Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Justlooking
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Debatter rundt debatten vil også bli fjernet som avsporinger. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det alltid legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, eller ved stor pågang. 

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Vi tillater ikke dobbeltråder på rampelys, og MBH samt kongefamilien er intet unntak. 

Anbefalte innlegg

Malmfrid skrev (3 minutter siden):

Enig i det - men jeg er også enig med hun som mente det er lite classy og ganske harry.

Det er helheten jeg reagerer på. Marius har nå vært i aviser verden over nettopp pga manglende stil og klasse. 
Hvor kult er det at sønnen til vår neste dronning truer med bensinbrann og er siktet for skadeverk og vold mot kvinner? 
Gangsterstilen hans på denne famøse Italia-turen understreker nokså mye, slik jeg det det. 
Jeg forstår ikke hvorfor man prøver å strupe debatten? Man burde stått fritt til å dele hva bildene her signaliserer. Eller ønsker man å skyve dette under teppet? 

• Liker 9
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

K_mb skrev (2 minutter siden):

men beskrivelser av en tatovert arm har da ingenting med saklig kritikk å gjøre.

Du får sende en klage til Daily Mail…

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

SagaP skrev (Akkurat nå):

Du får sende en klage til Daily Mail…

Der igjen..usaklig.

Synd, for er enig i mange av dine innlegg, men synes det er greit å holde seg innenfor det som er kritikkverdig.

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bestemoren
PusheenPusheen skrev (24 minutter siden):

Og i kjent stil handler innleggene dine kun om å irettesette på andre i tråden. Du kommer aldri med noe annet vedrørende det som diskuteres, bare klaging over brukere og om trådens debattklima. Du kunne vel heller ha bidratt med egne innlegg om temaet i forsøk på så snu det du irriterer deg sånn over, i stedet for å dyrke negativiteten enda mer ved å være forumpoliti. 

Spot on, @PusheenPusheen !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

K_mb skrev (15 minutter siden):

Der igjen..usaklig.

Synd, for er enig i mange av dine innlegg, men synes det er greit å holde seg innenfor det som er kritikkverdig.

Alt jeg skrev i innlegget var relatert til bilder og tekst i artikkelen jeg la ved. 
Du må heller rapportere innlegg du oppfatter som usaklig framfor å bruke tid på noe som jeg oppfatter som voksenopplæring/moderering.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

PusheenPusheen skrev (54 minutter siden):

Nå vet vi jo at han driver med langt tyngre stoffer enn nikotin noen gang kommer til å være, så er vel kanskje ikke så ille med ei litta sigarett tross alt.

Spot on! Bildene går dessuten verden rundt, og folk er rimelig sjokkerte. Bare å lese kommentarfeltene. Det å påpeke at Marius mangler stil og klasse, er milde ord i forhold til hva som diskuteres der. 
Monarkistene er ofte ute og peker på at kongelig nærvær genererer inntekter (en påstand som mangler rot i virkeligheten), men her i Norge så kan man i hvert fall fastslå at Marius, Durek og Märtha genererer inntekter for den internasjonale sladrepressen. 

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En liten funfact om røyking soom kanskje ikke alle kjenner til:

Både Sonja og Harald var ivrige røykere, men hadde en avtale med pressen om at de aldri skulle bli fotografert mens de røkte.

Såvidt meg bekjent ble den alltid overholdt, jeg har i hvert fall aldri sett bilde av det.

• Liker 10
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spitzy skrev (53 minutter siden):

Fikk meg til og tenke på når Eli Hagen kjørte ned slottstrappa. Det var førstesidestoff, vet ikke om det fikk noen følger eller om hun holdt god avstand fra gardister .. skjønner at hun ikke gjorde det for og tøffe seg som Marius, men må jo ha blitt stilt spørmål til hennes evne i trafikken 😅

Herregud, ja. En utrolig historie det også. I disse dager hadde vel den episoden, havnet i Daily mail den også - sammen med resten av den dårlige PR’en fra strøket der. 
Ikke at jeg er enig med hennes mann, Carl I. sånn generelt, men akkurat der tok den gamle ringreven et smart grep; han ringte politiet som dro hjem til Eli og foretok en rustest. Den var negativ, og da var i hvert fall ikke mulig rus noe å spekulere over

• Liker 8
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Malmfrid skrev (1 time siden):

Jeg må innrømme at jeg selv stusser hver gang jeg ser noen røyke. Det er heldigvis et svært sjeldent syn i 2024 å se noen stå og røyke i full offentlighet. 

Avsporing, men: Den siste trenden er dessverre at festrøyking er in igjen blant unge. 

https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/det-har-ikke-skjedd-pa-over-20-ar-na-begynner-unge-a-royke-sigaretter-igjen/16928694/

Sitat

Når tallet for 2023 nå foreligger, viser dette en dobling fra året før. Fire prosent i denne gruppen er nå dagligrøykere. Det er ikke mange sammenlignet med slik det var, men det er en vekst av røykere man ikke har sett på flere tiår. 

