AnonymBruker Skrevet 6. august 2024 #1 Skrevet 6. august 2024 Hei, Jeg har nylig passert 30, og huden i ansiktet er værre enn aldri før. Jeg har slitt med acne siden tidlig tenår, og har prøvd det meste; 2 runder med antibiotika (tetracycliner), isotretinoin (måtte avslutte etter 2 mnd), epiduo, basiron osvosv. For å ikke snakke om de utallige titusener jeg har brukt hos hudpleiere og kosm.sykepleiere. Alt av reseptfri hudpleie er testet, og jeg er bare drit forbanna lei. For 3 år siden ble jeg gravid, og under svangerskapet var huden forholdsvis ok+, det samme gjaldt i de to siste årene hvor jeg har ammet. Nå har vi sååsi avsluttet ammingen, og huden er krise. p-piller er relativt uaktuelt da vi har mye blodpropp i familien. går ikke på hormonprevensjon, og har ikke gjort det de siste 8 år-ish. Nå må jeg få ordnet opp i det, jeg nekter å tro at INGENTING fungerer. Har som nevnt tidligere brukt epiduo, uten noen form for effekt - men leste nylig litt om Zalna gel (som inneholder tretinoin og antibiotika) har noen brukt dette mot moderat hormonell acne? Anonymkode: 0c19a...645
AnonymBruker Skrevet 6. august 2024 #2 Skrevet 6. august 2024 Har brukt Zalna mot akner i kombinasjon med Isotretonoin og som behandling ved oppblomstring. Er effektiv, men min erfaring er at man må bruke det hele tiden eller så er det tilbake etter noen dager/uker. Fikk både salve og tablettkur samtidig fra min hudlege. Anonymkode: 56ec0...232
AnonymBruker Skrevet 6. august 2024 #3 Skrevet 6. august 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Har brukt Zalna mot akner i kombinasjon med Isotretonoin og som behandling ved oppblomstring. Er effektiv, men min erfaring er at man må bruke det hele tiden eller så er det tilbake etter noen dager/uker. Fikk både salve og tablettkur samtidig fra min hudlege. Anonymkode: 56ec0...232 Ts her; Føler det er sånn uansett hva man bruker/prøver av alt som er reseptbelagt. Når jeg tok antibiotika var huden veldig fin etter få uker, men rett etter tabl.kuren var over så ble det like ille igjen. Isotretonoin tålte ikke kroppen min, fikk forhøyede leverprøver og syke smerter i ledd, klarte såvidt å gå😮💨 Anonymkode: 0c19a...645
AnonymBruker Skrevet 6. august 2024 #4 Skrevet 6. august 2024 Jeg kan dessverre ingenting om det du spør om, men jeg lurte på hvorfor du måtte slutte på iso etter to måneder? Hvis det var pga. bivirkninger, så vet man nå at Isotretinoin for de aller fleste fungerer like bra i en mindre døgndose spredt over lengre tid. Huden min var fet og jeg hadde masse hudormer og alltid minst én kvise (gjerne flere), men jeg har nå fått helt nydelig hud med isotretinoin. Løsningen for meg ble rett og slett å fortsette med to piller i uken etter avsluttet kur for å vedlikeholde, og det har hudlegen min forespeilet meg at jeg må gjøre til overgangsalderen. Denne ulktralave vedlikeholdsdosen gir meg ingen bivirkninger i det hele tatt. Anonymkode: 15dae...2a3
AnonymBruker Skrevet 6. august 2024 #5 Skrevet 6. august 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg kan dessverre ingenting om det du spør om, men jeg lurte på hvorfor du måtte slutte på iso etter to måneder? Hvis det var pga. bivirkninger, så vet man nå at Isotretinoin for de aller fleste fungerer like bra i en mindre døgndose spredt over lengre tid. Huden min var fet og jeg hadde masse hudormer og alltid minst én kvise (gjerne flere), men jeg har nå fått helt nydelig hud med isotretinoin. Løsningen for meg ble rett og slett å fortsette med to piller i uken etter avsluttet kur for å vedlikeholde, og det har hudlegen min forespeilet meg at jeg må gjøre til overgangsalderen. Denne ulktralave vedlikeholdsdosen gir meg ingen bivirkninger i det hele tatt. Anonymkode: 15dae...2a3 Svarer meg selv her -- jeg så nettopp hva du sa om irotretinoin. Lei for det. Husker du hvor stor dose du stod på? Mg per kilo kroppsvekt altså. Anonymkode: 15dae...2a3
AnonymBruker Skrevet 6. august 2024 #6 Skrevet 6. august 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Svarer meg selv her -- jeg så nettopp hva du sa om irotretinoin. Lei for det. Husker du hvor stor dose du stod på? Mg per kilo kroppsvekt altså. Anonymkode: 15dae...2a3 Nei, det husker jeg dessverre ikke (mange år siden). Jeg var vel typ 20 når jeg var hos hudlege på St.Olavs og fikk oppfølging der. Det ble bråstopp grunnet stygge verdier på leverprøver etc. Jeg tror nok det kan være aktuelt å prøve en ny runde med Iso om det ikke bedrer seg på sikt - men når ammer jeg fortsatt _litt_, og vi har lyst på flere barn, så det er nok ikke aktuelt å begynne med Iso igjen nå. Anonymkode: 0c19a...645
AnonymBruker Skrevet 6. august 2024 #7 Skrevet 6. august 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Nei, det husker jeg dessverre ikke (mange år siden). Jeg var vel typ 20 når jeg var hos hudlege på St.Olavs og fikk oppfølging der. Det ble bråstopp grunnet stygge verdier på leverprøver etc. Jeg tror nok det kan være aktuelt å prøve en ny runde med Iso om det ikke bedrer seg på sikt - men når ammer jeg fortsatt _litt_, og vi har lyst på flere barn, så det er nok ikke aktuelt å begynne med Iso igjen nå. Anonymkode: 0c19a...645 Skjønner. Unge mennesker får ofte større bivirkninger, særlig leddplager, enn eldre, så det kan være verdt et forsøk igjen på sikt, etter at du er ferdig med barn. Bor du i Oslo-området, eller kan dra til Oslo for en konsultasjon, så har jeg tidenes hudlege til deg. Hvis det finnes en løsning, har han den. Anonymkode: 15dae...2a3
AnonymBruker Skrevet 6. august 2024 #8 Skrevet 6. august 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Skjønner. Unge mennesker får ofte større bivirkninger, særlig leddplager, enn eldre, så det kan være verdt et forsøk igjen på sikt, etter at du er ferdig med barn. Bor du i Oslo-området, eller kan dra til Oslo for en konsultasjon, så har jeg tidenes hudlege til deg. Hvis det finnes en løsning, har han den. Anonymkode: 15dae...2a3 Tenker nok at det kan bli aktuelt å teste iso igjen, ja. En venninne av meg tok en kur med iso når hun var i tidlig 30-årene, hun er fortsatt helt kvisefri mange år senere, så det er nok muligens det eneste som fungerer på sikt. Bor dessverre langt unna Oslo, (Trondheim), så det blir nok litt for tungvint. Men, veldig åpen for tips om gode hudleger som KAN mye om hormonell acne hos voksne - har til nå hatt litt for dårlig erfaring med legene jeg har møtt. Funker dårlig å foreslå 3 mnd med antibiotika til noen som har slitt i mange herrens år. Anonymkode: 0c19a...645
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå