Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Debatter rundt debatten vil også bli fjernet som avsporinger. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det alltid legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, eller ved stor pågang. 

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Vi tillater ikke dobbeltråder på rampelys, og MBH samt kongefamilien er intet unntak. 

Anbefalte innlegg

Skrevet
Spitzy skrev (8 minutter siden):

Mulig han vurderer det, og tenker du da Ingrid er voksen nok til og ta over? Eller Sverre? Er det Martha vi ønsket som dronning? Hvem er et godt alternativ om haakon abdiserer? 

det er ikke fritt valg mellom de arveberettigede. Hvis Håkon abdiserer, blir IA dronning.

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
MissLucy skrev (2 minutter siden):

nei, det er bare stortinget som kan endre statsformen. Hvis Håkon ikke vil, går jobben til nestemann. Hvis ingen i arverekken vil, eller alle i arverekken er borte,  så må stortinget velge en ny konge etter regler i grunnloven. 

Så han kan ikke love, men ønske. Han kan be Stortinget om sitt ønske, men ikke love. Og absidere tror jeg blir vanskelig for han før evt Ingrid blir en del eldre. 

Skrevet
MissLucy skrev (1 minutt siden):

det er ikke fritt valg mellom de arveberettigede. Hvis Håkon abdiserer, blir IA dronning.

Hun kan jo også abdisere like mye som haakon ? 

• Liker 1
Skrevet

Martha er nr 4 , så hvis haakon abdiserer og Ingrid og Sverre er for unge / ikke ønsker blir det henne. Når haakon sa det var aktuelt og abdisere og evt gi Martha tronen om folket heller ønske henne var Ingrid ikke født og Martha ikke sammen med en reptil. Jeg tror og absidere nå er uaktuelt for han uansett om han vil. Derimot kan han stå for at han ønsker ny folkeavstemning om monarki og be Stortinget om det. Men han er ikke posisjon til og love at sånn blir det. 

• Liker 5
  • Nyttig 3
Skrevet
Spitzy skrev (Akkurat nå):

Så han kan ikke love, men ønske. Han kan be Stortinget om sitt ønske, men ikke love. Og absidere tror jeg blir vanskelig for han før evt Ingrid blir en del eldre. 

nei, han kan i grunnen ikke det. Han har ingenting med å mene eller foreslå noe som helst om statsformen. Hvis han ikke vil være konge, så kan han abdisere, men det har ingen ting med monarkiet som statsform å gjøre. 

• Liker 2
Skrevet
Spitzy skrev (4 minutter siden):

Hun kan jo også abdisere like mye som haakon ? 

ja, alle i arverekken kan abdisere i tur og orden. Men det betyr ikke at monarkiet blir nedlagt. Det betyr at stortinget må velge en ny konge.

• Liker 2
Skrevet
MissLucy skrev (Akkurat nå):

ja, alle i arverekken kan abdisere i tur og orden. Men det betyr ikke at monarkiet blir nedlagt. Det betyr at stortinget må velge en ny konge.

Ja.. og det tror jeg ikke haakon gjør. Det måtte være om Ingrid var voksen, villig og hadde tillit og var mer populær ( kan skje om noen år ) han er for ansvarsfull til og gjøre det i den nærmeste tiden. 

• Liker 3
Skrevet

Syns bare det er tull at noen mener at Mette Marit skal holde seg hjemme fra bryllupet. 

Hva slags signaler sender det ut til andre mødre av rusmisbrukere og/eller kriminelle voksne barn? At de bør skjemmes, og bare sitte hjemme med nedrullede gardiner?

Rettsvesenet skal ta seg av den kriminelle sin straff. Foreldre skal ikke straffes. De skal leve et tilnærmet normalt liv, med jobb og aktivitet.

Klart de skal gå i seg selv og tenke over om de har gjort noe feil i oppdragelse osv. Det gjør nok alle foreldre i den situasjonen. "Alt" er offentlig siden de er kongefamilien. Sånn er det, og det er de nok klare over at følger med stillingen. Det er selvfølgelig en ekstra belastning i en tung situasjon. Mest av alt er de nok bekymret for, og opptatt av, sønnen og ofrene.

Marius er voksen, og har ansvar for sitt eget liv og sine egne handlinger. 

