innrommer-bruk-av-vald-1.16994669

Man kan skifte personlighet og bli en dårligere utgave av seg selv av å ha et rusproblem. Og volden forteller antagelig om hvor langt det har kommet? Eller at vold ofte er forbundet med rus. Vet ikke nok om det.

Han vil nok ha problemer med å få kjæreste i lang tid fremover, så det blir en straff i seg selv. Åpenhet rundt saken (media, kjendisrollen) gjør at kvinner kan beskytte seg mot ham.

Samtidig vil han få den beste behandlingen av helsevesenet pga privilegert oppvekst. Får håpe at han utvikler seg i bedre retning av hensyn til de rundt ham og for egen del.

Rett skal være rett, i han unnskyld brev, unnskylder han ingenting  med diagnoser,  han påpekeker til og med at det ikke er en unskyldning. 

Jeg skjønner virkelig  ikke at mange sliter med forskjell på  forklaring å unskyldning. 

Slik jeg leser det, at rus og diagniser er en del av at han ble så sint. Mem han har et eget ansvar iht å ikke ruse seg slik,  og ikke oppføre seg slik. Altså nivå sint fan forkkares med rus og diagnoser.  Det er ikke helt uvanlig.  Men man har fortsatt et ansvar for at egen rus og diagnoser  går  utover andre. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
Asalea skrev (På 11.5.2025 den 17.28):

Nei, men mer sympati, kanskje?

Marius hørtes for meg ut som en helt vanlig, hyggelig gutt før alt dette skjedde. Kameraten er overrasket og sjokkert over det Marius har gjort. Kameraten beskriver han som en med litt mer adrenalin en andre, som førte til at han ofte handlet uten å tenke først. Og veldig populær hos damene. 

Ikke som en fyr med voldelige tendenser og kriminell løpebane tilbake til da vennskapet deres startet. 

Han forsvarer ikke Marius sine handlinger.

Å bruke kokain ble det ikke snakket om. Sikkert fordi det er kriminelt, noe man må anta at begge to har vært borti eller bruker i større eller mindre grad. Hvitt pulver i pose, som Nora Haukeland holdt i hånden på det mye omtalte fotografiet på instagram. Men ikke nevnt av kameraten som årsak til at Marius var på rehab. Ellers kjenner jeg ikke til miljøet.

Dette fenomenet syntes jeg er litt interessant som også kompisen  tok opp. 

Han sa noe om at han ikke ville si noe om de psykiske  lidelsene. Fordi  det kunne bli oppfattet som unnskyldning,  og nevnte at det er for sent å si noe om. 

Hadde marius  vært åpen om disse diagnosene før disse hendelsene, ville nok mange ikke kalt det unnskyldning.  Mens  nå da slik informasjon  kommer etterpå, da blir det en unnskyldning.  Mens i praksis, både før og etter, ikke er så mye annet enn en opplysning. 

Så sant man ikke er helt tilbalestående, så har man fortsatt ansvar for egne  handlinger ovenfor  andre. Men kan gi en forkkaring på hvorfor det ble så ille. 

Hvis dine diagnoser  fører til at du blir en fare for deg selv eller dine omgivelser, kan man bla havne i fengsel.

En jeg kjenner med sukkersyke, blir svært usaklig  når blodsukkeret er lavt. Men det er han sitt ansvar å sjekke blodsukkeret. For oss som kjenner han, syntes det er ok, fordi vi hører  det egentlig  på måten han snakker at nå er det lavt, og kan gi han litt sukker. For de som ikke kjenner han, syntes han er helt ufyselig,  om de kun har møtt han på lavt blidsukker. Dog er vi litt oppgitt over at han ikke sjekker litt oftere selv. 

Poenget er at iht han er hans usakligheter forklart i lavt blodsukker,  

Andre tåler ikke sprit. De blir sinna  og vil sloss. Det er kun ved sprit inntak dette skjer. Årsak er tåler ikke sprit. Men  da er drt også vedkomnende  sitt ansvar å ikke drikke sprit. 

