Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Justlooking
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det alltid legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, eller ved stor pågang. 

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Vi tillatter ikke dobbeltråder på rampelys, og MBH samt kongefamilien er intet unntak. 

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

I denne artikkelen står det litt mer om N sine uttalelser. Og ar samtalen handlet om rusproblemer.  

https://www.tv2.no/underholdning/varslet-kronprinsparet-om-hoiby/17178899/

I lydopptaket  med politiet  sier marius selv at han skal på en "liten ferie" 

Så etter N har snakket med kronprinsparet, er politiet på han og han snakker med dem om at han skal på rehab.

https://www.seher.no/kongelig/jeg-skal-pa-en-liten-ferie/81925916

• Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eyr skrev (10 minutter siden):

Hvorfor valgte hun å ikke fortelle om volden hvis det er en så raus og fin familie? 🤔 For min del virker det som at MM groomer svigerdøtrene sine også.

Jeg tenkte litt det samme. Men nå må vi ikke gå i fellen å kritisere noe som helst vedr. de som er ofre i saken. Det er viktig. NH er storsinnet, og det har hun lov til å være. Så må vi huske at MM og HM har en høy status, også i miljøer som NH ferdes i. Det er ikke noe karriere-boost å legge seg ut med landets framtidige power-couple nr. 1. 

Ellers kan man se at NH har hjulpet veldig mange andre ofre for vold i nære relasjoner - og det er helt supert, det nytter å snakke, uansett når man er klar til å gjøre det! MM og HM har valgt å ikke snakke om det, de man kunne forvente at nettopp gjorde det.

Synes også at troverdigheten framstår 100 pst. når man nå vet at hun heller ikke har snakket ut for å skulle "ta" noen. Knallbra, Nora!

"– Du må samle opp alle bitene av deg selv og forsøke å starte på nytt. Søk hjelp. Snakk med en venninne, et familiemedlem eller en psykolog. Det er et skritt i riktig retning, er Hauklands tydelige råd.

Til voldsutsatte kvinner vil hun si:

– Jeg tror mange står i det samme, men føler seg veldig alene. Det er de ikke. Det er hjelp å få."

Endret av Déjà vu
  • Liker 15
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Déjà vu skrev (9 minutter siden):

Jeg tenkte litt det samme. Men nå må vi ikke gå i fellen å kritisere noe som helst vedr. de som er ofre i saken. Det er viktig. NH er storsinnet, og det har hun lov til å være. Så må vi huske at MM og HM har en høy status, også i miljøer som NH ferdes i. Det er ikke noe karriere-boost å legge seg ut med landets framtidige power-couple nr. 1. 

Ellers kan man se at NH har hjulpet veldig mange andre ofre for vold i nære relasjoner - og det er helt supert, det nytter å snakke, uansett når man er klar til å gjøre det! MM og HM har valgt å ikke snakke om det, de man kunne forvente at nettopp gjorde det.

Synes også at troverdigheten framstår 100 pst. når man nå vet at hun heller ikke har snakket ut for å skulle "ta" noen. Knallbra, Nora!

"– Du må samle opp alle bitene av deg selv og forsøke å starte på nytt. Søk hjelp. Snakk med en venninne, et familiemedlem eller en psykolog. Det er et skritt i riktig retning, er Hauklands tydelige råd.

Til voldsutsatte kvinner vil hun si:

– Jeg tror mange står i det samme, men føler seg veldig alene. Det er de ikke. Det er hjelp å få."

Ja, det var ikke ment som kritikk til Nora. Bare tankefull… 

Skjønner godt at det maktforholdet der ikke er lett. 

Ja, hun har vært skikkelig tydelig og god på det!🥳 Godt jobba selv med dritten hun garantert får.

• Liker 9
  • Hjerte 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Justlooking skrev (36 minutter siden):

Takk, Sigrid Hvidsten. Denne var god og bør tas til ettertanke av norsk media i sin helhet. 
Forøvrig: Nora Haukland viser en enorm kløkt og klasse i måten hun håndterer og uttaler seg om dette her. Fy søren for en bra dame 💪👏

Endret av missLynch
  • Liker 12
  • Hjerte 2
  • Nyttig 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eyr skrev (24 minutter siden):

Ja, det var ikke ment som kritikk til Nora. Bare tankefull… 

Skjønner godt at det maktforholdet der ikke er lett. 

Ja, hun har vært skikkelig tydelig og god på det!🥳 Godt jobba selv med dritten hun garantert får.

Her insinuerer du ting, som er ganske nedlatende. 

• Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Problemet (med) Marius er volden...mangel på sinnemestring...agressjon. Ingen rusbehandling vil fjerne dette. Kun riktig medisinering og behandling. Det som psykiatrien har til felles med rusomsorg er at det er frivilling. Dessverre. Kronprinsparet bør være takknemlig for at katten er ute av sekken før MHB ender opp som endel av statistikken: menn som tar livet av partneren sin. Som jeg ser det så er der kun en løsning. Fengselstraff hvor behandling er en del av opplegget. Og at Krompen med partner tvinger poden til å ta del i behandling og straffe ham økonomisk (bla ved å frata ham fremtidige dyre gaver, evt pengestøtte, gratis bolig ) Hvis han nekter hjelp fra psykiatri og annen behandling. Hvis Kongehuset skal klare å bestå så må de faktisk elimimere faren for at det ender med tap av liv. Familiemedlems eller fremtidig partners. Noen vil mene at dette er å overdramatisere, men dem av oss som har opplevd, eller sett resultat av manglende intervensjon mot sånne individer vet at det skjer. Med ganske allminnelige mennesker.

Endret av Sølvkatt
  • Liker 4
  • Nyttig 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sølvkatt skrev (8 minutter siden):

Problemet (med) Marius er volden...mangel på sinnemestring...agressjon. Ingen rusbehandling vil fjerne dette. Kun riktig medisinering og behandling. Det som psykiatrien har til felles med rusomsorg er at det er frivilling. Dessverre. Kronprinsparet bør være takknemlig for at katten er ute av sekken før MHB ender opp som endel av statistikken: menn som tar livet av partneren sin. Som jeg ser det så er der kun en løsning. Fengselstraff hvor behandling er en del av opplegget. Og at Krompen med partner tvinger poden til å ta del i behandling og straffe ham økonomisk (bla ved å frata ham fremtidige dyre gaver, evt pengestøtte, gratis bolig ) Hvis han nekter hjelp fra psykiatri og annen behandling. Hvis Kongehuset skal klare å bestå så må de faktisk elimimere faren for at det ender med tap av liv. Familiemedlems eller fremtidig partners. Noen vil mene at dette er å overdramatisere, men dem av oss som har opplevd, eller sett resultat av manglende intervensjon mot sånne individer vet at det skjer. Med ganske allminnelige mennesker.

Han har bare hatt flaks mtp at han ikke er blitt drapsmann allerede. Kvelning er det mest risikable du gjør, og spesielt i fylla og rusa. Snakk om millimeter og sekunder i forskjell på liv og død. Og som jeg skrev tidlig i tråden, det at han tar kvelertak, og ikke bare en gang, sier mye, fordi det krever en helt egen personlighet, krever at man mangler noen sperrer som så godt som alle har. Å miste hodet og reagere i affekt, selv om mange kan gjøre det, så vil de aller færreste ende med å ta kvelertak, fordi det er noen innebygde sperrer i oss. Nettopp pga risikoen…

• Liker 14
  • Nyttig 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sølvkatt skrev (9 minutter siden):

På generelt  grunnlag så øker det du har problemer med når du har vært rusavhengig en tid.

Så har du lett for agg er man mer utsatt for å bli voldelig  i rus. Men man kan ha kontroll nykter. 

Så hvis volden er knyttet opp mot rus kan mye være gjort iht å bli rusfri. 

Noen er kun voldelig under rus. Også på øl.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han burde bare bli sendt i fengsel….sone en dom. Uansett er det bevis nok, åsted og bilder. Og beskrivelser av hans oppførsel, som han til dels nekter for. Men hvem tror på han? Ingen. Absolutt ingen. 

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mizzy skrev (8 minutter siden):

Han burde bare bli sendt i fengsel….sone en dom. Uansett er det bevis nok, åsted og bilder. Og beskrivelser av hans oppførsel, som han til dels nekter for. Men hvem tror på han? Ingen. Absolutt ingen. 

En kort soning forandrer ingenting. Da er det ut etter 6 mnd (opptimistisk mht evt dom) og vær-så-god neste). All form for understøttelse fra familien på Skaugum må fjernes dersom han nekter behandling for rus og sinnemestring (herunder RIKTIG medisinering for de psykiske diagnosene han sier han har). Hvis mannen er så psyk(opatisk) som handlingene vitner om så hjelper det verken med fine ord eller overtalelse. Og "noen" må virkelig dunke det inn hos de voksne på slottet.

• Liker 4
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg tror på eksene.

Jeg liker artikkelen i Aftenposten nå om nora h veldig godt, jeg tenker den gir et godt bilde av hvordan det har vært for NH, og ikke minst beskriver hun veldig godt hva som er problemet  i denne saken, og dynamikken som er i spill. Hun plasserer problemet der det faktisk er - hos MBH.

https://www.aftenposten.no/norge/i/xm9vxl/nora-haukland-varslet-kronprinsparet-om-hoeiby-i-et-moete-i-fjor-sommer

• Liker 3
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

pøbelsara skrev (2 minutter siden):

jeg tror på eksene.

Jeg liker artikkelen i Aftenposten nå om nora h veldig godt, jeg tenker den gir et godt bilde av hvordan det har vært for NH, og ikke minst beskriver hun veldig godt hva som er problemet  i denne saken, og dynamikken som er i spill. Hun plasserer problemet der det faktisk er - hos MBH.

https://www.aftenposten.no/norge/i/xm9vxl/nora-haukland-varslet-kronprinsparet-om-hoeiby-i-et-moete-i-fjor-sommer

Kan også  fa legge til denne. Der nevnes det innholdet i noen av de to podcastene jeg har linket til. En fra i sommer og en i våres.  Begge før Frogner hendelsen.

https://www.dagbladet.no/kjendis/matte-vekk/81790212

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fremmed fugl skrev (4 timer siden):

Haakon er i min bok den mest imponerende regenten i moderne tid globalt. Er bare så trist å se hvordan arven etter han ikke forvaltes. 

Haakons arv er blitt et jævla sirkus. Rett og slett trist, hele greia.

• Liker 22
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

fjellglad skrev (På 12.11.2024 den 12.06):

Kjører du forbi en trafikkulykke også, uten å sjekke om noen trenger hjelp? Om du fikk vite at et barn ble misbrukt, hadde du bare latt være å gjøre noe? Om din beste venninne ble banket og nær drept av kjæresten, hadde du bare trukket på skuldrene og sagt "jaja, er ikke min sak"?

Jeg må sjekke om du virkelig mener det det ser ut som om du sier: Mener du i fullt alvor at mennesker som får kunnskap om mishandling ikke har noen plikt til å gripe inn, men at det er helt OK å la offeret stå i det alene?

For å illusterere hva normale, oppegående mennesker gjør: Da Marius' siste ex ble mishandlet tok venninnen hennes affære og meldte fra til politiet.

Da MM fikk vite at Marius' hadde vært voldelig mt JS var reaksjonen en "sympatisk tekstmelding". Og det var det hele. Selvsagt har kronprinsparet en moralsk plikt til å melde fra til politiet, eller som et absolutt minimum støtte JS i en eventuell anmeldelse. I tillegg har man faktisk en juridisk plikt til å forsøke å avverge blaa vold i nære relasjoner, dersom man har mistanke om at det kan være forestående.

