Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Justlooking
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Debatter rundt debatten vil også bli fjernet som avsporinger. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det alltid legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, eller ved stor pågang. 

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Vi tillatter ikke dobbeltråder på rampelys, og MBH samt kongefamilien er intet unntak. 

Anbefalte innlegg

Krokenguri skrev (7 timer siden):

Ja, jeg var kanskje ikke tydelig på det. Men det er som regel en utvikling på vold uansett. Der nye grenser pushes hver  gang. Så  den prosessen går nok raskere med rus . 

Og jeg var kanskje ikke tydelig nok på rusens alvor. Finnes nok av historier på familievold der "mamma/pappa ble et monster når hun/han drakk" ol. Men, de underliggende vanskene må altså adresseres. Derfor har vi tilbud som ROP (rus OG psykiatri), ATV (alternativ til vold), sinnemestringskurs og tilsvarende. 

Endret av ~ Ada ~
  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Søker råd! skrev (2 timer siden):

Har Nytt på Nytt hatt noe innslag om Marius? Prøvde å se noen episoder fra tidligere i høst men det ble ikke nevnt med ett ord. De har jo vanligvis ikke unnlatt noe, feks Atle Antonsen-skandalen, for noe så det hadde vært spesielt om  de plutselig skulle få berøringsangst for dette temaet. 

Eh, det har vært MANGE stikk og saker 😂Har vært overraska over hvor hardt de faktisk har gått ut et par ganger. Så da har du hatt maks «flaks» med å støte på episode uten. 

• Liker 7
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ninaen skrev (5 minutter siden):

Eh, det har vært MANGE stikk og saker 😂Har vært overraska over hvor hardt de faktisk har gått ut et par ganger. Så da har du hatt maks «flaks» med å støte på episode uten. 

Jeg synes det har vært lite sett i forhold til hvor mye som har vært skrevet om saken. Det siste var vel en kommentar om at MM var blitt så sliten - så viste de et klipp med HM som trillet prinsesse Astrid i rullestol 😅 Den var morsom - men de kunne lett funnet mye mer.

Og at det kom klage på talen til kongen var jo helt uforståelig. Ingenting skal være for alvorlig til å vitses med. Og talen til kongen var ikke noe alvorlig overtramp i det hele tatt. 

Undrer meg litt over hvem det er som sender inn klager på noe så uskyldig?

• Liker 6
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

~ Ada ~ skrev (10 timer siden):

Ikke godt å si. Kanskje fordi han snur alt på hodet og snakker ned eksen? Hun lyver, har issues, er gal, sjalu..Så inntreffer et nytt forhold, preget av hvetebrødsdager og idyll, der den nye får presentert samme devaluering av eksen og snakker ham opp til alle rundt, og hans versjon av eksen virker nå enda mer troverdig. Eller at han bare kaller det løgn, kommer med noen halvsannheter om at jo, det hendte han ble litt hissig, men ikke noe mer enn det. Det var et gjensidig turbulent forhold, dessuten skal jeg ta tak i problemene mine, det var rusen som gjorde meg sint. Og jalla, jalla. Jeg vet ikke.

~ Ada ~ skrev (1 time siden):

Og jeg var kanskje ikke tydelig nok på rusens alvor. Finnes nok av historier på familievold der "mamma/pappa ble et monster når hun/han drakk" ol. Men, de underliggende vanskene må altså adresseres. Derfor har vi tilbud som ROP (rus OG psykiatri), ATV (alternativ til vold), sinnemestringskurs og tilsvarende. 

Setter du begge sammen her, så er det ganske spot on.

Nå skal man ikke skrive noe som kan gjenkjenne noe på noen. Så tar bare bittelitt, som gjelder generelt. Som pårørende har jeg sett at sinne, kan være kun under rus.  I åresvis, hvis de ikke stadig går over disse grensene, og bikker over i vold. I mitt tilfelle, gikk det av og til på materielle skader. Men ikke på folk. Og det var ikke sinne nykter. Men man kunne se at det lå under overflaten av og til,  men som nykter var det kontroll .

Stort sinne og mye trusler, så vet du aldri når det kan bikke over i handlinger.  For det skal bare ett sekund til før det går over en ny grense.

Men så er det litt som Nora sa, at hun opplevde den psykiske volden som værre enn den fysiske. Fordi om den som ruser seg og blir sinna, truer mye om hva de skal  gjøre, med feks deg eller andre, selv om det ikke går over i fysisk vold. Og det er da mye psykisk vold, iht trusler  om vold, hendelser og ukvemsord. 

Så jeg vil jo si at det finnes noen redflag som  er redflag som du aldri skal la bortforklares. Som stort sett kommer først. Og det er at de hindrer deg på manipulerende måter kontakt med venner og familie tidlig i forholdet. 

Ofte er det vanskelig å å avdekke, fordi det samtdig er mye av det du skriver i første  komentar. Og de er verdens beste når de er på det beste. Og man blir da glad i den man ser på godsiden, og unskylder og bortforklarer den dårlige siden . Frem til det ikke kan bortforklares. 

Og da blir det en prosess inn i et dårlig  forhold, og en prosess ut.

Jeg vil rette en kudos mot N når hun snakker om at hun er fortsatt glad i marius og ønsker han å få hjelp. Det sier meg at hun gikk fra en hun hadde sterke følser for, og gikk på grunn av hans dårlige handlinger.  Og står som et godt eksempel på å komme seg ut alikevel.  Når hun gjør det, vil nok også bruddet føles vanseligere. Men hun har jo valgt å stå i det, og at det var riktig valg. 

Og noe sier meg at hun har  fått også god hjelp, til å se det og klart det. For det valget er uvanlig.  

Skulle gjerne ha ønsket at det fungerte slik,  at man bare kan si fra, at han fyren/dama der er ikke bra for deg. Også ble det slutt dagen  etter. Men det fungerer ikke slik. Og i værste fall kan det også føre til  at den utsatte partneren lukker seg mer inne med den dårlige personen.

Så her må man kanskje heller være raus. Og heller fungere som en åpen dør, til den utsatte er klar. Og at det må være mer rom for å kunne snakke om slikt uten å bli bedømt hardt.  En løsning kan være at pårørende til både offer og gjerningsmannen setter seg inn i hva disse prosessene og mekanismene er. Og forstår de bedre. 

Litt absurd tanke for mange. Men en gjerningsmann  vil også bli sett. Og klarer du å se og tør å se, kan du også bli en hjelp til  endring, om de ønsker det selv. Men samtaler som jeg ser at.... og det tror jeg ikke du liker heller... etc. Pusher de litt og litt ut i lyset, istedenfor hard bedømming. Oftest hjeper det i korte perioder, om de ikke velger å ta steget hele veien å be om hjelp. Men det er iallefall noe. Og reduserer risko en periode  for den som er utsatt. 

Fysisk vold er lettere å kunne evnt anmelde enn psykisk vold. Sår på sjelen, er vanskelig å bevise, fremfor blåmerker. 

Jeg har mange verktøy å håndtere slike med. Men jeg kjenner at å avsløre det vil gi voldsnenn verktøy å manipulere seg forbi det. Om de vet om det.  Og brukt  det mye i jobben på bar bla. 

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Isild skrev (2 minutter siden):

Tror det eneste stedet man har lyst til å se Marius nå er på rehabiliteringsopphold eller i fengsel. Derfor vil det for noen oppleves provoserende (og trenerende) å se han andre steder. 

For min del har bildet der han viser fingeren med en 12 pk med øl brent seg fast. Han er en ustyrlig drittunge, og kunne ikke brydd seg mindre. Faktisk så bryr han seg så lite at han forsøker å lyve seg unna mye. Den "angrende synderen" han spilte i uttalelsen sin finnes ikke. 

Helt enig med deg. 
Må si at jeg virkelig lurer på hva som skjer på Skaugum for tiden. Og så lenge det aldri kommer en uttalelse eller en forklaring så vil ryktene fortsette å gå.

• Liker 18
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

DaisyD skrev (17 minutter siden):

Jeg synes det har vært lite sett i forhold til hvor mye som har vært skrevet om saken. Det siste var vel en kommentar om at MM var blitt så sliten - så viste de et klipp med HM som trillet prinsesse Astrid i rullestol 😅 Den var morsom - men de kunne lett funnet mye mer.

Og at det kom klage på talen til kongen var jo helt uforståelig. Ingenting skal være for alvorlig til å vitses med. Og talen til kongen var ikke noe alvorlig overtramp i det hele tatt. 

Undrer meg litt over hvem det er som sender inn klager på noe så uskyldig?

Har vært langt mer enn det, mye har vært kommentarer og stikk gjennom programmet, ikke som egne saker. 🙂 

Folk som klager til kringkastingsrådet er en spesiell gruppe, altså de som klager «hele tida», de klager på langt mindre enn dette også 😅 Nytt på Nytt er jo klaga inn så mange ganger at jeg tror de er ute av tellinga for flere år siden. At noen klager til KR betyr jo ikke at NRK er enige at det var for drøyt. Det er langt på vei samme gjengen som fyrer løs i full «alt er woke nå!»-stil på Facebook 😉

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

DaisyD skrev (1 minutt siden):

Helt enig med deg. 
Må si at jeg virkelig lurer på hva som skjer på Skaugum for tiden. Og så lenge det aldri kommer en uttalelse eller en forklaring så vil ryktene fortsette å gå.

