Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Justlooking
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Debatter rundt debatten vil også bli fjernet som avsporinger. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det alltid legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, eller ved stor pågang. 

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Vi tillatter ikke dobbeltråder på rampelys, og MBH samt kongefamilien er intet unntak. 

Anbefalte innlegg

Krokenguri skrev (5 minutter siden):

Jeg vet  ikke hvilken juridisk form kveling har. Hvis det ikke er riktig at det bøir ansett som mild form for vold, er det løgn. Og da må han stå for det iht å lyve i media.  Da burde media  forfølge det evnt

Den så mange ganger siterte uttalelsen til Bratlien kom vel i forbindelse med siktelsen for "kroppskrenkelse", for å forklare hva den juridiske termen innebærer. Kroppskrenkelse avgrenses fra "kroppsskade", som er grovere vold med høyere strafferamme. Og sånn sett er kroppskrenkelse i juridisk forstand den "minst alvorlige formen for vold". 

https://www.advokattips.no/strafferett/kroppskrenkelse/

Som artikkelen i lenken viser kan også både kroppskrenkelse og kroppsskade være grov, og det vil innvirke på straffeutmålingen.

Så kommer det vel an på øynene som ser om man vil lese uttalelsen til forsvarsadvokaten som en faktaopplysning, eller som et forsøk på bagatellisering av det klienten hans er siktet for.

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

PusheenPusheen skrev (2 minutter siden):

Synes også det er fascinerende. Når det kommer til folk som har et normalt sinnemønster, som ikke er siktet for vold og voldtekt, krangler, kan jeg svelge at det er to sider av en sak. Men når det kommer til mennesker som har en utagerende og aggressiv historikk, klarer jeg virkelig ikke å tro at JS skulle ha provosert ham så mye at det hadde vært noen som helst grunn til at han trengte å bli SÅ sint. Så sint at andre måtte gripe inn for at det ikke skulle utvikle seg videre. Da er jo folk inneforstått med at hvis man ikke griper inn, så kan det til å gå riktig galt. 

Og en «festlig» setting, da. På et skip, med hele svigerfamilien og deres ansatte, uten mulighet for å slippe unna, få fred. Hvis ikke en offisiell reise med kongefamilien, kunne få MBH til å oppføre seg, kan man jo tenke hvordan han pleide å være når de var helt alene.

• Liker 12
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andrea59 skrev (Akkurat nå):

Og en «festlig» setting, da. På et skip, med hele svigerfamilien og deres ansatte, uten mulighet for å slippe unna, få fred. Hvis ikke en offisiell reise med kongefamilien, kunne få MBH til å oppføre seg, kan man jo tenke hvordan han pleide å være når de var helt alene.

Det er direkte ubehagelig å tenke på hvordan han tillater seg å oppføre seg mens familien hans er der, til og med. 

• Liker 11
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig bra at familien var tilstede da, slik at det ble grepet inn og man fikk hindret at situasjonen eskalerte. 

• Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

42. skrev (12 timer siden):

Oppsummert: Marius er en farlig type, Norges kommende dronning og konge vet dette, og nåværende kongepar vet dette, er vel ikke så rart man reagerer eller? 

Men om det var din sønn, eller datter. Kjæresten sier at han/ hun har oppført seg stygt. Hva gjør du da? Du tar en prat med sønn/ datter, som kommer med sin versjon. Gjerne tårevåt.

Narr meg ikke til å le; Jeg ser at de fleste foreldre hører på sitt barn, unnskylder det, tilgir, bekymrer seg. Det er menneskelig, det er nåtidens foreldre. Det var ikke slik før. Først fikk vi juling av naboen, så sprang vi hjem og fikk beskjed om at det fortjente vi....og fikk ytterligere kjeft og konsekvenser. Men det er ingen foreldre som gjør det NÅ, og hele fuckings Norge er fylt med prinsesser og prinser. Det ser vi i mobbesaker, og her i forumet. Vi forstår oss ihjel på dem, feier gatene, unnskylder dem med diagnoser. 

....så dette er vel ikke unikt for den familien. Hele tråden her er full av skinnhellige idioter som mener at de hadde slått hånden av sitt eget barn. Virkelig?

Endret av Mooza
Feilskriving
  • Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mooza skrev (Akkurat nå):

Men om det var din sønn, eller datter. Kjæresten sier at han/ hun har oppført seg stygt. Hva gjør du da? Du tar en prat med sønn/ datter, som kommer med sin versjon. Gjerne tårevåt.

Narr meg ikke til å le; Jeg ser at de fleste foreldre hører på sitt barn, unnskylder det, tilgir, bekymrer seg. Det er menneskelig, det er nåtidens foreldre. Det var ikke slik før. Først fikk vi juling av naboen, så sprang vi hjem og fikk beskjed om at det fortjente vi....og fikk ytterligere kjeft og konsekvenser. Men det ingen foreldre som gjør det NÅ, og hele fuckings Norge er fylt med prinsesser og prinser. Det ser vi i mobbesaker, og her i forumet. Vi forstår oss ihjel på dem, feier gatene, unnskylder dem med diagnoser. 

....så dette er vel ikke unikt for den familien. Hele tråden her er full av skinnhellige idioter som mener at de hadde slått hånden av sitt eget barn. Virkelig?

Men det er jo ikke en enestående beskjed som har blitt gitt her? De har jo fått flere beskjeder om oppførselen hans, og de har bevitnet noe av den også. Når man begynner å få to, tre beskjeder osv, bør man kanskje ha litt selvinnsikt, eller? De visste jo at han kunne bli ekstremt sint.

• Liker 5
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nymerïa skrev (26 minutter siden):

Dette har jeg tenkt på selv. Og så er det sånn at det er fryktelig lett å gå ut fra at andre kommer til å oppføre seg som en selv. Dronning Sonja tok på seg rollen med største alvor og anstrengte seg for å virkelig vise folk at hun kunne gjøre dette. Jeg får litt det samme inntrykket av Dronning Mary og Prinsesse Kate (eller kaller vi henne Catherine?). Kongeparet så sikkert for seg at MM kom til å gjøre det samme, for det var det eneste de hadde å relatere til.

Jeg lurer på om de tenkte gjennom at kontroversen rundt Sonja skyldtes helt andre ting enn det som gjorde folk skeptiske til MM. Jeg mener å ha sett et intervju hvor Dronning Sonja sa at det var mye mer bråk da hun og Kong Harald forlovet seg enn da MM og HM gjorde det. Og det er forsåvidt greit nok, men årsakene var helt forskjellige. 

Ja enig. For Sonja må det ha vært frustrerende at det ble trukket paralleller mellom henne og MM. Sonja er et arbeidsjern og veldig pliktdrevet - rake motsetning til MM. Men veldig vanskelig å sette en grense for hva som er ok eller ikke. Hele ansvaret ligger på en ung voksen - her hhv Harald og HM - som er oppvokst i en boble; det viser jo denne saken veldig godt.

Mens Harald s valg var mer ansvarlig, det måtte det være da det var kontroversielt nok - derfor måtte de også bevise over mange år uten at Sonja skjemte seg bort. Hun viste at hun kunne aksle rollen (og har jo siden også utviklet den).

HM kunne da dra den enda lenger, men han var ikke sitt ansvar bevisst - han skulle ikke bare velge seg kone men også førstedame. Og når man har vært så beskyttet, blir man ingen god menneskekjenner og får heller  ingen erfaring med å takle vanskelige sider i livet (den type vanskeligheter de står i). Han fremstår rett og slett ikke rustet til å takle det livet og møte de utfordringene som common people og de på samfunnets skyggeside har.

Han valgte en som ikke passet for rollen, og som han ikke kan takle, og Ikke hadde de særlig lang prøvetid heller.

En av grunnene til at monarkiet ikke funker. 

• Liker 10
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mooza skrev (2 minutter siden):

Narr meg ikke til å le; Jeg ser at de fleste foreldre hører på sitt barn, unnskylder det, tilgir, bekymrer seg. Det er menneskelig, det er nåtidens foreldre. Det var ikke slik før. Først fikk vi juling av naboen, så sprang vi hjem og fikk beskjed om at det fortjente vi....og fikk ytterligere kjeft og konsekvenser. Men det er ingen foreldre som gjør det NÅ, og hele fuckings Norge er fylt med prinsesser og prinser. Det ser vi i mobbesaker, og her i forumet. Vi forstår oss ihjel på dem, feier gatene, unnskylder dem med diagnoser. 

Før var det helt lovlig å banke og voldta kona si. Det var ingen som sa noe på det. Hun fortjente det sikkert.

Vi snakker ikke om barn her. Dette er voksne mennesker. Naboer banker ikke sine voksne naboer. 

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1600 skrev (Akkurat nå):

Jeg finner det fascinerende at folk, selv om MBH er siktet for vold i nære relasjoner mot nettopp JS, liksom tenker at det er viktig at MBHs side i en krangel som omhandler at noen har vondt i armen og han blir aggressiv og utagerende er super-viktig å debattere. 

Jeg begynte å kommentere dette ut fra perspektivet  at mm og kongefamilien burde anmelde hendelsen på kongeskipet.  Og at mange mener de da var vitne til  psykisk vold. Og mitt perspektiv på dette blir borte i mange innlegg. 

Så poenget var at julianne forteller om en krangel,  altså  to stk som krangler. Marius ender opp sinna og mor roer det hele ned. 

En krangel ser jeg ikke går under psykisk vold. Det er en krangel. Sekundært er det ikke uvanlig at unge par krangler, og det er ikke helt uvanlig i ung alder at en krangel ender opp i at en eller to blir sinna. 

Så å oppleve to stk som krangler er ikke en automatikk i å skjønne at dette forholdet handler om psykisk og fysisk vold.  Ei heller noe man anmelder. Med mindre man ikke får roet ned situasjonen og trenger bistand til det. 

Det kronprinsparet har visst, kan like gjerne være det marius har sagt i avhør, at de to har hatt et turbulent forhold, der han har  sagt seg skyldig i sin del av det. Julianne nekter for dette, og mener det er gått en vei. 

Legge til:

Julianne sier hun ikke har sagt noe om psykisk og fysisk vold før hun fikk kontakt med dem i 2023. I podcasten chit chat med helle, sier hun at hun ikke hadde fortalt noen om  dette hjemme heller før det ble slutt. Nå kommer det frem at moren til Julianne har tatt kontakt  med kronprinsen.

Alt dette ink hendelsen på kongeskipet gir nye perspektiver. 

Kronprinsparet kan rett og slett ha vært vitne til to stk som fungerer dårlig sammen og har et turbulent forhold seg imellom.  Og ikke vært vitne  til noe fysisk og psykisk vold hverken den ene eller andre veien. 

Med det sier jeg ikke at hun ikke har vært utsatt for psykisk pg fysisk vold. For det tror jeg henne på. 

Men hendelsen i båten, handlet om to som krangler der vi får vite kun en side av saken. Og da lan vi ikke mene så  mye om den, og media burde ha latt være å skrive om den. Med mindre den hendelsen var endel av hele saken. Som et punkt i tiltalen

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

PusheenPusheen skrev (1 minutt siden):

Men det er jo ikke en enestående beskjed som har blitt gitt her? De har jo fått flere beskjeder om oppførselen hans, og de har bevitnet noe av den også. Når man begynner å få to, tre beskjeder osv, bør man kanskje ha litt selvinnsikt, eller? De visste jo at han kunne bli ekstremt sint.

Ja. Og det er vel ikke noe grunn til å tro at de ikke var bekymret, snakket med han, søkte hjelp. Hva mener du de skulle gjort? 

Kaster han ut? Anmeldt han....på vegne av andre? Laget lungemos av han? Hva kunne de gjort annet enn å prøve å få han på et bedre spor?

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MissHannigan skrev (2 minutter siden):

Før var det helt lovlig å banke og voldta kona si. Det var ingen som sa noe på det. Hun fortjente det sikkert.

Vi snakker ikke om barn her. Dette er voksne mennesker. Naboer banker ikke sine voksne naboer. 

Hva mener du de skulle gjort?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krokenguri skrev (2 timer siden):

Jeg begynte å kommentere dette ut fra perspektivet  at mm og kongefamilien burde anmelde hendelsen på kongeskipet.  Og at mange mener de da var vitne til  psykisk vold. Og mitt perspektiv på dette blir borte i mange innlegg. 

Så poenget var at julianne forteller om en krangel,  altså  to stk som krangler. Marius ender opp sinna og mor roer det hele ned. 

En krangel ser jeg ikke går under psykisk vold. Det er en krangel. Sekundært er det ikke uvanlig at unge par krangler, og det er ikke helt uvanlig i ung alder at en krangel ender opp i at en eller to blir sinna. 

Så å oppleve to stk som krangler er ikke en automatikk i å skjønne at dette forholdet handler om psykisk og fysisk vold.  Ei heller noe man anmelder. Med mindre man ikke får roet ned situasjonen og trenger bistand til det. 

Det kronprinsparet har visst, kan like gjerne være det marius har sagt i avhør, at de to har hatt et turbulent forhold, der han har  sagt seg skyldig i sin del av det. Julianne nekter for dette, og mener det er gått en vei. 

Legge til:

Julianne sier hun ikke har sagt noe om psykisk og fysisk vold før hun fikk kontakt med dem i 2023. I podcasten chit chat med helle, sier hun at hun ikke hadde fortalt noen om  dette hjemme heller før det ble slutt. Nå kommer det frem at moren til Julianne har tatt kontakt  med kronprinsen.

Alt dette ink hendelsen på kongeskipet gir nye perspektiver. 

Kronprinsparet kan rett og slett ha vært vitne til to stk som fungerer dårlig sammen og har et turbulent forhold seg imellom.  Og ikke vært vitne  til noe fysisk og psykisk vold hverken den ene eller andre veien. 

Med det sier jeg ikke at hun ikke har vært utsatt for psykisk pg fysisk vold. For det tror jeg henne på. 

Men hendelsen i båten, handlet om to som krangler der vi får vite kun en side av saken. Og da lan vi ikke mene så  mye om den, og media burde ha latt være å skrive om den. Med mindre den hendelsen var endel av hele saken. Som et punkt i tiltalen

Det er helt uvanlig å bli aggressivt kjeftet på av partneren sin. Det er ikke normal adferd.

At par diskuterer, eller er uenige om ting er helt normalt. 

Endret av MissHannigan
  • Liker 8
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mooza skrev (3 minutter siden):

Ja. Og det er vel ikke noe grunn til å tro at de ikke var bekymret, snakket med han, søkte hjelp. Hva mener du de skulle gjort? 

Kaster han ut? Anmeldt han....på vegne av andre? Laget lungemos av han? Hva kunne de gjort annet enn å prøve å få han på et bedre spor?

Spiller det noen rolle hva jeg mener? De har ikke gjort noe av det uansett, og det går jo igjen i tråden her at folk mener de ikke kunne gjort noe fra eller til. Så da var det vel kanskje likegyldig at de ikke tok tak allerede ved første raseriutbrudd eller når skolen og klassekameraters foreldre kom med velmente råd. 

Endret av PusheenPusheen
  • Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Aricia skrev (13 minutter siden):

Den så mange ganger siterte uttalelsen til Bratlien kom vel i forbindelse med siktelsen for "kroppskrenkelse", for å forklare hva den juridiske termen innebærer. Kroppskrenkelse avgrenses fra "kroppsskade", som er grovere vold med høyere strafferamme. Og sånn sett er kroppskrenkelse i juridisk forstand den "minst alvorlige formen for vold". 

https://www.advokattips.no/strafferett/kroppskrenkelse/

Som artikkelen i lenken viser kan også både kroppskrenkelse og kroppsskade være grov, og det vil innvirke på straffeutmålingen.

Så kommer det vel an på øynene som ser om man vil lese uttalelsen til forsvarsadvokaten som en faktaopplysning, eller som et forsøk på bagatellisering av det klienten hans er siktet for.

Takk for informasjon.  

Da står det vel egentlig utalelsen til hans advokat i lys av kontesten. Det lar jeg være å engasjere meg i nå kjenner jeg. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MissHannigan skrev (3 minutter siden):

Det er helt uvanlig å bli aggressivt kjeftet på av partneren sin. Det er ikke normal adferd.

At par diskuter, eller er uenige om ting er helt normalt. 

Det står ikke diskusjon. Julianne kaller det en krangel. En krangel som aldri stopper, ender som regel opp med at en eller to blir sinna. 

Endret av Krokenguri
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mooza skrev (25 minutter siden):

Faktisk enig. Men husker at eg var på eit foreldremøte der ei mor tok opp at dattera vart utestengt. Alle jenteforeldrene berre såg ned og sa lite. Men ei mor reiste seg opp å sa at dette tror eg nok mi datter kan vere istand til. Skal bli tatt opp i heimen straks eg kommer meg heim. Kjenner at eg likar denne dama den dag i dag.

Endret av Pilleville
  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
O Rakel skrev (2 minutter siden):

Ja enig. For Sonja må det ha vært frustrerende at det ble trukket paralleller mellom henne og MM. Sonja er et arbeidsjern og veldig pliktdrevet - rake motsetning til MM. Men veldig vanskelig å sette en grense for hva som er ok eller ikke. Hele ansvaret ligger på en ung voksen - her hhv Harald og HM - som er oppvokst i en boble; det viser jo denne saken veldig godt.

Mens Harald s valg var mer ansvarlig, det måtte det være da det var kontroversielt nok - derfor måtte de også bevise over mange år uten at Sonja skjemte seg bort. Hun viste at hun kunne aksle rollen (og har jo siden også utviklet den).

HM kunne da dra den enda lenger, men han var ikke sitt ansvar bevisst - han skulle ikke bare velge seg kone men også førstedame. Og når man har vært så beskyttet, blir man ingen god menneskekjenner og får heller  ingen erfaring med å takle vanskelige sider i livet (den type vanskeligheter de står i). Han fremstår rett og slett ikke rustet til å takle det livet og møte de utfordringene som common people og de på samfunnets skyggeside har.

Han valgte en som ikke passet for rollen, og som han ikke kan takle, og Ikke hadde de særlig lang prøvetid heller.

En av grunnene til at monarkiet ikke funker. 

Jeg leste et intervju med han som er arvingen til den prøyssiske tronen (hvis det fremdeles hadde eksistert), han og de før han har giftet seg med andre adelige personer. Om valget sitt sa han at det var viktig med en partner som forsto ansvaret hans. Og han har ikke en gang noe ansvar i realiteten. Men han føler vel på et kulturelt ansvar.

Selvfølgelig trenger man ikke kreve at ektefeller er adelige lenger (og i motsetning til Tyskland har vi ikke noe å velge i). Men det må da være lurt å tenke at ektefellen skal være drahjelp, i motsetning til å dra en ned. Jeg får følelsen av at kongeparet overhodet ikke har hatt den samtalen med HM. Og det er forbløffende.

• Liker 4
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mht krangel eller ikke: For ordens skyld er det vel altså den anonyme kilden til Aftenposten som kaller hendelsen på kongeskipet en krangel, eller som opplyser at Snekkestad har referert til den som en "ubehagelig krangel": 

https://www.aftenposten.no/norge/i/5Ew9Mz/politiet-etterforsker-hendelse-paa-kongeskipet

Dermed vet vi strengt tatt ikke hvem som sier det er en krangel, og om det er riktig at Snekkestad selv har brukt det ordet i avhør, for vi vet ikke hvem kilden for opplysningen er.

• Liker 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mooza skrev (14 minutter siden):

Man kan begynne med å ikke betale huset han bor i, subsidiere livstilen hans med 20k i måneden og la han rave rundt i en bil til 1 mill med en inntekt under minstepensjonister.

Man tar ikke tak ved å bygge puter under armene på vold og voldtektsmenn. Man kunne fjernet privilegiene og sagt at han må få seg en jobb og bruke systemet alle andre lener seg på. Man kunne fratatt han diplomatpass.

Det er så mangt man kunne gjøre. Man kunne til og med ikke gjort noe, istedenfor å fore den voldelige livstilen han fører. Det er flere av oss som har familie som har rusproblemer, og det man får råd om er å sette grenser og skape avstand til de er rusfrie. Vitner denne situasjonen om det?

Endret av 1600
  • Liker 12
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...