Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Debatter rundt debatten vil også bli fjernet som avsporinger. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det alltid legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, eller ved stor pågang, også om natten. 

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Vi tillater ikke dobbeltråder på rampelys, og MBH samt kongefamilien er intet unntak. 

Fremhevede innlegg

Gjest lavmålet
Skrevet

Han svenske kongeeksperten sa det på Debatten: Den store skandalen her er dette med Marius. Og her kommer det. Og vi er neppe ferdig enda.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
pop up bruker skrev (1 minutt siden):

Tipper de har solide kilder, for det er veldig alvorlig hvis ikke - til og med for se og hør å være. 

Jeg antar at konge/kronprinspae må ha fått beskjed av PST, noe annet virker helt merkelig? Å ivareta sikkerheten er nettopp å vite hvem som omgås hvem, og hvem som gjør hva. Når sønnen utgjør en sikkerhetsrisiko på flere plan, og PST må vel ha visst om disse spanerne som snakket med Marius, og ellers visst en hel del, og da ikke varsle konge/kronprinspar virker jo helt bak mål? Kronprinsparet har vel også visst om misbrulet generelt sett, så har vel vært kjent med at det er boble som kan sprekke uavhengig av kriminelle venner (som henger ganske godt sammen med misbruk). 

Jeg blir ikke overraska over noe lenger, heller ikke om PST har utført en bjørnetjeneste her…

Til første setning: enig, se også andre kommentaren min lenger opp. Selv S&H kan ikke være så dumme at de publiserer dette uten å ha solide bevis. Derfor jeg tenker politilekkasje. De publiserer ikke en sånn sak fordi «kompisen til Marius sa at Marius fortalte det». Eventuelt sms’er da, men like fullt risikabelt å publisere hvis «bare» 2.håndsinfo fra Marius vennekrets. 

• Liker 7
  • Hjerte 1
Skrevet
lavmålet skrev (1 minutt siden):

Han svenske kongeeksperten sa det på Debatten: Den store skandalen her er dette med Marius. Og her kommer det. Og vi er neppe ferdig enda.

Du har nok dessverre rett ja. Dette har stort eksplosjonspotensiale.

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Gjest pop up bruker
Skrevet
Ninaen skrev (Akkurat nå):

Jeg blir ikke overraska over noe lenger, heller ikke om PST har utført en bjørnetjeneste her…

Til første setning: enig, se også andre kommentaren min lenger opp. Selv S&H kan ikke være så dumme at de publiserer dette uten å ha solide bevis. Derfor jeg tenker politilekkasje. De publiserer ikke en sånn sak fordi «kompisen til Marius sa at Marius fortalte det». Eventuelt sms’er da, men like fullt risikabelt å publisere hvis «bare» 2.håndsinfo fra Marius vennekrets. 

Uff, det er ikke det beste tegnet at vi ikke blir overrakset over at loven ikke er lik for alle, men det har den vel dessverre aldri vært. 

Jeg håper at noen av de større mediehusene som Aftenposten tar taki dette, og virkelig undersøker politiets rolle her, og får klarhet i hva som har skjedd. 

Skrevet
Kaffeslabberaset skrev (7 minutter siden):

Helt enig. Det er mest synd på ofrene. Allikevel synes jeg synd på ham. Det er noe tragisk over hele han:(         derfor: Han MÅ komme hjem ( noe annet er en stor langfinger) og han må ta sin straff. Han trenger avrusning og terapi samt å bytte miljø. Han trenger andre venner og andre vaner. Ofrene må også få sin oppreisning og erstatning, samt like god tilgang til terapi. Jeg kan gjerne omfordele noen av skattepengene mine til ofrene isteden for til kongehuset.

På høy tid med grenser og konsekvenser. Det tror jeg har vært fraværende. 
Jeg må si at jeg også er i tvil om hvor mye Marius forstår av det som skjer. Han virker ikke være spesielt godt utrustet intellektuelt fra naturens side, og et langvarig stoffmisbruk har kanskje ikke gjort situasjonen bedre.

Regner med at slottet, og foreldrene har fått samme informasjon fra politiet som Marius fikk. Vi får se hva som kommer ut. Se & Hør har i hvert fall gode dager, og er vel den som tør skrive mest om denne saken

• Liker 18
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet
pop up bruker skrev (7 minutter siden):

Tipper de har solide kilder, for det er veldig alvorlig hvis ikke - til og med for se og hør å være. 

Jeg antar at konge/kronprinspae må ha fått beskjed av PST, noe annet virker helt merkelig? Å ivareta sikkerheten er nettopp å vite hvem som omgås hvem, og hvem som gjør hva. Når sønnen utgjør en sikkerhetsrisiko på flere plan, og PST må vel ha visst om disse spanerne som snakket med Marius, og ellers visst en hel del, og da ikke varsle konge/kronprinspar virker jo helt bak mål? Kronprinsparet har vel også visst om misbruket generelt sett, så har vel vært kjent med at det er boble som kan sprekke uavhengig av kriminelle venner (som henger ganske godt sammen med misbruk). 

Enig i alt du skriver her. Noe annet enn det du skisserer her, er utenkelig 

• Liker 6
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)
Krokenguri skrev (1 time siden):

Skjønner  hva du mener. Bare litt usikker å om du skjønner  mitt perspektiv  

Offentlig  som hva. 

Jeg tenker  at han er kjent som sønn av norges kronprinsesse.  Men han er ingen offisiell kongelig, og ingen som kongelig. Dette perspektivet har han heller ikke valgt selv.

Å gå på en rød løper vil normalt være 5 minutter som kjent øyeblikk. Det er ikke slik  at om du går på rød  løper  så er du100% en offentlig  person. 

Hvis han hadde blitt skuespiller  feks. Ville han vært skuespiller som seg selv. Ikke på vegne av kongefamilien.  Og sett på lik linje som alle andre noske skuespillere. Så rollen i skam, må man jo se på i lyset av at han gjør en jobb, gratis eller  betalt. 

Å bli avbildet med kjendis venner gjør han ofisielt sett og ikke da automatisk som en offentlig person.

Jeg tenker at feks i England så løser de jo dette mye bedre enn i Norge. Der barna til camilla som er gift med kongen. Blir sett på som privat personer.  Dattera hennes har skrevet en kokebok. Men finner ingen steder der kokeboken blir ansett som kongelig eller at hun er mer ofisiell peson av kongehuset av den grunn. Media skriver om henne og boken, i lys av å være forfatter av boken. 

I debatten så dras det frem argumeter om feks rød  løper.  To situasjoner jeg har sett er når julianne hadde vært med i en film.  Da var han jo der for kjæresten sin, og ikke som ofisiell kongelig.  Den andre var med jobben i England,  da var han der som  representant for jobben, ikke for norsk kongehus. 

En annen sak var vouge. Som også var i lys av jobb og seg selv med kjæresten ikke kongefamilien 

Antall følgere  handler ikke nødvendigvis om å være ofisiell,  men folk har intesesse.

Feks har vært på insta og sett en kjendis (husker ikke navnet nå) som hadde lagt inn 4 bilder og 100.000 følgere. I et intervju sa denne personen at det ble laget en insta kinto pga råd som var gitt. Men likte ikke å bruke kanalen . Gjør det denne skuespilleren mer offisiell? 

Alt du legger på en åpen insta konto eller andre some kanaler, ligger jo forsåvidt ofisielt tilgjengelig.  Ikke dermed sagt man er offentlig. 

Skal man kalle marius en offentlig  person.  Må det i mitt syn være i lys av seg selv. Ikke som kongelig,  som han ikke er. 

Da han delte ut mat, da var det et ofisielt oppdrag av kongehuset. (Tror jeg det  var) men fortsatt ikke en offisiell kongelig eller representant av Norge.  

Når han følger kjæresten på rød løper for hennes premiere  på kino eller peniære fest. Da har da det ingenting å si at han er sønn til kronprinsessen.  Men typen til julianne, har da en mer betydning.  Andre skuespillere har også med seg sine  på sånt  også. Uten at de blir noe mer ofisielle av den grunn

Her igjen blandes begrepene. Bl.a har jeg aldri ment el sagt at han er en offisielt kongelig person. ( som var begrepet du brukte i eksemplet med Julianne) 

Vi er bare ikke enige i hva som ligger i begrepet offentlig person. Jeg mener da altså IKKE at han er noen form for offisiell representant for verken kongehus el noe som helst. 

( syns forøvrig du har skrevet en del bra ting om rus problematikk tidligere i tråden, der var jeg enig i mye du skrev 😉

Endret av Zenhouse
  • Liker 1
Skrevet (endret)
Kelsi skrev (12 timer siden):

Da kommet det vel et svar av denne typen:
"For å sikre at alle involverte får den nødvendige støtten, er det viktig at vi tilrettelegger forholdene på en måte som ivaretar alle behov og bidrar til et konstruktivt samarbeid.
   Dette vil sikre at hver part får den hjelpen de trenger, samtidig som vi opprettholder en åpen og inkluderende dialog" 

? Det tror jeg ikke de vil svare. Det er jo politets ansvar, og ikke noe kronprinsparet har noe med,  så de  kan ikke svare at det er «… viktig at vi tilrettelegger forholdene på en måte som ivaretar alles behov og bidrar til et konstruktivt samarbeid.» 

Endret av Grüner
  • Liker 1
Skrevet
Ninaen skrev (15 minutter siden):

Du har nok dessverre rett ja. Dette har stort eksplosjonspotensiale.

Helt klart. Vet ikke hva som er verst av at sikkerhetsrisiko ikke er blitt kommunisert til kongehuset eller at de har visst og ikke gjort noe med situasjonen. Men skandale potensialet har jo begge deler. 

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Malmfrid skrev (1 minutt siden):

Håper det kommer fram hvem som har bedt de beskytte ham (og kongehuset).

Feilvurdering fra politiledelsen. Hensikten var å skåne kongehuset. Men, de kongelige har visst, og har Marius gitt info til de kriminelle nettverkene om at de er under spaning og hvilken etterretning politiet hadde på dem? 

Dette kan bli ille. Blir spennende å se hvilken vei snøballen ruller…

Selv skal jeg lese om fylkesturen. Hvem stiller? 

• Liker 12
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Gjest lavmålet
Skrevet
Malmfrid skrev (3 minutter siden):

Håper det kommer fram hvem som har bedt de beskytte ham (og kongehuset).

Godt mulig at ingen har bedt om det direkte. Rart dette med makt... Det bare blir sånn. 

At ikke kongehuset har visst tror jeg ikke en døyt på.

Skrevet
Eyr skrev (1 time siden):

Ja, må nesten velge og stole på de for å publisere dette uten godt grunnlag tror jeg ikke de ville gjort. Ikke helt sladderstoff det her😅

Men når jeg først velger å tro det så bekrefter det jo bare mistanken seg enda mer. Kan heller ikke skjønne at det ikke har ringt noen bjeller hos Kronprinsparet.

Men det er ganske skremmende at det tydeligvis er lekkasjer av taushetsbelagt informasjon hos politet. 

• Liker 5
Skrevet
Grüner skrev (5 minutter siden):

Men det er ganske skremmende at det tydeligvis er lekkasjer av taushetsbelagt informasjon hos politet. 

Flere som har visst dette. Ikke nødvendigvis politiet som har lekket

• Liker 6
  • Nyttig 5
Gjest Malmfrid
Skrevet
SagaP skrev (12 minutter siden):

Feilvurdering fra politiledelsen. Hensikten var å skåne kongehuset. Men, de kongelige har visst, og har Marius gitt info til de kriminelle nettverkene om at de er under spaning og hvilken etterretning politiet hadde på dem? 

Dette kan bli ille. Blir spennende å se hvilken vei snøballen ruller…

Selv skal jeg lese om fylkesturen. Hvem stiller? 

Ja, det skal jeg og - tipper det er noen som gruer seg til den turen.

Skrevet
moroklompen skrev (1 time siden):

Han har jo ikke gjort en eneste konstruktiv ting for å være interessant for offentligheten, bortsett fra å være MM sin sønn.

Det finnes mange andre i offentligheten som har nære bånd til kjendiser eller mennesker i maktposisjoner som har utrettet sitt på eget vis.

Marius er kun interessant i sin rolle som MM sin sønn.

Om han hadde dukket opp på rød løper som kjæresten til en Paradise deltager, så hadde han blitt nevnt i en sidenotis.

Ja det er jo også det jeg tenker

Skrevet (endret)
Grüner skrev (27 minutter siden):

"Ifølge Se og Hørs opplysninger fortalte politiet Marius at de visste at han hang sammen med tunge kriminelle, og at han hadde et stort kokain-problem."

Det er ikke taushetsbelagte opplysninger. 

Det har nok helt sikkert vært kontakt med politiet, men å kjøpe overskriftene ukritisk, ser jeg ingen grunn til - til det var det for upresise "oversettelser ", med rom for mange tolkninger.

Endret av ~ Ada ~
  • Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
Kaffeslabberaset skrev (1 time siden):

Jeg synes synd på Marius jeg. Jeg håper han etterhvert får god hjelp og at han finner et rusfritt liv, at han lærer seg å takle sine aggresjons- problemer og at han  kan være til nytte for andre mennesker.  Det bør gå an:) Han har sikkert mange gode sider ved seg:) Deretter håper jeg at Norge kan kvitte seg med eventyr-monarki og bli en moderne republikk:) Det er selvsagt en annen diskusjon men alt henger sammen….

Jeg håper også han får hjelp så ikke flere blir utsatt for han, men synd på han, NEI. Jeg har hørt deler av telefonsamtalen og det var i grunn nok for min del. 

• Liker 20
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Gjest yedi warrior
Skrevet
SagaP skrev (16 minutter siden):

Flere som har visst dette. Ikke nødvendigvis politiet som har lekket

Det er helt skandale. Nå må de få på plass ekstern ekspertise, som kan gjennomgå alt hva politiet har gjort i forhold til Marius Borg Høiby. Pluss evt. alt annet politiet har håndert opp gjennom årene i forbindelse med noen som helst som har tilknytning til kongehuset eller kongefamilien. Dette er korrupsjon. Enkelt og greit. Og ikke tale om vi kan finne oss i det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...