Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg syns det er litt rart av min svigerinne og familie..de ber oss på middag ,men bestiller maten og spiser Før vi kommer  og sier" da spiser dere bare når dere kommer" syns det er litt rart hvorfor kan de ikke vente til vi kommer?.i dag er vi bedt på bursdagsfeiring til vårt tantebarn som blir 11 år.det kommer besteforeldre og tante og onkel fra andre siden og,de har bestilt maten til kl 14.00 selv om.de vet vi jobber og ikke kan være der så tidlig." Men dere spiser når dere kommer" som vanlig...det å spise etter de andre er ferdig er litt kleint syns jeg ,og hvorfor gjør de slikt? Er ikke vi like mye verdt,hvorfor kan de aldri vente til vi kommer?....

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ja det er ganske sært. Man inviterer jo til middag for den sosiale delen, ikke kun for å fø på gjestene.

Hvis jeg ble invitert i bursdag klokken 14 en hverdag hadde jeg bare droppet å dra. Jobber til 16 + reisevei og da er vel det meste ferdig. 

Hvis alle fortsetter å spise rester alene er det ikke rart at de fortsetter.

Anonymkode: 17370...d2b

• Liker 8
Skrevet

Jøss, det er det rareste jeg har hørt... Skjønner ikke vitsen med å be folk til middag da.

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Ja, det er meget spesielt :sjokkblå:

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det er fryktelig sært 🙈 hvorfor kan de ikke vente til dere kommer? 

Anonymkode: 40649...9fc

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Er vant med at det inviteres til barnebursdag for sen lunsj. Er man sen så spiser man når man kommer, i stedet for at alle skal få ødelagt kvelden på det. 

Anonymkode: 57676...c63

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Er vant med at det inviteres til barnebursdag for sen lunsj. Er man sen så spiser man når man kommer, i stedet for at alle skal få ødelagt kvelden på det. 

Men da inviterer man i en helg. Ikke midt i det som er arbeidstiden for de aller fleste.

• Liker 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Det er det rareste jeg har hørt.

Anonymkode: 074c2...f7a

Skrevet

Det var sært! Aldri vært borti. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Men da inviterer man i en helg. Ikke midt i det som er arbeidstiden for de aller fleste.

Det er sant, ferietid her..

Samtidig, virker jo bare som om det er TS som stadig ikke kan. Ikke "de fleste".  Mange turnusarbeidere i min familie, så innimellom kan man ikke, andre ganger kommer man sent, selv om det er søndag. 

AnonymBruker
Skrevet

Har aldri vært borti at noen inviterer til middag kl 14...

Noen ganger passer det for de fleste inviterte å spise til ett viss klokkeslett og at gjester som ikke kan komme før flere timer etter selskapet har startet da enten spiser hjemme eller når de kommer. Men hva er grunnen til at de spiser middag så tidlig?

Anonymkode: 29438...c37

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Noen ganger passer det for de fleste inviterte å spise til ett viss klokkeslett og at gjester som ikke kan komme før flere timer etter selskapet har startet da enten spiser hjemme eller når de kommer. Men hva er grunnen til at de spiser middag så tidlig?

Kall det lunsj, da.

De er invitert i barnebursdag. 

Mange av de i min familie, er som regel pizza som blir bestilt inn. Vi kommer innimellom sent, tar mulig et stykke. Lager likevel vanlig middag utpå kvelden. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det er rart å invitere gjester på middag, og så vite at det er de samme hver gang som ikke får varm mat, men må spise rester. 
På den annen side kan det sikkert lett bli sånn, hvis de ikke protesterer på det. 

Hva om dere bare sier ifra neste gang, TS, at de ikke trenger å kjøpe middag til dere, men at dere "plukker opp noe på veien" selv, når dere "kommer til kakene" 
Altså, gjør det klart at dere foretrekker å kjøpe middagen selv så den er varm, fremfor å spise rester når dere kommer til dem. 
lag litt ekstra styr av det. (Krev ordentlige tallerkener og bestikk til take-away maten deres, lag en del rot med esker og rester og sånt,  ha mat som lukter godt, så andre fristes, sett dere gjerne på hvert deres sted midt oppe i selskapet og spis.) Altså, gjør det veldig synlig at dere ikke rakk å komme til middag, og derfor har deres egen medbrakte (velduftende) middag.  