Hvis marius blir så sint av rusbruk, og mister  kontrollen  på seg selv og sine diagnoser under rus, er det hans ansvar å ikke ruse seg. Selvsagt litt mer krevende om man har et rusproblem.  Men fortsatt hans ansvar 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
Asalea skrev (18 timer siden):

Jeg så et par episoder. Bla. da Jakob fikk beskjed av Gjert om at han ikke fikk ha kjæresten på besøk el. fordi han skulle trene. Og voldsom kjefting. Jeg tenkte at dette er ikke normalt.

Mens Gjert nekter for alt, har Marius innrømmet vold som du skriver. Mulig innrømmelsen til Marius kom fordi det kunne bevises.

Angående Gjert blir trenerrollen som far og disiplinering for å bli best i verden et slags alibi/unnskyldning for ham, for å være streng og ha gått over streken. Ettersom han ikke ser hva han har gjort, kan man kanskje konkludere med at han mangler empati.(Straff/bøter gjør at han ikke innrømmer noe?).

Mulig samme epidode? Hvis det ikke  var flere ganger  det ble filmet. Men ene hendelse  var på løpebanen husker ikke hva. Men andre hendelsen, var at han ville på kino med dama. Hadde fri dagen etter, og reagerte veldig på måten han nektet han. Det ble kino. Men prosessen dit var bare vond å se på

• Liker 2
Skrevet

I brevet Marius sendte til det norske folk, via NRK, bruker han plass til å nevne diagnoser, rusmisbruk og pressens behandling av saken. Dette er selvfølgelig gjort som et forsøk på å minimere handlingen, forskyve ansvaret og bagatellisere konsekvensene. Hvorfor han sender den ut via NRK er ikke godt å si, for han henvender seg kun til familien sin og sin «kjæreste». Og med litt kritikk av pressen, da.

Jeg har tillatt meg å korrigere brevet slik det kunne sett ut hvis han tok helt og fullt ansvar. 

«Forrige helg skjedde noe som aldri skulle ha skjedd. Jeg utøvde kroppskrenkelser og ødela gjenstander i en vold mot min samboer, og utsatte leiligheten hennes for skadeverk, i alkohol- og kokainrusetter en krangel. Jeg har flere psykiske lidelser som gjør at jeg gjennom hele oppveksten og det voksne liv, har hatt, og har utfordringer. Jeg har over lengre tid slitt med rusbruk, noe jeg har vært i behandling for tidligere. Denne behandlingen skal jeg nå gjenoppta og ta på største alvor».

«Rusbruken og mine diagnoser unnskylder ikke det som skjedde i leiligheten på Frogner natt til søndag forrige helg. Jeg ønsker å stå til ansvar for det jeg har gjort, og vil forklare meg sannferdig til politiet.»

«For meg er det aller viktigste å si unnskyld til kjæresten min. Hun fortjente verken ikke å bli behandlet slik den kvelden, eller den ekstreme pågangen fra både norsk og utenlandsk presse i ettertid. Å bli forfulgt av fotografer og journalister i en tid som dette vet jeg at har vært tøft å stå i».

«Jeg vil også beklage til familien min. Jeg vet at mine handlinger i stor grad har gått ut over dere».

«Så til deg min kjæreste Jeg vil si unnskyld til alle jeg har skadet eller skuffet i forbindelse med denne hendelsen. Vold, i alle former, er selvfølgelig fullstendig uakseptabelt Dette skulle aldri ha skjedd, og jeg tar fullt og helt ansvar for mine handlinger. – Marius Borg Høiby».

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 21
Skrevet (endret)
Krokenguri skrev (3 timer siden):

Rett skal være rett, i han unnskyld brev, unnskylder han ingenting  med diagnoser,  han påpekeker til og med at det ikke er en unskyldning. 

Jeg skjønner virkelig  ikke at mange sliter med forskjell på  forklaring å unskyldning. 

Slik jeg leser det, at rus og diagniser er en del av at han ble så sint. Mem han har et eget ansvar iht å ikke ruse seg slik,  og ikke oppføre seg slik. Altså nivå sint fan forkkares med rus og diagnoser.  Det er ikke helt uvanlig.  Men man har fortsatt et ansvar for at egen rus og diagnoser  går  utover andre. 

Ja, absolutt. Det er forskjell på å si unnskyld og å bruke noe som unnskyldning for dårlige handlinger.

https://www.google.com/search?client=firefox-b-d&q=forskjellen+på+forklaring+og+unnskyldning

En forklaring gir informasjon og kan være nøytral, mens en unnskyldning innebærer å anerkjenne feil eller skade og ta ansvar for den.

Asalea skrev (På 12.5.2025 den 12.44):

Da Marius ba om unnskyldning i media skylder han på rusbruk og diagnoser

Selv om han bare informer, viser han til rus og diagnoser. Skylde på blir feil ord i forhold til uttalelsen hans. Marius sier det ikke er noen unnskyldning, men for meg signaliserer det nettopp det. I og med at han har vist at han ikke tar ansvaret.

Ville volden ha skjedd uten disse utfordringene? De virker som den direkte årsaken. Man kan vinne noe på å nevne disse lastene/svakhetene. Et håp i enden på grunn av bedring ved behandling og egeninnsats. En kjæreste vil kanskje holde ut litt til.

Rus kan utløse vold i ulike former. Hvem var Marius før rusmisbruket, når fikk han problemer med rus? Noen slår uten å være rusmisbrukere.

Tror jeg får gi meg der med mine assosiasjoner. Vanskelig å skrive noe vettugt eller logisk i varmen.

Her sier han unnskyld til kjæresten, altså han beklager det som har skjedd.

https://www.nrk.no/norge/marius-borg-hoiby-til-nrk_-innrommer-bruk-av-vald-1.16994669

«Rusbruken og mine diagnoser unnskylder ikke det som skjedde i leiligheten på Frogner natt til søndag forrige helg. Jeg ønsker å stå til ansvar for det jeg har gjort, og vil forklare meg sannferdig til politiet».

For meg er det aller viktigste å si unnskyld til kjæresten min. Hun fortjente verken det som skjedde den kvelden, eller den ekstreme pågangen fra både norsk og utenlandsk presse i ettertid. Å bli forfulgt av fotografer og journalister i en tid som dette vet jeg at har vært tøft å stå i».

«Jeg vil også beklage til familien min. Jeg vet at mine handlinger i stor grad har gått ut over dere».

«Så til deg min kjæreste, unnskyld. Dette skulle aldri ha skjedd, og jeg tar fullt og helt ansvar for mine handlinger. – Marius Borg Høiby».

Endret av Asalea
  • Liker 1
Skrevet (endret)
Asalea skrev (1 time siden):

Ja, absolutt. Det er forskjell på å si unnskyld og å bruke noe som unnskyldning for dårlige handlinger.

https://www.google.com/search?client=firefox-b-d&q=forskjellen+på+forklaring+og+unnskyldning

En forklaring gir informasjon og kan være nøytral, mens en unnskyldning innebærer å anerkjenne feil eller skade og ta ansvar for den.

Selv om han bare informer, viser han til rus og diagnoser. Skylde på blir feil ord i forhold til uttalelsen hans. Marius sier det ikke er noen unnskyldning, men for meg signaliserer det nettopp det. I og med at han har vist at han ikke tar ansvaret.

Ville volden ha skjedd uten disse utfordringene? De virker som den direkte årsaken. Man kan vinne noe på å nevne disse lastene/svakhetene. Et håp i enden på grunn av bedring ved behandling og egeninnsats. En kjæreste vil kanskje holde ut litt til.

Rus kan utløse vold i ulike former. Hvem var Marius før rusmisbruket, når fikk han problemer med rus? Noen slår uten å være rusmisbrukere.

Tror jeg får gi meg der med mine assosiasjoner. Vanskelig å skrive noe vettugt eller logisk i varmen.

Her sier han unnskyld til kjæresten, altså han beklager det som har skjedd.

https://www.nrk.no/norge/marius-borg-hoiby-til-nrk_-innrommer-bruk-av-vald-1.16994669

«Rusbruken og mine diagnoser unnskylder ikke det som skjedde i leiligheten på Frogner natt til søndag forrige helg. Jeg ønsker å stå til ansvar for det jeg har gjort, og vil forklare meg sannferdig til politiet».

