Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Justlooking
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Debatter rundt debatten vil også bli fjernet som avsporinger. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det alltid legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, eller ved stor pågang. 

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Vi tillatter ikke dobbeltråder på rampelys, og MBH samt kongefamilien er intet unntak. 

Anbefalte innlegg

Inkognitoher skrev (19 minutter siden):

Det blir vel riktigere å si at kongehuset består av de nærmeste arvingene i rett linje med partnere? 
Vårt kongehus består jo av kongeparet, kronprinsparet og IA. 
IA jobber ikke, men det gjør Astrid - dog i beskjeden grad, og hun er «bare» medlem av kongehuset

IA jobber, men i beskjeden grad siden hun er under utdanning. Blander du inn arverekken nå? Får der ergo ML og hennes døtre også. Jeg er ganske sikker på at kongeHUSET er selve bedriften. Ja Astrid har tatt ansvar som en del av familien. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Morgan Le Fay skrev (13 minutter siden):

Han nekter å la seg avhøre. Når folk «samarbeider med politiet» så betyr det at de stiller i avhør.

Det står at advokaten har bedt han om å ikke forklare seg. Så link gjerne til det du sier

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morgan Le Fay skrev (17 minutter siden):

For det første så synes jeg det er komisk hvor mange som «håper han får hjelp». Hvorfor skulle han ikke få det? Ingen her i landet har vel tilgang på mer hjelp enn han. Jeg personlig tror han trenger noe annet, nemlig å bli stilt til ansvar og få noen konsekvenser.

For det andre: hva er det som tilsier at han i det hele tatt ønsker hjelp? Foreløpig vil han jo ikke  en gang samarbeide med politiet.

Og for det tredje: Hva slags «hjelp» er det du kjenner til som er effektiv da? Tror mange skulle likt å vite det. For, så vidt jeg vet har slike behandlingstilbud svært liten effekt.

https://www.forskning.no/kjonn-og-samfunn-nasjonalt-kunnskapssenter-om-vold-og-traumatisk-stress-nkvts-partner/liten-effekt-av-voldsbehandling/829515

Jeg har en nær bekjent som jobber i Kriminalomsorgen,.har hørt både suksesshistorier og fiasko-historier. 

Og jeg sier det en gang til: lovbrudd skal straffes, men straff trenger ikke utelukke hjelp. En kan sone en dom og samtidig få hjelp. Og nei, jeg sier ikke at hjelpen vil være nyttig eller ønsket eller godt tatt i mot hos alle, men for NOEN KAN det bety enormt mye for livet etter soning og viktigst av alt: redusere risikoen for nye ofre/nye episoder med vold

• Liker 10
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

PusheenPusheen skrev (3 minutter siden):

Hvor har jeg sagt at han ikke har tilgang på hjelp? Det har han nok, og det kan også allerede ha vært forsøkt. Men tar man ikke imot den, er det håpløst. Jeg liker ikke tanken på at voldelige mennesker går fritt ute i samfunnet. Ingen blir satt i fengsel på livstid for partnervold av denne sorten, så hvis man blir sendt i fengsel, er det plausibelt å tro at han også slipper ut igjen. Og Marius får nok ikke lang tid inne pga status og penger, og folk som kan trekke i tråder. Skal han kaste seg over neste offer når han kommer ut? Eller fortsatt ha sinneproblemer som vil skape dysfunksjonelle forhold med fremtidige partnere? Det unner jeg dem faktisk ikke. Derfor er det jo viktig at voldsforbrytere får terapi, evt avrusning, slik at ikke flere liv blir ødelagt pga deres handlinger. Vi kan ikke forvente at han på magisk vis blir kvitt disse issuene av seg selv. Og det gjelder ikke bare denne saken isolert. Det gjelder alle voldssaker. Og før du sier noe på det, for jeg har blitt ilagt den meningen i tråden her fra før; jeg støtter offeret her, det er henne det er synd på. Ikke Marius. Men man kan vel fortsatt håpe at han får BÅDE straff og hjelp til å ikke være en drittsekk? Tenk om problemene til Marius hadde vært løst fra før, da hadde han sluppet å synke så dypt at noen ble sendt på sykehus, og potensielt sitter igjen med PTSD eller andre varige mèn. 

Men hvorfor kan man ikke bare «behandle» alle drittsekker og voldsmenn da? Så blir problemet borte?

Jo, fordi det ikke finnes noen magisk behandling. 

(Jeg ser i mange tråder her inne at folk har en rørende tro på at psykologer er noen slags trollmenn som kan forvandle menneskers psyke, men sånn er det veldig sjelden)

Men som jeg har sagt mange ganger, ja bare kjør på med behandling og hjelp. For all del.

