Gå til innhold

Ujevn måltidsrytme pga hjemmesykepleien

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en kronisk sykdom og trenger hjelp fra hjemmesykepleien. Fordi ingen vet hva som skjer i løpet av arbeidsdagen til hjemmesykepleien går det ikke an å vite hvor mange timer det vil gå mellom frokost og middag. 
Jeg synes det er vanskelig å forholde seg til at det er så ujevne tider, men forstår jo at det ikke er noe de kan gjøre noe med.
Er det noen her som er bedre på planlegging som kan gi meg noen tips om når jeg bør spise lunsj? 

Hjemmesykepleien kommer for morgenstell og smører frokost en gang mellom kl 6 og 12. Da smører de også en skive som jeg skal ha til lunsj.

Så kommer de for å varme middag og ta kveldsstellet en gang mellom kl. 16 og 22.

Nattevakten kommer en gang mellom kl. 20 og 02 for å hjelpe meg på do, men de har ikke tid til å pusse tenner da så jeg kan ikke spise noe.

Hvis morgenvakten f.eks. kommer kl. 7, men middagen ikke er før kl. 2130, så er en brødskive for lite mat hele dagen. 
Men hvis frokost er kl. 1130, og så kommer middagen kl. 1630 så rekker jeg ikke spise lunsjen. Eller så har jeg akkurat spist brødskiven når de kommer for å varme middag, jeg er ikke sulten da men må jo bare spise middagen. 
Når middagen kommer tidlig er jeg ofte sulten på kvelden, men fordi nattevakten ikke kan hjelpe meg med å pusse tenner kan jeg ikke spise noe. 

Jeg har ikke så god råd, og jeg liker ikke å kaste mat. Men det er så vanskelig å planlegge når jeg ikke vet om jeg trenger ekstra mat til lunsj, eller ikke trenger noe til lunsj. 

Dette er ikke for å klage på de som jobber i hjemmesykepleien. Jeg skjønner at det er jeg som må akseptere å lage meg nye vaner. 

Anonymkode: e7392...68e

• Hjerte 10
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Huff, stakkars deg! Dette høres jo helt urimelig ut, på flere måter😯 Jeg har dessverre ingen råd eller erfaringer å dele, ville bare gi deg en styrkeklem❤️ Må du ha hjelp til å stå opp? Kan det potensielt hende du ligger i sengen og venter fra 6 til 12 på at noen skal komme og hjelpe deg? Det høres helt forferdelig ut😔 Og dette med måltider må de jo kunne planlegge bedre for deg? Bare si det til dem på en fin måte, at dette ikke går an! Noe må de kunne endre her❤️

Anonymkode: 00668...02a

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har jobbet i hjemmesykepleien i mange år og stusser på tidene her. 

kl 06 så er nattevaktene på jobb. Dagvaktene starter sjeldent før kl 6.45-7.30. Er det natt- eller dagvaktene som steller deg? 

Det samme på kveld og natt. Nattevaktene pleier jo starte etter kl 21. Gjerne 22. (vet det er forskjell flere steder, mulig de jobber 12 timers skift hos dere?) 

Kan man ikke smøre mat og fikse litt slik at du kan forsyne deg ila dagen? Må du mates? Kjøp evnt et lite kjøleskap du ka ha ved siden av deg? Ligger du i seng eller sitter du oppe? 

Anonymkode: 7ed23...7c0

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Dette hørtes jo helt forferdelig ut ❤️. Kan du få deg sånne små næringdrikker på resept? De er gode, og tilsvarer to brødskiver.

Min mor har hjemmesykepleie, og det varierer aldri mer enn max en time hvilke tidspunkt de kommer. Må være noe veldig galt med hjemmetjenesten i din kommune.

Anonymkode: b9371...fd5

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Ikke for å være frekk, men hvis du er i stand til å sitte og skrive på en pc, samt spise en ferdigsmurt skive, så må det da gå greit å ta seg en youghurt eller ett knekkebrød på egenhånd?

Anonymkode: e2249...128

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Ikke for å være frekk, men hvis du er i stand til å sitte og skrive på en pc, samt spise en ferdigsmurt skive, så må det da gå greit å ta seg en youghurt eller ett knekkebrød på egenhånd?

Anonymkode: e2249...128

Tror du virkelig at man får hjemmesykepleie i Norge uten grunn? Og hun trenger hjelp til å gå på do. Du er frekk!

• Liker 4
  • Nyttig 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Tror du virkelig at man får hjemmesykepleie i Norge uten grunn? Og hun trenger hjelp til å gå på do. Du er frekk!

Vedkommende stiller da ikke spørsmål ved at TS får hjemmesykepleie, men et helt legitimt spørsmål om hva som er praktisk mulig å få til. 