For meg er det aller viktigste å si unnskyld til kjæresten min. Hun fortjente verken det som skjedde den kvelden, eller den ekstreme pågangen fra både norsk og utenlandsk presse i ettertid. Å bli forfulgt av fotografer og journalister i en tid som dette vet jeg at har vært tøft å stå i».

«Så til deg min kjæreste, unnskyld. Dette skulle aldri ha skjedd, og jeg tar fullt og helt ansvar for mine handlinger. – Marius Borg Høiby».

Jeg tenker ar rus og diagnoser samnen absolutt  kan være negativt mot hverandre, da rus  også alkohol  senker  terskler.  Og man da ofte gjør ting man ellers ikke hille ha gjort edru/nykter. Om og hvor mye dette påvirker er uansett  veldig variabelt og individuelt.  

Mener å huske å ha lest en forskning for lenge siden at terskler og grenser son   flyttes i ruspåvirket tilstand også flyttes i rufri tilstand. Iallefall  har jeg tidligere i tråden her delt forskning som sier at alt du sliter med blir værre av rus etter en tid. 

Feks  sliter du med søvn, og føler først du sover bedre med  rus, så vil etter hvert søvnen bli værre. Sliter du med sinne, og blir roligere av rus,  vil du etterhvert bli enda sintere etc. 

De aller  fleste gir seg om de er på grensen til å gå over streken eller når de har gått over streken en gang.  Men ikke alle gjør det. 

Endret av Krokenguri
Skrivefeil
  • Liker 2
Skrevet
Krokenguri skrev (21 timer siden):

Fordi det fungerer likt. For øvrig var den pressemeldingen kun manipalitivt vrøl, og ekstremt mislykket. 

Han hadde kunnet skrevet. 

"jeg har over mange år behandlet mange kvinner dårlig. Vold og seksuelle overgrep. Jeg angrer på dette og har avtalt med politiet at jeg skal fortelle alt jeg husker. Kommer å levere inn mobiler, og datamaskiner slik at dem får tilgang på tekniske bevis som kan brukes til å gi ofrene rettferdighet. "

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Tråden er ryddet for brukerdebatt og spekulasjoner.

Forumansvarlig

Skrevet
Fremmed fugl skrev (11 timer siden):

Fordi det fungerer likt. For øvrig var den pressemeldingen kun manipalitivt vrøl, og ekstremt mislykket. 

"jeg har over mange år behandlet mange kvinner dårlig. Vold og seksuelle overgrep. Jeg angrer på dette og har avtalt med politiet at jeg skal fortelle alt jeg husker. Kommer å levere inn mobiler, og datamaskiner slik at dem får tilgang på tekniske bevis som kan brukes til å gi ofrene rettferdighet. "

Hat du noen sinne hørt noen si sånt? Det har jeg aldri hørt om. Så litt usikker på hvor høye forventninger  man skal ha til folk generelt 

• Liker 2
Skrevet
Fremmed fugl skrev (12 timer siden):

Han kunne likesågodt ha skrevet: jeg har over mange år blitt beskyldt for å behandle andre dårlig. Blitt beskyldt for vold og overgrep. Jeg syns ikke dette ligner meg, og har i frivilligeå politiavhør fortalt alt jeg vet. Tekniske bevis som bilder og filmer fra mobilen er forelagt politi, for å gi oss alle rettferdighet. Gitt omstendighetene har jeg nok gjort enda flere dummere valg, men håper å kunne utjevne disse over tid, etter en god behandlings og rehabiliteringsvei.

Skrevet (endret)
Krokenguri skrev (2 timer siden):

Hat du noen sinne hørt noen si sånt? Det har jeg aldri hørt om. Så litt usikker på hvor høye forventninger  man skal ha til folk generelt 

👇🏻 «Høye forventninger».

Endret av Anonym_2024
  • Liker 1
Skrevet
Rev. Revenge skrev (46 minutter siden):

Han kunne likesågodt ha skrevet: jeg har over mange år blitt beskyldt for å behandle andre dårlig. Blitt beskyldt for vold og overgrep. Jeg syns ikke dette ligner meg, og har i frivilligeå politiavhør fortalt alt jeg vet. Tekniske bevis som bilder og filmer fra mobilen er forelagt politi, for å gi oss alle rettferdighet. Gitt omstendighetene har jeg nok gjort enda flere dummere valg, men håper å kunne utjevne disse over tid, etter en god behandlings og rehabiliteringsvei.