• Liker 17
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 hours ago, Arne_Toholt said:

Monarkiet bør dø med Kong Harald mener jeg, og det har jeg ment lenge. Makan til folkespleis vi holder på med i dette landet.

Pomp og prakt, som alle land trenger, koster omtrent like mye enten det er monarki eller ikke.

Kongen+kronprinsen avlaster også statsministeren slik at han kan drive med viktigere ting. En president ville blitt en hybrid som ikke ville fått tid til å gjøre noen av delene skikkelig, både en snorklipper, diplomat og topplederen.

Endret av Apen Julius
  • Liker 9
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Orly skrev (2 minutter siden):

Det står at advokaten har bedt han om å ikke forklare seg. Så link gjerne til det du sier

Ja, men da er vi jo enige da. Han nekter å forklare seg.

(For du tror vel ikke at advokaten kan bestemme det?)

• Liker 12
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

PusheenPusheen skrev (3 timer siden):

Okei. Det kan det jo være mange grunner til. Trenger ikke være MM eller Kongehuset som har bedt henne om det, slik det spekuleres i. Kan like godt være for å beskytte seg selv. Det får vi vel ikke vite uansett, siden hun ikke ønsker å si noe om det. Jeg forstår henne godt. Traumatisk nok det som har skjedd, om det ikke skal skrives om det med hennes sitater i tillegg.

Jeg vil tro det er for å beskytte seg selv og ikke sette seg selv i en situasjon hvor forsvarer prøver å skape ett narrativ om at hun ønsket publisitet/løp til pressen fordi voldsmann er en kjent person i en evt rettssak.
En klok beslutning vil jeg si, i en såpass sårbar fase i saken.

Endret av moroklompen
  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morgan Le Fay skrev (1 minutt siden):

Men hvorfor kan man ikke bare «behandle» alle drittsekker og voldsmenn da? Så blir problemet borte?

Jo, fordi det ikke finnes noen magisk behandling. 

(Jeg ser i mange tråder her inne at folk har en rørende tro på at psykologer er noen slags trollmenn som kan forvandle menneskers psyke, men sånn er det veldig sjelden)

Men som jeg har sagt mange ganger, ja bare kjør på med behandling og hjelp. For all del.

Det er ikke sånn at alle som får hjelp, har nytte av det. Men det er heller ikke sånn at ingen har nytte av det. Skal man bare stappe folk inn i fengsel og la de bli der? Det har vi ikke penger eller kapasitet til, så noen kommer ut uansett. Jeg vil heller ha personer ute i samfunnet som har teknikker for å ikke være rævhull, eller at man ikke i det hele tatt prøver.

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

moroklompen skrev (Akkurat nå):

Jeg vil tro det er for å beskytte seg selv og ikke sette seg selv i en situasjon hvor forsvarer prøver å skape ett narrativ om at hun ønsket publisitet/løp til pressen fordi voldsmann er en kjent person i en evt rettssak.

Ja, det tror jeg også.

• Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lill3My skrev (5 minutter siden):

Jeg har en nær bekjent som jobber i Kriminalomsorgen,.har hørt både suksesshistorier og fiasko-historier. 

Og jeg sier det en gang til: lovbrudd skal straffes, men straff trenger ikke utelukke hjelp. En kan sone en dom og samtidig få hjelp. Og nei, jeg sier ikke at hjelpen vil være nyttig eller ønsket eller godt tatt i mot hos alle, men for NOEN KAN det bety enormt mye for livet etter soning og viktigst av alt: redusere risikoen for nye ofre/nye episoder med vold

Ikke sant, for noen kan det være nyttig. Og det vil også gagne de rundt vedkommende slik at de ikke blir offer for vold. Synes det er kjempeviktig forebygging.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

PusheenPusheen skrev (2 minutter siden):

Det er ikke sånn at alle som får hjelp, har nytte av det. Men det er heller ikke sånn at ingen har nytte av det. Skal man bare stappe folk inn i fengsel og la de bli der? Det har vi ikke penger eller kapasitet til, så noen kommer ut uansett. Jeg vil heller ha personer ute i samfunnet som har teknikker for å ikke være rævhull, eller at man ikke i det hele tatt prøver.

Noen veldig få prosent har nytte av det ja. Men. Tror du sånn helt i fullt alvor at Marius ikke har tilgang på all den hjelpen han vil? Kan det tenkes at han har fått altfor mye hjelp i livet? At han kanskje trenger å ta ansvar selv snart?

Hva slags hjelp er det du tenker han skal få som han ikke alt har fått eller har tilgang til?

• Liker 14
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morgan Le Fay skrev (5 minutter siden):

Ja, men da er vi jo enige da. Han nekter å forklare seg.

(For du tror vel ikke at advokaten kan bestemme det?)

De aller fleste følger selvsagt rådene fra advokaten de har. 

• Liker 11
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morgan Le Fay skrev (8 minutter siden):

Noen veldig få prosent har nytte av det ja. Men. Tror du sånn helt i fullt alvor at Marius ikke har tilgang på all den hjelpen han vil? Kan det tenkes at han har fått altfor mye hjelp i livet? At han kanskje trenger å ta ansvar selv snart?

Hva slags hjelp er det du tenker han skal få som han ikke alt har fått eller har tilgang til?

1. Jo, som jeg skrev, han har nok hatt tilgang på hjelp. At han da har valgt å ikke benytte seg av den, er synd. Men nå har han altså gjort "det store", nådd rock bottom, og jeg tror og håper at han vil være mer mottakelig for hjelp nå.
2. Hjelp utelukker ikke ansvar. Å motta hjelp for å endre seg selv og sine handlingsmønstre, er også en del av det å ta ansvar. 
3. Jeg nevnte avrusing og sinnemestring/terapi i et tidligere svar til deg, hvis du leser det. 

Sånn, nå har jeg svart på det du har spurt om. At du ikke mener voldsmenn fortjener hjelp, er jo greit. Du har lov å mene det. Jeg derimot, ønsker ikke et sånt samfunn. Jeg synes forebygging er kjempeviktig arbeid. Selv om ikke alle har nytte av det, kan noen ha det. Og det kan bidra til at folk kan opprettholde gode relasjoner senere i livet. 

Endret av PusheenPusheen
  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

PusheenPusheen skrev (5 minutter siden):

1. Jo, som jeg skrev, han har nok hatt tilgang på hjelp. At han da har valgt å ikke benytte seg av den, er synd. Men nå har han altså gjort "det store", nådd rock bottom, og jeg tror og håper at han vil være mer mottakelig for hjelp nå.
2. Hjelp utelukker ikke ansvar. Å motta hjelp for å endre seg selv og sine handlingsmønstre, er også en del av det å ta ansvar. 
3. Jeg nevnte avrusing og sinnemestring/terapi i et tidligere svar til deg, hvis du leser det. 

Sånn, nå har jeg svart på det du har spurt om. At du ikke mener voldsmenn fortjener hjelp, er jo greit. Du har lov å mene det. Jeg derimot, ønsker ikke et sånt samfunn. Jeg synes forebygging er kjempeviktig arbeid. Selv om ikke alle har nytte av det, kan noen ha det. Og det kan bidra til at folk kan opprettholde gode relasjoner senere i livet. 

Enig med deg. Blir han dømt må han vel på sinnemestringskurs uansett. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Orly skrev (1 minutt siden):

Enig med deg. Blir han dømt må han vel på sinnemestringskurs uansett. 

Vil nesten tro det. Godt er det!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Lill3My said:

Stemmer. Vet om en som skiftet spor og startet kokkelære i fengsel og har hatt suksessjobb innen mat nå i over ti år så langt. Andre innsatte anser fengsel som University of Crime.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
1 hour ago, Inkognitoher said:

Snakket forresten med en tysk venn i sted som ga utrykk for at den norske kongefamilien er Europas mest harry. 
Så flaut å høre! 

Mer harry enn Harry? Nekter å tro.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apen Julius skrev (4 minutter siden):

Mer harry enn Harry? Nekter å tro.

For ikke å snakke om sex-skandalene i det svenske kongehuset. Vil jo si det er hakket mer harry med en konge som ligger rundt, har gruppesex og bestiller strippere, sammenlignet med at en inngifta sønn uten kongelig tittel har sinneproblemer.

• Liker 23
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AntiBullshit skrev (1 minutt siden):

For ikke å snakke om sex-skandalene i det svenske kongehuset. Vil jo si det er hakket mer harry med en konge som ligger rundt, har gruppesex og bestiller strippere, sammenlignet med at en inngifta sønn uten kongelig tittel har sinneproblemer.

Kanskje mer harry, men desidert mindre alvorlig og ille. Og "sinneproblemer" synes jeg var å ta veldig lite hardt i...

• Liker 16
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På siden av temaet: Hva har man egentlig lov til å diskutere her, og ikke? Betviler ikke modereringen, den er nok riktig, men er litt forvirrende når noe får stå mens andre ting blir moderert vekk uten at jeg helt ser sammenhengen. Får denne stå, for eksempel?

Endret av PusheenPusheen
  • Liker 16
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...