Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Tråden vil automatisk åpnes den 06:00

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Debatter rundt debatten vil også bli fjernet som avsporinger. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det alltid legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, eller ved stor pågang også om natten. 

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Vi tillater ikke dobbeltråder på rampelys, og MBH samt kongefamilien er intet unntak. 

Anbefalte innlegg

Skrevet
Oida skrev (25 minutter siden):

Eks kjærestene til Marius Borg Høiby, som blir omtalt som "tøffe jenter" i denne tråden er også influensere. Men det er kanskje greit? Ikke noe "alternativt univers" over disse? Det er vel det at influenser Leah Behn er en del av kongefamilien som er problemet tenker jeg.

Det ser for øvrig ganske dumt ut å arrestere "enkelte brukere" for manglende saklighet, for å i samme innlegg skrive det jeg siterer. Stein og glasshus og alt det der, du vet.

• Liker 12
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Oida skrev (26 minutter siden):

Vet du hva jeg lurer på? "Jeg lurer virkelig på om det har raknet helt" for enkelte brukere i denne tråden....Eks kjærestene til Marius Borg Høiby, som blir omtalt som "tøffe jenter" i denne tråden er også influensere. Men det er kanskje greit?

Jeg lurer på det samme. Les hva du skriver... 

Selvfølgelig er det greit at influensare sier ifra når dem har blitt utsatt for vold. Hvorfor tenker du at det ikke skal være greit? 

PS. Ja, dem er tøffe jenter som tar dette. Er ikke bare bare å brette ut tøffe og private detaljer fra livet sitt i avhør og deretter i en offentlig rettssak. Er ikke bare bare å gjøre det når gjerningspersonen kommer fra en rik familie med mye makt og inflyttelse. 

• Liker 24
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Gjest Kattedama
Skrevet (endret)
Oida skrev (37 minutter siden):

Vet du hva jeg lurer på? "Jeg lurer virkelig på om det har raknet helt" for enkelte brukere i denne tråden. Brukere som rakker ned på kronprinsparet, kongeparet, Martha Louise og Durek. Sprer rykter om Ingrid Alexandra. Hennes bror Sverre Magnus slipper heller ikke unna. Og nå er det tydeligvis Martha Louises døtre som står for tur.

For "Ingrids 3 kusiner lever i et alternativt univers". Hva som er så alternativt med disse tre er uklart for meg. Den eldste er kunstner og forfatter. Rimelig normalt vil jeg si. Nummer to var vel russ i vår. Hun jobber som modell og influenser. Noe som også er normalt. Den yngste går vel på ungdomsskolen og driver med sprangridning. Fullstendig normalt det også vil jeg si.

Eks kjærestene til Marius Borg Høiby, som blir omtalt som "tøffe jenter" i denne tråden er også influensere. Men det er kanskje greit? Ikke noe "alternativt univers" over disse? Det er vel det at influenser Leah Behn er en del av kongefamilien som er problemet tenker jeg.

Skjønner ikke hvorfor du blander inn jenter som har blitt utsatt for vold av kronprinsessen sønn, med hva de jobber med? Det gir ingen mening. 

Endret av caremore
Skrevet
Gothard skrev (40 minutter siden):

Alternativet er ikke president.

Hva tenker du om at de som blir født i kongefamilien ikke har bestemmelsesrett over mange, om ikke de aller fleste, viktige aspektene i eget liv?

Retten til å velge eller avstå fra å bli gift og få barn. Retten til å selv velge religiøst standpunkt? Retten til å ikke bli fotografert eller fulgt fra fødsel? 

Jeg har også sansen for kong Harald, samtidig som jeg ser at han er skapt i en institusjon som går imot de grunnleggende rettighetene alle vi andre er født med i Norge.

Alle er ikke enige i at kongehuset samler folket, det ser vi jo spesielt nå med mediestormen rundt en som er med, men ikke offisielt med, i kongefamilien.

Å like noen er rett og slett ikke et godt nok argument for å videreføre monarkiet.

De som blir født inn i kongefamilien HAR bestemmelsesrett over eget liv. Det er lov å si nei. Det er ingen som tvinger Haakon til å bli konge, og hvis han virkelig, virkelig ikke ville, kunne han sagt nei, abdisert. Jeg har inntrykk av at de norske kongelige ser at de fortsatt, til en viss grad, heldigvis kan drive med ting de brenner for til tross for rollen. Hver konge skaper sin egen rolle, og kronprinsparet har ting de brenner for i samfunnet som de jobber for og med og tar med seg inn i gjerningen sin. Hvis Haakon VIRKELIG ikke ville ha hatt barn hadde arveretten gått videre til Märtha og hennes døtre etter Haakons bortgang. Fotografering er vanskelig å unngå, men det er vel prisen for å leve såpass priviligert.