Det høres jo veldig ut som om de fleste slike feiringer dere inviteres til, er når "alle andre" som inviteres har fri/ferie, og at dere derfor er de eneste som enten må ta dere fri fra jobb for å komme, eller må komme sent hver gang. Særlig om det er sånn at dere inviteres 14.00 på en hverdag. 

Anonymkode: e85ca...b01

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Når vi feirer barnebursdager, så inviterer vi gjerne til 14.00 i helger. Og vi serverer middag ganske raskt etter at gjestene kommer. Og så blir det kake et par timer senere, slik at folk kan komme seg hjem i 17-tiden. 

Forskjellen mellom oss og familien til TS, er at vi ikke har noen som jobber turnus, og at vi avholder slikt i helger når alle har fri.

Og skulle noen en gang i mellom prioritere noe annet fremfor feiringen vår, og komme sent, så vet de at de kommer etter maten er servert og spist. Da får de enten rester, eller bare kake. Men da har de jo også valgt det selv. 

AnonymBruker
Skrevet
Akki52 skrev (4 timer siden):

Er ikke vi like mye verdt,hvorfor kan de aldri vente til vi kommer?....

De har invitert til mat kl 14. Dere har av forskjellige årsaker ikke anledning til å være der til kl 14. Enten spiser dere før dere drar dit eller tar til takke med rester. Det er opp til dere.

Anonymkode: 09926...16d

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Når vi feirer barnebursdager, så inviterer vi gjerne til 14.00 i helger. Og vi serverer middag ganske raskt etter at gjestene kommer. Og så blir det kake et par timer senere, slik at folk kan komme seg hjem i 17-tiden. 

Forskjellen mellom oss og familien til TS, er at vi ikke har noen som jobber turnus, og at vi avholder slikt i helger når alle har fri.

Og skulle noen en gang i mellom prioritere noe annet fremfor feiringen vår, og komme sent, så vet de at de kommer etter maten er servert og spist. Da får de enten rester, eller bare kake. Men da har de jo også valgt det selv. 

Ok, har som sagt aldri vært borti at det inviterers til middag så tidlig. Vi inviterer til lunsj om maten serveres tidligere enn kl 15, uavhengig om det er barnebursdag eller voksenbursdag.

Men ja, uansett så kan man ikke forvente at hele resten av selskapet skal vente på noen som kommer flere timer etter selskapet starter.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ok, har som sagt aldri vært borti at det inviterers til middag så tidlig. Vi inviterer til lunsj om maten serveres tidligere enn kl 15, uavhengig om det er barnebursdag eller voksenbursdag.

Men ja, uansett så kan man ikke forvente at hele resten av selskapet skal vente på noen som kommer flere timer etter selskapet starter.

Jeg tror egentlig det bare er TS som bruker begrepet "middag" på grunn av typen mat som bestilles. 

Det er snakk om en barnebursdag. 

Det er vanlig at det er tidlig. Det er vanlig at man bestiller inn litt enkel mat. Det er vanlig at gjestene drar hjem tidlig.

Det er uvanlig at det er en hverdag, søndag er standarden for slikt. Men i og med at alle unntatt TS kan stille er det mulig at dette passer best for flertallet, og personlig hadde jeg også foretrukket å bruke to-tre timer en hverdag (har fleks jobb) enn å punktere en helg. 

Skrevet

Takk for alle svar,nå hadde de bestilt koldbord kl 14.00 fordi de andre som kom brukte å spise kl 14.00.

Vi spiste når vi kom kl 15.30 gikk bra det.bare at de som var der måtte vente litt lengre på kaker og kaffe..🙂

Men før har de bestilt pizza,da har den vært kald når vi har kommet,og de har spist..jeg tør ikke å si noe til dem .så får vel bare finne meg i at det er slik.😊

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 6.8.2024 den 15.19):

Sikkert fordi det er sommerferie, og det passet å møte tidlig for alle de andre?

Jeg ser ikke problemet. Det er snakk om et barnebursdagsselskap, og ikke middagsselskap. 

Anonymkode: 199dc...10b

AnonymBruker
Skrevet

Det er da bare å si nei takk, og si noe om at rester og kald mat stadig vekk ikke er så hyggelig.

Anonymkode: 70803...9dc

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...