– Vi frykter en fremtid der man opplever at røyking er kult igjen. 

https://www.aftenposten.no/amagasinet/i/onP8Vm/det-ble-ut-da-roeykeloven-kom-naa-har-det-skjedd-igjen-aa-ta-seg-en-sigg-er-blitt-trendy

Anekdotisk bevis: Fra en fest i studentkollektiv i nabolaget mitt nå i helgen kom ontrent alle 20-åringene ut med en røyk i hånden. Følte meg hensatt til 80-tallet. 

• Liker 5
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oida skrev (1 time siden):

Ikke vet jeg hvor du ferdes. Men for egen del, som beveger meg rundt i Oslo daglig, er det å se noen røyke i full offentlighet et fullstendig normalt syn. 

For meg som bare beveger meg rundt i Oslo noen dager i uka er det derimot et sjeldent syn. Ser av og til noen skitne trashy folk som røyker på togstasjonen, that’s it.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krokenguri skrev (11 timer siden):

Marius har nå fått besøksforbud frem til  mars 2025. Etter siste ex kjæreste sitt ønske.

Godt hun ser alvoret selv. Bare litt usikker på hvorfor den kommer nå...

https://www.aftenposten.no/norge/i/yEz8or/marius-borg-hoeiby-ilagt-besoeksforbud-faar-ikke-kontakte-eks-kjaeresten

Kan det være fordi det var som advokaten sa? At de hadde litt og ordne opp i etter samboerskap? Det kommer jo ikke fram hvor de bodde , men hun hentet ting på Skaugum, mulig han har hentet ting på Frogner? At hun stoler på han når han ikke er rusa, slik at de utproblematisk har kunnet hente og kjøre ting, men ikke stoler på han som rusa slik at hun vil unngå en situasjon hvor han oppsøker henne rusa nå etter at de har ordnet  opp i praktiske ? 
jeg er også litt usikker på hvorfor det kom nå,og ikke med det samme, men det er min teori med bakgrunn av bistandsadvokaten uttaleser om bildet i bilen på vei til Skaugum. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

velociraptor skrev (1 minutt siden):

For meg som bare beveger meg rundt i Oslo noen dager i uka er det derimot et sjeldent syn. Ser av og til noen skitne trashy folk som røyker på togstasjonen, that’s it.

Enig. Kun ved togstasjon/taxiholdeplasser, man ser folk røyke i offentligheten i Oslo. Det gjelder også i andre større byer i Norge.
Har selv ungdommer i huset. Ingen røyker. Her går det i idrett og studier.
Heller ingen festrøyking, som ser ut til å ha økt med noen få prosent. Men imøteser flere spørreundersøkelser på dette området, for å kunne konkludere.

Kanskje Marius- bildene får færre til å begynne å røyke? Så ikke spesielt classy ut

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

velociraptor skrev (14 minutter siden):

SagaP skrev (4 minutter siden):

Enig. Kun ved togstasjon/taxiholdeplasser, man ser folk røyke i offentligheten i Oslo. Det gjelder også i andre større byer i Norge.
Har selv ungdommer i huset. Ingen røyker. Her går det i idrett og studier.
Heller ingen festrøyking, som ser ut til å ha økt med noen få prosent. Men imøteser flere spørreundersøkelser på dette området, for å kunne konkludere.

Kanskje Marius- bildene får færre til å begynne å røyke? Så ikke spesielt classy ut

Da har dere ikke fulgt med: https://www.abcnyheter.no/nyheter/norge/2024/08/23/196024351/ssb-flere-unge-royker-enn-for-et-par-ar-siden?nr=1

Ferske tall fra SSB publisert i august i år viser en økning i røyking blant unge i aldersgruppen 16-24 år.

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Oida skrev (1 time siden):

Ikke vet jeg hvor du ferdes. Men for egen del, som beveger meg rundt i Oslo daglig, er det å se noen røyke i full offentlighet et fullstendig normalt syn. 

Synes og se folk på Marius sin alder røyke i full offentlighet i Oslo er et sjeldent syn. Uten at jeg støtter den opprinnelige kommentaren , at Marius røyker sigaretter utendørs  og har tatoveringer er veldig lite problematisk. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

lurker skrev (26 minutter siden):

En liten funfact om røyking soom kanskje ikke alle kjenner til:

Både Sonja og Harald var ivrige røykere, men hadde en avtale med pressen om at de aldri skulle bli fotografert mens de røkte.

Såvidt meg bekjent ble den alltid overholdt, jeg har i hvert fall aldri sett bilde av det.

Mange år siden de to har sluttet å røyke nå. Sonja sluttet først. 
Jeg jobbet på et sted hvor kongen var på besøk (ca 25 år siden) Sjefen var innbitt ikke-røyker og de aller fleste gjorde best i å ikke fyre opp i nærheten av ham. 

Etter omvisning og samtaler, så ble noen med kongen på kontoret til sjefen. Så spør Harald: kan jeg ta meg en røyk? Ble umulig for sjefen å si nei til kongen, så kom et nølende ja derfra. Men Harald tok signalet; det ble med den ene sigaretten 🙂

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aricia skrev (7 minutter siden):

Da har dere ikke fulgt med: https://www.abcnyheter.no/nyheter/norge/2024/08/23/196024351/ssb-flere-unge-royker-enn-for-et-par-ar-siden?nr=1

Ferske tall fra SSB publisert i august i år viser en økning i røyking blant unge i aldersgruppen 16-24 år.

Det er noen få prosent økning, og det er én undersøkelse med mulighet for feilmargin.

Så her er det mulig vi andre som følger med. Heller ikke sikkert at de som eventuelt står for en mulig marginal økning, røyker i det offentlige rom. 
Harry og usunt er det like fullt. Ikke noe som de aller fleste ungdommer vil assosieres med, vil jeg tro

Endret av SagaP
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
SagaP skrev (4 minutter siden):

Det er noen få prosent økning, og det er én undersøkelse med mulighet for feilmargin.

Så her er det mulig vi andre som følger med. Heller ikke sikkert at de som eventuelt står for en mulig marginal økning, røyker i det offentlige rom. 
Harry og usunt er det like fullt. Ikke noe som de aller fleste ungdommer vil assosieres med, vil jeg tro

Merket meg også at festrøyking blant unge var tema på Ekko i P2 i forrige uke, sikkert i etterkant av undersøkelsen (men hørte ikke programmet), der det ble slått fast at trenden med røyking blant de yngste var blitt tydelig for alle som hadde vært på festivaler i Norge i sommer.

Men whatever. SSB har vel ikke peiling da.

• Liker 7
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

velociraptor skrev (59 minutter siden):

Ta deg en tur til Gardermoen. Nederste etasje (ankomst). Det er ikke få som tar seg en røyk der etter å ha kommet ut fra flyplassen. Bildet av Marius ser ut til å være tatt rett utenfor ankomsthallen på flyplassen i Pisa. Midt i turistsesongen tipper jeg det er ganske mange turister fra mange ulike land som tar seg en røyk der. 

Jeg reiser mye. Og vil ikke anse dem som røyker utenfor ankomsthallen - enten det er Gardermoen eller Pisa eller andre flyplasser - for skitne og trashy. 

• Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonio skrev (På 3.9.2024 den 9.46):

De betyr like mye som alle andre rusmisbrukere, og så vidt jeg vet driver ikke folk å forsvarer kriminelle rusmisbrukere med alle mulige unnskyldninger rundt diagnoser når noen stiller spørsmål ved deres vold.

Du vet ikke hvilke diagnoser Marius eventuelt har, så du må slutte med denne konstante bevisførselen om at hans diagnoser er grunnen til at han er voldelig.

Å dra frem fakta konnskaper som står skrevet om på fagsider. Er det å beskytte marius? Da har du vel ikke lest så godt på innleggene jeg har  skrevet. For det har jeg nevnt ganske så mange ganger nå at rus og diagnoser ikke unskylder hans handlinger. 

Å legge ting som faktisk  fagsider støtter oppunder er mindre verdt enn å påstå at feks mette marit vasker boligen hans bla. Som du vet ingenting om.

Ok da må du syntes rykter du skaper selv om sånt være det viktigste i debatten.

Jeg støtter ikke sånn oppførsel.  

Når  jeg drar inn at rus og diagnoser kan forklare  mye av problemet  han har. Handler vel det i bunn og grunn hvorvidt mye av problemene hans lar seg kunne løse 

Vold er bla en bivirkning av høyt og langvarig kokain  bruk. Så potensielt kan det roe seg med å bli  rusfri over litt tid.

Spm er jo egentlig  om det er andre grunner til  at han velger å være voldelig. Siden han minst må ha vært det i 3år. Mtp tiden som har gått fra han ar sammen med julianne til siste ex. Og det forklarer ikke nødvendigvis  høyt  kokain bruk over tid. 

Men han gar vært på rusbehandling tidligere.  Så da er det interessant å visst  ca når han var det sist. Fordi hvis det var rett etter bruddet etter julianne.  Kan det også ha vært pga for mye kokain over tid. Men det kan også ligge i evnt  noen av de ukjente diagnosene. 

Han er iallefall etter mitt syn ikke voldelig oga eller om mette marit har vasket hos han. Syntes  sånt  er unødvendig pjatt

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aricia skrev (58 minutter siden):

Merket meg også at festrøyking blant unge var tema på Ekko i P2 i forrige uke, sikkert i etterkant av undersøkelsen (men hørte ikke programmet), der det ble slått fast at trenden med røyking blant de yngste var blitt tydelig for alle som hadde vært på festivaler i Norge i sommer.

Men whatever. SSB har vel ikke peiling da.

For å kunne fastslå en utvikling over tid, så må det mange studier til. Slik er det i vitenskapen. 

Én studie sier noe, så kan man lage et program basert på en «trend» 

Festivalpublikumet skiller seg kanskje noe fra annen ungdom som f.eks de som driver med idrett? Så da er det også et spørsmål om man tar utgangspunkt i et representativ utvalg. 

Nå har ikke jeg kommet med flåsete utsagn som at «SSB har vel ikke peiling da». 
Men jeg etterspør, som tidligere nevnt, mer forskning, for å kunne fastslå at en eventuell marginal økning er mer enn et øyeblikksbilde

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...