Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Debatter rundt debatten vil også bli fjernet som avsporinger. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det alltid legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, eller ved stor pågang. 

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Vi tillater ikke dobbeltråder på rampelys, og MBH samt kongefamilien er intet unntak. 

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)
Ninaen skrev (11 minutter siden):

Fytti helvete…dette kan vel ikke bli stående som «bare» kroppskrenkelse…hva skjedde her? Dette er helt surrealistisk. Altså ikke at han får seg til å gjøre sånne ting, men hele situasjonen mtp monarkiet og kongehuset og ja. En sånn absurd følelse. Skjønner at mange har visst mye. For oss som ikke har visst er dette helt ellevilt. Men ikke et sekund i tvil om at det er sant altså, og at det kommer mer!

Og nettopp derfor reagerte jeg på advokaten sin påstand om at det var den mildeste form for vold. Brannslukking. Greit han følger paragrafer juridisk, men ofte blir siktelsen utvidet, noe det også har blitt i dette tilfellet. Å slå gjentatte ganger pluss gjentagende kvelertak må da kvalifisere til grov vold!?

De som har opplevd å bli tatt kvelertak på vet hvor ille det oppleves, det føles ut som om man mister pusten og skal dø. Jeg kan ikke fatte annet enn om at dette viser seg å stemme at det ikke juridisk blir klassifisert som grov vold. Fy det er groteskt. 

Endret av K_mb
  • Liker 22
  • Hjerte 1
  • Nyttig 8
Skrevet (endret)
MissHannigan skrev (26 minutter siden):

Det er ikke bare psykisk helse, rus osv Det er grov vold og drapstrusler. Han henger med tungt kriminelle og veldig farlige mennesker. 

Tenker at det faktisk er litt «fornærmende « for de som sliter psykisk og de som sliter med rus, at han forklarer sin adferd  med det.  Adferden hans skyldes mest sannsynlig manglende respekt for kvinner ( siden tre kjærester har opplevd det samme ), en rekke dårlige valg ,dårlige  venner og ikke minst dårlige vaner . 

Endret av NiceOrNothing
  • Liker 22
  • Nyttig 12
Skrevet
Aureka skrev (4 minutter siden):

Synes media nå bør dreie debatten inn på partnervold og rus med fokus på hva som skal til for et bedre liv for de involverte. 

Jeg mener ikke å forsvare Marius, men merket at jeg ble engstelig for hva han kan gjøre mot seg selv da jeg hørte lydopptaket av truslene hans i VG. Det er massivt.

Det er bare så leit ta han ikke har blitt stoppet før, for nå MÅ han stoppes. Tenker også at Mette Marit sin anmodning om å frede han fra media for noen år siden slår tilbake. Hadde adferden hans blitt kjent via media tidligere, så muligens det hadde blitt tatt ordentlig tak før det gikk så galt. På andre forum har det blitt skrevet at han dealer stoff på fester. Det forklarer kanskje noe av den dyre livsstilen. Jeg kan ikke tro at mor i sin naivitet har sponset den fullt og helt. 

Logikken hennes kan ha vært desperasjon etter å forhindre denne utviklingen fordi i hennes hodet var det presset utenfra som gjorde ham slik. Mens i realiteten ville det nok gått dårlig usnsett

• Liker 8
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
Gulveis skrev (5 minutter siden):

Tråden handler om Marius, sønnen til Mette Marit som er kronprinsesse i landet vårt. 
Når det er sagt syns jeg utsagnet vitner om litt lite innsikt. Mener du oppveksten og oppdragelsen man har fått ifra foreldrene sine, ikke har noe å si for hvordan folk ender opp i det hele tatt? 

Jeg har mest sympati med ofrene her jeg. De stakkars jentene han har vært voldelig mot og trakassert. De må ha hatt det utrolig vondt. Ikke nok med det de har tatt imot fra han. De har blitt uthengt og snakket ned av pressen i tillegg. 

Jeg påpeker at av alle de som er kriminelle i Norge, av alle rusmisbrukere og alle med psykisk lidelse så er det en ganske etablert kjennesgjerning at de aller fleste av dem nok ikke "ble slik" på grunn av foreldrene, eller feil oppdragelse.. Du kan ha de fineste foreldrene, den beste oppdragelsen og det tryggeste rammeverket og likevel havne utpå.

Endret av Carrot
  • Liker 14
  • Nyttig 9
Skrevet
K_mb skrev (3 minutter siden):

Og nettopp derfor reagerte jeg på advokaten sin påstand om at det var den mildeste form for vold. Brannslukking. Greit han følger paragrafer juridisk, men ofte blir siktelsen utvidet, noe det også har blitt i dette tilfellet. Å slå gjentatte ganger pluss gjentagende kvelertak må da kvalifisere til grov vold!?

De som har opplevd å bli tatt kvelertak på vet hvor ille det oppleves, det føles ut som om man mister pusten og skal dø. Jeg kan ikke fatte annet enn om at dette viser seg å stemme at det ikke juridisk blir klassifisert som grov vold. Fy det er groteskt. 

Enig . Lurer på hva de definerer som grov vold , hvis kvelertak og slag defineres som mild vold . 

• Liker 25
  • Nyttig 10
Skrevet
Svigermor skrev (På 14.8.2024 den 19.00):

Uforsvarlig at de har latt ham bo på Skaugum når han har hatt så store utfordringer i mange år. Mannen er jo farlig. 

Hadde vel ikke vært noe mindre farlig om han bodde et annet sted?

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet
Carrot skrev (Akkurat nå):

Jeg påpeker at av alle de som er kriminelle i Norge, av alle rusmisbrukere og alle med psykisk lidelse så er det en ganske etablert kjennesgjerning at de aller fleste av dem ikke "ble slik" på grunn av foreldrene, eller feil oppdragelse.. Du kan ha de fineste foreldrene, den beste oppdragelsen og det tryggeste rammeverket og likevel havne utpå.

Ta moren til Breivik, man mente hun hadde dårlig omsorgsevne allerede da han var barn og barnevernet var involvert. 
Moren til han som drepte Benjamin Hermansen stakk ifra han i ukesvis, med en lapp og småpenger å leve av. 

Psykiske lidelser kommer ofte via arv, miljø og oppvekst. Handler ikke psykiatrien nettopp veldig mye om hva som har gått galt i barndommen og utviklingen med foreldrene? 

• Liker 19
  • Hjerte 1
  • Nyttig 8
Skrevet (endret)
Ninaen skrev (1 time siden):

Hvis han ser at han er tjent med det i tillegg til å bli «tvunget» så. Noe som passer godt inn i denne saken. På generelt grunnlag har du helt rett. Men les uttalelsen godt på nytt nå. Så ser du det en del av oss så i går, inkludert hvor lite innrømmelse dette egentlig er, og hvor mye som fortsatt er «alle andre sin skyld». Man må ta av godvilje-brillene først

Jeg syns bare at saken er sensasjonspreget nok, med stadig flere knusende påstander fra ulike hold, uten at man skal spekulere i alvorlige psykiske lidelser som dyssosial narsissisme og misogynistisk psykopati. Selv om jeg er helt enig i at karakterdrapet på MBH nærmer seg komplett og at han nå fremstår som en farlig og manipulativ mann.

Jeg er helt enig i at MBH gjør alt han kan for å fraskrive seg all skyld i brevet, men dette er jo helt normalt. En banal sammenligning kan f eks være en mor som unnskylder sin 10-årings repeterende utagerende oppførsel i et klasserom med at "jammen han kan ikke noe for det for han har jo adhd". Det er veldig mange som unnskylder sine barns uspiselige oppførsel ene og alene ved å peke på diagnoser. Og se på Jan Helge Andersen, han har i 25 år lagt absolutt all skyld på sin tidligere bestevenn, for JHA satt jo bare med ryggen til hele tiden og var bare såvidt bortpå en av jentene.

Hvis man kan skylde på noen andre, eller noe annet som f eks en diagnose, rus eller "sinnsykt i gjerningsøyeblikket", så griper svært mange sjansen da det kan utløse gode strafferabatter og til og med empati.

Endret av Rastebenk
  • Liker 11
  • Nyttig 6
Skrevet
K_mb skrev (2 minutter siden):

