Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Justlooking
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Debatter rundt debatten vil også bli fjernet som avsporinger. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det alltid legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, eller ved stor pågang. 

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Vi tillater ikke dobbeltråder på rampelys, og MBH samt kongefamilien er intet unntak. 

Anbefalte innlegg

Gjest Malmfrid
Granitta skrev (34 minutter siden):

Vet du noe. Veving er såpass komplisert at enten liker man det eller ikke. Man kan ikke like veving for image sin skyld. 

Jøss asså. 

Man vet jo ikke om man iiker noe før det er prøvd ... tviler ikke på at MM liker å veve - for det gjør jeg og. 

Hvis du tviler på at det meste rundt kronprinsparet er planlagt i minste detalj så kan du google "kronprinsparet nye venner". Da vil du få opp Støre med kone, Skavlan og Marie Bonnevie, Hege Duckert +++ alt nøye gjennomtenkt og planlagt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Marihone skrev (På 15.8.2024 den 14.40):

Haakon kan neppe bli konge etter dette.

Gud hvor jeg håper du har rett, kan nesten ikke få sagt hvor mye.

• Liker 12
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Malmfrid said:

Man vet jo ikke om man iiker noe før det er prøvd ... tviler ikke på at MM liker å veve - for det gjør jeg og. 

Hvis du tviler på at det meste rundt kronprinsparet er planlagt i minste detalj så kan du google "kronprinsparet nye venner". Da vil du få opp Støre med kone, Skavlan og Marie Bonnevie, Hege Duckert +++ alt nøye gjennomtenkt og planlagt. 

Virker ikke som du er så kjent i Oslo. Det er ingen stor by, og delt opp i bydeler og miljøer er det ikke større omgangskretser enn en ordinær småby eller et litt stort nabolag… Når du vanker her og der treffer du de samme folka igjen og igjen. HM hadde nettverk før han giftet seg. Det er blitt større med årene slik nettverk gjerne gjør.

Vi kan godt roe konspi-vibbene nå. 

Endret av JustAsking
Typo
  • Liker 9
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Krokenguri said:

Her ja. Er ikke bare i europa det er kongedømme. De nevnte har gemaler pg ikke en konge ved sin side

"Dronning Victoria kjempet på 1800-tallet hardt for at hennes mann, den tyske prins Albert, skulle få en kongetittel.
Den politiske aversjonen i England mot å gjøre en utlending til konge i landet gjorde prosjektet håpløst."
https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/lpevM/ingrids-mann-kan-bli-konge

Selv om dette har vært tradisjon også i Norge, så åpner Grunnlovens §34 for at kongen (evt. dronningen) kan gi titler til "arveberettigedes ektefelle". Dette omfatter blant annet MM, Durek og Ingrid Alexandras ektemake (når den tid kommer).

At det historisk har vært slik eller sånn betyr ikke at det blir likedan i framtiden. Spesielt ikke når Grunnloven åpner for noe annet.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mr.buksa skrev (4 timer siden):

Står det ikke i artikkelen at hun også hadde med seg advokat som kunne stille opp på kort varsel? Det er vel en av de andre eksene som skal inn til avhør til uken?  I hvertfall så skal Marius inn til avhør. 

Håper forsåvidt at politiet anmelder her også. 

NH er i Alta, Elden sa i går hun skal inn til uka, mener det var torsdag. Snekkestad har vært i dag

• Liker 11
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hannah80 skrev (6 minutter siden):

Jeg reagerte på at de navnga han på sosiale medier før de gikk til politiet. Syns rekkefølgen var noe merkelig. 

Og så syns jeg at allmennheten ikke trenger å få snusen i alle detaljer rundt denne saken. Som bl.a denne telefonsamtalen. Er det ikke nok at den blir lagt frem som bevis i saken, i en rettssal? 

Og nei. Før noen beskylder meg for å forsvare Marius. Jeg gjør ikke det. Overhodet ikke. 

Tja mest riktig tenker jeg også det hadde vært å gå til politet først.  Men tenker at det ikke er kritikk å gi dem heller. De eier sin egen historie.  Og den må de få lov å fortelle om de ønsker det. Sterkt gjort å tørre det også. Han er jo ikke en hvem som helst

• Liker 13
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krokenguri skrev (2 minutter siden):

Tja mest riktig tenker jeg også det hadde vært å gå til politet først.  Men tenker at det ikke er kritikk å gi dem heller. De eier sin egen historie.  Og den må de få lov å fortelle om de ønsker det. Sterkt gjort å tørre det også. Han er jo ikke en hvem som helst

Ja, kjempeflott at det har blitt tatt tak i, og at sannheten kommer frem. Men jeg visste ikke at det var lovlig engang,  å navngi personer på sosiale medier, og komme med slike alvorlige beskyldninger. (jo, jeg tror at ekskjærestene forteller sannheten) 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Malmfrid
JustAsking skrev (47 minutter siden):

Virker ikke som du er så kjent i Oslo. Det er ingen stor by, og delt opp i bydeler og miljøer er det ikke større omgangskretser enn en ordinær småby eller et litt stort nabolag… Når du vanker her og der treffer du de samme folka igjen og igjen. HM hadde nettverk før han giftet seg. Det er blitt større med årene slik nettverk gjerne gjør.

Vi kan godt roe konspi-vibbene nå. 

Les her hvis du ikke tror det: 

https://www.finansavisen.no/nyheter/politikk/2006/12/bygget-ny-vennekrets-rundt-kronprinsparet

https://www.vg.no/rampelys/i/zWzX1/redaktoer-hjalp-mette-marit-med-aa-sette-sammen-ny-vennegjeng

Endret av Malmfrid
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Queen19 skrev (4 timer siden):

Er vel ikke ulovlig å ta opptak av en samtale man selv deltar i? 

Nei, det er ikke ulovlig. 

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krokenguri skrev (1 time siden):

Syntes ikke det er rart med gemal. Ikke alle land i verden har likestilling. Og i land der de ikke har det. Vil alltid en dronning forlate tronen når mannen hennes går av tronen. En dronning blir aldri øverste hode . 

Så hvis martha og durek hypotetisk sett skulle bli kongepar. Ville det vært martha som arver tronen og ikke durek. 

Og da blir hun dronning og han gemal. 

Sånn tradidjons sett. Er konge tittel over en dronning tittel. 

Uten fungerende kongetittel er da dronningen øverste hodet. 

Det må bare bli slik, til verden er likestilt. Dog tenker jeg det er ok å fortsette med det også. Så ikke hvermansen kan bli dette overhodet. De som er født inn i rollen er også oppdratt iht å føre tradisjoner og kotyme videre.  Noe ikke hvermannsen  er. Barna til en gemal og dronning vil også få oppdragelse iht rollene de får utdelt.

Dette stemmer ikke. En dronning blir øverste hodet når hun er den med blått blod. Som Elizabeth i UK og Margrethe i DK. 

Årsaken til forskjell på en inngiftet mann som kun blir pronsegemal og ikke konge, mens inngiftet kvinne som blir dronning, er at Konge rangerer over dronning. Når land har dronning som øverste, så er det fordi de har arveretten/blodsbåndet. Inngiftet gemal blir ikke konge, fordi han da vil komme over den som har arveretten. Men når det er motsatt, som med Harald og Sonja, og mannen er den med arverett, så blir ektefellen dronning fordi hun uansett ikke kommer over ham. Slik det har vært i Danmark og England. 

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha. Folk ser det faktum at kronprinsparet har drevet med strategisk nettverksbygging i 20 år som "konspi". Det er så hjelpeløst naivt at vi ikke fortjener bedre enn å bli representert av denne dysfunksjonelle familien.

• Liker 14
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

lurker skrev (1 time siden):

Ting utvikler seg jammen i rask fart her.

Snekkestad har nå status som fornærmet i saken. Montro om det samme skjer med Haukeland etter hun er inne til avhør?

Er det andre kvinner som også kan dukke opp?

Ja. Nå uttaler moren hennes seg kritisk overfor Marius også: 

https://www.seher.no/kongelig/hardt-ut-mot-marius/81809382

Endret av Grüner
  • Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bestemoren

https://www.nettavisen.no/kjendis/nora-haukland-har-ikke-anmeldt-hoiby-derfor-kan-politiet-likevel-etterforske/s/5-95-1963758
«Haukland ikke har ønsket å anmelde påstandene om vold Høiby skal ha gjort mot henne, men politiet kan likevel selv velge å anmelde forholdet på vegne av henne. Dette gjøres ved at politiet iverksetter en offentlig påtale basert på Hauklands anklager,dette går fram av straffeprosessloven.»

Lenke til kommentar
Del på andre sider

xemiliex skrev (1 minutt siden):

Haha. Folk ser det faktum at kronprinsparet har drevet med strategisk nettverksbygging i 20 år som "konspi". Det er så hjelpeløst naivt at vi ikke fortjener bedre enn å bli representert av denne dysfunksjonelle familien.

Selvfølgelig har de drevet strategisk i mange år. De må jo sørge for å gjøre seg populære blant yngre for at kongehuset skal bestå. Men spørs hvordan det går da, når vi ser hva kongebarna faktisk har dratt i hus av familier. 

• Liker 17
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
2 minutter siden, O Rakel said:

Dette stemmer ikke. En dronning blir øverste hodet når hun er den med blått blod. Som Elizabeth i UK og Margrethe i DK. 

Årsaken til forskjell på en inngiftet mann som kun blir pronsegemal og ikke konge, mens inngiftet kvinne som blir dronning, er at Konge rangerer over dronning. Når land har dronning som øverste, så er det fordi de har arveretten/blodsbåndet. Inngiftet gemal blir ikke konge, fordi han da vil komme over den som har arveretten. Men når det er motsatt, som med Harald og Sonja, og mannen er den med arverett, så blir ektefellen dronning fordi hun uansett ikke kommer over ham. Slik det har vært i Danmark og England. 

Det er visst fryktelig vanskelig å korrigere denne feiloppfatningen som mange tror fullt og fast på, men jeg prøver igjen:

Grunnlovens §34 åpner for at kongen (evt. dronningen) personlig kan gi titler til "arveberettigedes ektefelle" (MM, Durek osv.).
Så hvis Märtha blir dronning kan hun gi Durek tittelen konge.
(Kong Harald gav MM tittelen "HKH Kronprinsesse Mette-Marit" da hun giftet seg med HM.)
https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/lpevM/ingrids-mann-kan-bli-konge

• Liker 8
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MissLucy skrev (2 timer siden):

ja, det skjønner jeg, men det er viktig å ta konteksten med i betraktning her.

Han var i en situasjon der han ble bombardert med spørsmål fra mange kanter foran åpent kamera, og måtte fatte seg i korthet, samtidig som det var viktig å formidle det som mange har etterlyst, nemlig at de både har omtanke for offeret samtidig som de sier at de vil vareta sønnen. 

Dette var samme dag som nyheten sprakk, og de visste ikke grunnlaget for siktelsen ennå iflkg advokaten. Antagelig hadde han bare Marius' versjon av hva som hadde skjedd, og måtte uttrykke seg ytterst forsiktig.

Jeg har forståelse for at den situasjonen kronprinsen sto i under OL med "hele verden" rettet mot seg er tøff. Jeg velger å tro at dette var første gang de har fått vite at M har vært voldelige, og det er klart det er et sjokk for foreldre/steforeldre. Det ville det vært for alle med barn, men de færreste må forholde seg til offentligheten rundt det. 

Men på en annen side forstår jeg veldig godt de som reagerer på ordlyden til kronprinsen. Jeg har heldigvis aldri vært utsatt for vold, men jeg vil anta at noen som har blitt utsatt for det, eller er nærstående til noen som har vært utsatt for det reagerer på at det kan virke som at alle parter må tas vare på, på lik linje alle sammen. At de ønsker at M skal bli tatt vare på skjønner jeg godt, men det kommer ikke i første rekke i en sånn sak som nå er rullet opp. Den som trenger mest ivaretakelse her er helt klart den/de som er voldsutsatt.

• Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Granitta said:

Vet du noe. Veving er såpass komplisert at enten liker man det eller ikke. Man kan ikke like veving for image sin skyld. 

Jøss asså. 

Noe måtte MM drive med innimellom de ca 50 (?) oppdragene pr år, etter den travleste småbarnsalderen var over.

• Liker 13
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pippi Lotta skrev (1 time siden):

Jeg er helt enig i at han burde få sin straf i rettsvesenet. Nå er jo desvere den ofentlige "gapestokken" han havner i, mye være en fengsel tror jeg. Både Marius og oferet hadde fortjent en privat retsproses!

Fortsatt at alt hadde kommet frem i lyset på samme måte uten pressen, ja, da er jeg tildels enig med deg - men jeg tror ikke det ville skjedd. Da ville han sluppet unna tror jeg, slik mange som utøver vold, og mange som er avhengig av rusmidler, og alle som lever med kombinasjonen hver dag, det tror jeg siden offeret ønsket ro osv osv osv som alle ofre gjør, igjen og igjen - det er grunne til at de nå ønsker kontakt med alle ekser osv osv tror jeg.  

• Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...