Kongen har ikke makt i Norge, han fungerer mer som en galleonsfigur. Vårt ansikt utad.

Posisjoner går i arv overalt i samfunnet, ikke bare i kongehuset. Tror du Jens Stoltenberg hadde vært der han er i dag hvis han ikke hadde vært sønnen til Thorvald? Hva med Kennedy-familien? Arvinger til store konsern og familiebedreifter som forventes å drifte videre? Odelsretten? Vi ser det overalt. 

Kongehuset er en del av tradisjonene i Norge. Jeg liker tradisjoner. 

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
Ninaen skrev (1 time siden):

Arven synes ikke på den offentlige delen av skattelistene om han har brukt den opp før året er omme🙂 

Riktig, men dop- og jetsetlivet har strukket seg over mer enn ett år… 

• Liker 18
Skrevet
6 hours ago, Carrot said:

dersom spytting er en måte å få den andre i ubalanse på er det psykisk vold, spesielt om det gjentas og brukes for å få kontroll. Dessuten er det bare idioter som spytter på folk.. :popcorn:

Å spytte på en tilfeldig forbipasserende er kroppskrenkelse.

Helt uten å måtte legge til all verdens "dersom, hvis, så fremt, i fall".

Håper popcornet smakte! (Og at ingen hadde "kroppskrenka" det!")

• Liker 1
Skrevet
Caissa skrev (Akkurat nå):

Å spytte på en tilfeldig forbipasserende er kroppskrenkelse.

Er dette noe du selv gjør eller observere andre mennesker gjøre ofte?

Selv har jeg aldri spyttet på noen, men har blitt spyttet på av noen som var truende mot meg. Helt klart vold.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Svarttrosten skrev (17 minutter siden):

De som blir født inn i kongefamilien HAR bestemmelsesrett over eget liv. Det er lov å si nei. Det er ingen som tvinger Haakon til å bli konge, og hvis han virkelig, virkelig ikke ville, kunne han sagt nei, abdisert. Jeg har inntrykk av at de norske kongelige ser at de fortsatt, til en viss grad, heldigvis kan drive med ting de brenner for til tross for rollen. Hver konge skaper sin egen rolle, og kronprinsparet har ting de brenner for i samfunnet som de jobber for og med og tar med seg inn i gjerningen sin. Hvis Haakon VIRKELIG ikke ville ha hatt barn hadde arveretten gått videre til Märtha og hennes døtre etter Haakons bortgang. Fotografering er vanskelig å unngå, men det er vel prisen for å leve såpass priviligert.

Kongen har ikke makt i Norge, han fungerer mer som en galleonsfigur. Vårt ansikt utad.

Posisjoner går i arv overalt i samfunnet, ikke bare i kongehuset. Tror du Jens Stoltenberg hadde vært der han er i dag hvis han ikke hadde vært sønnen til Thorvald? Hva med Kennedy-familien? Arvinger til store konsern og familiebedreifter som forventes å drifte videre? Odelsretten? Vi ser det overalt. 

Du kan ikke sammenligne Jens Stoltenberg, som først har tatt et fritt og aktivt valg om å bli politiker, for så å bli demokratisk valgt av en partiorganisasjon og deretter stemt frem av en befolkning, med et menneske som blir født inn i en livsgjerning. Og det at rikdom og posisjoner går i arv i næringslivet er jo ikke et argument for at vi skal ha statlig arrangert og finansiert nepotisme.

Ellers vil jeg si at valget tronarvingen har om å bryte ut er mer teoretisk enn reelt.

• Liker 7
  • Nyttig 5
Skrevet (endret)
Svarttrosten skrev (1 time siden):

Dagens norske kongehus er tross alt bare 119 år gammelt, og fikk sin status formet av Haakon VII, en høyt elsket monark i over et halvt århundre, som spilte en viktig rolle for nasjonalfølelsen under de fem årene okkupasjonen varte med sitt klare "nei" til tyskerne.

Olav V var konge i roligere tider, men han videreførte kongedømmets funksjon som noe stabilt man kunne kjenne igjen og ha tillit til.'Harald forsøker å gjøre sitt beste, men i motsetning til sine forgjengere, har han ikke samme grad av autoritet, noe som - enten man vil det eller ei - er en forutsetning for å beholde stabilitet i en gammeldags institusjon som monarkiet.

Så det man ser idag, er det stikk motsatte av en samlende tradisjon med mindre man satser på at bruk av kokain og Dureks sirkus skal bli den nye normen; Kongehuset er en institusjon i full oppløsning der man ikke lenger er i takt med folket, og med det forsvinner også respekten som var arven etter Haakon VII og Olav V - hvis man ønsker et kaos som figurerer i sladrespaltene verden over, kan man beholde monarkiet - ikke som tradisjon, men som realityshow og sirkus.

Endret av - Brian
  • Liker 25
  • Nyttig 7
Skrevet
57 minutter siden, Gothard said:

Er dette noe du selv gjør eller observere andre mennesker gjøre ofte?

Selv har jeg aldri spyttet på noen, men har blitt spyttet på av noen som var truende mot meg. Helt klart vold.

Heh??

Det var for å illustrere det store spriket i hva man kan finne under kategorien "kroppskrenkelse".
(Som MBH innrømmer å ha "utført".)
Fra det svært alvorlige han er siktet for, til noen som spytter på noen ut av det blå.

(Siden du spør så var jeg faktisk tilfeldigvis vitne til en som spyttet helt uforvarende på noen for 14 dager siden. Men kan ikke huske om jeg har sett det tidligere. Kanskje i min pure ungdom..?)

• Liker 1
Skrevet
Caissa skrev (Akkurat nå):

Heh??

Det var for å illustrere det store spriket i hva man kan finne under kategorien "kroppskrenkelse".
(Som MBH innrømmer å ha "utført".)
Fra det svært alvorlige han er siktet for, til noen som spytter på noen ut av det blå.

(Siden du spør så var jeg faktisk tilfeldigvis vitne til en som spyttet helt uforvarende på noen for 14 dager siden. Men kan ikke huske om jeg har sett det tidligere. Kanskje i min pure ungdom..?)

Ja ok.

Skjønner ikke helt behovet for å nevne alt som ligger under begrepet kroppskrenkelse med spytting som eksempel når vi har fått bekreftet at kroppskrenkelsen MBH foreløpig er siktet for, en siktelse som ser ut til å bli utvidet etter hvert, altså var slag, spark, trusler og gjentatte kvelningsforsøk.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
xemiliex skrev (57 minutter siden):

Du kan ikke sammenligne Jens Stoltenberg, som først har tatt et fritt og aktivt valg om å bli politiker, for så å bli demokratisk valgt av en partiorganisasjon og deretter stemt frem av en befolkning, med et menneske som blir født inn i en livsgjerning. Og det at rikdom og posisjoner går i arv i næringslivet er jo ikke et argument for at vi skal ha statlig arrangert og finansiert nepotisme.

Ellers vil jeg si at valget tronarvingen har om å bryte ut er mer teoretisk enn reelt.

Du misforstod egentlig eksempelet mitt. Hadde Jens Stoltenberg hett Jens Hansen, og hatt en far som jobbet på Kiwi, hadde han kanskje ikke blitt stor i politikken. Det at han ble interessert i politikk var jo fordi faren drev med det, og når sønnen av en kjent politiker også begynner med politikk vil han få mer oppmerksomhet enn en som kommer fra en «vanlig» familie. Kall det et springbrett.  Jeg brukte dette eksemplet for å poengtere at posisjoner/interesser/yrkesveier går i arv også utenfor kongehuset. 

Nå handler ikke denne tråden om Stoltenberg, så jeg legger den ballen død, hadde bare lyst til å tydeliggjøre eksemplet mitt. 

Skjønner at jeg er ganske alene om å støtte og være glad i kongehuset i denne tråden, men heldigvis er fortsatt flertallet i Norge enig med meg 😊 

Dagens kongehus er relativt ungt, men vi har lang, lang tradisjon med å ha konger i Norge. Altså før 1905.

• Liker 7
Skrevet
Svarttrosten skrev (Akkurat nå):

Skjønner at jeg er ganske alene om å støtte og være glad i kongehuset i denne tråden, men heldigvis er fortsatt flertallet i Norge enig med meg 😊 

Tviler på det. 

• Liker 9
Skrevet
PITTY skrev (23 timer siden):

Det skulle da bare mangle...

Dype betraktninger her,kan jeg se.🧐

Skrevet
Fremmed fugl skrev (2 timer siden):

Kongen og kronprinsen får ikke lønn. Stortinget bestemmer suverent hvert år bevilgning til de kongelige, inklusive apanasje. Stortinget er folkets valgte representanter og har all makt her.

Lønn er en privatrettslig avtale innenfor arbeids og avtalerett og er totalt uinteressant å bruke som sammenligning.