• Liker 24
  • Hjerte 3
  • Nyttig 3
Skrevet (endret)
Spitzy skrev (25 minutter siden):

Mulig han vurderer det, og tenker du da Ingrid er voksen nok til og ta over? Eller Sverre? Er det Martha vi ønsket som dronning? Hvem er et godt alternativ om haakon abdiserer? 

Forvirringen er fullkommen og problemet er løst om Märtha bytter kjønn. Da endrer vi til en mer demokratisk styreform (republikk) i expressfart 🙂 

Endret av SagaP
  • Liker 4
Skrevet
MissLucy skrev (5 minutter siden):

nei, han kan i grunnen ikke det. Han har ingenting med å mene eller foreslå noe som helst om statsformen. Hvis han ikke vil være konge, så kan han abdisere, men det har ingen ting med monarkiet som statsform å gjøre. 

Selvfølgelig kan han mene og foreslå like mye som deg og meg. Det er større sjans for at han blir hørt enn oss på kg også fordi han har bedre kontakter og bedre grunnlag for og foreslå og mene. Det er ikke det samme som at han blir hørt. Så tilbake til det originale spørsmålet « har haakon LOVET folkeavstemning ? « - nei det har han ikke, det har han ikke grunnlag for… men han har uttrykt at han ønsker det. 

• Nyttig 1
Skrevet
Spitzy skrev (1 minutt siden):

Martha er nr 4 , så hvis haakon abdiserer og Ingrid og Sverre er for unge / ikke ønsker blir det henne. Når haakon sa det var aktuelt og abdisere og evt gi Martha tronen om folket heller ønske henne var Ingrid ikke født og Martha ikke sammen med en reptil. Jeg tror og absidere nå er uaktuelt for han uansett om han vil. Derimot kan han stå for at han ønsker ny folkeavstemning om monarki og be Stortinget om det. Men han er ikke posisjon til og love at sånn blir det. 

Jeg vet ikke hva Håkon har sagt om det i sin ungdom, men jeg vet ikke om det nødvendigvis ville vært så klokt av ham å be om en folkeavstemning, nå som han har arvinger.

Hva skulle spørsmålet vært? om folket ønsker akkurat ham, Håkon Magnus, som konge? da ble det redusert til et popularitetsspørsmål, og hvis foket sier nei,  måtte han abdisere da, og IA rykke opp?

Skal han be om en folkeavstemning om monarkiet skal bestå, bare fordi han ønsker en bekreftelse? det er ikke hans jobb å mene noe som helst om det, eller starte den prosessen. Hvis en folkeavstemning sier nei, så vil det fremdeles ta mange år og gjennomføre de nødvendige grunnlovsendringene, og utredning av alternativer til monarkiet. 

Kong Håkon ba i sin tid om en folkeavstemning om hans person, men det var en helt forskjellig situasjon. Nå har vi en etablert arverekke, og det ville bare blitt surr om kronprinsen skulle blandet seg inn i de spørmålene der. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Anonio skrev (25 minutter siden):

Igjen, du snakker om noe helt annet.

Jeg gjentar meg for en siste gang. Du har rett til å ikke forklare deg, men du har ikke rett til å ikke møte opp til forklaring.

Slutt å spre falske sannheter for å understøtte poengene dine. Det er ingen som diskuterer retten til å ikke svare politiet med deg, du holder debatt med deg selv.

Hvis du er vitne må du møte opp til avhør.  Jeg har nå på min side både linket lovverk etc. Hvor ddt står det jeg sier. Ikke det du sier. Så skjønner ikke hvorfor du fortsetter å kverulere. Så du får finne det i loverket selv og vise til det.  Om du ønsker å kverulere. For om det du påstår står der har ikke jeg sett det. Så da blur det ikke. Mer sant om du skal skrive det.  samme 20 ganger til.  Finner du det som underbygger din påstand skal jeg gi meg. Jeg har bare funnet det som undebygger min påstand.  Å holde på i sikrkel slik du gjør nå. Og tydeligvis ikke engang har lest link som sier du tar feil. Blir jo bare støy og avsporing i tråden. Du kan skrive det 100ganger. Men står det ikke i loveverket så står ikke det der.

Julianne, nora og offeret. Har plikt til å møte på slik innkalling.  Marius har ikke samme plikt. 

• Liker 1
Gjest Malmfrid
Skrevet
Viki6 skrev (13 minutter siden):

Syns bare det er tull at noen mener at Mette Marit skal holde seg hjemme fra bryllupet. 

Hva slags signaler sender det ut til andre mødre av rusmisbrukere og/eller kriminelle voksne barn? At de bør skjemmes, og bare sitte hjemme med nedrullede gardiner?

Rettsvesenet skal ta seg av den kriminelle sin straff. Foreldre skal ikke straffes. De skal leve et tilnærmet normalt liv, med jobb og aktivitet.

Klart de skal gå i seg selv og tenke over om de har gjort noe feil i oppdragelse osv. Det gjør nok alle foreldre i den situasjonen. "Alt" er offentlig siden de er kongefamilien. Sånn er det, og det er de nok klare over at følger med stillingen. Det er selvfølgelig en ekstra belastning i en tung situasjon. Mest av alt er de nok bekymret for, og opptatt av, sønnen og ofrene.

Jeg har sagt det hele tiden - men enig med forfatteren - nå begynner det å bli for sent. 

Hun kunne benyttet dette med MBH til å åpne opp for hvordan det er å ha et barn som kommer så skjevt ut. Det ville stått respekt av det i forhold til den måten de holder på nå - men å tie og heller prøve å dysse ned hendelsene. 

https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/kronprinsesse-mette-marit-bor-ikke-delta-i-bryllupet-til-m-rtha-og-durek/o/5-95-1981762#am-comments

Skrevet

Jeg vet ikke hva Håkon har sagt om det i sin ungdom, men jeg vet ikke om det nødvendigvis ville vært så klokt av ham å be om en folkeavstemning, nå som han har arvinger.

Hva skulle spørsmålet vært? om folket ønsker akkurat ham, Håkon Magnus, som konge? da ble det redusert til et popularitetsspørsmål, og hvis foket sier nei,  måtte han abdisere da, og IA rykke opp?

Skal han be om en folkeavstemning om monarkiet skal bestå, bare fordi han ønsker en bekreftelse? det er ikke hans jobb å mene noe som helst om det, eller starte den prosessen. Hvis en folkeavstemning sier nei, så vil det fremdeles ta mange år og gjennomføre de nødvendige grunnlovsendringene, og utredning av alternativer til monarkiet. 

Kong Håkon ba i sin tid om en folkeavstemning om hans person, men det var en helt forskjellig situasjon. Nå har vi en etablert arverekke, og det ville bare blitt surr om kronprinsen skulle blandet seg inn i de spørmålene der. 

Han sa han ønsket en folkeavstemning om monarkiet etter sin fars bortgang i sin « ungdom «, da han giftet seg med mette Marit. 
det kan godt være han har endret sin mening nå som han har arvinger ja - eller ikke, han kjenner Ingrid og hennes ønsker bedre enn oss. 
nei, jeg tror vet et « populæritetsspørsmål « ville han ventet ganske lenge ihvertfall. Mulig ikke sittet like lenge som Harald, men ikke overlatt det ansvaret  til Ingrid må mange år. 
det er hans rett og mene, det er ikke hans rett og starte prosessen. Ja, hvis det skulle bli sånn, blir det en lang prosess. 

• Liker 1
Skrevet
Viki6 skrev (16 minutter siden):

Du må skjønne at folket vil at Mette Marit skal fortsette oppdragelse på mannen. Kanskje de  hadde blitt fornøyd,  om hun ga han litt husarest og tok fra han mobilen til han kom på bedre tanker. 

Fra spøk til alvor. Håper både kronprinsen, kronprinsessen og barna deres , kongen og dronningen. Kan få 3 fine dager å feire datteren sin nå. De trenger litt mer positivitet i livet sitt om dagen. 

Der blir nok mye god mat og hyggelig selskap tross alt. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
Malmfrid skrev (6 minutter siden):

Jeg har sagt det hele tiden - men enig med forfatteren - nå begynner det å bli for sent. 

Hun kunne benyttet dette med MBH til å åpne opp for hvordan det er å ha et barn som kommer så skjevt ut. Det ville stått respekt av det i forhold til den måten de holder på nå - men å tie og heller prøve å dysse ned hendelsene. 

https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/kronprinsesse-mette-marit-bor-ikke-delta-i-bryllupet-til-m-rtha-og-durek/o/5-95-1981762#am-comments

Makan. Skal folk legge seg oppi det også? Tror Mette Marit er stor nok til både bestemne og avgjøre det helt selv om hun skal i bryllupet eller ikke. 

Blir hyggelig for henne det. Marius er gammel nok til å ordne seg sjøl. Og han har uansett takket nei til bryllupet i mai. Så han skal ikke dit. Da får hun jo et fint pusterom. 

Skrevet
SagaP skrev (27 minutter siden):

Forvirringen er fullkommen og problemet er løst om Märtha bytter kjønn. Da endrer vi til en mer demokratisk styreform (republikk) i expressfart 🙂 

Eller alle de kongelige abdiserer og eneste som er igjen av kongefamilien er marius. Da kan jo han bli konge 🤪

• Liker 1
Gjest Malmfrid
Skrevet
Krokenguri skrev (1 minutt siden):

Makan. Skal folk legge seg oppi det også? Tror Mette Marit er stor nok til både bestemne og avgjøre det helt selv om hun skal i bryllupet eller ikke. 

Blir hyggelig for henne det. Marius er gammel nok til å ordne seg sjøl. Og han har uansett takket nei til bryllupet i mai. Så han skal ikke dit. Da får hun jo et fint pusterom. 

Det er helt tydelig at du ikke har kjent det på kroppen selv hvordan det er å ha en sønn eller datter som er rusmisbruker. Alle som har vært i hennes sko vet hva hun går igjennom og det hadde hjulpet de mange tusen foreldre om hun kunne åpnet opp litt og vist at ikke engang kongefamilien er skånt for sånne tragedier. 

Hun må selvsagt velge selv om hun vil gå i bryllup - men jeg mener fremdeles at åpenhet om det å ha en rusmisbruker i familien er den beste løsningen. Vi kan bare se på Thorvald Stoltenberg. Jeg har alltid vært uenig i politikken hans - men alltid beundret ham for å være så åpen om det å ha et barn som er kommet på skråplanet. 

Skrevet
1 hour ago, - Brian said:

Her er noen andre, men antagelig er de for dårlige:

scooter.thumb.png.8ba7d3d8e6599975cce4b05430aebc00.png

derrick.thumb.png.1b03478a315b14f3a7325f1a0beab1c5.png

bensin.thumb.png.86d67c96e1ecba9ff9b21ce66bf6a43f.png

En ekstra spiss med nynorsk der :fnise: 

Jeg visste ikke først at det var Fetishas scooter, men det er med på å bekrefte hvor korte linjer det er, små miljøer og mange som får med seg mye som skjer uten at pressen skriver det (og selvsagt ikke skal heller, i alle tilfeller). Det er ikke mange «degrees of separation» i de miljøene, iallfall. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)
Malmfrid skrev (12 minutter siden):

Det er helt tydelig at du ikke har kjent det på kroppen selv hvordan det er å ha en sønn eller datter som er rusmisbruker. Alle som har vært i hennes sko vet hva hun går igjennom og det hadde hjulpet de mange tusen foreldre om hun kunne åpnet opp litt og vist at ikke engang kongefamilien er skånt for sånne tragedier. 

Hun må selvsagt velge selv om hun vil gå i bryllup - men jeg mener fremdeles at åpenhet om det å ha en rusmisbruker i familien er den beste løsningen. Vi kan bare se på Thorvald Stoltenberg. Jeg har alltid vært uenig i politikken hans - men alltid beundret ham for å være så åpen om det å ha et barn som er kommet på skråplanet. 

Du vet absolutt ingenting hva jeg har kjent på kroppen .

En ting jeg vet at når det er mye dritt så er det å kunne gjøre noe hyggelig  og fortsette så normalt som mulig i tunge situasjoner, det beste.

Litt fest og glede er litt balsam for sjelen. Og det tror jeg kan være god medisin for kongefamilien nå. 

Det som evnt er kjipt. Er når det er tunge tider at andre skal kritisere alle valg man strengt tatt tar selv. Og andre ikke har noe med. Så etter mitt syn burde ikke den kronikken ha blitt skrevet. 

Fordi hvis Mette Marit vil dra i bryllup er ikke det feil eller  galt. Og  det er ikke feil eller galt om hun velger  å bli hjemne.  Så syntes ikke hva hun lander på der er åpent for offentlig kritikk. Vi har ingenting med det å gjøre. Og er 100% hun som har noe med

Endret av Krokenguri
  • Liker 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...