Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Justlooking
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Debatter rundt debatten vil også bli fjernet som avsporinger. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det alltid legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, eller ved stor pågang. 

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Vi tillatter ikke dobbeltråder på rampelys, og MBH samt kongefamilien er intet unntak. 

Anbefalte innlegg

CAPS LOCK skrev (14 minutter siden):

Her motsier du deg selv.  

Det syns ikke jeg. I en så alvorlig sak som en voldssak, synes jeg det er tonedøvt å legge en presisering på at Marius er siktet for den mildeste graden av det. Særlig siden advokaten hans ikke hadde fått fullt innsyn i saken på det tidspunktet dette ble sagt, og at siktelsen godt kan inneholde mer. Når noen blir sendt på sykehuset til observasjon pga skadene påført av hans klient, virker det utad som at advokaten ønsker å formidle at dette ikke er så alvorlig, siden det er den mildeste formen. Selv om det teknisk sett er rett å si det. Larsen sier at kroppskrenkelse er vold, og unnlater å ta med "men det er den mildeste formen", noe jeg støtter. Det høres usmaklig ut å sette en grad på en hendelse det folk er skadet. 

Endret av PusheenPusheen
  • Liker 17
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, AprilLudgate said:

Jo, men nå har aldri Marius bedt om - eller vært tiltenkt roller i offentligheten. 

Han var bare en fireåring (?) som fikk ny bonuspappa og så søsken.

Så oppfører han seg nå som en komplett idiot.

Men han har ingen kongelig rolle, og i motsetning til Durek så klarer han i det minste holde nebb til media. 

Bortsett fra en (?) IGtabbe og annonsen på Finn. 

Hans oppgave var aldri å representere kongehuset eller Norge. 

Absolutt! Jeg er ikke uenig i noe av det du sier ☺️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Havspeil skrev (9 minutter siden):

Enig. Hvor psykisk syk han er kan sikkert leses ganske åpent på sosiale medieer han benytter utad. Dersom de virker adekvate ifht mental tilstand,så er det andre underliggende faktorer. 

En person som han kommer først i køen ifht psykiatri..og det tror jeg moren hans og Kronprinsen ville fanget opp for lengst. 

Jeg tror det er dop og partykultur..ingenting annet.  Og har man holdt på med i 5 + år,så går det utover hjernen...psyken ...evnen...etc...

Det er nærmest umulig å få  fysisk friske narkomane til å søke hjelp . Det må gå 30 år til ...og organene svikter. 

Stemmer nok det.

Eksen fortalte jo om første gang hun traff kronprinsparet:

17.mai, de kom inn verandadøra fordi han hadde kuttet seg på champagneflaske på frokosten/lunchen. 

• Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

PusheenPusheen skrev (45 minutter siden):

Jeg tror ikke det var kvinnen som tok ut tiltale, tror det var politiet.

Og det gjør hun rett I. Jeg valgte heller ikke å anmelde da politiet sa i avhør at de tok ut tiltale uansett og at det på den måten ble "mildere/mer skånsomt" for meg som offer ved å vitne. Og jeg slapp å være tilstede under hele rettsaken. 

Men vitne må hun enten hun vil eller ikke. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer også litt på hvorfor han var og cruiset rundt med Aksel Hennie, er de venner? Eller i samme omgangskrets? (Jmf aksel hennie sin insta)

Finner det litt rart bare pga aldersforskjell og det som jeg trodde var ulike verdier i livet. Men hva vet jeg.. 

• Liker 10
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sprettballen skrev (Akkurat nå):

Og det gjør hun rett I. Jeg valgte heller ikke å anmelde da politiet sa i avhør at de tok ut tiltale uansett og at det på den måten ble "mildere/mer skånsomt" for meg som offer ved å vitne. Og jeg slapp å være tilstede under hele rettsaken. 

Men vitne må hun enten hun vil eller ikke. 

Men forhåpentligvis uten Marius tilstede? Jeg fikk vitne på et eget rom via video.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

elskersommer skrev (3 timer siden):

Han har ikke noe med kongefamilien å gjøre.. han er kun sønn til kronprinsessen

Han er en del av kongefamilien, ja. Han er sønn av vår kronprinsesse, stesønn til kronprinsen og halvbror til vår prins og prinsesse. Selvfølgelig er han en del av familien. Han er imidlertid ikke en del av kongeHUSET. 

• Liker 15
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

PusheenPusheen skrev (2 minutter siden):

Men forhåpentligvis uten Marius tilstede? Jeg fikk vitne på et eget rom via video.

Det kan godt hende, jeg fikk ikke velge. Men fikk gå ut når jeg var ferdig. I borgarting lagmannsrett slapp jeg å vitne på nytt. Mine venner som vitnet i første rettsak fikk gjøre det pr telefon. 

• Liker 1
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sprettballen skrev (Akkurat nå):

Det kan godt hende, jeg fikk ikke velge. Men fikk gå ut når jeg var ferdig. I borgarting lagmannsrett slapp jeg å vitne på nytt. Mine venner som vitnet i første rettsak fikk gjøre det pr telefon. 

Jeg var under 18, kan ha vært derfor. Eller så kan det være ulik praksis. Synes synd i de som blir tvunget til å sitte i samme rom som gjerningsmann.

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han har ikke noe med kongefamilien å gjøre.. han er kun sønn til kronprinsessen

Han er broren til hun som skal bli dronning. Selvsagt er han i kongefamilien.

• Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

PusheenPusheen skrev (9 minutter siden):

Det høres usmaklig ut å sette en grad på en hendelse det folk er skadet. 

Men slik er straffeloven, og det skulle bare mangle, for det er forskjellige grader av vold 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar ikke parti med noen av de flr jeg vet hva hans versjon er. 

Å er han skyldig så skal han få samme straff om det er deg eller meg. Men hvor mye straffe ville du og jeg fått? 1 måned,1 år,5 år i fengsel?

Strafferammen er 6 år. Jeg tror ingen i Norge blir satt på glattcelle i 30 timer for moroskyld, i hverfall ikke om man er en del av KONGEFAMILIEN. Jeg er helt sikker på at han vil få en rettferdig behandling og at det er retten som dømmer om han blir gjort skyldig eller ei. Politiet har sikret spor på åstedet og politiet ble også tilkalt til utestedet Justisen tidligere på kvelden da han oppførte seg bedritent. 

• Liker 16
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

CAPS LOCK skrev (2 minutter siden):

Men slik er straffeloven, og det skulle bare mangle, for det er forskjellige grader av vold 

Det er ikke det jeg har problemer med. Men jeg har diskutert dette opp og ned, i mente, tidligere i tråden, og orker faktisk ikke å gjenta meg selv. Søk på brukernavnet mitt hvis du er interessert i begrunnelsene mine. Sier meg ferdig med akkurat dette nå, for jeg har skrevet det samme om dette flere ganger tidligere. 

Endret av PusheenPusheen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Brunello skrev (4 minutter siden):

Han er broren til hun som skal bli dronning. Selvsagt er han i kongefamilien.

Jepp. En del av kongefamilien, men ikke en del av institusjonen kongehuset.

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enkelt&Komplisert skrev (1 time siden):

Man kan få strafferabatt, jo. 

Jo, men da må det jo være noe og gi rabatt på. Så vidt vi vet har han ingen voldssaker fra før så noe voldsom straff får han ikke. Hadde han drept henne, kunne han fått strafferabatt ved og tilstå og samarbeide. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Babushka skrev (1 time siden):

Helt enig, her bør han ta en «Petter Northug», innkalle til pressekonferanse og legge alle kortene på bordet for så å ta konsekvensene av sine handlinger. 
Kommer ingenting godt ut av å prøve og skjule noe som helst når saken allerede er ute. 
Folket forventer og fortjener et svar når en person så tett knyttet til kongehuset er siktet i en så alvorlig sak. Med mindre selvsagt han er alvorlig psykisk syk og behøver skjerming. 

Vi vet jo ikke om det faktisk ligger psykisk sykdom til grunn for utageringen. Men antar at flere detaljer vil komme frem etter hvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Kønn skrev (7 minutter siden):

Strafferammen er 6 år. Jeg tror ingen i Norge blir satt på glattcelle i 30 timer for moroskyld, i hverfall ikke om man er en del av KONGEFAMILIEN. Jeg er helt sikker på at han vil få en rettferdig behandling og at det er retten som dømmer om han blir gjort skyldig eller ei. Politiet har sikret spor på åstedet og politiet ble også tilkalt til utestedet Justisen tidligere på kvelden da han oppførte seg bedritent. 

med mindre de har utvidet siktelsen, så gjelder den kroppskrenkelse, som har en øvre strafferamme på 1 år, ikke 6.

• Liker 9
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Isild skrev (2 timer siden):

Godt at hun allerede nå dementerer det vemmelige forsvarsadvokaten prøvde på. 

Nei. Hun gjør ikke det, for han sa ikke at Høiby ikke er siktet for å vært voldelig. Tvert imot sa han at han nettopp er siktet for det, men for den minst alvorlige formen 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jadaomatte skrev (1 time siden):

Ja, jeg vet at media har pusha noen utenfor kanten, men nå tror/synest jeg saker blir slått stort opp i media for å få strafferabatt og medlidenhet. Det er feil.

Og dette tenker du er greia her? Marius har gått til media med dette for og få strafferabatt og medlidenhet? 

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge ingen er dømt så tar jeg ikke parti med noen. Jeg spør derimot om han skal dømmes som deg og meg? Å hvor mye straff får mann for dette i Norge 

https://jusinfo.no/strafferett/vold/strafferamme-vold-og-legemsfornaermelse/ I tillegg er han tiltalt for skadeverk. Hvis noen får all den hjelp som finnes for dette er det MBH. Ikke mange som kan skilte med å være stesønn av vår fremtidige konge og sønn av en fremtidig dronning. Så får vi håpe at dommerne er 100% objektive når og om saken kommer for retten. Det skulle ikke forundre meg om partene blir enige om et forlik på bakrommet og offentligheten får aldri vite hva forliket gikk ut på. Tiden vil vise. 

• Liker 13
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...