Gå til innhold

Endre tankesett rundt egen økonomi - råd søkes!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har omsider blitt gjeldsfri etter en del år med kredittkort og forbruksgjeld. Den bitre sannheten er at jeg en gang klarte å betale ned et forbrukslån, men etter å ha vært gjeldsfri i to år, så klarte jeg å skaffe meg et nytt et. Så i år tok jeg ordentlig grep og fikk hjelp av en venninne til å se over økonomien og lage et sinnsykt stramt budsjett. Det har kosta meg så mye, det har vært beintøft, feilet et par ganger, kommet meg på banen igjen og så feilet igjen, men til slutt så klarte jeg det f*** meg det. 

MEN, nå er jeg livredd for å havne på samme sted igjen. Jeg innser at jeg har en tankegang som har vært farlig for meg, den typiske "jeg må unne meg litt" "nå har det vært så dritt så nå fortjener jeg noe fint" og lignende. Og det er der jeg fort havner i overforbruk, kan ty til kredittkort og så har vi runddansen gående igjen.

Så kjære alle flinke budsjettfolk på KG, har dere tips til meg til hvordan jeg kan endre tankegangen rundt forbruk og egen økonomi?

Et par disclaimers:

Første spareprioritering er bufferkonto da jeg ikke har en. Så det må jeg få på plass asap. 
Sparedrøm nummer to er egenkapital til bolig, men det tar jeg mer på sikt siden bufferen er viktigst for meg nå. 
Sinking funds: reiser. Jeg er en reiseglad person og har tenkt å unne meg noen helgeturer (ikke for ofte) for å besøke venner, så det er og et sparemål ved siden av. 

Av andre ting: 
Jeg har landet på at jeg vil ha et eget kafedate budsjett på rundt 500 kr mnd. Dette fordi det er en luksus i hverdagen som jeg vil unne meg. Det er ikke noe mer avslappende i verden for meg enn å rusle ut tidlig en lørdagmorgen, finne meg en god krok på en kafe og sitte der i et par timer og lese. Så det er en luksus jeg vil ha i livet, men med måte selvfølgelig. 

Jeg har kredittkort men det er utelukkende pga. reising og jobb utlegg. Det ligger godt gjemt i en skuff og skal ikke brukes annet enn når jeg er i utlandet eller er på en jobbreise. 

Jeg har fått tips om å bruke kredittkort for å sanke poeng, og for en som er reiseglad er jo det noe jeg vurderer. Samtidig er jeg litt redd for overforbruk. Hvordan gjør dere det? Dere poengjagere? 

Og så er det hverdagen da. Hvor matbudsjett skal følges, fristelser som impulskjøp må håndteres, og generelt forbruk. Hvordan gjør dere det? Hvordan snakker dere om økonomi med dere selv? Med venner og familie? Jeg, som har så lett for å falle i "jeg må unne meg noe" fellen trenger å endre min tankegang, så da vil jeg ha råd om alt rundt dette med å holde et fornuftig forbruk i hverdagen. 

Anonymkode: a9725...00f

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Gjør det lettest mulig for deg selv å ikke feile. Ikke ha kredittkort og ikke sank poeng. Man kan helt fint reise uten kredittkort, aldri hatt det selv (fordi jeg kjenner min egen elendige viljekraft)

Anonymkode: 5bc60...ba1

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke hatt gjeld, men jeg har vært veldig nær. Har samme tankegang som deg med at "jeg må jo unne meg litt". Det som hjalp med meg på det, var at jeg fortsatte med den tanken, bare at jeg måtte finne ting som ikke kostet noe å unne meg. Gikk turer på ski og til fots, syklet, lånte utstyr på Bua, og overnattet i telt. Det ble luksus med gratisaktiviteter. Har hjulpet meg madde!

Anonymkode: 1ce64...cf8

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Poengsanking med kredittkort er en utrolig dårlig idé, det kan sende deg rett inn i gjeld igjen. Husk at selskapene som utsteder dem, ikke akkurat er ute etter at du skal tjene penger..!

Anonymkode: ca0e8...693

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet

Mitt stalltips:

Det kredittkortet skal ikke du ha nei.

Det er som å ha ei vinflaske konstant tilgjengelig for en alkoholiker.

MÅ du ha det ifbm jobb kan du få ett som kun ligger på jobb. Det finnes alltids muligheter for å unngå det, feks snakke med økonomiavdelingen om å bestille reiser gjennom andre enn kredittkortet i ditt navn. 

Synes du også skal legge spareplan til private reiser utenom til venner helt på is til EK og buffer er på plass.

Det er helt normal prioritering.

De poengene man sanker på Norwegian er ikke mye altså. 

Du har ikke styring, så du må se bort fra all kreditt for alltid. 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Kredittkortet er foreløpig i en skuff i boden 🙃 men jeg skal flytte det til jobb så takk for tipset! Jeg må nok ha det, pga utlegg i forbindelse med jobbreiser. Vi pleide å ha et eget via jobben men det har skjedd noen endringer der så foreløpig bruker man sitt eget og arbeidsgiver betaler tilbake for utlegg.

Men sant, jeg bør ikke ha det liggende hjemme eller lett tilgjengelig i tilfelle fristelser. 

TS

Skrevet

Gratulerer med å ta tak i denne delen av livet!😊Den gode følelsen du har nå kan du forsterke gjennom gode valg videre.

Ang kjøpetrang kan det hjelp å tenke på hvor ekstreme mengder av ting som kastes og hvordan det ødelegger kloden vår. Tenk på alt du har kjøpt gjennom tiden; Hvor er det nå? Hvilken glede har du av det? Hvor mye har du kastet?

-Finn en glede i å kjøpe brukt når du faktisk trenger noe. Det er faktisk ingen grenser for hva som er tilgjengelig. 

-På kafé kan man kjøpe kaffe og drikke vann gratis ved siden av. Gå mett, spis hjemme først.

-Gå aldri sulten i butikken.

-Ikke tenk at lønningsdag er shoppedag. Tenk omvendt: Sparedag (mestringsfølelse)

- Spar strøm der du kan. Klær kan ofte luftes, eller vaskes når det er billigst.

Lykke til, du er flink!👏🏻👏🏻👏🏻

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Kredittkortet er foreløpig i en skuff i boden 🙃 men jeg skal flytte det til jobb så takk for tipset! Jeg må nok ha det, pga utlegg i forbindelse med jobbreiser. Vi pleide å ha et eget via jobben men det har skjedd noen endringer der så foreløpig bruker man sitt eget og arbeidsgiver betaler tilbake for utlegg.

Men sant, jeg bør ikke ha det liggende hjemme eller lett tilgjengelig i tilfelle fristelser. 

TS

Man kan snakke med økonomiavd og bare forklare ærlig saken.

De kan garantert bestille reisene for deg. 

De kan ikke kreve privat kredittkort. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

TS

Endringer er at skal man ha kredittkort i jobbens navn så er den personlig uansett. Det skjedde en endring for noen år siden. Så jeg som sjef kan ikke ha mange kredittkort til ansatte. Men kan låne bort det jeg har. Men er det flere som skal bruke det på samme tid så går det ikke. Vet ikke hvorfor den regelen kom. Hvert fall så synes jeg den er vanskelig. For det står jo som gjeld på meg personlig da. Lell om den er knyttet til jobben. For skal jeg ha flere kort så får jeg stor gjeld da. Dette er eika da. Mulig andre utsendere av kredittkort til bedrift gjør det annerledes. Men det går fint så langt. Har bare 4 ansatte. Og dem bruker den aldri samtidig til oss. 

Anonymkode: cb9e8...78e

AnonymBruker
Skrevet
AprilLudgate skrev (7 minutter siden):

De krever ikke at vi benytter oss av privat kredittkort, men det har vært den enkleste løsningen for oss frem til nå. Byrået vi har brukt har det vært ufattelig mye knot med, så det har vært enklere at man bestiller selv og arbeidsgiver betaler tilbake. 

Men jeg legger det på kontoret og bruker det ikke utenom de situasjonene fremover. Tar til meg rådene om å ikke jakte poeng, det blir en farlig vei å gå for meg :) 

TS

AnonymBruker
Skrevet
AprilLudgate skrev (9 minutter siden):

Nei det kan dem ikke kreve. Hvert fall så er det veldig rart hvis dem gjør det.  Jeg tipper hun bruker kredittkort fordi hun har ikke råa til å legge ut for det selv. Selve reisen er enkelt å betale gjennom arbeidet. Men matpenger og slik må man ha kvittering for å få igjen. Ellers så kan man få kostpenger. Men det er som regel etterbetalt det også. 

