Gjest King James Skrevet 18. februar 2006 #1 Skrevet 18. februar 2006 Vist Norge skulle hat en anen national sang. En ja vi elsker vilken sang skulle det vert ? Personlig mener jeg det burde vert Norge i rødt hvit og blått. Som jeg mener burde vere national sangen isteden for Ja vi elsker. men hva mener dere.?
Gjest Gjesta Skrevet 18. februar 2006 #2 Skrevet 18. februar 2006 Jeg synes den er bra den vi har. Og jeg tror at om vi skulle bytte nasjonalsang hver gang noen mente vi burde hadde vi endt opp med at ingen visste hvilken det var.
Gjest Markus i Oslo Skrevet 19. februar 2006 #3 Skrevet 19. februar 2006 Vi er bønda i fra nord. Enten den eller dagens.
skrue Skrevet 19. februar 2006 #5 Skrevet 19. februar 2006 Fedrelandssalmen. For de som ikke husker hvordan den er så kan den f.eks høres her http://www.nrk.no/programmer/sider/sent_og_tidlig/ (f.eks helt på slutten av programmet fra 12.02.06)
Amanlis Skrevet 24. februar 2006 #6 Skrevet 24. februar 2006 mellom bakkar og berg ← Den har vært nasjonalsang en gang mener jeg å huske. Holder en knapp på Ja vi elsker jeg. Den er vakker! Men jeg gråter når jeg hører noen synge hele Norge i Rødt hvitt og blått. (ja jeg er sentimental)
Gjest Gjest Skrevet 24. februar 2006 #7 Skrevet 24. februar 2006 For Norge, kjempers fødeland.... Fin melodi, flott tekst! For Norge, Kjempers Fødeland, vi denne Skaal vil tømme! Og naar vi først faar Blod paa tand, vi sødt om frihed drømme. Dog vaagne vi vel op engang og bryde Lænker, Baand og Tvang. For Norge, Kjempers Fødeland, vi denne Skaal udtømme! Hver tapper Helt, blant Klipper født, vi drikke vil til Ære! Hver ærlig Norsk, som Lænker brød, skal evig elsket være! Den vrede Livvagts Vaapenbrag forklarer trolig Normænds Sag. Hver ærlig Norsk, blant Klipper født, vi drikke vil til Ære! En Skaal for dig, min kjække Ven, og for de norske Piger! Og har du En, saa Skaal for den! Og Skam saa den, som sviger! Ja, Skam saa den som elsker Tvang, og hader Piger, Vin og Sang! En Skaal for dig, min kjække Ven, og for de norske Piger! Og nok en Skaal for Norges Fjæld, for Klipper, Sne og Bakker! Hør Dovres Ekko raaber Held, for Skaalen tre Gang takker. Ja, tre Gang tre skal alle Fjæld for Norges Sønner raabe Held! Endnu en Skaal for di, mit Fjæld, for Klipper, Sne og Bakker!
Gjest Gjest Skrevet 24. februar 2006 #8 Skrevet 24. februar 2006 Gjesten over her... Bare så det er sagt: Jeg elsker "Ja, vi elsker", og kunne ikke ha tenkt meg en annen nasjonalsang. Gråter hver 17.mai når den blir spilt. Men rent hypotetisk hadde "For Norge, kjempers fødeland" vært morsom!
Gjest Gjest Skrevet 24. februar 2006 #9 Skrevet 24. februar 2006 Vist Norge skulle hat en anen national sang. En ja vi elsker vilken sang skulle det vert ? Personlig mener jeg det burde vert Norge i rødt hvit og blått. Som jeg mener burde vere national sangen isteden for Ja vi elsker. men hva mener dere.? ← Her er jeg faktisk enig med King James. Nasjonalsangen vår er tung, dyster, pompøs, jævlig, utdatert og teksten er forferdelig. Norge i rødt hvitt og blått er en finere sang. Hvis det skal være pompøst, så gjør det ORDENTLIG DA VEL. Jeg slår et slag for at vi får en hollywoodkomponist til å mekke en ny nasjonalsang for oss, som duger for vanlige orkestere under seiersseremonier og sånn. Ellers kunne vi bøffe melodien fra "Into the West" fra Lord of the rings, og lage en norsk tekst til som er like fin.
Gjest Gjesta Skrevet 24. februar 2006 #10 Skrevet 24. februar 2006 Å eg veit meg eit land av Elias Blix er flott.
Gjest Bjørnsdatter Skrevet 24. februar 2006 #11 Skrevet 24. februar 2006 No blir det liv - rai rai tror jeg hadde slått an, i hvert fall i russetoget Jeg vet liksom ikke helt om jeg liker Ja vi elsker, får jo litt klump i halsen når den spilles uten at jeg helt vet hvorfor, for den er forferdelig tung og treg og dyster. Norge i rødt, hvitt og blått er mye finere, det er jeg helt enig i.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå