Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Debatter rundt debatten vil også bli fjernet som avsporinger. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det alltid legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, eller ved stor pågang, også om natten. 

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Vi tillater ikke dobbeltråder på rampelys, og MBH samt kongefamilien er intet unntak. 

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hvem eier Skaugum? Er det i privat eie eller en del av eiendommene som Kongehuset disponerer? For det er det vel forskjell på?

Hvis Skaugum er i privat eie så er det i praksis ikke noe annerledes at Marius bor i en bolig der enn når en ordinær familie huser «familiens sorte får» i kjellerleiligheten. Konstruktivt? Nei. Vanlig å gjøre i beste mening? Ja.

• Liker 6
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Just now, Spitzy said:

Tror de fleste kriminelle foretrakk kontanter også i 2017, så det er ikke så rart at en som kjøper dop har kontanter. 

Kriminelle bruker fortsatt kontanter. Det er fortsatt svarte markeder selv om det er langt mindre nå enn før. 

• Liker 5
Skrevet
Morgan Le Fay skrev (1 time siden):

Marius er da ikke en hvilken som helst leietaker! Han er kronprinsessens sønn! Han er en del av kongefamilien! (Du tror vel ikke for alvor at Husleieloven spiller inn her eller?) Selvfølgelig kan man stille krav til sine voksne barn også, spesielt når de får så mange goder.

Han har ikke jobb eller inntekt, så antakelig betaler han ikke noe for å bo der. Men han lever på ekstremt stor fot, så hvor får han disse ikke-skattbare inntektene fra?

Hvis du (og kronprinsparet) virkelig mener at de ikke har noe som helst ansvar for hva en voksen sønn gjør, så burde de ikke latt ham bo der, de burde krevd at han skaffet seg jobb som alle andre, og de burde latt være å refse/instruere pressen når det gjelder hva pressen får lov til å skrive om ham. 

Virker meget rart om Haakon Magnus skulle kreve betalt av sin stesønn som er arbeidsledig for å bo der, markedsleie for den store eneboligen som det er angitt tidligere i tråden at Marius disponerer må vel være godt over 30.000 i måneden. Men kanskje jeg feilvurderer Marius sin stefar. 

Vi med voksne barn har ikke ansvar for dem, men vi har selvfølgelig ansvar for det vi selve gjør relatert til dem. Tror vel ingen har prøvd å si noe annet.

"Problemet" for resten av kongefamilien i relasjon til samfunnet dem skal tjene er ikke at Marius har utøvet vold eller brukt rusmidler. Det vil være hva dem gjør og har gjort i anledning av dette. 

• Liker 8
  • Nyttig 1
Skrevet
4 hours ago, MissLucy said:

som noen skrev i går, så var jobben i går å overvære gardens drilloppvisning, og det pleier Kongen og kronprinsen å gjøre alene. Så det uvanlige i går var ikke at MM ikke var med, men at dronningen var med.

Personlig tenker jeg at det var deres tause måte å svare på kritikken fra bl.a. Trond Noren Isaksen om at de er lite synlige.

Samtidig ble det jo så iøynefallende at det var "én som manglet" på balkongen.

• Liker 4
Skrevet
JustAsking skrev (11 minutter siden):

Kriminelle bruker fortsatt kontanter. Det er fortsatt svarte markeder selv om det er langt mindre nå enn før. 

Selvsagt. Så det er ikke rart at en som kjøper dop gikk med kontanter i 2017 eller i dag. 

• Liker 5
Gjest takinova
Skrevet
MissLucy skrev (1 time siden):

For det første så fastholder jeg at foreldre ikke kan stilles til ansvar for voksne, myndige barns dårlige vurderinger. 

Jeg er også dypt uenig i at pengegaver gir foreldre rett til å trø over disse grensene for myndige voksnes integritet. 

