Jane How Skrevet 18. februar 2006 #1 Skrevet 18. februar 2006 Virker som om folk flest kaller sitt opphav for "mamma" og "pappa", noe jeg også gjør. Det er utenkelig for meg å si noe annet. Kan fatte at noen sier "muttern og fattern" (særlig gutter), "gamlingene" (også gutter) og lignende humoristiske ting. Men jeg syns det er så fælt å høre at noen sier "mor" og "far" når de tiltaler eller snakker om dem. Mener ikke "jeg skal besøke moren min", men "jeg skal besøke mor". Eller: "MOR!!! blablabla" Noen som forstår meg?
Gjest Donna Skrevet 18. februar 2006 #2 Skrevet 18. februar 2006 Hvis man synes det er fælt så har man ikke opplevd mye fælt i livet.
Gjest Gjesta Skrevet 18. februar 2006 #3 Skrevet 18. februar 2006 Jeg kjenner noen som kaller foreldrene sine mor/far. Også kjenner jeg en del eldre mennesker som byttet fra mamma/pappa til mor/far når de ble voksne (sikkert dagen de konfirmerte seg ). Jeg syns mor og far høres veldig formelt og distansert ut.
Gjest Gjesta Skrevet 18. februar 2006 #4 Skrevet 18. februar 2006 Jeg likte det ikke før, men etter at jeg ble kjent med folk fra andre deler av landet har bruken av mor/far blitt mer normalt for meg. Men jeg vil fortsatt kalles mamma dersom jeg får barn
Jane How Skrevet 18. februar 2006 Forfatter #5 Skrevet 18. februar 2006 Jeg syns mor og far høres veldig formelt og distansert ut. Ja, nettopp! Syns forøvrig at "mammaen min kommer" høres tilsvarende barnslig ut, som kun "mor" høres upersonlig ut. Jeg er vant til at alle, bortsett fra 2, av mine barndomsvenner sa mamma/pappa. Sikkert derfor det hørtes ekstra grusomt ut når de to snakket om "mor og far".
aline Skrevet 18. februar 2006 #6 Skrevet 18. februar 2006 jeg kalte mormoren min og morfaren min for "mor" og "far" jeg, så det har blitt litt rare situasjoner pga det... uvant med folk som kaller foreldrene mor og far, men tenker ikke noe over det.
Karro Skrevet 18. februar 2006 #7 Skrevet 18. februar 2006 Jeg synes mor og far blir litt vel formelt jeg også.. Mamma og pappa er liksom mer personlig.. Men hender jeg sier mor og far i setninger som "heim til ho mor" eler "han far sa", men det skjer heller sjeldent og bruker å bli sagt på en spøkefull måte...
Gjest Donna Skrevet 18. februar 2006 #8 Skrevet 18. februar 2006 Jeg har et veldig godt og nært forhold til mine foreldre - men jeg har alltid sagt mor og far til dem. Mamma og pappa høres utrolig barnslig ut i mine ører - venninnene mine har også alltid sagt mor og far - det samme har de aller, aller fleste jeg snakker med. Mulig at mamma/pappa er mindre brukt her på Vestlandet? Synes de fleste sier mor/far eller bruker foreldrene sine fornavn.
Jane How Skrevet 18. februar 2006 Forfatter #9 Skrevet 18. februar 2006 Mulig at det er forskjeller mellom landsdeler ja, jeg kommer fra østlandet og er vant til mamma/pappa. Og det avhenger av hva foreldrene kalte seg ovenfor deg i oppveksten så klart. Har venninner som sier mor/far om besteforeldre, grunnen til det er nok at deres foreldre kalte sine foreldre mor/far. JEG skal hvertfall være mamma, ikke mor.
Gjest King James Skrevet 18. februar 2006 #10 Skrevet 18. februar 2006 jeg kaller mamma og pappa..Mamma og pappa...men jeg kaller faktisk min mormor for mor og min morfar kalte jeg for far.
Gjest Donna Skrevet 18. februar 2006 #11 Skrevet 18. februar 2006 Om ungene kaller deg mamma, mor eller Maren har ingenting med forholdet mor/barn å gjøre. Mine barn kaller meg ved fornavnet mitt og det er helt naturlig for meg.
Gjest Liten Tapir Skrevet 18. februar 2006 #12 Skrevet 18. februar 2006 Mulig at det er forskjeller mellom landsdeler ja, jeg kommer fra østlandet og er vant til mamma/pappa. Og det avhenger av hva foreldrene kalte seg ovenfor deg i oppveksten så klart. Har venninner som sier mor/far om besteforeldre, grunnen til det er nok at deres foreldre kalte sine foreldre mor/far. JEG skal hvertfall være mamma, ikke mor. ← Jeg er også fra Østlandet, og kjente INGEN som sa mamma og pappa da jeg var yngre. Nå, derimot, kjenner jeg flere som sier det. Trolig varierer det både geografisk og i forhold til generasjoner.
Arkana Skrevet 18. februar 2006 #13 Skrevet 18. februar 2006 Jeg syns mor og far høres veldig formelt og distansert ut. ← Enig, og å kalle foreldrene ved navn synes jeg er enda merkeligere.
Jane How Skrevet 18. februar 2006 Forfatter #14 Skrevet 18. februar 2006 Om ungene kaller deg mamma, mor eller Maren har ingenting med forholdet mor/barn å gjøre. Mine barn kaller meg ved fornavnet mitt og det er helt naturlig for meg. Jeg er selvsagt fullstendig klar over dette (med mindre de kaller meg Maren ) Men det var heller ikke formålet med denne tråden.
Anglofil Skrevet 18. februar 2006 #15 Skrevet 18. februar 2006 Det kommer ann på situasjonen. Jeg sier mamma og pappa i uformell prat, men hvis det er en mer formell prat med f. eks elever og lignende sier jeg mor eller far. Mvh Yvonne
vilde Skrevet 18. februar 2006 #16 Skrevet 18. februar 2006 Om man sier mor/far eller mamma/pappa er dialekten som avgjør oftest ja. Min mor prøvde å få meg til å si mamma da jeg var liten (hun har en annen dialekt) men det klarte hun ikke, de fleste der jeg er oppvokst kaller foreldrene sine for mor og far. Mor og far er altså ikke rart for meg, mamma og pappa syns jeg før iallefall var noe fint folk brukte og veeeldig sossete :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå