S_Dreams Skrevet 6. august 2024 #1 Skrevet 6. august 2024 Hei Prøver å finne et bra tørrfór til katt, men blir bare forvirret. Det siste er jo at katten skal ha kornfri mat, da katten ikke har behov for korn i dietten. Men kornfri mat har jo ofte mye karbohydrater, Og karbohydrater skal katter ha lite av i dietten sin. Mat som ikke har korn, har gjerne erter og poteter, og etter hva jeg har forstått så hindrer dette opptaket av Taurin, som igjen er livsviktig for katter. Har du et tørrfor å anbefale? Ikke ut ifra hva katten din liker, men om du kan litt om sammensetninger og hva du da mener er et bra tørrfór. Har også fått med meg at det beste er å fóre på råfór og/eller våtfór, da dette er mer likt kattens opprinnelige diett og inneholder mye mer væske. Men akkurat nå er det tørrfóret jeg lurer på
AnonymBruker Skrevet 6. august 2024 #2 Skrevet 6. august 2024 Det finnes ikke et "bra" tørrfor, da tørrfor per definisjon har tvilsomme ingredienser. Det finnes bare ulike grader av dårlig. Anonymkode: 2d241...d6e 2 1
AnonymBruker Skrevet 6. august 2024 #3 Skrevet 6. august 2024 Det finnes mye bra tørrfor bare en leser seg litt opp på innholdet. Vær obs på at "eksklusive" fòrmerker av og til deler opp sine ingredienser mye, slik at det ser bedre ut enn det er, og motsatt for "simple" fòrmerker, som samler ingrediensene slik at det ser verre ut enn det er. For eksempel (tatt ut av lufta) så kan det stå 40% kornprodukter på et "simpel" fòr, og 15% hvit ris, 10% potet, 10 % brun ris, 10% erter på et fòr som utgir seg for å være "eksklusivt". Så les nøye og se på "Analytiske bestanddeler" for sammensetningen av fett, protein, og annet slik som mineraler og oljer. Selv holder jeg meg til Acana tørrfòr og våtfòr fra boks. Gir ikke råfòr, da jeg ikke stoler på håndteringen av rå ingredienser fra produsent til jeg serverer den. (Dessverre en del matforgiftninger av råfòring. Link.) Anonymkode: 90370...d67 1
AnonymBruker Skrevet 6. august 2024 #4 Skrevet 6. august 2024 Hvis du velger kornfritt med høy prosent råprotein, så er det opp til 70% råprotein og de resterende 30% er grønnsaker, bær og frukt. Anonymkode: 65d57...116
S_Dreams Skrevet 7. august 2024 Forfatter #5 Skrevet 7. august 2024 Hei, takk for svar. Hvis vi går ut fra Applaws tørrfor med kylling og and. Her står det 80% kjøtt og 20 % grønnsaker. Går vi nærmere inn på analysen så står det bare 38% råprotein. Er det da denne vi må se på, og ikke det som står med stor skrift fremme på posen? Har du funnet et for med så mye råprotein?
Shy Guy Skrevet 8. august 2024 #6 Skrevet 8. august 2024 Etter mye lesing og sammenligning gikk jeg for Acana grasslands, fx herfra: https://www.musti.no/acana-cat-grassland Råprotein er "bare" 37%, men sammensetningen ser sunn ut, den har ikke korn, og det er ferske ingredienser. Vertfall ifølge produsenten. Se både på innholdslisten og analysen når du sammenligner. Analysen er viktigst, men ingredienslisten er sortert etter hva det er mest av, så den sier en del også. Grønnsaker mm er ikke nødvendigvis negativt i seg selv, for de får i seg slikt fra dyr de fanger også, fra magesekken deres. Her er en link med mye god info, elsker den siden der. Fantastisk med så mye god info om katter på norsk ❤️ https://www.potesporihjertet.no/kosthold Denne listen kommer derfra, jeg fikk den tilsendt for fant ikke igjen riktig artikkel 😊 Det viktigste er egentlig å holde seg unna Hill's og Royal canin. De pumper ut 100vis av varianter og får reklame via mange veterinærer pga finansiering av kurs osv. Men det er ikke særlig sunn mat, ofte med høyt innhold av korn osv. Og selvsagt ikke Whiskas og slikt ræl heller. Bare det at du leser deg opp betyr at du bryr deg mye om kattens helse, og det er et kjempegodt tegn 🙂👍 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå