Gå til innhold

Hvordan svarer man kollega som har kontroverse meninger?

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

I dag begynte det en ny kollega på jobben, og hun virket "normal" helt til vi skulle spise lunsj sammen.

Hun begynte å snakke om at nå stenger bankene snart ned, og hvis man har penger i banken så må man hente de ut snarest mulig.

I tillegg sa hun at vi har blitt lurt i 4 år til å tro at pandemien var en naturlig reaksjon på at vi mennesker blander oss med villdyrene, og at deres virus smitter over på oss og gjøre oss syke, men at sannheten er at myndighetene har konstruert pandemien.

At Trump er den mest oppegående av politikerne i USA, og at også politikerne her i Norge er bare ute etter å mele sin egen kake og driter fullstendig i oss innbyggere, og i alle fall de som har dårlig økonomi.

Jeg ble sittende å bare jatte med, og sa at jeg så ikke så mye nyheter for tiden, da jeg ser mest mulig på sommer OL i Paris.

Jeg ønsker ikke å legge meg ut med noen av kollegene mine, men syntes hennes tirade var ubehaglig.

Hva sier man til noe sånt?

Har hun rett?

Er hun helt på bærtur?

Anonymkode: 8519d...d5c

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hadde bare prøvd å unngå henne, og eventuelt styre samtalen til andre tema. Gærninger er ikke min greie

Anonymkode: a1b5a...a17

• Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville passet på å sette meg et stykke unna denne kollegaen og ha minst mulig med henne å gjøre. 

Anonymkode: baf96...9a9

• Liker 15
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hadde bare prøvd å unngå henne, og eventuelt styre samtalen til andre tema. Gærninger er ikke min greie

Jeg forsto ikke greia med at bankene snart stenger ned, og at man ikke får ut pengene sine.

Hun leste andre nyheter enn det som sto i VG, Dagbladet! NRK og TV2 og hadde seriøse kilder.

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil nå påstå at å se på vrælet i Paris er mer "der ute" enn de eksemplene du nevner. 

Anonymkode: 7e536...201

• Liker 6
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Vil nå påstå at å se på vrælet i Paris er mer "der ute" enn de eksemplene du nevner. 

Kan du forklare meg hva hun snakket om?

Ts

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva pleier du å gjøre da om du er uenig med noen?

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke fortelle deg hva hun snakker om, for jeg følger ikke med på fake news og konspirasjonsteorier. Men "oi, sier du det ja" og "hvor hørte du dette" etterfulgt av nikking og mhm/ hmm, er helt innafor. Og å holde seg naturlig unna. 

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde sagt minst mulig og satt meg et annet sted i fremtiden. Ikke en type diskusjon jeg gidder å ha. 

(Akkurat det med at covid kan være laboratorieskapt, ér det enkelte indikasjoner på. Man har på ingen måte konkludert helt der. Selv konspirasjonsgærninger treffer halvveis innimellom. Resten er åpenbar svada).

Anonymkode: 679e4...69e

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enten så leser du deg opp på temaene så dere kan ha en saklig diskusjon, eller så sier du det som det er; jeg har ikke nok informasjon om dette, og liker ikke å begi meg ut på diskusjoner på temaer jeg ikke vet nok om. Så vrir du samtalen over på noe annet.

Anonymkode: d483b...fe9

• Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snublefot62 skrev (5 minutter siden):

Hva pleier du å gjøre da om du er uenig med noen?

Da begynner jeg å diskutere, men i dag orket jeg bare ikke.

Ts

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På jobben sier jeg bare hm og ha, og går aktivt inn for å endre samtaleemne eller avslutte hele samtalen. 

"Hm, jasså, sier du det ja. Hva har DU gjort i ferien, da, Kåre <henvender meg til annen kollega>". Eller om det ikke er noen annen kollega. "Hm, jasså, men nå må jeg nesten gå, ting å gjøre", og så spiser jeg heller resten av lunsjen ved pulten min. 

Anonymkode: 2ea0e...df2

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble interessert i det hun sa om bankene og spurte hvor hun hadde det fra, og da sa hun at jeg måtte gå inn på bankenes hjemmeside og lese hva som stod der.

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Skal man ikke være litt raus og tolerant da? Ville du like hvis folk unngikk deg på den måten? Man kan jo f.eks. heller på en høflig måte si at man er uenig og forsøke å snakke om andre ting.

• Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åpenbart psykisk ustabilitet av noko slag. Ikkje jatt med, styr heile tida over til noko anna. Kanskje skaff deg ein alliert på kontoret som kan redde deg om det er heilt krise.

• Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

I dag begynte det en ny kollega på jobben, og hun virket "normal" helt til vi skulle spise lunsj sammen.

Hun begynte å snakke om at nå stenger bankene snart ned, og hvis man har penger i banken så må man hente de ut snarest mulig.

I tillegg sa hun at vi har blitt lurt i 4 år til å tro at pandemien var en naturlig reaksjon på at vi mennesker blander oss med villdyrene, og at deres virus smitter over på oss og gjøre oss syke, men at sannheten er at myndighetene har konstruert pandemien.

At Trump er den mest oppegående av politikerne i USA, og at også politikerne her i Norge er bare ute etter å mele sin egen kake og driter fullstendig i oss innbyggere, og i alle fall de som har dårlig økonomi.

Jeg ble sittende å bare jatte med, og sa at jeg så ikke så mye nyheter for tiden, da jeg ser mest mulig på sommer OL i Paris.

Jeg ønsker ikke å legge meg ut med noen av kollegene mine, men syntes hennes tirade var ubehaglig.

Hva sier man til noe sånt?

Har hun rett?

Er hun helt på bærtur?

Jeg hadde nok sagt at jeg ikke liker å diskutere politikk og økonomi på jobb.  Jobber dere med det, hadde jeg sagt at min personlige mening om dette legger jeg fra meg hjemme og på jobben jobber med det som er vedtatt...

Tja om hun har rett eller ikke... det er personlig mening. Jeg er ikke så interessert i dette for å kunne si hva som er rett og galt. Jeg er ikke forsker i politikk eller medisin og pandemien, heller ikke økonomi.

Anonymkode: 6b38c...c32

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
17 minutter siden, AnonymBruker said:

Kan du forklare meg hva hun snakket om?

Ts

At banker stenger for kontantuttak i dårlige økonomiske tider er jo et kjent fenomen verden over. Om det kommer til å skje i Norge med det første skal ikke jeg spekulere i.

Pandemien har jeg ingen formening om, men håndteringen var jo så latterlig dårlig med feilinformasjon og feil prognoser hele veien, så vil ikke kalle det kontroversielt å tenke den veien når man vet hva USA har funnet på tidligere. 

Trump er jo litt spesielt å ha tro på, men om norske politikere har hun jo helt rett. De alle er mer opptatt av å gjøre EU og USA fornøyd så de kan få toppstilling med status etter at deres audition på stortinget er ferdig. 

Men hun høres litt ut som typen som leser Resett og støtter Israel, så du får møte på jobb med et fint Palestinaskjerf slik at vi kan få videre oppdatering :hoho:

• Liker 9
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er normalt å ha ulike meninger. Og det er normalt å kunne diskutere dette uten å føle seg tvunget nødvendig til å "ha rett".

Jeg kan fint snakke om noe jeg er uenig i med andre. Enten fordi det er spennende å utfordre egne meninger innimellom, og ikke minst å se hva andre tenker og mener.

At noen mener en må ta ut alle sparepengene nå fordi vi står ovenfor et krakk må de jo gjerne mene, på lik linje som at du kan ytre din mening. Det betyr ikke at de har rett.

Lager de dårlig stemning med å ville tvinge deg til å godta det de sier som rett (og ja, de finnes), så hadde jeg avsluttet diskusjonen og til nøds gått derifra.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

At banker stenger for kontantuttak i dårlige økonomiske tider er jo et kjent fenomen verden over. Om det kommer til å skje i Norge med det første skal ikke jeg spekulere i.

Pandemien har jeg ingen formening om, men håndteringen var jo så latterlig dårlig med feilinformasjon og feil prognoser hele veien, så vil ikke kalle det kontroversielt å tenke den veien når man vet hva USA har funnet på tidligere. 

Trump er jo litt spesielt å ha tro på, men om norske politikere har hun jo helt rett. De alle er mer opptatt av å gjøre EU og USA fornøyd så de kan få toppstilling med status etter at deres audition på stortinget er ferdig. 

Men hun høres litt ut som typen som leser Resett og støtter Israel, så du får møte på jobb med et fint Palestinaskjerf slik at vi kan få videre oppdatering :hoho:

Jeg har faktisk to Palestina skjerf; et hvitt sort og et grønt sort🙃

Ts

• Liker 3
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

anonym482 skrev (15 minutter siden):

Skal man ikke være litt raus og tolerant da? Ville du like hvis folk unngikk deg på den måten? Man kan jo f.eks. heller på en høflig måte si at man er uenig og forsøke å snakke om andre ting.

Det at noen er ny på jobben burde tilsi at man er litt raus og tolerant ja. 

Men å komme med alle disse påstandene i sin første lunsj på en ny plass, vitner om dårlige sosiale antenner. Man velter rett og slett ikke en haug til dels kontroversielle synspunkter ut på ukjente mennesker første gang man treffes. Bortsett fra om det altså mangler noen vurderingsevner. 

Å diskutere kan være helt ok, det er omstendighetene rundt her som gjør at jeg ville holdt meg unna. 

Anonymkode: baf96...9a9

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...