Jepp, vi som vet det vi vet… og nå leste jeg utdragene fra samtalene. Dette er helt grusomt. Og jeg blir forbanna imponert over offeret her! Også at hun greide å være så «iskald» i hodet at hun tok opp samtalene. Jeg deler også bekymringen til ene over her når det gjelder at dette kan ende i tragedie på mer enn en måte. Denne mannen er ikke bare syk, han er alvorlig forstyrret, og vi som vet hva denne type atferd innebærer i all sin prakt vet at dette stopper ikke med litt avrusning og Rehab. Og beklager å måtte si det til alle som er forbanna på MM med flere: enten har han sjarmert dem trill rundt eller så er de livredde for ham (bevisst eller underbevisst). Man kan snakke om enabeling og alt det der. Men man blir føkka i hodet som familie/pårørende også av å leve rundt en sånn person+frykten for alt som kan gå galt (man er jo glad i personen). MM (og HM) står nå ved et solid veiskille hvor de må ta noen jævlig tøffe valg. Både som kronprinspar og som foreldre. Så unnskylder ikke dette at det er blitt dysset ned og muliggjort og alt det der. Bare prøv å ha litt bakgrunn for å forstå hvordan sånne mennesker føkker med psyken til ALLE rundt seg(!) Han dukka ikke opp i deres offentlige 50-årsdag, var rusa i stedet. Det er enten bevisst «straff» for et eller annet mot mor og stefar,eller «skal vise dere hvor lite jeg bryr meg, så kan dere bli enda mer bekymra». Fytti fader for en respekt jeg får for disse 3 damene nå. Og fytti fader så skremmende dette er. Sikkerhetsrisikoen har jo vært enorm!

• Liker 35
  • Nyttig 12
Skrevet
Rastebenk skrev (2 minutter siden):

Jeg syns bare at saken er sensasjonspreget nok, med stadig flere knusende påstander fra ulike hold, uten at man skal spekulere i alvorlige psykiske lidelser som dyssosial narsissisme og misogynistisk psykopati. Jeg er helt enig i at MBH gjør alt han kan for å fraskrive seg all skyld i brevet, men dette er jo helt normalt. En banal sammenligning kan f eks være en mor som unnskylder sin 10-årings repterende utagerende oppførsel i et klasserom med at "jammen han kan ikke noe for det for han har jo adhd". Det er veldig mange som unnskylder sine barns uspiselige oppførsel ene og alene ved å peke på diagnoser. Se på Jan Helge Andersen, der skylder han på sin tidligere bestevenn, for JHA satt jo bare med ryggen til hele tiden og var bare såvidt bortpå en av jentene. Hvis man kan skylde på noen andre, eller noe annet som f eks en diagnose, rus eller "sinnsykt i gjerningsøyeblikket", så griper svært mange sjansen da det kan utløse gode strafferabatt og til og med empati.

Har du sett/hørt lydopptaket/telefonsamtalen?! Hvis ikke: gjør det, og så tror jeg du vil oppleve samme swich mange av oss andre gjorde nå…

• Liker 17
  • Nyttig 6
Skrevet
Gulveis skrev (3 minutter siden):

Ta moren til Breivik, man mente hun hadde dårlig omsorgsevne allerede da han var barn og barnevernet var involvert. 
Moren til han som drepte Benjamin Hermansen stakk ifra han i ukesvis, med en lapp og småpenger å leve av. 

Psykiske lidelser kommer ofte via arv, miljø og oppvekst. Handler ikke psykiatrien nettopp veldig mye om hva som har gått galt i barndommen og utviklingen med foreldrene? 

Jeg tror jeg har vansker for å få deg til å ville skjønne hva jeg sier - jeg sier ikke at det ikke er noen tilfeller det det er slik men jeg sier at det er veldig mange tilfeller det ikke er riktig og at det derfor blir feil å si at det er foreldrene som ahr sviktet når det er individet selv som har tatt valgene om å oppføre seg dårlig. og det gjelder forøvrig også for de sakene du nevner. Det var indivet selv som valgte sine handlinger, ikke foreldrene. 

• Liker 10
  • Nyttig 3
Skrevet
PusheenPusheen skrev (1 time siden):

Jeg skjønner at det er interesse for saken, men synes ikke navnet hennes trenger å stå der. Spesielt ikke før evt det skulle ha blitt offentliggjort her.

Ikke uvanlig både i denne saken og andres saker som når, og, utenlands presses interesse

• Liker 1
Skrevet
Grüner skrev (1 time siden):

Ja, det er det absolutt når hun har bedt om fred og heller ikke stått fram offentlig. Og jeg skjønner heller ikke hvorfor lesere i land som knapt har hørt om det norske kongehus skulle ha noen interesse av å vite det.

Kongelige nyheter har faktisk ett publikum i mange land, og da spesielt i land som ikke har eget kongehus

• Liker 8
  • Nyttig 1
Skrevet
MissHannigan skrev (35 minutter siden):

Kanskje dette gjør at familien hans også ser alvoret? Han har jo holdt på sånn i vertfall 7 år som vi vet om.

Ingen har stoppet han. Han har fått penger til å reise på flotte ferier, festet og bodd som en prins. 

Nettopp. Og når ikke familien hans klarer å ta tak,så er det helt ok at ting kommer frem i mediene,slik at vi hvertfall samfunnet kan ta tak.

Hadde aldri trodd at journalister skulle gjøre godt arbeid i denne saken . Og det er bra at han ikke er anonymisert,for da kan Marius komme ett skritt nærmere hjelp.  

Det er heller ikke alltid lett å være foreldre. Tipper at moren hans ikke har ant noe som helst om de kriminelle vennene hans. Hun har nok vært alt for opptatt med seg og sitt.

Og det er ganske så skummelt når man vet at barna begynner å skli ut. Da nytter det ikke å bare ta en prat med dem. Og å være den "kule" mammaen som har "been there done that".  

Så det er en fin ting at alt har kommet frem i søkelyset.  

• Liker 8
  • Nyttig 4
Skrevet

Dere som skylder på moren og dårlig oppdragelse, ta dere en bolle. Det finnes tusenvis av eksempler på damer og menn fra gode hjem ender opp som rusmisbrukere og mishandlere, men søsken klarer seg helt fint. Dette handler om mer enn oppdragelse…  

• Liker 29
  • Nyttig 7
Annonse
Skrevet
Ninaen skrev (5 minutter siden):

Har du sett/hørt lydopptaket/telefonsamtalen?! Hvis ikke: gjør det, og så tror jeg du vil oppleve samme swich mange av oss andre gjorde nå…

Jeg har lest om telefonsamtalene og føler likevel ikke for å fjerndiagnostisere en vilt fremmed med fullstendig karakterdrepende diagnoser. Det får være opp til fagfolk i psykiatrien. Enig med mange her i at det er flott at alle disse horrible tingene kommer frem i lyset, og jeg håper at også Haukland og Snekkestad orker å gå til det skrittet at de anmelder ham. Og det er dypt rystende at MBH, som er en del av kongefamilien, har hatt en kriminell omgangskrets i årevis. Her har PST sovet på vakt. 

• Liker 22
  • Nyttig 6
Skrevet

Liker ikke at man drar direkte sammenheng mellom psykiske lidelser og vold. Jeg hadde en tøff oppvekst og sliter i dag med flere psykiske diagnoser, blandt annet pga oppvekst. Men jeg kommer jo ikke til å innrømme dette til andre som kjenner meg, bortsett ifra psykologen, for da risikerer jeg jo å bli stemplet som en "risiko" for meg selv og de rundt meg, tiltross for at jeg aldri har gjort en flue fortredt. Syntes godt han kunne har formulert det avsnittet helt annerledes.

• Liker 14
  • Hjerte 20
  • Nyttig 4
Skrevet
NiceOrNothing skrev (16 minutter siden):

Tenker at det faktisk er litt «fornærmende « for de som sliter psykisk og de som sliter med rus, at han forklarer sin adferd  med det.  Adferden hans skyldes mest sannsynlig manglende respekt for kvinner ( siden tre kjærester har opplevd det samme ), en rekke dårlige valg ,dårlige  venner og ikke minst dårlige vaner . 

Jeg er helt enig, noe jeg også har skrevet milevis bak her.

Folk sliter psykisk og har rusproblemer, men allikevel kunne det ikke falle de inn å utagere voldelig mot andre hverken fysisk eller psykisk. Her ligger det andre ting bak. Gjerne selvvalgt og en viss holdning mot andre, hvorpå man selv tror man kan gjøre hva man vil mot andre uten konsekvenser.

Jeg kunne like gjerne spekulert på diagnoser på personlighetstrekk-og forstyrrelser her, men lar det ligge da jeg håper profesjonelle finner ut av det.

• Liker 14
  • Nyttig 4
Skrevet
Frøken Ludvig skrev (3 minutter siden):

Dere som skylder på moren og dårlig oppdragelse, ta dere en bolle. Det finnes tusenvis av eksempler på damer og menn fra gode hjem ender opp som rusmisbrukere og mishandlere, men søsken klarer seg helt fint. Dette handler om mer enn oppdragelse…  

Helt sant, og jeg er enig. Samtidig kan vi ikke utelukke det i dette tilfellet. De første leveårene er essensielle for barns psykiske helse, og det er ingen hemmelighet at MM levde et utsvevende liv med rusmidler og hadde sine utfordringer kombinert med å være alenemamma- før hun gikk inn i det royale livet.

https://www.nrk.no/sorlandet/mette-marit-angrer-pa-sin-fortid-1.300633

• Liker 12
  • Nyttig 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...