Nettopp. Rykter og sinne vil til og med bare vokse - mot både han og kongehuset. Det skjer jo INGENTING fra noen av dem. 

• Liker 20
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Isild skrev (4 minutter siden):

Tror det eneste stedet man har lyst til å se Marius nå er på rehabiliteringsopphold eller i fengsel. Derfor vil det for noen oppleves provoserende (og trenerende) å se han andre steder. 

For min del har bildet der han viser fingeren med en 12 pk med øl brent seg fast. Han er en ustyrlig drittunge, og kunne ikke brydd seg mindre. Faktisk så bryr han seg så lite at han forsøker å lyve seg unna mye. Den "angrende synderen" han spilte i uttalelsen sin finnes ikke. 

Enig i det, hvis jeg hadde observert  Marius på the well eller annet sted hadde jeg jo ikke tenkt « så hyggelig og se han, håper han koser seg «.  Så det mulig tilstedeværelsen var « ikke positiv oppførsel « i seg selv? Eller hva gjorde han der? Hva ble han observert i og gjøre, og hvor kom den stakkars nye  dama  inn i bildet? 
Når man skriver et sånt innlegg kan man kanskje skrive litt mer i så fall. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søker råd! skrev (3 timer siden):

Har Nytt på Nytt hatt noe innslag om Marius? Prøvde å se noen episoder fra tidligere i høst men det ble ikke nevnt med ett ord. De har jo vanligvis ikke unnlatt noe, feks Atle Antonsen-skandalen, for noe så det hadde vært spesielt om  de plutselig skulle få berøringsangst for dette temaet. 

De har hatt det flere ganger

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Isild skrev (15 minutter siden):

Nettopp. Rykter og sinne vil til og med bare vokse - mot både han og kongehuset. Det skjer jo INGENTING fra noen av dem. 

Da er vel kanskje sannheten verre enn ryktene? 

Marius blir unskyldt med rus, psykiske lidelser og en tøff? barndom, fra flere hold. Familien hans får sympati. Mammahjertene der ute blør for Mette-Marit. La dem få være i fred nå!

Kvinnene blir kalt golddiggere, og må skylde seg selv.

Strategien fungerer jo egentlig ganske bra?

Endret av MissHannigan
  • Liker 25
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MissHannigan skrev (3 minutter siden):

Marius blir unskyldt med rus, psykiske lidelser og en tøff? barndom, fra flere hold. Familien hans får sympati. Mammahjertene der ute blør for Mette-Marit. La dem få være i fred nå!

Å sette ut rykter er brudd på forumregler og tråden blir stengt igjen.  Noe den også ble sist  det ble hevdet lignene rykter i tråden her. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krokenguri skrev (44 minutter siden):

Setter du begge sammen her, så er det ganske spot on.

Nå skal man ikke skrive noe som kan gjenkjenne noe på noen. Så tar bare bittelitt, som gjelder generelt. Som pårørende har jeg sett at sinne, kan være kun under rus.  I åresvis, hvis de ikke stadig går over disse grensene, og bikker over i vold. I mitt tilfelle, gikk det av og til på materielle skader. Men ikke på folk. Og det var ikke sinne nykter. Men man kunne se at det lå under overflaten av og til,  men som nykter var det kontroll .

Stort sinne og mye trusler, så vet du aldri når det kan bikke over i handlinger.  For det skal bare ett sekund til før det går over en ny grense.

Men så er det litt som Nora sa, at hun opplevde den psykiske volden som værre enn den fysiske. Fordi om den som ruser seg og blir sinna, truer mye om hva de skal  gjøre, med feks deg eller andre, selv om det ikke går over i fysisk vold. Og det er da mye psykisk vold, iht trusler  om vold, hendelser og ukvemsord. 

Så jeg vil jo si at det finnes noen redflag som  er redflag som du aldri skal la bortforklares. Som stort sett kommer først. Og det er at de hindrer deg på manipulerende måter kontakt med venner og familie tidlig i forholdet. 

Ofte er det vanskelig å å avdekke, fordi det samtdig er mye av det du skriver i første  komentar. Og de er verdens beste når de er på det beste. Og man blir da glad i den man ser på godsiden, og unskylder og bortforklarer den dårlige siden . Frem til det ikke kan bortforklares. 

Og da blir det en prosess inn i et dårlig  forhold, og en prosess ut.

Jeg vil rette en kudos mot N når hun snakker om at hun er fortsatt glad i marius og ønsker han å få hjelp. Det sier meg at hun gikk fra en hun hadde sterke følser for, og gikk på grunn av hans dårlige handlinger.  Og står som et godt eksempel på å komme seg ut alikevel.  Når hun gjør det, vil nok også bruddet føles vanseligere. Men hun har jo valgt å stå i det, og at det var riktig valg. 

Og noe sier meg at hun har  fått også god hjelp, til å se det og klart det. For det valget er uvanlig.  

Skulle gjerne ha ønsket at det fungerte slik,  at man bare kan si fra, at han fyren/dama der er ikke bra for deg. Også ble det slutt dagen  etter. Men det fungerer ikke slik. Og i værste fall kan det også føre til  at den utsatte partneren lukker seg mer inne med den dårlige personen.

Så her må man kanskje heller være raus. Og heller fungere som en åpen dør, til den utsatte er klar. Og at det må være mer rom for å kunne snakke om slikt uten å bli bedømt hardt.  En løsning kan være at pårørende til både offer og gjerningsmannen setter seg inn i hva disse prosessene og mekanismene er. Og forstår de bedre. 

Litt absurd tanke for mange. Men en gjerningsmann  vil også bli sett. Og klarer du å se og tør å se, kan du også bli en hjelp til  endring, om de ønsker det selv. Men samtaler som jeg ser at.... og det tror jeg ikke du liker heller... etc. Pusher de litt og litt ut i lyset, istedenfor hard bedømming. Oftest hjeper det i korte perioder, om de ikke velger å ta steget hele veien å be om hjelp. Men det er iallefall noe. Og reduserer risko en periode  for den som er utsatt. 

Fysisk vold er lettere å kunne evnt anmelde enn psykisk vold. Sår på sjelen, er vanskelig å bevise, fremfor blåmerker. 

Jeg har mange verktøy å håndtere slike med. Men jeg kjenner at å avsløre det vil gi voldsnenn verktøy å manipulere seg forbi det. Om de vet om det.  Og brukt  det mye i jobben på bar bla. 

Mange kloke refleksjoner fra deg her!

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

~ Ada ~ skrev (5 minutter siden):

Mange kloke refleksjoner fra deg her!

Mange udokumenterte påstander som bør overlates til fagfolk mener nå jeg.

• Liker 13
  • Hjerte 1
  • Nyttig 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

DaisyD skrev (19 minutter siden):

Mange udokumenterte påstander som bør overlates til fagfolk mener nå jeg.

Det er da bare noen personlige erfaringer og tanker som deles, oppfatter de ikke som en fasit, men som refleksjoner. Tenker du det kan ha noen skadelige effekter, i så fall hva og hvordan? Jeg kan ikke se hvordan dette spriker fra fagmiljøet heller.

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MissHannigan skrev (48 minutter siden):

Det er vondt å se på. Helt klassisk også. I det noe voldsomt skjer, så reagerer folk med avsky og sinne. Men når det går litt tid blir folk "rundere i kantene" og glemmer. 

Jeg vil si at det nesten er GARANTERT at kongehuset tier ihjel etter beste evne, nettopp fordi skandaler med TID snur til sympati, empati og victimblaming. 

"Det var sikkert ikke SÅ ille da, det gikk sikkert begge veier"

"Stakkars familien, la de få være i fred nå" (som du nevner) 

• Liker 29
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
MissHannigan skrev (2 timer siden):

Gjør den det? Jeg syns ikke det. Det skjer i genting fordi det skjer ingenting. Og i kjølvannet av den stille båten skapes det bølger på ryktebørsen som stort sett påpeker M som en ufyselig type som lever slik han har vært vant til, fordi ingenting skjer. Men rykter er rykter og har ikke noe her å gjøre. Ikke synsing og spekulering om oppdragelse og genetikk heller.

Men dagen kommer nok der han må stå til ansvar for det han har gjort, eksene får oppreisning. Å forvente en uttalelse fra kongehuset om M, eller klage over mangelen kan vi droppe nå. Enten så kommer det en eller så kommer det ikke uansett hva som syntes og menes om burde, skulle, måtte, osv.

Resten av det du skriver skulle jeg gjerne ha sett grunnlaget for.

• Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for avsporinger og spekulasjoner.

Forumansvarlig

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ninaen skrev (8 timer siden):

Ah okay. Får pløye meg gjennom. Men Debatten da? Nyhetene? Er det ikke på tide at noen stiller opp og diskuterer det på Tv?

• Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...