Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Justlooking
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Debatter rundt debatten vil også bli fjernet som avsporinger. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det alltid legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, eller ved stor pågang. 

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Vi tillatter ikke dobbeltråder på rampelys, og MBH samt kongefamilien er intet unntak. 

Anbefalte innlegg

Krokenguri skrev (5 minutter siden):

Jo men hva har det med marius saken å gjøre å temaet ha ansvar for egne handlinger å gjøre? Iht forumregler, så holder vi oss til kjent informasjon.  Og som han har sagt selv. Han sliter med rus og psykiske diagnoser,  men det unskylder ikke hans handlinger . 

Så da skjønner jeg ikke poenget med å spekulere i evnt gener, med mindre han opplyser om sånt selv.  Også hjepler det om du er mer tydelig  på hva du vil frem til,  for det er fortsatt en gjettelek

Ja, hvis ikke informasjon fra Tidsskrift for norsk psykologforening er seriøst nok for deg så får du holde deg til din egen sannhet. 

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Krokenguri skrev (5 timer siden):

Er skyld det innlegget mitt handlet om? Virkelig....

Alle har et ansvar for egne handlinger, og egne valg.  Ingen kan leges  så lenge se legger skyld på alt og alle andre. Mener man at , en selv ikke er skyld i egne handlinger,  så har du ingenting å rydde opp i. Og fortsetter oppføre seg dårlig,  fordi det er jo ikke  deg det er noe galt med.

Så nei ikke egentlig så opptatt å fordele skyld. Men mitt budskap er ganske tydelig  iht at  man har ansvar for egne  handlinger. 

At  feks Marius voldtar sovemde damer, så er det fordi det var noe han ville.  Ikke pga  noe fra barndommen. At han slår  damer, og raserer leiligheter,  kan ikke skyldes på andre enn han selv. Han har priblemer. Om det  ligger i rus, diagnoser,  bare er sånn,  eller alle de tre tingene til sammen . Så er det han som utfører disse handlingene. Kjenner  han trangen til å gjøre noe han vet er galt, er det han som må stoppe seg selv, gå vekk, holde seg unna situasjoner der han ikke klarer å styre seg selv. Og dette er noe HAN,  må jobbe med å få kontroll på selv. Han er for gammel til barnevakt, iht å hindre han døgnet rundt. 

Det er her vi er helt uenige. Alle vet da at det er større sjanser for rus og vold om du kommer fra en oppvekst/barndom som var vanskelig. Der du f.eks ikke fant en tilhørlighet, eller ville teste ut grenser av en grunn. At det kan skje OGSÅ i "de beste familier" betyr ikke at barndom ikke har noe å si ihht rus/vold i voksen aldre. I de aller fleste tilfellene så har det absolutt noe med oppveksten å gjøre. Mobbing, ressurssvake foreldre, fraværende foreldre, ikke bli sett (f.eks grunnet et vanskelig/funksjonshemmet søsken), enslig mor eller lite grenser/mangler farsfigur, føle seg uviktig/lete etter meningen med livet etc etc. Det er hundrevis av grunner, men mange av disse har med oppvekst å gjøre. 

• Liker 7
  • Nyttig 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krokenguri skrev (13 minutter siden):

Jo men hva har det med marius saken å gjøre å temaet ha ansvar for egne handlinger å gjøre? Iht forumregler, så holder vi oss til kjent informasjon.  Og som han har sagt selv. Han sliter med rus og psykiske diagnoser,  men det unskylder ikke hans handlinger . 

Så da skjønner jeg ikke poenget med å spekulere i evnt gener, med mindre han opplyser om sånt selv.  Også hjepler det om du er mer tydelig  på hva du vil frem til,  for det er fortsatt en gjettelek

Det er da vel viden kjent at hans gener kanskje har noen utfordringer...? Ref bestefar/onkel/far/mor?

• Liker 7
  • Nyttig 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

DaisyD skrev (17 minutter siden):

Ja, hvis ikke informasjon fra Tidsskrift for norsk psykologforening er seriøst nok for deg så får du holde deg til din egen sannhet. 

Spørsmålet er ikke hva som står i lenken, men hvordan du mener den viser at ansvaret for MBHs handlinger kan ligge utenfor ham selv, slik du hevdet. Det er bare du som kan forklare din egen forståelse av den sammenhengen. 

• Liker 7
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

DaisyD skrev (35 minutter siden):

Hun sa vel ikke at det ikke var seriøst nok. Spørsmålet var vel mer hva du mener det gir av relevant informasjon i denne saken?

• Liker 6
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

~ Ada ~ skrev (18 minutter siden):

Spørsmålet er ikke hva som står i lenken, men hvordan du mener den viser at ansvaret for MBHs handlinger kan ligge utenfor ham selv, slik du hevdet. Det er bare du som kan forklare din egen forståelse av den sammenhengen. 

Jeg trodde faktisk at folk klarte å lese selv og gjøre seg opp meninger - det sånn som skaper gode diskusjoner. 

I korte trekk så viser forskning at endel av oss mennesker er mer sårbare for rus på grunn av genetisk sammensetning. 
Arv og miljø påvirker hverandre. Så hvis du har familiemedlemmer som har slitt med rus så er det viktig at folk rundt barnet er klar over dette og dermed kan hjelpe barn/unge å ta riktige beslutninger om rus og livsstil i oppveksten. 
Man er ikke dømt til å bli rusmisbruker fordi far eller onkel var det - men man er nok lettere utsatt dersom man ikke er obs på faren. 

• Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

DaisyD skrev (1 minutt siden):

Jeg trodde faktisk at folk klarte å lese selv og gjøre seg opp meninger - det sånn som skaper gode diskusjoner. 

I korte trekk så viser forskning at endel av oss mennesker er mer sårbare for rus på grunn av genetisk sammensetning. 
Arv og miljø påvirker hverandre. Så hvis du har familiemedlemmer som har slitt med rus så er det viktig at folk rundt barnet er klar over dette og dermed kan hjelpe barn/unge å ta riktige beslutninger om rus og livsstil i oppveksten. 
Man er ikke dømt til å bli rusmisbruker fordi far eller onkel var det - men man er nok lettere utsatt dersom man ikke er obs på faren. 

Barnet har en genetisk sårbarhet.

• Liker 9
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

DaisyD skrev (10 minutter siden):

Nr 1, at du er mer utsatt for det,  frifør deg ikke fra  ansvar for egne handlinger. Eller frgjør deg fra eget  ansvar

Nr 2, rus i seg selv er ikke et grunnlag å frigjøres fra ansvar for seg selv.

Nr3. Marius selv har sagt at hans rusproblem og voldshandlinger,  eller rettere sagt hendelen i frogner 4 august.  Kan ikke unskyldes for hans handlinger.

Så spørsmålet er da, hvilken  relevans tenker du genene har da iht at han ikke har ansvar for egne handlinger.

Spørsmål nr 2, hvorfor  søkes det etter unnskyldninger for at han ikke har ansvar selv,  for bla ikke slå, true noen, rasere  boliger og voldta kvinner?

Så lenge det ikke er fremkommet noe spm helst, som sier at han trenger verge, er tilvakestående etc, så har han ansvar for egne handlinger,  selv om han evnt er disponert for mer avhengighet enn andre. Om han er det genmessig er også uvisst. Men om gan er det, har det liten relevans for ansvar for egne handlinger 

• Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Voyager skrev (1 time siden):

Det er da vel viden kjent at hans gener kanskje har noen utfordringer...? Ref bestefar/onkel/far/mor?

Det fritar han ikke for ansvar for egne handlinger.  Dessuten så vet ikke du eller andre om han er arvelig belastet. 

Man er utsatt for større sjanse på generelt grunnlag å bli rusavhengig, og med diagnoser  er man også mer utsatt for å bli avhengig.  Men det unskylder jo ikke slike handliger, eller fritar deg fra ansvar for egne handlinger. 

Man kan forstås på et større grunnlag. Om det foreligger slike årsaker. Det er mest nyttig iht å behandle noen. Ikke som en unskyldning. 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krokenguri skrev (4 minutter siden):

Det fritar han ikke for ansvar for egne handlinger.  Dessuten så vet ikke du eller andre om han er arvelig belastet. 

Man er utsatt for større sjanse på generelt grunnlag å bli rusavhengig, og med diagnoser  er man også mer utsatt for å bli avhengig.  Men det unskylder jo ikke slike handliger, eller fritar deg fra ansvar for egne handlinger. 

Man kan forstås på et større grunnlag. Om det foreligger slike årsaker. Det er mest nyttig iht å behandle noen. Ikke som en unskyldning. 

Jeg tror vi leser ting ulikt, slik jeg forstår @DaisyD sier hun at grunnen til at han har endt opp slik kan skyldes forhold utenfor ham selv, eksempelvis genetikk, oppvekstmiljø, det fritar han ikke ansvaret for handlingene han har utført, men det «fritar» han for årsaken til at han har endt opp slik. Du blander altså sammen det å ta ansvar for egne handlinger og det å ta ansvar for årsaken til at man ble slik man ble, som er to ulike ting.

Jeg kan gi et enklere eksempel;

Tina vokser opp i en familie som aldri var fysisk aktiv og spiste mye usunt, og Tina utvikler ett skadelig forhold til kropp og mat. Dette er ikke Tina sitt ansvar at det ble slik. Nå er Tina voksen og må endre livsstil, Tina må ta ansvar for egne valg. Skjønner du forskjellen? 

Endret av Raven.Writingdesk
  • Liker 12
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Voyager skrev (1 time siden):

Det er her vi er helt uenige. Alle vet da at det er større sjanser for rus og vold om du kommer fra en oppvekst/barndom som var vanskelig. Der du f.eks ikke fant en tilhørlighet, eller ville teste ut grenser av en grunn. At det kan skje OGSÅ i "de beste familier" betyr ikke at barndom ikke har noe å si ihht rus/vold i voksen aldre. I de aller fleste tilfellene så har det absolutt noe med oppveksten å gjøre. Mobbing, ressurssvake foreldre, fraværende foreldre, ikke bli sett (f.eks grunnet et vanskelig/funksjonshemmet søsken), enslig mor eller lite grenser/mangler farsfigur, føle seg uviktig/lete etter meningen med livet etc etc. Det er hundrevis av grunner, men mange av disse har med oppvekst å gjøre. 

Nei det gir deg ingen rett eller lov å voldta damer etc fordi du er misfornøyd  med livet. Det er et valg du gjør. Når du gjør det.

Tror ikke ofrene syntes det gir han noen god grunn til å slå dem, for at han er sur for noe fra barndommen. Ikke retten heller

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

DaisyD skrev (17 minutter siden):

Jeg skal prøve å forklare:

Hvis man skriver en eksamensoppgave med påstanden "Ansvaret for hans handlinger kan ligge utenfor ham selv" og legger ved den lenken- har man da besvart oppgaven, altså påstanden?

Nei, selvfølgelig ikke, fordi det står ingenting om fritak for ansvar for egne handlinger i teksten du underbygger påstanden med.

Teksten peker på genetiske faktorer og ikke på ansvar, noe vi fint klarer å lese oss gjennom på egenhånd slik du påpeker. At mennesker har medfødte sårbarheter (og styrker) er da allment kjent, men har ingen verdens ting med hans eget ansvar å gjøre. 

• Liker 8
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

~ Ada ~ skrev (Akkurat nå):

Jeg skal prøve å forklare:

Hvis man skriver en eksamensoppgave med påstanden "Ansvaret for hans handlinger kan ligge utenfor ham selv" og legger ved den lenken- har man da besvart oppgaven, altså påstanden?

Nei, selvfølgelig ikke, fordi det står ingenting om fritak for ansvar for egne handlinger i teksten du underbygger påstanden med.

Teksten peker på genetiske faktorer og ikke på ansvar, noe vi fint klarer å lese oss gjennom på egenhånd slik du påpeker. At mennesker har medfødte sårbarheter (og styrker) er da allment kjent, men har ingen verdens ting med hans eget ansvar å gjøre. 

Les hva jeg skriver: Det unnskylder ikke hans handlinger, men det kan forklare hvorfor han er blitt som han er blitt. Ansvaret for at han er blitt sånn skyldes antagelig både arv og miljø. Dersom man har de genene så krever det at foreldre/foresatte er obs på denne faren i oppveksten og kan sette inn tiltak tidlig. 

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Raven.Writingdesk skrev (6 minutter siden):

Jeg tror vi leser ting ulikt, slik jeg forstår @DaisyD sier hun at grunnen til at han har endt opp slik kan skyldes forhold utenfor ham selv, eksempelvis genetikk, oppvekstmiljø, det fritar han ikke ansvaret for handlingene han har utført, men det «fritar» han for årsaken til at han har endt opp slik. Du blander altså sammen det å ta ansvar for egne handlinger og det å ta ansvar for årsaken til at man ble slik man ble, som er to ulike ting.

Tina vokser opp i en familie som aldri var fysisk aktiv og spiste mye usunt, og Tina utvikler ett skadelig forhold til kropp og mat. Dette er ikke Tina sitt ansvar at det ble slik. Nå er Tina voksen og må endre livsstil, Tina må ta ansvar for egne valg. Skjønner du forskjellen? 

Det er ikke det som diskuteres.  Så hvis du følger tråden bakover. Så ser du at dette starter med at jeg skriver en liten kort beskjed iht de som er i vildelig forhold en til pårørende og en til den som ruser seg og er voldelig.  

Da kommer det en påstand om at det ikke altid er voldyter som er feil i egne handlinger. 

At mam er mer utsatt for å bli sånn pga oppvekst, gener etc har jeg faktisk tatt opp selv flere ganger her.

Denne duskusjonen går da ut på hvorvidt marius har skyld eller ikke skyld i egne handlinger,  dersom han er gen utsatt. Og det er jeg ikke enig i at fritar han for skyld i egne handlinger 

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krokenguri skrev (2 minutter siden):

Nei det gir deg ingen rett eller lov å voldta damer etc fordi du er misfornøyd  med livet. Det er et valg du gjør. Når du gjør det.

Tror ikke ofrene syntes det gir han noen god grunn til å slå dem, for at han er sur for noe fra barndommen. Ikke retten heller

Da tror jeg du misforstår alt jeg sier. Du påstod at barndom ikke har noe med rus/voldsproblemer å gjøre. Jeg mener at det har det. Selv om SELVSAGT du er ansvarlig for egen adferd. 

Men for å forstå og behandle disse problemene er det viktig å se på årsak. 

I dette tilfellet synes jeg det hadde vært spennende å se på årsaken til hans tydelige maktmisbruk overfor kvinner, og kun kvinner (som vi vet om)? Hva slags holdninger har han fått med seg hjemmefra eller i miljøene han har frekventert siden ungdomstiden? 

Noe har gjort at han føler han "står over" de kvinnene han velger å innlede forhold til, og et behov for å ha en fysisk og psykisk makt over de. Velger han de med vilje, eller er det tilfeldig hva slags kvinner som blir ofrene hans? Hvorfor mener han kvinner er verdt så lite? Hva slags ballast har han med seg? Hvem lærte han disse holdningene? Etc etc.

Jeg har vel absolutt ALDRI unnskyld de forkastelige handlingene hans. Men jeg mener at foreldres ansvar for oppdragelse ikke forsvinner den dagen barna fyller 18, man har fortsatt en påvirkning. Spesielt når det gjelder etikk og moral. Og jeg er usikker på om disse to (HM og MM) da er skikket til å oppdra fremtidige tronarvinger. Men jeg vet dette provoserer deg, da du mener foreldre har INGEN påvirkning på sine barn, på noe stadier i livet. Der er vi svært uenige. 

• Liker 8
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
DaisyD skrev (1 minutt siden):

Les hva jeg skriver: Det unnskylder ikke hans handlinger, men det kan forklare hvorfor han er blitt som han er blitt. Ansvaret for at han er blitt sånn skyldes antagelig både arv og miljø. Dersom man har de genene så krever det at foreldre/foresatte er obs på denne faren i oppveksten og kan sette inn tiltak tidlig. 

Det er helt greie resonnementer det ift.innvirkende faktorer på livet, selvfølgelig er det det. Da kan vi se bort fra det første du skrev. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Voyager skrev (2 minutter siden):

Da tror jeg du misforstår alt jeg sier. Du påstod at barndom ikke har noe med rus/voldsproblemer å gjøre. Jeg mener at det har det. Selv om SELVSAGT du er ansvarlig for egen adferd. 

Men for å forstå og behandle disse problemene er det viktig å se på årsak. 

I dette tilfellet synes jeg det hadde vært spennende å se på årsaken til hans tydelige maktmisbruk overfor kvinner, og kun kvinner (som vi vet om)? Hva slags holdninger har han fått med seg hjemmefra eller i miljøene han har frekventert siden ungdomstiden? 

Noe har gjort at han føler han "står over" de kvinnene han velger å innlede forhold til, og et behov for å ha en fysisk og psykisk makt over de. Velger han de med vilje, eller er det tilfeldig hva slags kvinner som blir ofrene hans? Hvorfor mener han kvinner er verdt så lite? Hva slags ballast har han med seg? Hvem lærte han disse holdningene? Etc etc.

Jeg har vel absolutt ALDRI unnskyld de forkastelige handlingene hans. Men jeg mener at foreldres ansvar for oppdragelse ikke forsvinner den dagen barna fyller 18, man har fortsatt en påvirkning. Spesielt når det gjelder etikk og moral. Og jeg er usikker på om disse to (HM og MM) da er skikket til å oppdra fremtidige tronarvinger. Men jeg vet dette provoserer deg, da du mener foreldre har INGEN påvirkning på sine barn, på noe stadier i livet. Der er vi svært uenige. 

Vi er nok helt enige her. Men en liten misforståelse  iht formuleringer. 

Joda man har påvirkninger  forsåvidt hele livet. Men man skal ikke overvurdere slik påvirkning. Det er jo ikke sånn at du sier hopp, så hopper ungen din resten av livet. Og er det noe de ikke vil eller ikke er enig i. Så får du ikke gjort annet enn å ytre en mening. Du får ikke endret på noe.

Hadde det vært så enkelt, hadde det vel ikke eksistert en enste rusmusbruker i verden. For er det  noe alle de får høre er jo at de bør slutte.

For min del tenker jeg at i en viss  alder teller venner mer enn fanilie. Ut fra tidligere utsagn om marius, også bla den anonyme som uttalte seg om han i går. Så har ikke jeg hatt noe intrykk av at han sliter med å klare å være velopdratt, høflig loyal etc mot  de rundt seg. For det har vært sagt mange ganger tidligere også. (Minner nå om at han har flere venner enn bare kriminelle venner)

Og det står i stor kontrast til  sjargongen man ser i komentarfeltet til de kriminelle vennene, og video der han slår mot kamera, på spørsmål om hvordan det ble slutt med dama. 

Så jeg ser han mer som en i et slags  dobbelt liv. Ett liv der han klarer å oppføre seg og ett liv der han blir akseptert for galskapen.  

Ps, det var ikke du som mente marius sine handlinger ikke var hans skyld.  Beklager om jeg skrev det slik, at du oppfattet det sånn

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

DaisyD skrev (29 minutter siden):

Hjelpe trøste - forstår du ikke at genene hans faktisk kan ha en medvirkende årsak til at han er blitt som han har blitt? 
Hvis man har rusavhengighet i genene så betyr ikke det at man trenger å bli rusavhengig selv - men det krever at folk rundt deg (foreldre/foresatte) er obs på faren for dette i oppveksten. 

Jeg er ganske sikker på at de får en grundig psykologisk gjennomgang på rehab. Så hvis du vil gruble mer på dette så får du ta det med noen som gidder bli med. Jeg er ikke den du ser etter da. Er veldig glad jeg er kommet ut på andre siden med min egen sønn. 

Jeg svarer  deg på grunnlag av at du tar opp at han ikke nødvendigvis har ansvar  for egne handlinger.  

Hva som er årsak, er da kun evnt et grunnlag, ingen unskyldning,  eller fritak.  Det er jo et helt annet tema .

Så du kan jo ikke blande de to sånn

Endret av Krokenguri
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Raven.Writingdesk skrev (28 minutter siden):

Jeg tenkte faktisk på å sammenligne det med fedme/overvekt - takk skal du ha :)

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...