Anonymkode: 7ab34...ce2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nå vet jeg jo ikke funksjonsnivået ditt, men er det mulig å ha noe enkel mat i kjøleskapet du kan spise dersom det tar lang tid mellom besøkene? Feks yoghurt, kald fjorlandgrøt, ferdigsmurte brødskiver eller liknende. Kanskje du kan ha noen sånne pakker med ferdigsmurte knekkebrød eller grove kjeks i nattbordskuffen du kan spise dersom du ikke får hjelp til å stå opp før 11-12-tiden?

Skjønner virkelig at det er en utrolig tøff og uforutsigbar situasjon! ❤️

Anonymkode: 75cae...b95

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Så fremt du ikke er lam, sengeliggende, alvorlig syk eller annet så går det vel an å finne mat selv? Klarer du å gå på toalettet så klarer du å hente deg mat. Er mye mat en kan tilberede uten så mye arbeid. Å gjøre litt selv gjør også godt for psyken din. 

Anonymkode: cc27e...ef6

AnonymBruker
Skrevet

Jeg stusser også på tidene her. Kveldsstell mellom kl. 16-22 er er alt for langt tidsrom, og kveldsstell kl. 16 er også urimelig tidlig. Hva står i vedtaket ditt? Jeg nekter å tro at vedtaket åpner for kveldsstell så tidlig som kl. 16, og da kan du klage dersom de regelmessig kommer så tidlig. Typisk skal hjemmesykepleien komme innenfor et tidsrom på 2 timer.

Anonymkode: 6433b...14e

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Så fremt du ikke er lam, sengeliggende, alvorlig syk eller annet så går det vel an å finne mat selv? Klarer du å gå på toalettet så klarer du å hente deg mat. Er mye mat en kan tilberede uten så mye arbeid. Å gjøre litt selv gjør også godt for psyken din. 

Anonymkode: cc27e...ef6

Tror ikke du er opplyst om hvor sterk funskjonsnedsettelse noen kan ha ved enkelte sykdommer. Skal ikke gå inn på hvilke det kan være, men tro meg for noen er det å gå på toalettet som å bestige mount everest uten oksygen og med blylodd i kroppen… skal man gjøre mer risikerer man å bli ennå verre. 

Anonymkode: 0cb8d...b6a

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Kan du ikke kjøpe deg et lite lager med feks mellombarer eller andre barer så har du noe lett å spise hvis du blir sulten? 

Anonymkode: 8fdfc...28b

AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for svar.

Skjønner at dere spør. Det er finmotorikken som er borte, så hvis jeg spiser en yoghurt blir det bare søl og mer jobb for hjemmesykepleien å vaske opp. Brødskive kan jeg holde mer inni hånden, så det går greit.

Jeg vet ikke om vaktene er like hele året eller om dette kanskje er sommertid. Jeg startet med hjemmesykepleie i slutten av april.

Jeg sitter oppe og kan gå. Men jeg kløner det til når jeg prøver å gjøre ting selv, så må de vaske opp og så blir de forsinket til nestemann. Så jeg skjønner jo godt at de ikke vil det. 

• Liker 1
  • Hjerte 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Tror ikke du er opplyst om hvor sterk funskjonsnedsettelse noen kan ha ved enkelte sykdommer. Skal ikke gå inn på hvilke det kan være, men tro meg for noen er det å gå på toalettet som å bestige mount everest uten oksygen og med blylodd i kroppen… skal man gjøre mer risikerer man å bli ennå verre. 

Anonymkode: 0cb8d...b6a

Dette blir en videre digresjon. Men om man er så dårlig, burde man da bo hjemme alene uten lett tilgjengelig hjelp?

Ts, du kan klage og be om mer forutsigbarhet, jeg er vant med at de har 1-2t slingringsmonn, men ikke mer enn det. Kan du ha feks brødskive eller frukt klart i kjøleskapet? 

Anonymkode: 281e3...6e0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Tusen takk for svar.

Skjønner at dere spør. Det er finmotorikken som er borte, så hvis jeg spiser en yoghurt blir det bare søl og mer jobb for hjemmesykepleien å vaske opp. Brødskive kan jeg holde mer inni hånden, så det går greit.

Jeg vet ikke om vaktene er like hele året eller om dette kanskje er sommertid. Jeg startet med hjemmesykepleie i slutten av april.

Jeg sitter oppe og kan gå. Men jeg kløner det til når jeg prøver å gjøre ting selv, så må de vaske opp og så blir de forsinket til nestemann. Så jeg skjønner jo godt at de ikke vil det. 

Har du da mulighet til å gå til kjøleskapet og hente deg mat? Er det altså mulig for deg å ha for eksempel flere brødskiver ferdig smurt eller annet du kan spise rett fra kjøleskapet (f.eks eggerøre kan spises kald eller kjøleskapsgrøt) slik at du får spist kveldsmat før kveldsstellet for eksempel?

Jeg synes du skal be om å få mer nøyaktige tidspunkt. Jeg har jobbet en kort stund i hjemmesykepleien og på mine lister var det nøyaktige tidspunkt for når jeg skulle gjøre hva på listen min. Det var kun i helt spesielle tilfeller at jeg ble litt forsinket, og da ringte jeg og gav beskjed om når jeg kom.

Anonymkode: 44d89...61a

Skrevet

Kan du ha Skyryoghurt med skrukork? Altså porsjons"pose" som man mer suger i seg av enn klemmer på? Det burde gjøre at du unngår søl, hvis altså posen er slik at du klarer å holde den. 

• Liker 5
Skrevet
Eneri skrev (9 minutter siden):

Kan du ha Skyryoghurt med skrukork? Altså porsjons"pose" som man mer suger i seg av enn klemmer på? Det burde gjøre at du unngår søl, hvis altså posen er slik at du klarer å holde den. 

Støtter denne. Kan og kjøpe de store klemmeposene. 

Men uansett bør du se på tiltaket ditt og hva du har krav på. Eventuelt ring å hør eller få noen til å hjelpe deg. For dette høres helt hårreisende ut. Har selv jobbet i hjemmesykepleien og tidene dine er galskap. 

• Liker 1
Gjest lavmålet
Skrevet

Dette høres ikke greit ut. Kveldsstell så tidlig som klokka 16 og måltider både for tett og for sjelden. Tannpuss før du har spist ferdig for dagen. 

Jeg ville ansvarliggjort  hjemmesykepleien her. Stilt spørsmål ved hvordan de vil sørge for et tilstrekkelig tilbud. Skjønner at du ikke vil gi noen "skylda" her, de som kommer til deg gjør jo så godt de kan, men du står jo i fare for å få i deg for lite, rett og slett.

AnonymBruker
Skrevet

Har du prøvd å si ifra til dem? Min mening? Spist yoghurt eller annen mat du får i deg, og ikke bry deg om sølet, så tar de gjerne hintet ganske kjapt at du trenger oftere tilsyn og hjelp.

Anonymkode: ae53f...10a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg har en kronisk sykdom og trenger hjelp fra hjemmesykepleien. Fordi ingen vet hva som skjer i løpet av arbeidsdagen til hjemmesykepleien går det ikke an å vite hvor mange timer det vil gå mellom frokost og middag. 
Jeg synes det er vanskelig å forholde seg til at det er så ujevne tider, men forstår jo at det ikke er noe de kan gjøre noe med.
Er det noen her som er bedre på planlegging som kan gi meg noen tips om når jeg bør spise lunsj? 

Hjemmesykepleien kommer for morgenstell og smører frokost en gang mellom kl 6 og 12. Da smører de også en skive som jeg skal ha til lunsj.

Så kommer de for å varme middag og ta kveldsstellet en gang mellom kl. 16 og 22.

Nattevakten kommer en gang mellom kl. 20 og 02 for å hjelpe meg på do, men de har ikke tid til å pusse tenner da så jeg kan ikke spise noe.

Hvis morgenvakten f.eks. kommer kl. 7, men middagen ikke er før kl. 2130, så er en brødskive for lite mat hele dagen. 
Men hvis frokost er kl. 1130, og så kommer middagen kl. 1630 så rekker jeg ikke spise lunsjen. Eller så har jeg akkurat spist brødskiven når de kommer for å varme middag, jeg er ikke sulten da men må jo bare spise middagen. 
Når middagen kommer tidlig er jeg ofte sulten på kvelden, men fordi nattevakten ikke kan hjelpe meg med å pusse tenner kan jeg ikke spise noe. 

Jeg har ikke så god råd, og jeg liker ikke å kaste mat. Men det er så vanskelig å planlegge når jeg ikke vet om jeg trenger ekstra mat til lunsj, eller ikke trenger noe til lunsj. 

Dette er ikke for å klage på de som jobber i hjemmesykepleien. Jeg skjønner at det er jeg som må akseptere å lage meg nye vaner. 

Høres helt bak mål ut. Greit hj.sp. Har mye å gjøre med du må da kunne beregne nå du trenger mat og ha en viss forutsetning her. 
Synes du skal ta saken opp med pasient og brukerombudet, og få en vurdering fra dem. 
Er du så handikappet at du ikke kan gjøre noe selv? Hva med å ha youghurt tilgjengelig som mellommåltid.

Anonymkode: d694e...d77

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...