Kongen ber om penger. Regjeringen vurderer det som det blir bedt om, fremmer et forslag i statsbudsjetten, saken behandles i Stortinget og det blir et beslutt.

Hvis man tror at disse pengene ikke blir brukt etter hva som er formålet til bevilgningen så skal selvfølgelig Stortinget ta affære.

Er en grunn at man endret hvordan disse bevilgningene ble håndtert ved årtusenskiftet, da man vurderte et behov for bedre oversikt for dem som til slutt betaler, som er det norske folk.

La oss si at apanasjen i praksis har fått innbygget enn god livslønn til Marius uten at Stortinget og folket har vært bevist om dette, så vil det være noe som vil være et alvorlig tillitsbrudd. 

Det er nå uansett hvordan du vrir og vrenger på det slik at de ikke trenger å redegjøre for hvordan apanasjen blir brukt.

https://www.kongehuset.no/artikkel.html?tid=134576&sek=134575

"Ifølge Frede Castbergs «Norges statsforfatning» I, 1964, kan ikke stortingsvedtak om apanasje endres til kongens ugunst i hans regjeringstid, med mindre han selv samtykker."

https://grunnloven.lovdata.no/fakta/apanasje-20140506

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
Gothard skrev (2 timer siden):

Alternativet er ikke president.

Hva tenker du om at de som blir født i kongefamilien ikke har bestemmelsesrett over mange, om ikke de aller fleste, viktige aspektene i eget liv?

Retten til å velge eller avstå fra å bli gift og få barn. Retten til å selv velge religiøst standpunkt? Retten til å ikke bli fotografert eller fulgt fra fødsel? 

Jeg har også sansen for kong Harald, samtidig som jeg ser at han er skapt i en institusjon som går imot de grunnleggende rettighetene alle vi andre er født med i Norge.

Alle er ikke enige i at kongehuset samler folket, det ser vi jo spesielt nå med mediestormen rundt en som er med, men ikke offisielt med, i kongefamilien.

Å like noen er rett og slett ikke et godt nok argument for å videreføre monarkiet.

det de derimot kan velge er å si, fuck this shit, jeg velger å ikke være med.

Kronprins Haakon har uttalt at han gikk mange runder med seg selv i ungdommen, fordi han så på det som en mulighet som han var fri til å si nei til.

Forøvrig er det ekstremt nedlatende å anta at folk som støtter monarkiet bare driver og føler. Personlig støtter jeg monarkiet bl.a. fordi jeg er av den oppfatning at landet tjener store summer på det, mye mer enn det koster, men også fordi jeg ikke ønsker en opprivende og splittende debatt rundt en folkeavstemning.

Forøvrig synes jeg republikanere jevnt over argumenterer akkurat like dårlig og lettvint som du anklager andre for.

• Liker 7
Skrevet
viren skrev (2 timer siden):

Jeg er i utgangspunktet enig med deg i at de kunne hatt en samlende rolle, spesielt siden de forsøker ikke å være politiske. Men: Monarkiet er udemokratisk i seg selv, og kongehuset har vært alt annet en samlende de siste månedene. Jeg vil påstå at de tvert i mot har vært svært splittende og gjør heller ingenting for å bøte på det.

hvorfor er monarkiet udemokratisk i seg selv? Vi lever jo i et demokrati, der vi kan velge å ikke ha et kongehus hvis et flertall ønsker det. Hva er det du mener monarkiet gjør som bidrar til mindre demokrati?

• Liker 4
Skrevet
MissLucy skrev (2 minutter siden):

det de derimot kan velge er å si, fuck this shit, jeg velger å ikke være med.

Kronprins Haakon har uttalt at han gikk mange runder med seg selv i ungdommen, fordi han så på det som en mulighet som han var fri til å si nei til.

Forøvrig er det ekstremt nedlatende å anta at folk som støtter monarkiet bare driver og føler. Personlig støtter jeg monarkiet bl.a. fordi jeg er av den oppfatning at landet tjener store summer på det, mye mer enn det koster, men også fordi jeg ikke ønsker en opprivende og splittende debatt rundt en folkeavstemning.

Forøvrig synes jeg republikanere jevnt over argumenterer akkurat like dårlig og lettvint som du anklager andre for.

Jeg har spurt deg før hvor disse «store summene» kommer fra. Turisme? Eksport? Venter i spenning. 
(Nei, de fleste utlendinger aner ikke hvem som er konge i Norge, og hvis de gjør det så bryr de seg ikke).

• Liker 10
  • Nyttig 2
Gjest
Dette emnet er låst og det er derfor ikke mulig å gi flere svar.
  • Opprett ny...