Jente37 Skrevet 6. august 2024 #1 Skrevet 6. august 2024 Hei! vi planlegger neste års sommerferie. Har 4 uker til rådighet og ønsker å sjekke ut Finnmark. Har en gutt på 6 år og hund så vi må finne ut hvilke aktiviteter som fins 😃 Vi har bil og campingvogn. noen ideer til hva som er verdt å oppleve?
AnonymBruker Skrevet 6. august 2024 #2 Skrevet 6. august 2024 Velkommen til fantastiske Finnmark! Nå er vel ikke Finnmark stedet hvor det er mest aktiviteter for barn i form av parker og lignende, men hvis en liker naturopplevelser så er det flust! Ishotell i Alta og Kirkenes er verd ett besøk (samt en tur opp til 96 høyde i Pasvik hvor en kan se over til Nikel i Russland og Grense Jakobselv er magisk), klatrepark (utendørs) i Alta, Vardø med båttur ut til Hornøya for å se på fuglelivet og kanskje hval er tipptopp. Lasarettmoen på Skoganvarre kan være spennende for en liten pjokk, med rester fra 2. verdenskrig, Trollholmsund par-tre mil fra Lakselv er også magisk med trolsk landskap. En kjøretur til Havøysund er gjennom fantastisk landskap og utsikten er minst like god fra Havøysundgavlen som fra Nordkapp, men Nordkapp anbefales selvsagt også! Alle steder i Finnmark er vel verd besøk, og om dere har med fiskestang, så er det mange fjellvann dere kan fiske i som dere passerer underveis. Alle kyststedene er verd å besøke, de er som småbyer og har sin sjarm selv om befolkingstallet ikke er høy. Kautokeino har bl.a. Juhls silvergallery og Karasjok hundekjøring (ja, også på sommeren):) Anonymkode: 87dbf...1d6
AnonymBruker Skrevet 6. august 2024 #3 Skrevet 6. august 2024 Jente37 skrev (20 minutter siden): Hei! vi planlegger neste års sommerferie. Har 4 uker til rådighet og ønsker å sjekke ut Finnmark. Har en gutt på 6 år og hund så vi må finne ut hvilke aktiviteter som fins 😃 Vi har bil og campingvogn. noen ideer til hva som er verdt å oppleve? Jeg har vært på roadtrip (med hund) i Finnmark i sommer, og det var en helt magisk opplevelse! Må bare ta forbehold om at jeg ikke har barn, så det kan jeg ikke forholde meg så mye til i mitt svar. Jeg startet med strekningen Vadsø - Vardø - Hamningberg. Vadsø er en ganske vanlig liten nord-norsk by, ingenting spesielt å melde om der. Vardø derimot er veldig særegen. Steilneset minnested er absolutt verdt å få med seg, og skulpturen Drakkar Leviathan er morsom (kanskje også for barn?). Veien til Hamningberg er helt unik, kan ikke sammenlignes med noe annet på denne planeten. Bare kjøreturen ut dit er en opplevelse for livet. Hamningberg er en av få steder i Finnmark som ikke ble brent ned under krigen, og er ganske særegen av den grunn. Men det er ingenting der ute enn en liten fraflyttet bygd, så sikkert kjedelig for en 6 (7?) åring. Neste etappe var Kirkenes - Grense Jakobselv. Har egentlig ikke så mye å si om den turen, du går ikke glipp av veldig mye ved å stå over den ruta. Videre en tur i retning/innom Karasjok, mye mygg og samisk kultur. Deretter kjørte jeg videre mot Nordkapp, det er vel nesten obligatorisk på en Finnmarkstur. Imponerende å lage en så populær turistattraksjon av et fjellplatå 😅 Neste stopp var Hammerfest, og må vel si at jeg synes det var den fineste byen på hele turen. Her har man litt av alt på et veldig lite sted; bysentrum med det meste man kan ønske seg av en by, men også vill, urørt natur få minutter unna. Siste stopp var Alta, som i likhet med Vadsø og Kirkenes er ganske alminnelige små byer i nord. For meg som liker natur, kultur og arkitektur var dette en fantastisk tur, men om det er så spennende for et barn skal ikke jeg uttale meg om. Anonymkode: bc059...383
Kjetil E Skrevet 6. august 2024 #4 Skrevet 6. august 2024 (endret) Jente37 skrev (2 timer siden): Hei! vi planlegger neste års sommerferie. Har 4 uker til rådighet og ønsker å sjekke ut Finnmark. Har en gutt på 6 år og hund så vi må finne ut hvilke aktiviteter som fins 😃 Vi har bil og campingvogn. noen ideer til hva som er verdt å oppleve? Tidligere ble det organisert utflukter til dammanlegget i Sautso. Både med buss fra Alta og med elvebåt fra Masi. Men vet ikke om det fortsatt gjøres. Det er en imponerende konstruksjon. Man kan ikke kjøre inn på egenhånd, men skal vist være mulig å parkere ved bommen og gå inn. Vet ikke hvor langt det er. Nordkapp er en opplevelse men veldig dyrt. Har vært i Alta, Kirkenes, Hammerfest, Vadsø og Honningsvåg. Likte meg best i Hammerfest egentlig. Men husk AVSTANDER. Fra Alta til Kirkenes er det 50 mil. Vet ikke hvor i Norge du bor, men hvis man kjører E6 fra Svinesund til Kirkenes, vil man være halvveis når man er litt nord for Fauske. (Der man svinger av hvis man skal til Bodø). Så det sier kanskje litt om avstandene i nord. Det kan være både tid og km å spare på å kjøre Sverige og Finland nordover. Og da slipper man og fergen Bognes Skarsberget som har en lei tendens til å bli en skikkelig flaskehals i sommerferien. Endret 6. august 2024 av Kjetil E
Gjest issoras Skrevet 6. august 2024 #5 Skrevet 6. august 2024 Dere mååå få med dere Hamningberg. 🤩 Gjerne fuglesafari eller kongekrabbefiske hvis barnet er gammelt nok. Mange gode tips i tråden. Det er også mange fine sandstrender langs elvene i Finnmark, så husk å bade når været er bra. Personlig fraråder jeg Nordkapp, det er veldig mange som tenker "jaha, this is it??" når de først kommer dit. Ikke kjør omvei for å dra dit hvertfall. Elvebåt til Sautso arrangeres fortsatt, sjekk cavzo.no. Det er litt mer aktivitet i Karasjok enn Kautokeino på sommeren, med en seksåring ville jeg kanskje ikke prioritert Kautokeino med mindre dere kjører forbi...
AnonymBruker Skrevet 24. august 2024 #6 Skrevet 24. august 2024 Helleristningene i Alta. Der bruker man lett et par timer på å gå og se på dem. Grei pause i kjøringa for barn, tenker jeg. Alta har også Nordlysbadet, hvis dere liker svømming og bading. Anonymkode: 95c55...efa
AnonymBruker Skrevet 24. august 2024 #7 Skrevet 24. august 2024 Gjerne besøk Magerøya, men som fastboende vil jeg ikke anbefale selve Nordkapp platået. Google gjerne hvordan Scandic/Rica tyner kommunen for penger. Ellers kan du dra til Skarsvåg, enkleste vei til Kirkeporten. Hvis dere reiser i slutten av juli kan dere delta på Skarsvågdagene. Mye bra aktiviteter for barn. Gjesvær er et must. Håper ikke dere kaster bort dyrebare kroner på Nordkapp platået. Overhode ikke verdt det! Anonymkode: 3b876...042
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå