Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Justlooking
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Debatter rundt debatten vil også bli fjernet som avsporinger. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det alltid legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, eller ved stor pågang. 

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Vi tillatter ikke dobbeltråder på rampelys, og MBH samt kongefamilien er intet unntak. 

Anbefalte innlegg

Kollontaj skrev (1 minutt siden):

Fint med noe presisering. MBH er en ikke-offentlig person, han tilhører kongefamilien, men ikke kongehuset. Det utløser f.eks. diplomatpass (noe som sikkert kan diskuteres) og gjør han til en gjenkjennelig person, også for politiet. Da blir det riktig å si at fordi han er en del av kongefamilien, kan han ha fått særbehandling, ikke fordi han er MMs sønn. Heller ikke fordi hans status svinger mellom offentlig og ikke-offentlig etter MMs forgodtbefinnende, men rett og slett fordi han er med i kongefamilien. Det kan man like eller ikke, men det er et faktum som sikkert ikke gjør det noe enklere verken for politiet eller kongefamilien når man skal sjonglere et så stort og alvorlig sakskompleks. 

Det kommer helt an på hvem som uttaler seg. Iflg kongefamilien så er han ikke offentlig. Det til tross for at han figurerer på flere offentlige bilder og deltar ved mange forskjellige offentlige anledninger.

Aftenposten hadde en artikkel for ikke så lenge siden hvor de skrev "Kjendis mot sin vilje, profilert av eget valg". De skrev også at han lykkes ikke så veldig godt i å være en ikke offentlig person. 

• Liker 11
  • Hjerte 1
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Kattedama
PusheenPusheen skrev (4 minutter siden):

Enig. Synes generelt den artikkelen var for diffus, klarer ikke bestemme meg for om jeg tar det for god fisk eller ikke. Men blir ikke overrasket hvis det stemmer.

Jeg er enig, det var en veldig uklar og sensasjonspreget artikkel. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DaisyD skrev (2 minutter siden):

Det kommer helt an på hvem som uttaler seg. Iflg kongefamilien så er han ikke offentlig. Det til tross for at han figurerer på flere offentlige bilder og deltar ved mange forskjellige offentlige anledninger.

Aftenposten hadde en artikkel for ikke så lenge siden hvor de skrev "Kjendis mot sin vilje, profilert av eget valg". De skrev også at han lykkes ikke så veldig godt i å være en ikke offentlig person. 

Det var ikke poenget mitt. 

• Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

DaisyD skrev (1 minutt siden):

Han har valgt å være en offentlig person selv ved å være kjæreste med influensere og bli med dem på rød løper-eventer, stille opp i serier som Skam og holde en høy (pun intended) profil i Oslos kjendismiljø. Og ha en offentlig instakonto.

• Liker 15
  • Nyttig 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kattedama skrev (2 minutter siden):

Jeg er enig, det var en veldig uklar og sensasjonspreget artikkel. 

Det meste har vi jo lest 17 ganger før, liksom...

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, da kan du kanskje gjøre sånn som moderator bad oss om - skrive tydelig hva som er poenget ditt. 
"Det var ikke poenget mitt" - gir oss ingenting og det er med på å skape de situasjonene vi så gjerne prøver å unngå her inne. 

• Liker 10
  • Hjerte 2
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest NordreSving

Fint med noe presisering. MBH er en ikke-offentlig person, han tilhører kongefamilien, men ikke kongehuset. Det utløser f.eks. diplomatpass (noe som sikkert kan diskuteres) og gjør han til en gjenkjennelig person, også for politiet. Da blir det riktig å si at fordi han er en del av kongefamilien, kan han ha fått særbehandling, ikke fordi han er MMs sønn. Heller ikke fordi hans status svinger mellom offentlig og ikke-offentlig etter MMs forgodtbefinnende, men rett og slett fordi han er med i kongefamilien. Det kan man like eller ikke, men det er et faktum som sikkert ikke gjør det noe enklere verken for politiet eller kongefamilien når man skal sjonglere et så stort og alvorlig sakskompleks. 

Han er jo en del av kongefamilien FORDI han er MM sin sønn. Det er jo ikke mulig å skille disse to statusene fra hverandre. Særbehandlingen kommer jo da selvfølgelig av at han er hennes sønn. 

Og det er jo slik at MM på den ene siden skriver at han ikke er offentlig, men samtidig nyter han privilegier som ellers er forbeholdt kongefamilien. 

I brevet oppfatter jeg at MM anerkjenner at søsknene er offentlige personer. Men hun skiller mellom ham og dem og dette må jo være fordi han ikke er HM sin biologiske sønn. 

Det er jo bare i det brevet en klar dobbeltkommunikasjon. Hun sier at han ikke skal være offentlig (fordi han ikke er kongelig), og uttrykker seg som MOR, i samtidig som hun bruker kongehusets offentlige kanal i kraft av å være kronprinsesse til å gi denne beskjeden. Et utmerket eksempel på nettopp å veksle mellom roller etter eget forgodtbefinnende. Fordi det passet best der og da at han ikke var offentlig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kollontaj skrev (7 minutter siden):

Var poenget da at han er en ikke-offentlig person fordi han ikke har kongelige plikter? For det er i så fall det eneste man kan bruke som argument. Han oppfører seg jo ellers som en av alle de andre influenserne der ute. Stor følgerskare på Instagram med bilder fra sitt privilegerte liv, møter opp på røde løpere med influenser-kjærester og lar seg avbilde på deres SoMe-kontoer osv. Ingenting av dette skriker "ikke-offentlig, vil ikke være i rampelyset". 

• Liker 18
  • Hjerte 2
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ninaen skrev (30 minutter siden):

Forutsatt at det stemmer så viser jo dette hvor maktesløse alle rundt er når man ikke ønsker og greier å stå i behandling selv. Terskelen for tvang er skyhøy. 

Helt klart. Hvis det stemmer at han holdt ut bare 1 uke på rehab så viser dette hvor krevende det er for de rundt. Ingen kan tvinge en voksen mann til å få hjelp. Jeg håper han får en hard straff der avrusing og rusbehandling der han ikke har lov til å forlate institusjonen. Ikke at jeg tror det hjelper, men jeg tror en dom er eneste måte å sikre at han blir på rehab.

• Liker 11
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ninaen skrev (34 minutter siden):

Forutsatt at det stemmer så viser jo dette hvor maktesløse alle rundt er når man ikke ønsker og greier å stå i behandling selv. Terskelen for tvang er skyhøy. 

Men så er det dumskap å "hjelpe" voksne mennesker med å utbetale lommepenger uten å stille krav! Fyren har aldri nådd bunnen økonomisk og med det ikke merket konsekvensene av å ikke ha penger til dop og livsopphold.

Endret av K_mb
  • Liker 21
  • Hjerte 1
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@NordreSving Vel, jeg tror ikke politiet vurderer om han er en offentlig person eller ikke, heller at de tenker på «kongefamilien» eller «HM og MMs sønn», til og med «kjendis-sønn» tror jeg vil komme foran «er han en offentlig person eller ikke».  Det 10 år gamle brevet vurderer de neppe innholdet i når de står i situasjoner som krever at de griper inn. 

• Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

trønder skrev (36 minutter siden):

Han tar rehabiliteringen på største alvor ser man, som han skrev i uttalelsen sin...

Med tanke på den atferden han har vist iløpet av de siste månedene, så kan jeg ikke se for meg at han har skrevet den uttalelsen selv. 

• Liker 13
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

PusheenPusheen skrev (6 minutter siden):

Var poenget da at han er en ikke-offentlig person fordi han ikke har kongelige plikter? For det er i så fall det eneste man kan bruke som argument. Han oppfører seg jo ellers som en av alle de andre influenserne der ute. Stor følgerskare på Instagram med bilder fra sitt privilegerte liv, møter opp på røde løpere med influenser-kjærester og lar seg avbilde på deres SoMe-kontoer osv. Ingenting av dette skriker "ikke-offentlig, vil ikke være i rampelyset". 

Jeg skrev da ikke noe om kongelige plikter? Jeg skrev at hvis han får særbehandling er det fordi han tilhører kongefamilien. 

• Liker 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

K_mb skrev (7 minutter siden):

Men så er det dumskap å "hjelpe" voksne mennesker med å utbetale lommepenger uten å stille krav! Fyren har aldri nådd bunnen økonomisk og med det ikke merket konsekvensene av å ikke ha penger til dop og livsopphold.

Nei, da må man jo enten låne (kanskje av kriminelle) eller gjøre kriminelle ting, kan jo forstå at kronprinsparet ønsker å unngå det? 

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kollontaj skrev (Akkurat nå):

Nei, da må man jo enten låne (kanskje av kriminelle) eller gjøre kriminelle ting, kan jo forstå at kronprinsparet ønsker å unngå det? 

Eller jobbe - eventuelt registrere seg på NAV. 

• Liker 16
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke sjokkert over at han stakk fra rehab, venta bare på det. Kronprinsparet burde slå hånda av han og la han klare seg sjøl. Kanskje han blir mer motivert for rehabilitering om han må bo på gata… 

• Liker 19
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
DaisyD skrev (Akkurat nå):

Eller jobbe - eventuelt registrere seg på NAV. 

Vanskelig å være i jobb om du ruser deg på jevnlig basis. NAV gir heller ikke tilstrekkelig uttelling, det sier seg selv. 

• Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lorieen skrev (Akkurat nå):

Ikke sjokkert over at han stakk fra rehab, venta bare på det. Kronprinsparet burde slå hånda av han og la han klare seg sjøl. Kanskje han blir mer motivert for rehabilitering om han må bo på gata… 

Enig, men det tror jeg aldri MM kommer til å gjøre…

• Liker 5
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

JennieB skrev (Akkurat nå):

Enig, men det tror jeg aldri MM kommer til å gjøre…

Det tror ikke jeg heller, men det de gjør nå virker i hvert fall ikke. 

• Liker 6
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kollontaj skrev (6 minutter siden):

Jeg skrev da ikke noe om kongelige plikter? Jeg skrev at hvis han får særbehandling er det fordi han tilhører kongefamilien. 

Ja, det så jeg. Men jeg mener ikke det er riktig å si at han er en ikke-offentlig person. Ikke av deg spesifikt, men heller av MM. Hun sier han er ikke-offentlig, men jeg mener det toget kjørte da hun giftet seg med HM. Uansett hvor mye hun ønsker det, er det han foretar seg (og særlig nå) av offentlig interesse fordi han er en del av kongefamilien. Men også fordi han, siden han ble gammel nok, søker rampelyset der han kan. Og særbehandling får han selvsagt fordi han er den han er, ja.

Endret av PusheenPusheen
Grammatikkfeil
  • Liker 6
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...