Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en venninne som er gift, men bor hver for seg i hver sin leilighet som begge kjøpte lenge før de møtte hverandre. Begge har barn. Ingen felles. De har ikke skrevet noen form for avtale/ektepakt. Vil den av de som går bort først arve noe fra den andre? 

Anonymkode: 175f2...1e0

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ja, 25% av boet. Gitt at det er nok til at barna får pliktdelsarven. 

Man bør alltid ha testamente, uansett livssituasjon.  

Anonymkode: 9803c...8c8

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja, 25% av boet. Gitt at det er nok til at barna får pliktdelsarven. 

Man bør alltid ha testamente, uansett livssituasjon.  

Ektefelle går foran barn, uavhengig av verdier. Barna får 75 %.

Anonymkode: 8dec2...6b2

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Ikke leiligheten når den er kjøpt før dem ble partner. Men hvis dem ønsker å sikre seg selv så må dem skrive ektepakt/testament. Når dem ikke har barn sammen så er det barna som arver. Men det som er skapt etter ekteskapet arver man. 

Anonymkode: 17d6b...05c

AnonymBruker
Skrevet

Dersom de ikke har ektepakt med særeie, inngår alt i felleseiet. Boet etter den som dør først han derfor være større eller mindre enn dennes bolig og navngitte midler. Arveoppgjør kan bli vanskeligere enn de har tenkt.

Anonymkode: 99061...894

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Dersom de ikke har ektepakt med særeie, inngår alt i felleseiet. Boet etter den som dør først han derfor være større eller mindre enn dennes bolig og navngitte midler. Arveoppgjør kan bli vanskeligere enn de har tenkt.

Så hvis den som dør først har verdi for totalt 4 mill så arver ektefelle kr 1 mill og barna kr 3 mill? Selv om de ikke har samme adresse og ikke eier noe sammen? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Ektefelle går foran barn, uavhengig av verdier. Barna får 75 %.

Jeg skriver jo at barna går foran. Hva var feil? 

AnonymBruker
Skrevet

Hvor vanlig, eller hvor mange er det som har fremtidsfullmakt? Blir en person dement, er det vel fullmektig som kan ha rett til fordeling av arv? For egen del er jeg ikke helt sikker, da jeg ikke eier noe fast eiendom, kun "løsøre". Fordeles likt mellom barna på et dokument, ingen diskusjon, enkelt og greit. Vet ikke hva dere tenker?

Anonymkode: 19e58...487

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Barna går ikke foran ektefelle. Ektefelle har krav på 25% og om boet er lite, så går minimum 4G til ektefelle før noe fordeles til barn.

Anonymkode: 7621c...f73

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvis verdier er 1 million så arver ektefelle 4 G etter loven - og barna deler resten. Ektefelle først etter arveloven. Pliktdelsarven brukes mest for å avkorte arv til barn.  Så hvis min far gir skriver over sine verdier til /ektefelle og har mindre ennn 4 G når han dør.  Så arver jeg ingen ting!

AnonymBruker
Skrevet

For et surr, arv er vanskelig nok fra før 😄

Anonymkode: 46952...49c

AnonymBruker
Skrevet

Barna går ikke foran ektefelle. Ektefelle har krav på 25% og om boet er lite, så går minimum 4G til ektefelle før noe fordeles til barn.

Anonymkode: 7621c...f73

Men her svarte jeg i forhold til at de eier to eiendommer. 25% til ektefelle, resten til barna. 

AnonymBruker
Skrevet

Så hvis den som dør først har verdi for totalt 4 mill så arver ektefelle kr 1 mill og barna kr 3 mill? Selv om de ikke har samme adresse og ikke eier noe sammen? 

Ja, men hvis den som dør har en bolig til 3 mill, den andre 5 mill, ingen annen formue eller gjeld, er boet likevel 4 mill. Barna får 3 mill, ektefelle 1 mill (som er en del av egen bolig). Motsatt, hvis den som dør eier/bor i den dyre boligen. Barna får 3 mill, ektefelle 2 mill.

Så det er viktig å enten ha særeie på (deler av) boet, og være bevisst på hva som regnes som den enkeltes bo.

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hvor vanlig, eller hvor mange er det som har fremtidsfullmakt? Blir en person dement, er det vel fullmektig som kan ha rett til fordeling av arv? 

Nei. Demens utløser ikke arveoppgjør. Bare døden gjør det, og arven fordeles i henhold til testament eller arveloven. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
CAPS LOCK skrev (16 minutter siden):

Nei. Demens utløser ikke arveoppgjør. Bare døden gjør det, og arven fordeles i henhold til testament eller arveloven. 

Vel, jeg hadde denne fullmakten over min mor som hadde demens. Før hun døde, fordelte jeg halvparten av midlene til oss barn som forskudd på arv. Hadde litt å si for oss skattemessig. Ingen reaksjoner fra noe hold, men vi var helt enige om dette. Hadde også fullmektig-avtale med banken.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Vel, jeg hadde denne fullmakten over min mor som hadde demens. Før hun døde, fordelte jeg halvparten av midlene til oss barn som forskudd på arv. Hadde litt å si for oss skattemessig. Ingen reaksjoner fra noe hold, men vi var helt enige om dette. Hadde også fullmektig-avtale med banken.

Bare arvelateren kan bestemme om en gave skal regnes som forskudd på arv, så det dere fikk mens hun levde var ikke arv, men gaver, og du har ikke lov til å gi gaver til deg selv og søsknene dine med mindre fullmakten gir deg lov til det. 

AnonymBruker
Skrevet
CAPS LOCK skrev (5 minutter siden):

Bare arvelateren kan bestemme om en gave skal regnes som forskudd på arv, så det dere fikk mens hun levde var ikke arv, men gaver, og du har ikke lov til å gi gaver til deg selv og søsknene dine med mindre fullmakten gir deg lov til det. 

Det var etter hennes ønske, og nedtegnet, ja.

Skrevet
CAPS LOCK skrev (38 minutter siden):

En fremtidsfullmakt inneholder ofte rett til å dele ut forskudd på arv og gaver. At en person som har skrevet fremtidsfullmakt  blir dement, vil i mange tilfeller bety at arven gjøres opp. I alle fall dersom den demente kommer på aldershjem.

Skrevet
Brunello skrev (3 minutter siden):

En fremtidsfullmakt inneholder ofte rett til å dele ut forskudd på arv og gaver. At en person som har skrevet fremtidsfullmakt  blir dement, vil i mange tilfeller bety at arven gjøres opp. I alle fall dersom den demente kommer på aldershjem.

Men da er det ikke forskudd på arv, men gaver

AnonymBruker
Skrevet
CAPS LOCK skrev (1 minutt siden):

Men da er det ikke forskudd på arv, men gaver

Jeg tror mage fortsatt bruker begrepet "forskudd på arv" slik det tidligere ble brukt i skattesammenheng, hvor den utløste arveskatt selv om ikke "arvelater" var død. 

Som du sier, i dagens arvelov er bare gaver der giver setter krav om at andre arvinger skal kompenseres i arveoppgjør forskudd på alt. Alt annet regnes som gaver.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...