Når kronprinsparet allerede kjenner til at Marius' har vært voldelig mot JS skal det ikke mye informasjon til i forhold til hvordan han behandlet siste ex, før de har begått lovbrudd (straffelovens §196) for ikke å ha oppfylt avvergingsplikten sin. Jeg nevner det bare for å illustrere hvor utrolig alvorlig det er at de JS betrodde seg til ikke løftet en finger, og at det var viktigere å beskytte Marius enn det var å beskytte voldsutsatte kvinner. Det er bare flaks at Marius ikke har blitt drapsmann, ALLE som har visst hva han har utsatt kjærestene (og andre) for har en forbannet plikt til å melde fra.

Jeg har havnet først i trafikk ulykke med hardt skadde, pg jeg har anmeldt iht vold mot barn. Når barnet sa fra til meg. 

Og jeg har fått bekreftet mistanker om at veninde ble banket. Og der oppfordret jeg til anmeldelse,  hun ville ikke. Jeg foreslo å anmelde for henne, hun ville ikke. Hun sa det ble for traumatisk for henne, og trengte bare noen å snakke med. Så da utsatte jeg henne ikke for et traume hun ikke ville igjennom,  og ga henne det hun ville ha. Noen å snakke med.

Jeg syntes faktisk det er ganske stygt å anmelde på vegne av noe som sier de ikke vil. I sånt hensyn er det faktisk en forskjell på voksen og barn. 

Det er sykt mange som har visst om dette før MM  fikk vite det. Så skal du peke på noen, så må du kanskje peke da først og fremst på de som fikk vite det minst ett år før kronprinsparet. Chit chat med helle, ymter om at H har sett noe også. Så jeg skjønner ikke at det kun er MM som skulle ut å anmelde egen sønn her.

Jeg ser ingen grunn. Til å peke på noen av de. Og anser det slik at hun anmeldte det når tiden for henne var riktig for det. Noe hun selv nevner i podcasten. At å komme dit har vært en prosess,  som hun måtte igjennom  . Når frogner saken kom, var det i høyeste grad en tid hvor hun følte det var riktig tid.  Iht hennes psykiske helse, var det fint å ta det nå og god timing. Og det er heller ikke noe hun skal klandres for.

MM skal heller ikke ha en dobbelt rolle å stå med en fot på hver. Det er helt umulig sted å være, og kan kun gå galt. Derimot er det veldig bra hun varslet dem, fordi det gjør at de kan følge litt mer med, og iht hva se skal se etter.

Det ville også vært noe annet om det var noe pågående .

Så skal man kritsere noen her for å ikke ringe politiet,  så står ikke MM først i den køen. Da hun er en av de siste som har fått vite  om det.  Og den pekingen er feil og like stygg mot alle sanmen ogaå mot MM. 

Her er en artikkel om det 

https://www.bt.no/innenriks/i/lw9j9L/julianne-snekkestad-snakker-ut-i-podkast

Endret av Krokenguri
Skrivefeil og la til link
  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Purple Basil skrev (7 timer siden):

Haakons arv er blitt et jævla sirkus. Rett og slett trist, hele greia.

Helt enig! Det er rett og slett helt tragisk. Kong Haakon takket ærbødigst ja til å bli konge av Norge og innførte og VISTE  "Alt for Norge". Olav videreførte det gode og nære forholdet til folket på en fantastisk måte. Harald har også vært en flott konge- men det er også han som har gitt sine arvinger igjen `velsignelse` til å gjøre valg som nå er i ferd med å gruse hele monarkiet. 

Så desverre, så er det jo Harald som har innført "Alt for OSS!" 

• Liker 17
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krokenguri skrev (7 timer siden):

Jeg har havnet først i trafikk ulykke med hardt skadde, pg jeg har anmeldt iht vold mot barn. Når barnet sa fra til meg. 

Og jeg har fått bekreftet mistanker om at veninde ble banket. Og der oppfordret jeg til anmeldelse,  hun ville ikke. Jeg foreslo å anmelde for henne, hun ville ikke. Hun sa det ble for traumatisk for henne, og trengte bare noen å snakke med. Så da utsatte jeg henne ikke for et traume hun ikke ville igjennom,  og ga henne det hun ville ha. Noen å snakke med.

Jeg syntes faktisk det er ganske stygt å anmelde på vegne av noe som sier de ikke vil. I sånt hensyn er det faktisk en forskjell på voksen og barn. 

Det er sykt mange som har visst om dette før MM  fikk vite det. Så skal du peke på noen, så må du kanskje peke da først og fremst på de som fikk vite det minst ett år før kronprinsparet. Chit chat med helle, ymter om at H har sett noe også. Så jeg skjønner ikke at det kun er MM som skulle ut å anmelde egen sønn her.

Jeg ser ingen grunn. Til å peke på noen av de. Og anser det slik at hun anmeldte det når tiden for henne var riktig for det. Noe hun selv nevner i podcasten. At å komme dit har vært en prosess,  som hun måtte igjennom  . Når frogner saken kom, var det i høyeste grad en tid hvor hun følte det var riktig tid.  Iht hennes psykiske helse, var det fint å ta det nå og god timing. Og det er heller ikke noe hun skal klandres for.

MM skal heller ikke ha en dobbelt rolle å stå med en fot på hver. Det er helt umulig sted å være, og kan kun gå galt. Derimot er det veldig bra hun varslet dem, fordi det gjør at de kan følge litt mer med, og iht hva se skal se etter.

Det ville også vært noe annet om det var noe pågående .

Så skal man kritsere noen her for å ikke ringe politiet,  så står ikke MM først i den køen. Da hun er en av de siste som har fått vite  om det.  Og den pekingen er feil og like stygg mot alle sanmen ogaå mot MM. 

Her er en artikkel om det 

https://www.bt.no/innenriks/i/lw9j9L/julianne-snekkestad-snakker-ut-i-podkast

Kan også legge til  at jeg har advart en kvinne om at mannen hun er sammen med er kjent for å ikke være snill mot damer. Det resulterte i trusler mot meg , iht vold og at jeg måtte se meg over skulderen, og at ting kunne skje med bilen min. Fikk 4 flate dekk.

Så man skal også ikke sette seg selv i fare. 

I tillegg  laget denne mannen oss mot alle andre , og knyttet med det sterkere bånd til  damen. Så noen ganger har jeg tenkt at kanskje var det bedre hun fant ut av dette av seg selv. Da hade hun sluppet å sitte i det helvete  i så mange år. 

Så det er ikke alltid  barebare å si fra heller.....

Mange ti år siden. 

Endret av Krokenguri
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krimpodden og VG’s rutinerte krimeksperter Øystein Milli og Thor-Erling Thømt Ruud tar opp temaet i ny episode: «Hvem varslet kronprinsesse Mette-Marit?». De stiller akkurat de riktige spørsmålene. De mener også pressen må grave i denne saken.
Anbefales, ligger på Podme

Endret av missLynch
  • Liker 12
  • Nyttig 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

missLynch skrev (8 minutter siden):

Krimpodden og VG’s rutinerte krimeksperter Øystein Milli og Thor-Erling Thømt Ruud tar opp temaet i ny episode: «Hvem varslet kronprinsesse Mette-Marit?». De stiller akkurat de riktige spørsmålene. 
Anbefales, ligger på Podme

Bare et tips. Det er visst ikke lov å henvise til sider son trenger inlogging. Men mulig den ligger åpent et sted. Lyden av norge feks har flere podcaster åpne. Så bedre å finne slike sider. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...