Gå til innhold

Kjerringråd mot ugress mellom belegningsstein?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

jeg vil ikke bruke sprøytemidler, men jeg er utrolig lei av å fjerne ugress manuelt mellom belegningsstein i gata foran huset. Inne i gården har jeg en elektrisk sak jeg durer over med, men ledningen er ikke lang nok. Skulle og ha fjernet ugress som vokser i en lysgrav, og er ikke motivert til å dra det opp for hånd.

Så jeg bare lurte på om det finnes noen gode hjemmesnekra remedier? foresvever meg at jeg har hørt om eddik, salt, varmt vann kanskje?

Anonymkode: ff19a...415

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Flammekaster

Ville vært litt forsiktig med eddik i nærheten av husveggen. Man veit aldri hva eddik finner på å gjøre med grunnmurspappen…

Endret av newman01
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Når det ikke kommer regn, men mest sol noen dager: 37 % eddik - bland med vann er omtrent det eneste som hjelper. Har du ikke sprøyte så bland i en sprayflaske. 

Anonymkode: f6dd4...d40

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

jeg vil ikke bruke sprøytemidler, men jeg er utrolig lei av å fjerne ugress manuelt mellom belegningsstein i gata foran huset. Inne i gården har jeg en elektrisk sak jeg durer over med, men ledningen er ikke lang nok. Skulle og ha fjernet ugress som vokser i en lysgrav, og er ikke motivert til å dra det opp for hånd.

Så jeg bare lurte på om det finnes noen gode hjemmesnekra remedier? foresvever meg at jeg har hørt om eddik, salt, varmt vann kanskje?

Folk bruker eddik ukritisk, og tror eddik er et vidundermiddel for alt mulig.

Kokende vann fjerner ugress uten å skade stort annet. Har du dampvasker, så bruker du skjøteledning for utendørsbruk 

Anonymkode: 0e89f...ce2

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

35% eddik fra europris, de har salg på det nå. Det funker! 

Anonymkode: dc982...aa8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Kokende vann fjerner ugress uten å skade stort annet. Har du dampvasker, så bruker du skjøteledning for utendørsbruk 

Nei kokende vann fungerer ikke, forsøkt. 

Anonymkode: dc982...aa8

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kokkende vann kan fungere

Eller evnt edikk 

Er det både far min og svigerfar bruker

Flammekaster kan være skummelt pga det kan bli brann under i baken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Kokende vann hjelper ikke litt engang.  Round up funker fjell, går med en flaske hver vår/sommer.

Anonymkode: 7809c...b7f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får gå når det er skygge/på kvelden med vannkoker, det gjør jeg. Ikke i direkte sollys, da absorberer bare sola opp vannet.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Kokende vann hjelper ikke litt engang.  Round up funker fjell, går med en flaske hver vår/sommer.

Anonymkode: 7809c...b7f

Jo, det fungerer, men ikke i direkte sollys, jeg gjør det på kvelden. Men det må noen runder til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg med 37 % edddikkblanding igjen:) Pleier å ha en dæsj Zalo i som bidrar til at det fester seg bedre til plantene. Så får du se at det virker etter noen dager med sol. Dette går ned i røttene. Gjenta gjerne. dette funker. Bruk gjerne roundup men vær klar over at den du kjøper på butikk/hagesenter er ganske utblandet. Det funker bedre om du får noe roundup fra en Bonde;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Jeg med 37 % edddikkblanding igjen:) Pleier å ha en dæsj Zalo i som bidrar til at det fester seg bedre til plantene. Så får du se at det virker etter noen dager med sol. Dette går ned i røttene. Gjenta gjerne. dette funker. Bruk gjerne roundup men vær klar over at den du kjøper på butikk/hagesenter er ganske utblandet. Det funker bedre om du får noe roundup fra en Bonde;)

ja, jeg vet at roundup er utblandet, så jeg tenker det kanskje ikke er så effektivt, og så vil jeg jo helst ikke bruke gift + at jeg gidder ikke bruke penger på det heller!!

takk for eddiktips - det skal jeg teste! nå er det dessverre meldt regn her i over en uke, så jeg får utsette prosjektet litt. Men er det et poeng at det er sol? eller er det bare at det ikke skal være regn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sola aksellererer ødeleggelsen av celleveggene i planten vil jeg tro. Er det kjølig har det liten effekt. 

Men jeg ville vært forsiktig med eddik i nærheten av husvegg. Eddik er syre, og syre løser opp betong og får armering til å ruste. Vil tro det ikke er optimalt for eventuell grunnmurspapp i det lange løp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
newman01 skrev (6 minutter siden):

Sola aksellererer ødeleggelsen av celleveggene i planten vil jeg tro. Er det kjølig har det liten effekt. 

Men jeg ville vært forsiktig med eddik i nærheten av husvegg. Eddik er syre, og syre løser opp betong og får armering til å ruste. Vil tro det ikke er optimalt for eventuell grunnmurspapp i det lange løp.

takk, ja, jeg noterte meg det da du sa det i går. Takk for heads-up på det - det er ikke noe jeg ville tenkt på! så jeg tenker at jeg prøver med eddik ute i gata, men holder meg til kokvarmt vann i lysgraven.

Takk til alle som kom med tips!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Grovt salt. Strø på en dag med oppholdsvær og la det ligge. Når det så begynner å regne trekker saltet ned til røttene.

Anonymkode: b73f6...00f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ouff, skriver inn her så jeg finner igjen tråden da jeg sliter med det samme. Har til nå brukt redskap for å fjerne ugress og mose mellom, men det tar jo flere timer 😵‍💫 Har belegningsstein foran huset, på sidene og hele terrassen foran 😵

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Skjøteledning?

Anonymkode: 90000...3b9

bruker allerede en griselang skjøteledning, så hadde ikke så veldig lyst på en til. Men enig i at det er en nærliggende løsning :knegg:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...