Artigper55 Skrevet 6. august 2024 #1 Skrevet 6. august 2024 Hei alle sammen! Etter å ha vært igjennom en spontanabort tidligere i år, var gleden stor i helgen da testen viste positiv igjen (selv om vi egentlig skulle vente noen måneder). Jeg tok testen dagen etter forventet mens, en tidligtest fra RSFU. Jeg reagerte på at det tok 1-2 minutter før den andre streken dukket opp, og at den var mye tynnere enn den andre, og en del svakere. Men man sier jo at strek er positiv, så jeg stolte på det. Dagen etter begynte jeg å blø etter samleie. Tenkte først at det var en rift, men det blødde bare mer og mer (tynnere blødning og noe kraftigere enn ved mens). Var også noe slim og pittesmå blodklumper. Jeg ringte kvinneklinikken, og de anbefalte meg å møte opp på legevakten for å evt bli henvist til UL. Etter tidligere erfaringer vet jeg at det er vanskelig å få igjennom.... bestemte meg for å booke time hos Volvat dagen etter. På UL hos Volvat idag viste det ingen tegn til liv noe sted, men alt så "fredelig og fint" ut. Blødningen har også begynt å avta noe, men jeg føler meg ganske uvel og litt kvalm. Jeg reiser til Spania på søndag, og er livredd for om jeg muligens har et svangerskap utenfor livmoren, og at det ikke bare er en kjemisk abort... Er det noen med erfaring som kan hjelpe meg med å drøfte dette? burde jeg dra på legevakten og få målt HCG, ta en test, vente? Litt skummelt å evt ende opp på sykehus i Spania :(
AnonymBruker Skrevet 6. august 2024 #2 Skrevet 6. august 2024 Sannsynligheten for svangerskap utenfor livmor er i utgangspunktet svært lav og ikke noe som er vanlig - og jeg har selv opplevd det. Ble ikke oppdaget før uke 8, helt normal hcg stigning, men sparsommelig blødning over tid gav mistanke, samt tiltakende smerter. Verken blodprøver eller blødning er gode indikasjoner alene på svangerskap utenfor livmor. Det må som regel ses på UL, eller gjentakende hcg blodprøver over flere uker som viser uregelmessigheter i stigning. Og hvis du er så kort som du antar vil de ikke kunne se noe. Ved svangerskap utenfor livmor vil embrypet i starten utvikle deg normalt - derav vanlig hcg stigning, eller noe forsinket stigning som gjør at man kanskje får en mistanke om exu. Særlig når hcg stiger, men de ikke kan se noe i livmor. Uavhengig av alt dette er sannsynligheten svært liten for at du ville fått noe konkret svar om svangerskap utenfor livmor før du reiser på søndag da det er så tidlig at ikke noe vil vises på UL enda. Basert på hva du forteller ville jeg tenkt en kjemisk graviditet som kroppen fikset opp i selv. Anonymkode: c3ce4...098
Artigper55 Skrevet 6. august 2024 Forfatter #3 Skrevet 6. august 2024 Okei, tusen takk for svar Kan jeg spørre om når du begynte å kjenne smerter, og hvor sterke de var? Begynte du ikke å blø før i uke 8?
AnonymBruker Skrevet 6. august 2024 #4 Skrevet 6. august 2024 Artigper55 skrev (1 time siden): Okei, tusen takk for svar Kan jeg spørre om når du begynte å kjenne smerter, og hvor sterke de var? Begynte du ikke å blø før i uke 8? Nei blødde over tid av og på fra uke 5. Smertene kom akutt i uke 8 - kraftige mens murringer som gikk over i store smerter - kun på en side av magen. Ville absolutt ikke bekymret meg for svangerskap utenfor livmor sånn uten videre. Kun 1-2% av alle graviditeter er utenfor livmor. Anonymkode: c3ce4...098
Artigper55 Skrevet 7. august 2024 Forfatter #5 Skrevet 7. august 2024 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Nei blødde over tid av og på fra uke 5. Smertene kom akutt i uke 8 - kraftige mens murringer som gikk over i store smerter - kun på en side av magen. Ville absolutt ikke bekymret meg for svangerskap utenfor livmor sånn uten videre. Kun 1-2% av alle graviditeter er utenfor livmor. Anonymkode: c3ce4...098 Skjønner.. Ja, vet det ikke skjer ofte, men det er jo likevel større sannsynlighet om man har hatt klamydia. Blødningen har avtatt nå, så håper det er et godt tegn. Hadde du kraftig blødning i starten? For jeg hadde også klumper/slim osv.
AnonymBruker Skrevet 7. august 2024 #6 Skrevet 7. august 2024 Artigper55 skrev (1 time siden): Skjønner.. Ja, vet det ikke skjer ofte, men det er jo likevel større sannsynlighet om man har hatt klamydia. Blødningen har avtatt nå, så håper det er et godt tegn. Hadde du kraftig blødning i starten? For jeg hadde også klumper/slim osv. Den "større" sannsynligheten er fremdeles veeeldig liten. Jeg som har hatt exu har også "større" sannsynlighet for at det skjer igjen - og fremdeles regnes det som en veeeeeeeldig liten sjanse. Det er ikke økt sjanse bare fordi man har hatt klamydia. Man må ha en skade etter klamydia infkesjonen. Jeg blødde ikke mye i begynnelsen, vanlig mens blødning som ble verre og verre. Du har nok hatt en kjemisk graviditet som kroppen har fikset opp i selv. Anonymkode: c3ce4...098 1
Artigper55 Skrevet 7. august 2024 Forfatter #7 Skrevet 7. august 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Den "større" sannsynligheten er fremdeles veeeldig liten. Jeg som har hatt exu har også "større" sannsynlighet for at det skjer igjen - og fremdeles regnes det som en veeeeeeeldig liten sjanse. Det er ikke økt sjanse bare fordi man har hatt klamydia. Man må ha en skade etter klamydia infkesjonen. Jeg blødde ikke mye i begynnelsen, vanlig mens blødning som ble verre og verre. Du har nok hatt en kjemisk graviditet som kroppen har fikset opp i selv. Anonymkode: c3ce4...098 Tusen takk for at du svarte, det roet meg ned tok også en test som var negativ.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå