Juju92 Skrevet 6. august 2024 #1 Skrevet 6. august 2024 Hei, vet ikke helt om det var riktig side å legge dette innlegget ut på, men prøver. Kjøpte leilighet i Mars 2023, og megler nevnte at det blir økte felleskostnader pga oppussing av bad og balkong, som er bestemt av borettslaget. Men det stod ingenting i salgsoppgaven at man måtte betale for innvendig solskjerming, dusjkabinett, blandebatteri til dusj, ny vask, servant og nytt blandebatteri til kjøkken. Jeg har snakket med megler som bekrefter at han heller ikke var klar over dette. Nå har jeg fått en regning på 40 000 og jeg vil virkelig ikke betale den da jeg ikke visste at jeg måtte stå for dette selv. noen tips til hva jeg kan gjøre i denne situasjonen?
AnonymBruker Skrevet 6. august 2024 #2 Skrevet 6. august 2024 Advokat? Hva sto i prospektet? Det må jo være oppgitt ett eller annet sted for at det skal være gyldig? Men, snakk med advokat som har dette som sitt felt, da får du helt riktig svar. Anonymkode: f7cd9...d00 4
AnonymBruker Skrevet 6. august 2024 #3 Skrevet 6. august 2024 Hvis det er andelsleilighet så er det du som ikke har gjort jobben med å prate med styret før kjøp. Dyr lærepenge. Anonymkode: 87a61...6b4 9
AnonymBruker Skrevet 6. august 2024 #4 Skrevet 6. august 2024 Har du ikke på noen tidspunkt i løpet av halvannet år fått info om disse kostnadene? Anonymkode: 9d568...1db 9 1
AnonymBruker Skrevet 6. august 2024 #5 Skrevet 6. august 2024 Juju92 skrev (13 minutter siden): Hei, vet ikke helt om det var riktig side å legge dette innlegget ut på, men prøver. Kjøpte leilighet i Mars 2023, og megler nevnte at det blir økte felleskostnader pga oppussing av bad og balkong, som er bestemt av borettslaget. Men det stod ingenting i salgsoppgaven at man måtte betale for innvendig solskjerming, dusjkabinett, blandebatteri til dusj, ny vask, servant og nytt blandebatteri til kjøkken. Jeg har snakket med megler som bekrefter at han heller ikke var klar over dette. Nå har jeg fått en regning på 40 000 og jeg vil virkelig ikke betale den da jeg ikke visste at jeg måtte stå for dette selv. noen tips til hva jeg kan gjøre i denne situasjonen? Har selger bestilt disse ekstra tingene? Vanligvis så er der en standard pakke som er inkludert, eller man gjenbruke det som er. Ut over standard pakken så må man betale ekstra. 40 000 er et stort nok beløp til at det merkes, men i den store sammenhengen er kr. 40 000 for lite til at dere har en reklamasjonssak mot selger. Husker ikke i farten hvor høy % av kjøpesummen grensen for reklamasjon er, og her spiller jo kjøpesummen inkl. Felleskostnader inn. Beklager, verden er ikke rettferdig. AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hvis det er andelsleilighet så er det du som ikke har gjort jobben med å prate med styret før kjøp. Dyr lærepenge. Anonymkode: 87a61...6b4 Slike ting står i papirene før vedtak om rehab fattes av generalforsamlingen, alternativt det gis info på et tidlig tidspunkt i rehabiliteringen. Kan like gjerne være ts som ikke har lest godt nok. Anonymkode: 1d440...446 9
AnonymBruker Skrevet 6. august 2024 #6 Skrevet 6. august 2024 Skjedde oppussingen før du flyttet inn? Synes det er litt rart at du får en slik regning så lenge etterpå. Er som en annen sier her - normalt medfølger standardpakke, valg utover det bekostes av den enkelte andelseier direkte. Anonymkode: f7afb...1da 2
AnonymBruker Skrevet 6. august 2024 #7 Skrevet 6. august 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Skjedde oppussingen før du flyttet inn? Synes det er litt rart at du får en slik regning så lenge etterpå. Er som en annen sier her - normalt medfølger standardpakke, valg utover det bekostes av den enkelte andelseier direkte. Anonymkode: f7afb...1da Ja, å da må andelseier som velger tilvalgene betale for det - ikke kjøper i denne saken, men faktisk selger. TS - De som har rehabilitert har navn på andelseieren, som solgte deg leiligheten, å hvilke tilvalg personen gjorde. Da skal faktura sendes til de og du bestride kravet Anonymkode: a9a5f...12b 5
