Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Debatter rundt debatten vil også bli fjernet som avsporinger. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det alltid legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, eller ved stor pågang. 

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Vi tillater ikke dobbeltråder på rampelys, og MBH samt kongefamilien er intet unntak. 

Anbefalte innlegg

Skrevet
SagaP skrev (1 time siden):

Det er veldig dramatisk. Dårlig forberedt var han også. Man bør forvente at Haakon har fått dette bildet med seg, og hva det innebærer. At du ikke har fått det med deg, er som forventet. Du sitter jo her og poster

Er enig at han var dårlig forberedt på det som kom. Men er ikke slikt som dem som håndterer media der, eller HM har trening på. 

Bildet er vel ikke opplagt at han skulle ha sett. Vil tro at media rådgiverne har en type robot som finner nyhetssaker som er relevante. Som kommer som e-post, nå vil det være en lang liste, som dem så grovsorterer og går igjennom det som virker mest relevante. Tror folk har en overtro på hvor store resurser som nå er koblet på denne saken fra staben rundt kronprinsen, som har sine daglige vanlige oppgaver å løse.

Tolket det med media som han ønsket å være tilgjengelig og åpen men med noen klare grenser. 

"Saken er alvorlig, vi håper at alle berørte blir tatt godt være på, og vi har tillit til at politiet og rettspleien håndterer dette riktig." 

Det var sånn sett budskapet som han ønsket å formidle. 

Så ble det klønete, da hans mediafolk helt opplagt ikke hadde kjørt god nok scennarie trening sammen med han. Som når han henviste til stesønnens advokat om spørsmål hverken advokaten eller stesønnen kan svare på. 

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Malmfrid skrev (1 minutt siden):

Hun må selvsagt velge det selv - ingen kan presse noen. Er det noe kongehuset trenger så er det mer åpenhet. 

Og jeg vet at hun kunne gjort en forskjell for veldig mange andre mødre og fedre i samme situasjon. 

Hvis hun ville. 

Jeg tror det ville vært uklokt av henne å engasjere seg i noe sånt. Hun har allerede engasjert seg i krisesentre, og det engasjementet virker ganske lite ektefølt nå.

Jeg vet ikke så mye om rus, heldigvis, men har fått med meg at foreldre til barn med rus får en del generelle råd. For eksempel å ikke gi dem penger, stille krav osv. Hvordan i all verden skal Mette Marit stå rakrygget og fronte noe som helst, samtidig som hennes rusmisbrukersønn bor på Skaugum og tilsynelatende vasser i penger? Et slikt engasjement ville bare fremstått hult og falskt, og ville skadet både henne og saken.

Ellers enig i at kongehuset trenger mer åpenhet, men de kan jo starte med å svare på de mer åpenbare spørsmålene, som sikkerhetsrisikoen Marius utsetter dem for osv

• Liker 12
  • Nyttig 4
Skrevet
Krokenguri skrev (17 minutter siden):

Og samtidig indirekte snakke om Marius.  

Når vi ser  hvilke omtale brevet til marius har fått i ettertid.  Så tenker jeg det er like lurt å la være. 

Dessuten å dele personlige ting skal være noe mam selv ønsker. Ikke noe man skal presses til . Uavhengig om man er kronprinsesse eller mann i gata.

Man kan ønske seg at hun sier noe. Men kan ikke kreves.  

Sjefen din kan ønske å vite hvorfor du er syk, men ikke kreve eller presse deg til det. Og da skjønner jeg ikke hvorfor det er greit å presse Mette Marit til utalelser hun selv ikke ønsker å gi.

Iht arbeid for kvinner utsatt for vold. Tenker jeg at dette bør styrke den jobben. Om hun velger å si noe eller ikke. For nå vet iallefall alle Uavhengig av hva hun uttaler seg om eller ikke. At hun har erfaring  med tema

Det brevet er her inne blitt omtalt som et vitnesbyrd om/erkjennelse av mangler i omsorgen han har fått. HM's uttalelse til pressen i går om at de vet det MBH har fortalt dem, ledet til "det kan jo ikke være sant at de ikke vet mer enn det han har fortalt. I så fall er det en skandale.." i denne tråden. 

MM. har vært i kontakt med fornærmede. 

Kronprinsparet gjør klokt i å ligge lavt. Men først og fremst fordi det er en sak for politi og domstol.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Sgirl skrev (21 minutter siden):

Det smarteste for kronprinsparet hadde nå vært og bare delta på vielsen. Ikke hele festprogrammet. Det tar seg ikke pent ut å delta på tre dager med fest og luksusliv når situasjonen er slik den er. Men det at de likevel deltar fullt ut, viser bare at de ikke tar dette så tungt, eller faktisk regner med at stormen snart vil blåse over ( slik de har vært godt vant med siden norske medier tidligere har vært så servile) 

Denne tråden er bare utrolig, med negativt fortegn. I ukevis har en liten kjerne mesket seg i andres ulykke samtidig som de har konkurrert i spekulasjoner og konspirasjonsteorier. I tillegg til kronprinsparet er tydeligvis både kongeparet og de fleste i kongefamilien ansvarlig for Marius Borg Høibys rusmisbruk og gjerninger.

Innlegg etter innlegg med kjefting fordi kronprinsparet ikke har vært ute i media. Så, da kronprinsen i går snakket med pressen var, ikke uventet, det bra nok. Nitid analyse av hvert ord han sa. Kroppsspråk og flakkende blikk. Han sa ikke nok. Han svarte ikke på det dere ville han skulle svare på og ikke minst, han var aggressiv. Seriøst? Hva med at enkelte brukere leser egne innlegg. Aggressiviteten slår mot deg.

Det siste nå er at kronprinsessen ikke bør delta i helgens bryllup. Ikke kronprinsen heller. Eller"bare vielsen". Det er tydeligvis det "smarteste" å gjøre. For "det tar seg ikke pent ut å delta på tre dager med fest og luksusliv når situasjonen er slik den er". Hva med prinsessen og prinsen, skal de også holde seg borte fra "de tre dagene med fest og luksusliv"? De er jo tross alt søsken av Høiby så "der tar seg vel ikke pent ut" at de heller beveger seg ute med andre mennesker. Og værtfall ikke når det er snakk om "luksusliv". Det beste er vel om hele familien holder seg hjemme bak senkede persienner iført vadmel og spiser havrelefser?

At det er mulig å spy ut så mye ufint om andre mennesker er helt utrolig. Empati, har dere hørt om det? Om ikke ta et google søk. Det er en veldig fin ting. For utrolig nok, det er mennesker på begge sider av denne saken. Og som med alt annet i livet, det er ikke bare sort/ hvit. Det finnes en del grå nyanser mellom.

Til dere få som orker ta kampen og være en motstemme i dette ekkokammeret, jeg beundrer deres stamina!

• Liker 17
  • Hjerte 5
  • Nyttig 22
Skrevet
Oida skrev (2 minutter siden):

Denne tråden er bare utrolig, med negativt fortegn. I ukevis har en liten kjerne mesket seg i andres ulykke samtidig som de har konkurrert i spekulasjoner og konspirasjonsteorier. I tillegg til kronprinsparet er tydeligvis både kongeparet og de fleste i kongefamilien ansvarlig for Marius Borg Høibys rusmisbruk og gjerninger.

Innlegg etter innlegg med kjefting fordi kronprinsparet ikke har vært ute i media. Så, da kronprinsen i går snakket med pressen var, ikke uventet, det bra nok. Nitid analyse av hvert ord han sa. Kroppsspråk og flakkende blikk. Han sa ikke nok. Han svarte ikke på det dere ville han skulle svare på og ikke minst, han var aggressiv. Seriøst? Hva med at enkelte brukere leser egne innlegg. Aggressiviteten slår mot deg.

Det siste nå er at kronprinsessen ikke bør delta i helgens bryllup. Ikke kronprinsen heller. Eller"bare vielsen". Det er tydeligvis det "smarteste" å gjøre. For "det tar seg ikke pent ut å delta på tre dager med fest og luksusliv når situasjonen er slik den er". Hva med prinsessen og prinsen, skal de også holde seg borte fra "de tre dagene med fest og luksusliv"? De er jo tross alt søsken av Høiby så "der tar seg vel ikke pent ut" at de heller beveger seg ute med andre mennesker. Og værtfall ikke når det er snakk om "luksusliv". Det beste er vel om hele familien holder seg hjemme bak senkede persienner iført vadmel og spiser havrelefser?

At det er mulig å spy ut så mye ufint om andre mennesker er helt utrolig. Empati, har dere hørt om det? Om ikke ta et google søk. Det er en veldig fin ting. For utrolig nok, det er mennesker på begge sider av denne saken. Og som med alt annet i livet, det er ikke bare sort/ hvit. Det finnes en del grå nyanser mellom.

Til dere få som orker ta kampen og være en motstemme i dette ekkokammeret, jeg beundrer deres stamina!

Åhoi, som du kommer til å få gjennomgå nå...

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet

Jeg savner egentlig bare info om en plan for Marius og sikkerheten til kronsprinsparet framover. 

• Når skal han flytte fra Skaugum (merk "når", noe annet er helt på viddene)
  • Når skal han dra på rehab
  • Hvilke rutiner skal PST/garden endre på slik at en likende sikkerhetsskandale ikke oppstår igjen. 
  • Hvilke rutiner skal kronprinsparet selv endre på når det gjelder å støtte opp under et tydeligvis omfattende rusmisbruk

At MM skal fortelle gråtkvalt til hele Norge om hvor tungt det har vært å ha en sønn som Marius håper jeg vi slipper. 

• Liker 10
  • Nyttig 11
Skrevet
Salmonella skrev (1 minutt siden):

Åhoi, som du kommer til å få gjennomgå nå...

Jeg er fullstendig klar over det. Men jeg er heldigvis hardhudet. Enkelte ganger klarer jeg bare ikke å tie om det, som i mine øyne er urett. Nåtidens heksejakt og gapestokk.

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
tenker skrev (4 minutter siden):

Jeg savner egentlig bare info om en plan for Marius og sikkerheten til kronsprinsparet framover. 

• Hvilke rutiner skal PST/garden endre på slik at en likende sikkerhetsskandale ikke oppstår igjen. 
  • Hvilke rutiner skal kronprinsparet selv endre på når det gjelder å støtte opp under et tydeligvis omfattende rusmisbruk

At MM skal fortelle gråtkvalt til hele Norge om hvor tungt det har vært å ha en sønn som Marius håper jeg vi slipper. 

Du mener du har rett til å få denne informasjonen? Dette er det dummeste jeg har lest her inne. Alvorlig talt !! 🙈

• Liker 13
  • Nyttig 4
Skrevet
SagaP skrev (1 time siden):

Det er veldig dramatisk. Dårlig forberedt var han også. Man bør forvente at Haakon har fått dette bildet med seg, og hva det innebærer. At du ikke har fått det med deg, er som forventet. Du sitter jo her og poster

Hva er dramatisk, mener du? Utagerende festing i kokainmiljøet? 

• Nyttig 1
Gjest Malmfrid
Skrevet (endret)
Felis skrev (50 minutter siden):

Jeg tror det ville vært uklokt av henne å engasjere seg i noe sånt. Hun har allerede engasjert seg i krisesentre, og det engasjementet virker ganske lite ektefølt nå.

Jeg vet ikke så mye om rus, heldigvis, men har fått med meg at foreldre til barn med rus får en del generelle råd. For eksempel å ikke gi dem penger, stille krav osv. Hvordan i all verden skal Mette Marit stå rakrygget og fronte noe som helst, samtidig som hennes rusmisbrukersønn bor på Skaugum og tilsynelatende vasser i penger? Et slikt engasjement ville bare fremstått hult og falskt, og ville skadet både henne og saken.

Ellers enig i at kongehuset trenger mer åpenhet, men de kan jo starte med å svare på de mer åpenbare spørsmålene, som sikkerhetsrisikoen Marius utsetter dem for osv

Hun kunne snakket fra et menneskelig perspektiv. Hvordan det er for en mor og ha et barn som strever med rus. Hvordan det påvirker henne i hennes hverdag og hvordan det påvirker en familie. 

Det er mitt synspunkt for jeg har sett med egne øyne hva det gjør med mor og far og ikke minst - hvordan det påvirker søsken. 

Svært mange pårørende ender opp uføre og det er søsken som strever resten av livet. Det krever stor styrke å stå i dette og jeg synes det er synd at det så skambefengt.

Jeg beundrer som dere vet dronning Mary i Danmark. Hun virker å ha et oppriktig engasjement for folk som strever i livet. Så en film på NRK hvor hun snakker svært åpent om psykisk helse og sorg: 

https://tv.nrk.no/program/KOID30001224

Det kunne vært en fin måte for MM å ta fatt i temaet rus og psykiatri - det er mange som ikke er redde for å dele av sine erfaringer. 

Endret av Malmfrid
Skrevet
Really skrev (3 minutter siden):

Du mener du har rett til å få denne informasjonen? Dette er det dummeste jeg har lest her inne. Alvorlig talt !! 🙈

Punkt tre får vi neppe noe utfyllende svar på. Men en forsikring om AT noe skjer (som selvsagt er superduperhemmelig), ja, det har både jeg og det norske folk definitivt krav på. 

Oppdatering på de tre andre punktene er ikke noe annerledes enn de nærmest daglige oppdateringene om hvorvidt Marius har vært til avhør og når dette skal skje. 

Så jeg kan virkelig ikke se hva som er så dumt med dette. 

• Liker 6
Skrevet
Oida skrev (16 minutter siden):

Du har helt rett i at jeg ikke har empati med menn som banker, tar kvelertak på og truer kvinner. For meg (og for størstedelen av samfunnet) så er det faktisk svart/hvitt. Jeg er veldig interessert i å høre hvilke «grånyanser» du ser.

Og jeg synes kongehuset som institusjon må tåle all den kritikken som kommer for at de har brukt sin posisjon til å legge lokk på dette.

Flere redaktører innrømmer jo nå at de har bidratt til å dekke over dette av redsel for å kritisere kongehuset.

Märtha og Durek er jo bare en kjempestor vits, kort og godt. Ingen har på en overbevisende måte klart å forsvare hva de to holder på med.

• Liker 26
  • Hjerte 2
  • Nyttig 5
Skrevet
tenker skrev (1 minutt siden):

Men en forsikring om AT noe skjer (som selvsagt er superduperhemmelig), ja, det har både jeg og det norske folk definitivt krav på. 

Du har IKKE krav på noenting 🤣 Synes du skal tenke gjennom hva du skriver her, det blir altså for dumt. Du kan ikke kreve noe som helst 😡

• Liker 4
  • Nyttig 1
Gjest Malmfrid
Skrevet
tenker skrev (20 minutter siden):

Hun skylder absolutt ikke det norske folk å fortelle disse personlige opplysningene som du nevner her. Ærlig talt.

Skrevet
Malmfrid skrev (11 minutter siden):

Hun kunne snakket fra et menneskelig perspektiv. Hvordan det er for en mor og ha et barn som strever med rus. Hvordan det påvirker henne i hennes hverdag og hvordan det påvirker en familie. 

Det er mitt synspunkt for jeg har sett med egne øyne hva det gjør med mor og far og ikke minst - hvordan det påvirker søsken. 

Svært mange pårørende ender opp uføre og det er søsken som strever resten av livet. Det krever stor styrke å stå i dette og jeg synes det er synd at det så skambefengt.

Jeg beundrer som dere vet dronning Mary i Danmark. Hun virker å ha et oppriktig engasjement for folk som strever i livet. Så en film på NRK hvor hun snakker svært åpent om psykisk helse og sorg: https://tv.nrk.no/program/KOID30001224

Men så lenge fokuset til Mette Marit skiller seg vesentlig fra andre foreldre i samme situasjon, så vil det ikke fremstå som ektefølt. Mette Marits fokus har, helt siden det berømmelige brevet på sønnens 20 års dag, vært å feie det under teppet og beskylde pressen for å bedrive urett. Samtidig som hun har tilrettelagt for denne livsstilen for sin voksne sønn. Vanlige folk har nok et helt annet fokus.

Hvis man velger å være talsmann for noen som helst, må man også tåle at det stilles kritiske spørsmål ved din egen rolle. Og de fleste kan tenke seg at Mette Marit ikke har noen gode svar på disse spørsmålene. Og da blir bare fokuset dratt vekk fra den viktige saken.

Jeg er enig i at hvis Mette Marit hadde fulgt generelle råd, tatt et oppgjør med sin sønn og ikke tilrettelagt for livsstilen, så kunne dette vært en fantastisk mulighet til å være en talsmann for foreldre til rusmisbrukere. Men slik er det tilsynelatende ikke.

• Liker 15
  • Nyttig 2
Skrevet
Malmfrid skrev (13 minutter siden):

Jeg beundrer som dere vet dronning Mary i Danmark. Hun virker å ha et oppriktig engasjement for folk som strever i livet. Så en film på NRK hvor hun snakker svært åpent om psykisk helse og sorg: https://tv.nrk.no/program/KOID30001224

Litt nysgjerrig på hvordan du ser for deg at dette skulle foregå uten å skape økt aggresjon og motstand i befolkningen?:

- Kronprinsessen dekker over voldsanklager, dreier fokuset over på rus og psykiatri

-Rus og psykiske vansker er ingen unnskyldning for å utøve vold

-Mette Marit bagatelliserer partnervold

-Kronprinsessen inntar offerrolen

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
Really skrev (4 minutter siden):

Du har IKKE krav på noenting 🤣 Synes du skal tenke gjennom hva du skriver her, det blir altså for dumt. Du kan ikke kreve noe som helst 😡

Malmfrid skrev (2 minutter siden):

Hun skylder absolutt ikke det norske folk å fortelle disse personlige opplysningene som du nevner her. Ærlig talt.

Dere har fått med dere at Sikkerhetseksperter er bekymret for kongefamilien ?

Jeg forundrer meg stort over at det kan opprøre slik at jeg krever at det blir gjort endringer i den forbindelse. Så lenge Marius ikke får hjelp, blir boende, og PST/Politiet/Garden whoever ikke uttaler seg, virker det som alt skurer og går som før.

MM trenger ikke å være den som informerer om endringene, det vil være bedre om Kongen/HM tar delen om Marius sin tilknytning til Skaugum og kongefamilien. Pluss en eller annen sikkerhetsfaglig person, om myndighetenes ansvar og rutinger. 

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet
3 minutter siden, Felis said:

Men så lenge fokuset til Mette Marit skiller seg vesentlig fra andre foreldre i samme situasjon, så vil det ikke fremstå som ektefølt. Mette Marits fokus har, helt siden det berømmelige brevet på sønnens 20 års dag, vært å feie det under teppet og beskylde pressen for å bedrive urett. Samtidig som hun har tilrettelagt for denne livsstilen for sin voksne sønn. Vanlige folk har nok et helt annet fokus.

Hvis man velger å være talsmann for noen som helst, må man også tåle at det stilles kritiske spørsmål ved din egen rolle. Og de fleste kan tenke seg at Mette Marit ikke har noen gode svar på disse spørsmålene. Og da blir bare fokuset dratt vekk fra den viktige saken.

Jeg er enig i at hvis Mette Marit hadde fulgt generelle råd, tatt et oppgjør med sin sønn og ikke tilrettelagt for livsstilen, så kunne dette vært en fantastisk mulighet til å være en talsmann for foreldre til rusmisbrukere. Men slik er det tilsynelatende ikke.

Godt poeng. Hun er blitt stilt (har stilt seg selv) i en umulig situasjon. Men, det var vel aldri om denne saken kunne få noen «vinnere». Det beste vi kan håpe på er etterpåklokskap om «how NOT to» for fremtidens videre drift av monarkiet.

• Liker 4
Gjest Malmfrid
Skrevet
Felis skrev (4 minutter siden):

Hun kunne pratet om det på generelt grunnlag - og delt av sine erfaringer så langt hun hadde ønsket. Dersom du ser linken min til NRK-programmet med Mary så ser du at hun snakker om sin egen sorg ved å miste moren sin - og hvordan hun taklet det og fremdeles jobber med det. 

Det går an å få folk til å snakke, dele det man ønsker selv og få løftet opp temaer som er tabu og skambelagt. Det er SÅÅ viktig.

Skrevet
Oida skrev (43 minutter siden):

Trådens beste innlegg!!!!

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...