Men ditt standpunkt, der du knytter dette ansvaret til eiendomsretten, er om mulig enda rarere. Kronprinsen leier ut 12 hus. Mener du han har ansvar for alt som alle leietakerne foretar seg? Mener du at alle utleiere har dette ansvaret for leietakernes personlige relasjoner, eller hvilke råd fra sine advokater de velger å følge? Merkelig at det ikke er nedfelt i husleieloven i såfall.

Det er min mening, og jeg har lov å være uenig med deg, uten at du trenger å ty til hersketeknikker hver bidige gang.

Som du kanskje vet står kongen og hans hus over loven så husleieloven er nok ikke relevant for Haakon. 

Skrevet
Fremmed fugl skrev (14 minutter siden):

En diskusjon her vil ikke påvirke etterforskningen eller den straffesak som kommer. Slikt at det trenger du ikke bekymre deg for. Derimot vil det at pårørende til siktet er i kontakt med fornærmet kunne påvirke etterforskning og med det straffesaken, slik at det byrde kanskje bekymre deg. 

Offentlige statements rundt tematikken, utløst av en helt konkret sak og delt av familien til en av partene - ingen hvilken som helst familie i dette tilfellet, kan påvirke parter og vitner. Det kan høyne trykket og innvirke på deres vitnemål og holdning til straffesaken. 

Det er såklart stor risiko for vitnepåvirkning når MM har kontakt med fornærmet, og partene kontakt med hverandre. 

• Liker 3
Skrevet
22 minutter siden, takinova said:

Som du kanskje vet står kongen og hans hus over loven så husleieloven er nok ikke relevant for Haakon. 

Poenget står seg jo fremdeles - utleier har ikke ansvar for leietagerens handlinger. Det hadde vært fullstendig urimelig, kongefamilie, annen familie, eller ei. 

• Liker 6
  • Nyttig 2
Skrevet
Caissa skrev (58 minutter siden):

Å spytte på noen er også kroppskrenkelse.
Vil du si at spytting er vold?

dersom spytting er en måte å få den andre i ubalanse på er det psykisk vold, spesielt om det gjentas og brukes for å få kontroll. Dessuten er det bare idioter som spytter på folk.. :popcorn:

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet
4 hours ago, Morgan Le Fay said:

Ja, jeg fatter ikke at det er mulig å gjøre så mye idiotisk av ren uforstand og dumhet når de har tilgang til allverdens rådgivning fra eksperter. Man må jo nesten tolke det som at de gjør dette med viten og vilje og det er som du skriver skandale. 

• Liker 9
  • Nyttig 4
Skrevet
41 minutter siden, JustAsking said:

Hvem eier Skaugum? Er det i privat eie eller en del av eiendommene som Kongehuset disponerer? For det er det vel forskjell på?

Hvis Skaugum er i privat eie så er det i praksis ikke noe annerledes at Marius bor i en bolig der enn når en ordinær familie huser «familiens sorte får» i kjellerleiligheten. Konstruktivt? Nei. Vanlig å gjøre i beste mening? Ja.

Det er privat eie, og det er Haakon som eier det. Han betaler selv for driftsutgiftene, men Garden står for sikkerheten.

• Liker 5
Skrevet
~ Ada ~ skrev (5 minutter siden):

Offentlige statements rundt tematikken, utløst av en helt konkret sak og delt av familien til en av partene - ingen hvilken som helst familie i dette tilfellet, kan påvirke parter og vitner. Det kan høyne trykket og innvirke på deres vitnemål og holdning til straffesaken. 

Det er såklart stor risiko for vitnepåvirkning når MM har kontakt med fornærmet, og partene kontakt med hverandre. 

Hvilken konkret faktisk påvirkning tenker du at denne tråden har på vitner i denne saken? Som er negativ sett fra det vi ønsker av en straffeprosess. 

• Liker 2
Gjest Malmfrid
Skrevet
Bestemoren skrev (2 timer siden):

Da har også jeg lest den anbefalte artikkelen skrevet av Anki Gerhardsen i Aftenposten i dag, den er lesbar for oss uten abonnement. Anbefales! Utdrag: 

«Folk flest vil ha monarki, slår pressen fast, og så er den saken ferdig. Men hvordan skal folk egentlig settes i stand til å bytte ut magefølelse med kvalifisert vurdering, når de så sjelden får grundig, kritisk journalistikk på denne forunderlige anakronismen på toppen av samfunnets bløtkake?»
https://www.aftenposten.no/meninger/debatt/i/Vzg781/hvordan-kan-nordmenn-vite-om-de-er-for-eller-mot-monarkiet

Veldig bra artikkel - og jeg ble oppriktig glad når jeg leste kommentarfeltet og så at så mange mener det er på høy tid med republikk.

Skrevet (endret)
Malmfrid skrev (11 minutter siden):

Veldig bra artikkel - og jeg ble oppriktig glad når jeg leste kommentarfeltet og så at så mange mener det er på høy tid med republikk.

Monarkiet er en anakronisme som vi helt klart burde satt en strek for.

Jeg forstår ikke hvordan noen mener det har en funksjon, verdi eller mening i vårt moderne samfunn.

Endret av Gothard
  • Liker 14
  • Nyttig 2
Skrevet
elskersommer skrev (13 timer siden):

Til dere som mener det er over med monarkiet i Norge 

Bilde fra nettavisen 

https://www.nettavisen.no/5-95-1969500

Slike "spørreundersøkelser" med ledende spørsmål som omgår sakens problemstilling, er like tåpelige som å spørre: "Ønsker du full atomkrig eller militærdiktatur i Norge?"

Da blir resultatet overskrifter som "Overveldende flertall vil ha militærdiktatur i Norge"; legg merke til hvem som hadde bestilt denne undersøkelsen fra Infact AS  - Dagbladet, en avis som får "Se & Hør" til å virke seriøs.

• Liker 13
  • Nyttig 8
Gjest Bestemoren
Skrevet

@Malmfrid og @Gothard, støtter dere. Monarkiet har utspilt sin rolle i samfunnet, etter min mening. Og at noen mener det motsatte, er for meg helt uproblematisk. 

Skrevet
JustAsking skrev (1 time siden):

Det er kongefamilien som eier Skaugum. Ikke staten

Bilde fra store norske leksikon

Screenshot_20240821-151936.png

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet
Bestemoren skrev (4 minutter siden):

@Malmfrid og @Gothard, støtter dere. Monarkiet har utspilt sin rolle i samfunnet, etter min mening. Og at noen mener det motsatte, er for meg helt uproblematisk. 

Her vil det garantert være delte meninger. Noe alle må godta😊

• Liker 4
Skrevet
Spitzy skrev (1 time siden):

Tror de fleste kriminelle foretrakk kontanter også i 2017, så det er ikke så rart at en som kjøper dop har kontanter. 

Det er en rar påstand. Jeg bruker helst kontanter  og er hverken kriminell eller rusmisbruker. Men jeg bruker mindre penger sånn. 

• Liker 6
  • Hjerte 1
Gjest Malmfrid
Skrevet (endret)
Spitzy skrev (1 time siden):

Og nekte eksamboeren til sønnen din og hente sine eiendeler etter at han hadde banka henne. 

Har jeg sagt at hun ikke kunne få tingene sine? 

Klart hun kunne fått tingene sine. Men hvis min sønn skulle bo på min gård - gratis i et eget hus - etter de siste dagers opplysninger så hadde han ikke fått lov til å kontakte de som han har begått vold mot.

Hvis han insisterte på å hente og treffe kvinnen så måtte han fint komme seg ut og finne et eget sted å bo og skaffe penger selv ... kranen hadde blitt stengt. 

Det er IKKE ulovlig å stille krav til voksne folk ... 

Endret av Malmfrid

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...