AnonymBruker Skrevet 6. august 2024 #8 Skrevet 6. august 2024 Dette må da være tilvalg tidligere eier har bestilt. Og så har de sendt faktura til feil person. Bestrid kravet og informer dem om hvem som skal ha fakturaen. Anonymkode: b283e...673 4
Traktor Skrevet 6. august 2024 #9 Skrevet 6. august 2024 Juju92 skrev (58 minutter siden): Hei, vet ikke helt om det var riktig side å legge dette innlegget ut på, men prøver. Kjøpte leilighet i Mars 2023, og megler nevnte at det blir økte felleskostnader pga oppussing av bad og balkong, som er bestemt av borettslaget. Men det stod ingenting i salgsoppgaven at man måtte betale for innvendig solskjerming, dusjkabinett, blandebatteri til dusj, ny vask, servant og nytt blandebatteri til kjøkken. Jeg har snakket med megler som bekrefter at han heller ikke var klar over dette. Nå har jeg fått en regning på 40 000 og jeg vil virkelig ikke betale den da jeg ikke visste at jeg måtte stå for dette selv. noen tips til hva jeg kan gjøre i denne situasjonen? Dersom de ikke hadde krevd denne egenandelen ville fellesgjelden og felleskostnadene økt tilsvarende. Så over tid går dette i null for deg. 5
AnonymBruker Skrevet 6. august 2024 #10 Skrevet 6. august 2024 Juju92 skrev (1 time siden): Hei, vet ikke helt om det var riktig side å legge dette innlegget ut på, men prøver. Kjøpte leilighet i Mars 2023, og megler nevnte at det blir økte felleskostnader pga oppussing av bad og balkong, som er bestemt av borettslaget. Men det stod ingenting i salgsoppgaven at man måtte betale for innvendig solskjerming, dusjkabinett, blandebatteri til dusj, ny vask, servant og nytt blandebatteri til kjøkken. Jeg har snakket med megler som bekrefter at han heller ikke var klar over dette. Nå har jeg fått en regning på 40 000 og jeg vil virkelig ikke betale den da jeg ikke visste at jeg måtte stå for dette selv. noen tips til hva jeg kan gjøre i denne situasjonen? Jeg forstår ikke helt dette. Har du eid en leilighet i 1,5 år, og først nå kommer denne fakturaen, eller har du selv i forbindelse med en rehabilitering bestilt diverse tillegg og trodd at "tillegg" var noe fellesskapet skulle betale for? Hvis tilleggene er bestilt av selger, så forstår jeg at du ikke vil betale for dette hvis du ikke på noen som helst måte er informert (f eks ved å lese referat fra generalforsamling eller annen informasjon gjort tilgjengelig). Husk, alt trenger ikke stå i salgsoppgaven. Men det står alltid i salgsoppgaven at man kan ta kontakt med megler for utlevering av siste referat fra generalforsamling (din undersøkelsesplikt som kjøper). Hvis tillegget er bestilt av deg i forbindelse med rehabilitering, så er det nærliggende å tro at du har lurt deg selv. Ikke lest godt nok den informasjonen du har fått og bare tenkt at det bare var å krysse av på ekstra ting og at naboene skulle betale. Kan du utdype litt mer hvilken av de det er? Anonymkode: 96edf...56f 4
Juju92 Skrevet 6. august 2024 Forfatter #11 Skrevet 6. august 2024 Jeg kjøpte leiligheten i fjor, og har bestilt tilvalg selv- da dette var noe jeg måtte gjøre i følge borettslaget. jeg kan ikke leve uten dusj, servant, vask og blandebatteri. Jeg ønsket ikke innvendig solskjerming heller , denne fakturaen kommer til høsten, men jeg var nødt til å ha det i følge borettslaget . Det er første gang jeg har kjøpt leilighet så jeg visste ikke at jeg skulle lese info fra borettslaget før jeg flyttet inn- regnet derimot med at megler, forrige eier eller salgsoppgaven skulle inneholde informasjon om dette. Så da er det nok min feil at jeg ikke visste om det , men er alikevel frustrerende å betale for noe som er livsnødvendig å ha- kunne like gjerne droppet å pusse opp badet- men alle leilighetene MÅTTE - ingen valg 2 2
AllahBallah Skrevet 6. august 2024 #12 Skrevet 6. august 2024 Har da ingenting å si om borettslaget kjøper inn disse tingene (høyere fellesgjeld), eller om du kjøper det selv? 😅 6
Juju92 Skrevet 6. august 2024 Forfatter #13 Skrevet 6. august 2024 AllahBallah skrev (3 minutter siden): Har da ingenting å si om borettslaget kjøper inn disse tingene (høyere fellesgjeld), eller om du kjøper det selv? 😅 Nå forstod jeg ikke hva du mente? Felleskostnadene har økt veldig, itillegg til at jeg må betale for det jeg nevnte
AnonymBruker Skrevet 6. august 2024 #14 Skrevet 6. august 2024 Det er da ikke sikkert tidligere eier visste hva du skulle komme til å måtte betale selv? Vedkommende visste kanskje bare at renovering var planlagt, men ikke hva som kom til å være inkludert i dette og at man måtte gjøre tilvalg selv som ville komme til å koste ekstra. Anonymkode: 9ee5c...86e 11
mommyaka Skrevet 6. august 2024 #15 Skrevet 6. august 2024 Er det slikt at borettslaget har gjort dette med alle leilighetene? Dette er ofte noe de gjør og da må de som bor der betale. Her var vi malt og fått ny dører i ca 30 hus...dette må vi betalte via at husleien går opp I nabo blokka måtte skje bad oppdateres og de måtte betale 40.000 hver...dette viste de om lenge 1 1
AnonymBruker Skrevet 6. august 2024 #16 Skrevet 6. august 2024 Juju92 skrev (16 minutter siden): Jeg kjøpte leiligheten i fjor, og har bestilt tilvalg selv- da dette var noe jeg måtte gjøre i følge borettslaget. jeg kan ikke leve uten dusj, servant, vask og blandebatteri. Jeg ønsket ikke innvendig solskjerming heller , denne fakturaen kommer til høsten, men jeg var nødt til å ha det i følge borettslaget . Det er første gang jeg har kjøpt leilighet så jeg visste ikke at jeg skulle lese info fra borettslaget før jeg flyttet inn- regnet derimot med at megler, forrige eier eller salgsoppgaven skulle inneholde informasjon om dette. Så da er det nok min feil at jeg ikke visste om det , men er alikevel frustrerende å betale for noe som er livsnødvendig å ha- kunne like gjerne droppet å pusse opp badet- men alle leilighetene MÅTTE - ingen valg Pris har du fått oppgitt når du har valgt tingene, alle tilvalg er priset, så at dette er selgers skyld er bare tull. Anonymkode: 0e9b8...38f 15
AnonymBruker Skrevet 6. august 2024 #17 Skrevet 6. august 2024 Jeg synes 40 000 er svært rimelig for så mange ting, både solskjerming og rørleggersaker er utrolig dyrt. Så du har kanskje bestilt det du synes var finest, og ikke standard-valgene? Anonymkode: 586e9...f9b 5
AnonymBruker Skrevet 6. august 2024 #18 Skrevet 6. august 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Advokat? Hva sto i prospektet? Det må jo være oppgitt ett eller annet sted for at det skal være gyldig? Men, snakk med advokat som har dette som sitt felt, da får du helt riktig svar. Anonymkode: f7cd9...d00 Lurt.. da får du i tillegg en advokatregning på noen titusener 🤣 Anonymkode: 641d4...9bd 7
Juju92 Skrevet 6. august 2024 Forfatter #19 Skrevet 6. august 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg synes 40 000 er svært rimelig for så mange ting, både solskjerming og rørleggersaker er utrolig dyrt. Så du har kanskje bestilt det du synes var finest, og ikke standard-valgene? Anonymkode: 586e9...f9b Nei valgte standard valgene
mommyaka Skrevet 6. august 2024 #20 Skrevet 6. august 2024 Juju92 skrev (5 minutter siden): Nei valgte standard valgene Men er dette noe bare du fikk eller gjelder dette flere leiligheter?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå