Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Justlooking
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Debatter rundt debatten vil også bli fjernet som avsporinger. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det alltid legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, eller ved stor pågang. 

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Vi tillater ikke dobbeltråder på rampelys, og MBH samt kongefamilien er intet unntak. 

Anbefalte innlegg

Hverken Mette Yvonne Larsen, Svein Brurås, Henrik Syse, Svein-Tore Bergestuen, Anki Gerhardsen, Mari Skurdal eller jeg (hvis noen lurte) vil ha mediesensur. Alle som påstår noe slikt gjør livet veldig enkelt for seg selv.

Det er forskjell på å påpeke presseetisk tøyelighet og å rope på sensur. Dette er jo nettopp den type overdreven og ødeleggende polarisering alle som nyanserer tabloidpressens framferd i denne saken vil bort fra. 

Endret av Aricia
  • Liker 1
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sol79 skrev (3 minutter siden):

Mye av mediekjøret kunne vært unngått om Marius hadde tatt ansvar for handlingene sine. Han kunne møtt opp til avhør og lagt seg inn til rehab, i stedet valgte han å fortsette akkurat som før med festing på Frogner, hytteturer og utenlandsturer med det gamle nettverket sitt. Enten er det total mangel på rådgivere rundt han eller så er han stokk dum og kjører sitt eget løp. Man må jo nesten anta at foreldrene hans har rådgitt noe annet..

Ikke helt sikker på det.

Men slik du legger det frem, kan du ha rett i det. 

Se og hør  hadde nok kjørt hardt på uansett.  Men det har forsåvidt vært endel etter første hendelse som kunne vært ungått. Og kanskje hatt en annen karakter da iht hva som blir skrevet om.

Å lagt seg inn etter det brevet hadde iallefall vært det klokeste. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sol79 skrev (På 25.9.2024 den 9.58):

Mye av mediekjøret kunne vært unngått om Marius hadde tatt ansvar for handlingene sine. Han kunne møtt opp til avhør og lagt seg inn til rehab, i stedet valgte han å fortsette akkurat som før med festing på Frogner, hytteturer og utenlandsturer med det gamle nettverket sitt. Enten er det total mangel på rådgivere rundt han eller så er han stokk dum og kjører sitt eget løp. Man må jo nesten anta at foreldrene hans har rådgitt noe annet..

....

Endret av MissHannigan
  • Liker 31
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sol79 skrev (1 time siden):

Jeg tror han først og fremst har utviklet en destruktiv personlighet eller identitet.

Om du ikke kan noe, ikke lykkes med noe eller er noe i kraft av deg selv, kun via dine foreldre, så kan det skape lav selvfølelse og selvtillit og behov for å markere seg på arenaer der du ikke må kunne noe annet enn å være bad boy. Det er her foreldrene - fra han var ung - skulle oppmuntret interesse for ting han kan bli god på, enten det ville være som mekaniker, med fluefiske eller fotografering. Latt ham beholde anonymiteten, og som andre barn kjempe og finne ut av ting, ikke bare surfe på penger og navnet. 

Personlig tror jeg han er full av selvforakt, som han døyver med rus. Mao tror jeg det er såpass sterke krefter i sving, at han ikke klarer å opptre klokt. 

Endret av O Rakel
  • Liker 11
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aricia skrev (4 timer siden):

Bistandsadvokat Mette Yvonne Larsen har som tidligere nevnt vært ute i media flere ganger og bedt pressen roe trykket, på vegne av den fornærmede kvinnen i saken. Offeret har i følge Larsen opplevd særlig bildene fra sin private leilighet og lydopptakene som en stor ekstrabelastning, og som invaderende og inngripende.

Professor Svein Brurås, som har tatt doktorgraden sin på etikk i kriminaljournalistikk, uttaler at Borg Høiby-saken har satt presseetikken i kriminaljournalistikken mange tiår tilbake.

https://www.vg.no/nyheter/i/OoExab/ekspert-om-mediedekningen-rundt-marius-borg-hoeiby-bekymret

Han påpeker også at nyhetsterskelen er blitt veldig lav i dekningen av denne saken.

Det er virkelig skremmende at personen MBH utsatte for drapstrusler har måttet rømme landet. I likhet med eks'en NH, som nå også har måttet rømme landet etter drapstrusler.

Dette er altså et kriminelt miljø som har kjørt rundt med segway inne i Kronprinsparets private bolig, villmannskjørt og kræsjet i et gjerde på Skaugum og stjålet kongefamiliens sølvtøy. Alt mens politiet og mediene har lagt et beskyttende lokk over og beskyttet MBH i ti år.

Igjen, pek gjerne på det uetiske med et massivt medietrykk. Men dette er kaskadeeffekten man får når politiet og mediene har beskyttet og hemmeligholdt et skap proppfullt med skjeletter i et tiår. Til slutt så eksploderer det.

Endret av Rastebenk
  • Liker 31
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bare glem å ansvarliggjøre MBH. Fyren er en narkisjunkie som sannsynligvis aldri kommer til å skifte vennekretsen sin. Han vil mest sannsynlig forbli narkoman og kriminell i lang overskuelig fremtid. 
De vi må ansvarliggjøre her er vårt kjære kronprinspar. Som feks at de ikke kan la MBH bo på Skaugum. De bør slutte å late som de er kongelige og stramme seg opp. 
Her har kanskje de kongelige i Norge noe å lære av avdøde dronning Elisabeths handlekraft. Når hennes sønn ble beskyldt for sexovergrep (ble aldri dømt) kommenterte hun det aldri til mediene, men istedet strippet hun prins Andrew for alle titler og fratok han alle oppgaver og roller for det britiske kongehuset. 
Om kronprinsparet vil beholde tilliten til folket kan de gjerne holde kjeft inntil det evt foreligger en rettskraftig dom. Men vis i det minste et minimum av handlekraft ved å fjerne MBH og hans kriminelle nettverk bort fra de kongelige residenser. 

• Liker 28
  • Hjerte 1
  • Nyttig 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

O Rakel skrev (15 minutter siden):

Jeg tror han først og fremst har utviklet en destruktiv personlighet eller identitet.

Om du ikke kan noe, ikke lykkes med noe eller er noe i kraft av deg selv, kun via dine foreldre, så kan det skape lav selvfølelse og selvtillit og behov for å markere seg på arenaer der han ikke må kunne noe annet enn å være bad boy. Det er her foreldrene - fra han var ung - skulle oppmuntret interesse for ting han kan bli god på, enten det ville være som mekaniker, med fluefiske eller fotografering. Latt ham beholde anonymiteten, og som andre barn kjempe og finne ut av ting, ikke bare surfe på penger og navnet. 

Personlig tror jeg han er full av selvforakt, som han døyver med rus. Mao tror jeg det er såpass sterke krefter i sving, at han ikke klarer å opptre klokt. 

Dette tror jeg du har helt rett i. Og når man kombinerer dette med at folk rundt har hatt dårlig samvittighet og dermed satt for få grenser og det har vært mangel på konsekvenser - da kan resultatet bli katastrofalt og veldig vanskelig å rette opp i.

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

OsloSS skrev (2 minutter siden):

Bare glem å ansvarliggjøre MBH. Fyren er en narkisjunkie som sannsynligvis aldri kommer til å skifte vennekretsen sin. Han vil mest sannsynlig forbli narkoman og kriminell i lang overskuelig fremtid. 
De vi må ansvarliggjøre her er vårt kjære kronprinspar. Som feks at de ikke kan la MBH bo på Skaugum. De bør slutte å late som de er kongelige og stramme seg opp. 
Her har kanskje de kongelige i Norge noe å lære av avdøde dronning Elisabeths handlekraft. Når hennes sønn ble beskyldt for sexovergrep (ble aldri dømt) kommenterte hun det aldri til mediene, men istedet strippet hun prins Andrew for alle titler og fratok han alle oppgaver og roller for det britiske kongehuset. 
Om kronprinsparet vil beholde tilliten til folket kan de gjerne holde kjeft inntil det evt foreligger en rettskraftig dom. Men vis i det minste et minimum av handlekraft ved å fjerne MBH og hans kriminelle nettverk bort fra de kongelige residenser. 

Bingo. Jeg tror de gjør klokt i å ikke uttale seg. Men de må vise noe i handling. Jeg tenker også det at Slottet tidlig gikk ut og konstaterte at de ikke har rådgitt MBH var klokt og sier sitt. Jeg tror også personen som skrev at Kongen og Dronningen har visst minimalt har rett. Jeg tror personen over som skriver om MBH selvfølelse osv er inne på noe sentralt, og at MM sin kronisk dårlige samvittighet (som har skint gjennom i så mye gjennom årene) overfor ham har bidratt som opprettholdende faktor. Det er forskjell på å slå hånden av barna sine og å stille ultimatum når det er kommet til et visst punkt. Og det er det siste som må skje nå, spesielt etter det som kom fram i går. Det handler om rikets sikkerhet. Jeg skrev det allerede i uke 1-2 av denne saken, men hadde ikke trodd det var så ekstremt og presserende. De må nå gi MBHet ultimatum: ut av Skaugum eller rett på Rehab. Diplomatpasset må inndras. Og MBH må miste retten til å bestemme hvem han vil ha besøk av på Skaugum dersom han skal bo der etter behandling. Og det handler om rikets sikkerhet. Ikke at vi skal blande oss i familieforhold. MM og HM har én sjanse nå. Brenner de den, da blir det sannsynligvis umulig å bygge nødvendig tillit igjen. Alternativt ender dette skilsmisse. Det håper jeg faktisk ikke. Men noe må skje, av ganske drastisk karakter. 

• Liker 13
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aricia skrev (1 time siden):

Bistandsadvokat Mette Yvonne Larsen har som tidligere nevnt vært ute i media flere ganger og bedt pressen roe trykket, på vegne av den fornærmede kvinnen i saken. Offeret har i følge Larsen opplevd særlig bildene fra sin private leilighet og lydopptakene som en stor ekstrabelastning, og som invaderende og inngripende.

Professor Svein Brurås, som har tatt doktorgraden sin på etikk i kriminaljournalistikk, uttaler at Borg Høiby-saken har satt presseetikken i kriminaljournalistikken mange tiår tilbake.

https://www.vg.no/nyheter/i/OoExab/ekspert-om-mediedekningen-rundt-marius-borg-hoeiby-bekymret

Han påpeker også at nyhetsterskelen er blitt veldig lav i dekningen av denne saken.

Helt klart belastende for kvinnene, men utenom Se og Hør virker det vel som media har tatt noen bedre etiske valg i det siste? 

Den andre siden av dette er jo det forsvarsadvokatene til JS og NH har vært ute og sagt at det er veldig belastende for dem at MBH ikke går i avhør og svarer på deres historie/tar stilling til siktelsen. Jeg vil tro det er vel så belastende. Det som er kommunisert så ønsker de å legge dette bak seg så fort som mulig, så da får vi håpe at avhørene i går er begynnelsen til en avslutning her. 

• Liker 4
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

OsloSS skrev (20 minutter siden):

Helt enig, det er handling jeg trenger nå. Men jeg frykter at de kommer til å falle for fristelsen til å arrangere et hjemme hos-intervju hvor MM gråter og beklager seg over hvor tøft det har vært og hvor vondt hun har i mammahjertet. Og HM sitter der og demonstrerer tafattheten i all sin prakt.

Alle skjønner at det er vanskelig, men det er ikke noe som angår oss. De får bruke sine nærmeste til å appellere til sympati hos.

Endret av Nymerïa
  • Liker 13
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

OsloSS skrev (12 timer siden):

Kongen og dronningen bør vise handlekraft og fjerne titler og oppgaver hos sine arvinger! Det er null og nada verdighet, kongelighet osv igjen hos noen av etterfølgerne til kongeparet. Og vi har noen politikere i dette landet som er like tause og tafatte som kongeparet ift det som foregår i kongeparet aller nærmeste familie. Monarkiet i Norge er blitt et sirkus og en stor vits, men ingen politiker tør å fremme et eneste ord om at det kanskje er tiden nå for en folkeavstemning; Er det dette vi i Norge vil ha, til å representere oss, i fremtiden?

Endret av Istapp
Skriveleif
  • Liker 11
  • Nyttig 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Doris Becker skrev (1 minutt siden):

I ene lydopptaket kan vi høre politiet unnskylde han også. 

«Altså, du er født inn i en litt sånn fucka rolle, ikke sant? Vi kan være så enige?»
«Du er egentlig en alminnelig gutt. Og så blir moren din den hun er. Og så har du halvsøsken som har den rollen de har. Og så er du, kall det en alminnelig gutt, med et sjukt vedheng, ikke sant? Jeg hadde syns det hadde vært helt fucka».

Synes det er merkelig å hevde at han er mer utsatt enn andre, med tanke på at han har hatt dette frikortet fra pressen og vært beskyttet i så høy grad. Men det gir innblikk i hvordan han kanskje kommer til å  henge alt på den knaggen...

Jeg synes det er en rar uttalelse. For det første ble han ikke født inn i det der. For det andre bør Politiet vite at det er slettes ikke sikkert at det hadde gått noe bedre med han hvis MM aldri hadde møtt HM. Når det er rusmisbruk og kriminalitet på begge sider av familien så har barnet dårlige odds. Her har MM fått en stefamilie som fungerer mye bedre og som tilsynelatende bryr seg om han. Jeg tror det veier opp for eventuelle ulemper mht mediebelastning og småsøsken med enda flere privilegier enn han.

• Liker 18
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Istapp skrev (7 minutter siden):

Kongen og dronningen bør vise handlekraft og fjerne titler og oppgaver hos sine arvinger! Det er null og nada verdighet, kongelighet osv igjen hos noen av etterfølgerne til kongeparet. Og vi har noen politikere i dette landet som er like tause og tafatte som kongeparet ift det som foregår i kongeparet aller nærmeste familie. Monarkiet i Norge er blitt et sirkus og en stor vits, men ingen politiker tør å fremme et eneste ord om at det kanskje er tiden nå for en folkeavstemning; Er det dette vi i Noge vil ha, til å representere oss, i fremtiden?

Det er ikke mye kongelig og høyhetlig igjen. 

• Liker 21
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Doris Becker skrev (1 minutt siden):

Veldig rar samtale. Som om de har blitt lagt ord i munnen på. Dumt de ikke var like greie med gardistene som ble tatt for å røyke hasj. Der tok de til og med hårprøver av dem, for å tvinge/lure fram en tilståelse!

Høres ut som ett av to. Info de sitter på, eller noe foutintatt tanke om hans situasjon.  

Iht dame situasjonen hans  høres det egentlig ut som at det er mye sjalusi der iallefall.  Så kanskje det er noe i det?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nymerïa skrev (4 minutter siden):

Jeg synes det er en rar uttalelse. For det første ble han ikke født inn i det der. For det andre bør Politiet vite at det er slettes ikke sikkert at det hadde gått noe bedre med han hvis MM aldri hadde møtt HM. Når det er rusmisbruk og kriminalitet på begge sider av familien så har barnet dårlige odds. Her har MM fått en stefamilie som fungerer mye bedre og som tilsynelatende bryr seg om han. Jeg tror det veier opp for eventuelle ulemper mht mediebelastning og småsøsken med enda flere privilegier enn han.

Veldig rar. Han er ikke født inn i dette, det var morens valg for han. Pga det valget har han hatt privilegier andre ikke har, og fripass, diplomatpass og antageligvis puter under både armene og beina. 

• Liker 14
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vedrørende debatten om Marius Borg Høiby og pressedekningen, så tenker jeg at den har flere sider. Og jeg er enig med denne uttalelsen:

Fra https://www.vg.no/nyheter/i/OoExab/ekspert-om-mediedekningen-rundt-marius-borg-hoeiby-bekymret

"Mediekritiker Anki Gerhardsen synes det er åpenbart at saken må omtales.

– Men det er vanskelig å være bastant på om dette har gått for langt eller ikke, saken har åpenbar offentlig interesse. Det handler fort om monarkiets legitimitet. Det er vanskelig å få en god og grundig diskusjon på slike ting om man ikke har kunnskap om hva som gjør at tilliten til monarkiet forvitrer, sier hun."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nymerïa skrev (4 minutter siden):

Nei, det kan hende at han hadde blitt narkoman allikevel - MEN han hadde ikke ødelagt et helt kongehus som nå og han hadde ikke holdt seg med fiffen på Oslo vest - dersom det er sammen med de han startet sin ruskarriere med kokain. 

Det er skaden han (og MM) har påført kongehuset som er skandalen her. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...