Skrevet
Rev. Revenge skrev (1 time siden):

Kunne jo skrevet dette på et «God Bedring»-kort og sent til sine mange offer. Ville sikkert visket ut både skader og traumer. 

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Annonse
Skrevet
MissLucy skrev (På 11.5.2025 den 12.18):

Nå er vel ikke Hegnar kvalifisert til å gi en diagnose, og ingen har bekreftet en diagnose som han kan videreformidle, og folk som faktisk er kvalifisert til å gi slike diagnoser ville jo aldri drømme om å gi dem via Finansavisen, så alt Hegnar har å si om dette er 100 prosent ukvalifisert, verdiløs personlig mening fra en gammel mann som uttaler seg om ting han neppe har mer greie på enn andre folk.

Men sånn helt ærlig bør det vel sies at en del av oss andre folk ikke er helt fremmede for tanken om at ordet "psykopat" ikke nødvendigvis er helt på jordet når det gjelder beskrivelsen av MBH. Må bare legge til at det har liten betydning at Hegnar ikke er kvalifisert til å stille diagnoser all den tid psykopati ikke klassifiserer som en diagnose etter diagnosesytemene vi bruker i Norge i dag. Derimot kan alle og enhver tillate seg å ha tanker om at noen har personlighetstrekk som samsvarer godt med begrepet psykopati. Det synes faktisk ganske så manipulerende å påstå at man ikke skal få lov til å uttale seg negativt om personer som påfører andre enormt stor belastning i den grad at det samsvarer med det fagfolk flest vil anerkjenne at dreier seg om åpenbare dyssosiale personlighetstrekk. 

• Liker 17
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Skrevet
Nemigirl skrev (5 timer siden):

Det synes faktisk ganske så manipulerende å påstå at man ikke skal få lov til å uttale seg negativt om personer som påfører andre enormt stor belastning i den grad at det samsvarer med det fagfolk flest vil anerkjenne at dreier seg om åpenbare dyssosiale personlighetstrekk. 

Man kan like gjerne argumentere for at det framstår manipulerende å late som at @MissLucy i innlegget du siterte faktisk tar til orde for at man ikke skal få lov til å uttale seg negativt om Marius Borg Høiby. Få LOV til? Hvor skriver hun det?

Det hun derimot gjør er å problematisere påstander om hva Hegnar har sagt, grunnlaget han har for å si det, og hva det dermed er mulig å  trekke ut av (eller ikke trekke ut av) (sleng)bemerkningene hans.

Å gjøre det er ikke å gi andre taleforbud. Det er bare å imøtegå argumentene deres.

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet
Rev. Revenge skrev (På 14.5.2025 den 19.21):

Nei. 

Hvis du skal satse på å ta ansvar så kan du ikke komme med slike ting. Den teksten der er ikke å legge seg flatt og å ta ansvar. 

Bare til orientering. 

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Gjør meg noen tanker om podcasten som skulle gi MBH en stemme. 

Jeg visste ikke at han var blitt stum? Etter den famøse "beklagelsen" offentlig så har han ikke sagt noe - han har vist fingeren. Det er også å si noe faktisk. Videre har han anket besøksforbud til høyesterett, og han har hevdet at det er HAN som har blitt utsatt for vold av JS osv. Han har kjørt uten gyldig førerkort,  brutt besøksforbud. 

Han har sagt masse han. 

Ja, det har vært massiv oppmerksomhet, men jeg mener virkelig at sånn blir det så lenge han oppfører seg som en dritt. Jeg blir oppriktig sint når noen forsøker å skylde dette på ADHD. For NEI, det har ingenting med hverandre å gjøre. 

Skal ikke si hva jeg tror og mener, men jeg mener at Hegnar ikke er helt på jordet... 

• Liker 13
  • Hjerte 1
  • Nyttig 7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...