Anonymkode: cb9e8...78e

AnonymBruker
Skrevet
Rotemor skrev (12 minutter siden):

Gratulerer med å ta tak i denne delen av livet!😊Den gode følelsen du har nå kan du forsterke gjennom gode valg videre.

Ang kjøpetrang kan det hjelp å tenke på hvor ekstreme mengder av ting som kastes og hvordan det ødelegger kloden vår. Tenk på alt du har kjøpt gjennom tiden; Hvor er det nå? Hvilken glede har du av det? Hvor mye har du kastet?

-Finn en glede i å kjøpe brukt når du faktisk trenger noe. Det er faktisk ingen grenser for hva som er tilgjengelig. 

-På kafé kan man kjøpe kaffe og drikke vann gratis ved siden av. Gå mett, spis hjemme først.

-Gå aldri sulten i butikken.

-Ikke tenk at lønningsdag er shoppedag. Tenk omvendt: Sparedag (mestringsfølelse)

- Spar strøm der du kan. Klær kan ofte luftes, eller vaskes når det er billigst.

Lykke til, du er flink!👏🏻👏🏻👏🏻

Tusen takk! ❤️ Det har vært noen beinharde måneder, men lettelsen over å ikke ha den gjelden hengende over meg har vært utrolig deilig. Det tok litt tid før det sank inn, men nå har jeg og skjønt mer av min egen tankegang. 

Skal absolutt prøve å snu den tankegangen "shoppedag" til sparedag. Jeg har jo levd fra lønn til lønn, lønningsdag betyr å fylle opp kjøleskapet, baderomsskapet og alt annet man gikk tom for uken før. Men om jeg klarer å gjøre det om til en dag hvor man faktisk ikke shopper så er jo det fremgang også 

TS

Skrevet

Som student unnet jeg meg litt for mye etter å ha kommet fra fattigdom. Lånte 20 000 av kjæresten, kom bakpå med én leie-betaling, og var da plutselig bakpå med alle da studielånet ble utbetalt etter at leien skulle betales. 

Tok meg sammen, skaffet et par ekstrajobb. Solgte masse ting på Finn (tror jeg solgte for ca 40 000 kr på et par år...! 😱). Drillet det inn i hjernen min at det er bare stress å ha så mye ting at jeg ikke hadde bok tid til å engang bruke alt - kjøp er for å enten erstatte noe essensielt som har blitt ødelagt, eller hvis jeg finner den *perfekte* tingen jeg har villet ha. Handleliste over mat og skylapper når jeg skulle i butikken - INGENTING utenom det på handleliste skulle kjøpes inn, og jeg handlet mat kun én gang i uka for å ha mindre fristelser. 

• Liker 2
Skrevet

Skjønner at du gjerne vil gå på kafé, men kan du kutte ned på antall ganger, eller hva du bestiller? En kopp te er billigere enn dobbel mocha og noe å bite i. 

jeg prøver også å ta meg sammen økonomisk og leve litt sparsomt i noen måneder nå siden vi har hatt utgifter på over 500.000 de to siste månedene (ny bil og vedlikehold på huset) og bør bruke 50 000 til på vedlikehold i høst. Og bufferen er tom så den må også fylles opp. Så nå er det shoppestopp og kaffestopp (det siste er det vondeste)

Skrevet
Summeer skrev (27 minutter siden):

Skjønner at du gjerne vil gå på kafé, men kan du kutte ned på antall ganger, eller hva du bestiller? En kopp te er billigere enn dobbel mocha og noe å bite i. 

jeg prøver også å ta meg sammen økonomisk og leve litt sparsomt i noen måneder nå siden vi har hatt utgifter på over 500.000 de to siste månedene (ny bil og vedlikehold på huset) og bør bruke 50 000 til på vedlikehold i høst. Og bufferen er tom så den må også fylles opp. Så nå er det shoppestopp og kaffestopp (det siste er det vondeste)

Ja, den femtilappen og de tredve kronene her og der utgjør ganske mye over langen. Kaffe «på farten» kan fort bli 7-800kr pr måned! 

AnonymBruker
Skrevet
Summeer skrev (45 minutter siden):

Rotemor skrev (15 minutter siden):

Ja, den femtilappen og de tredve kronene her og der utgjør ganske mye over langen. Kaffe «på farten» kan fort bli 7-800kr pr måned! 

Du, jeg skal faktisk unne meg den luksusen. Etter å ha levd så sparsommelig de siste månedene med en intens nedbetalingsplan så har jeg lært en ting om meg selv, og det er at det funker ekstremt dårlig å kutte ut alt som ikke er essensielt for å overleve. Det var noe av årsaken til at jeg knakk og feila et par ganger de siste månedene og måtte begynne på nytt. Jeg levde så sparsommelig at det var miserabelt og jeg knakk og vipps var jeg på kredittkort igjen.

Jeg fant ut at om jeg hadde en ting som jeg kunne se frem til, så var jeg bedre på å ikke gå amok med forbruk. Så den kafédaten blir min, jeg vet ikke, "meg-tid" hvor jeg skal unne meg favoritt koppen og sitte og lese uten å føle angst over forbruk. Det er uansett ikke snakk om ubegrenset antall ganger på kafe, men innenfor en gitt ramme. 

TS

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
katties skrev (1 time siden):

Som student unnet jeg meg litt for mye etter å ha kommet fra fattigdom. Lånte 20 000 av kjæresten, kom bakpå med én leie-betaling, og var da plutselig bakpå med alle da studielånet ble utbetalt etter at leien skulle betales. 

Tok meg sammen, skaffet et par ekstrajobb. Solgte masse ting på Finn (tror jeg solgte for ca 40 000 kr på et par år...! 😱). Drillet det inn i hjernen min at det er bare stress å ha så mye ting at jeg ikke hadde bok tid til å engang bruke alt - kjøp er for å enten erstatte noe essensielt som har blitt ødelagt, eller hvis jeg finner den *perfekte* tingen jeg har villet ha. Handleliste over mat og skylapper når jeg skulle i butikken - INGENTING utenom det på handleliste skulle kjøpes inn, og jeg handlet mat kun én gang i uka for å ha mindre fristelser. 

Skylapper på matbutikken må jeg bli bedre på. 
Har notert meg handleliste, ikke gå når jeg er sulten og ha en plan for hva jeg skal ha. Og handle en gang i uken! 

Takk :)

TS

• Liker 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Du, jeg skal faktisk unne meg den luksusen. Etter å ha levd så sparsommelig de siste månedene med en intens nedbetalingsplan så har jeg lært en ting om meg selv, og det er at det funker ekstremt dårlig å kutte ut alt som ikke er essensielt for å overleve. Det var noe av årsaken til at jeg knakk og feila et par ganger de siste månedene og måtte begynne på nytt. Jeg levde så sparsommelig at det var miserabelt og jeg knakk og vipps var jeg på kredittkort igjen.

Jeg fant ut at om jeg hadde en ting som jeg kunne se frem til, så var jeg bedre på å ikke gå amok med forbruk. Så den kafédaten blir min, jeg vet ikke, "meg-tid" hvor jeg skal unne meg favoritt koppen og sitte og lese uten å føle angst over forbruk. Det er uansett ikke snakk om ubegrenset antall ganger på kafe, men innenfor en gitt ramme. 

TS

Ja, jeg skjønner at du vil unne deg det😊Vi har alle våre prioriteringer. Jeg mente bare å understreke bevissthet mht kostnad Og brukte kaffe som et eksempel. Det var ikke for å dømme😊

Endret av Rotemor
Gjest Uføre Unni
Skrevet

Hvorfor koker du ikke kaffe til termos og setter deg på biblioteket?

Jeg har bare kredittkort og ingen debet. Du er ute etter små kick. Å betale ei regning og sette over en sum til sparekontoen kan gi små kick. Iaf for meg. 

Så du må lete etter gratis kick. Og en måte å belønne deg selv på. 

Hva med å innføre en fast spadag? Hjemme hos deg selv. Kur håret, barber legger, skrubb kroppen og bruk gode dufter. Dove er billig og skikkelig kvalitet. Du kjøper merket på Normal. 

Når du er ferdig med dusjen kan du lakke negler. Nappe bryn. Og høre musikk til. 

Kanskje har du en womaniser også? 

Deretter kan du lese i boka di. 

Er ikke det finere enn å kjøpe? Jeg har spadag hver onsdag og søndag. Alle produktene er kjøpt på Normal så det er ikke store kostnaden. 

Men jeg skjønner kaffedaten din. Du og Agent Cooper. 

AnonymBruker
Skrevet

Nesten ingenting å "tjene" på kredittkort lenger. Fordelene er nesten borte og risikoen er stor for overforbruk. Vurderer å kuttte ut alt uten om et til reiser.

Anonymkode: 59246...908

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...