AnonymBruker Skrevet 6. august 2024 #1 Skrevet 6. august 2024 Jeg har postet flere tråder om denne arbeidsplassen, kanskje noe virker kjent. Vi er et lederteam som fordeles på ulike roller, la oss si rolle A, B og C. Vi bytter på, sjefen setter opp hvem som skal ha hvilken rolle de ulike dagene. Det har ikke blitt sagt at vi skal fordele dette helt likt/rettferdig, men jeg tenker at det er naturlig å gjøre det litt rettferdig i det minste. En av oss får A, den beste rollen (minst stress, minst å gjøre, skal først og fremst passe på at alt ser greit ut og gjøre mindre tilpasninger iløpet av dagen), 5 av 5 dager denne uka (herregud). Jeg skal bare jobbe 4 dager denne uka og skal 3 av dagene ha rolle B, som er ansett som den verste og mest tidkrevende rollen, flest arbeidsoppgaver, man må fortsette neste dag fordi man ikke rekker å bli ferdig... Og så har vi en som også bare skal jobbe 4 dager, satt opp som CCBC. Vedkommende burde i hvert fall vært B-rollen 2 dager slik at vi får 2 dager hver. Virker så utrolig dust å gjøre det såpass urimelig. Det er ingen åpenbar forskjell på hvor godt vi utfører oppgavene. Den som skal være A hele uka har det øverste ansvaret, men vedkommende gjør stadig vekk feil i denne rollen (det gjør forsåvidt vi andre også). Rolle C har først og fremst én arbeidsoppgave, men skal også være teknisk ansvarlig, yter teknisk hjelp til de som trenger det. Rolle B gir teknisk hjelp når C er opptatt. B skal også gjøre hovedoppgaven til C, bare i mindre grad. Angående det at jeg som B skal gjøre litt av det samme som C, så tenker jeg at jeg kommer til å gjøre det i mindre grad enn det som er forventet som følge av den urimelige fordelingen. Jeg sier bare at jeg har vært for opptatt av de typiske B-oppgavene. At jeg gjør mindre av den oppgaven vil til en viss grad gå utover A (faktisk), ikke B. Den oppgaven som både B og C utfører loggføres mtp omfanget, men tviler egentlig på at sjefen ser noe særlig på den oversikten, og jeg kan bruke samme unnskyldning om han tar det opp med meg. Hans skyld (men det sier jeg jo ikke). Enkelte sjefer... Anonymkode: fbcf5...776
AnonymBruker Skrevet 6. august 2024 #2 Skrevet 6. august 2024 Ser at denne havnet i feil kategori Anonymkode: fbcf5...776
AnonymBruker Skrevet 6. august 2024 #3 Skrevet 6. august 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ser at denne havnet i feil kategori Anonymkode: fbcf5...776 Tror neppe det finnes en kategori for denne. Anonymkode: 5a7aa...1a3 6
AnonymBruker Skrevet 6. august 2024 #4 Skrevet 6. august 2024 Det er ganske utrolig om du er i en lederrolle. Slutt å whine om arbeidsoppgavene. Ta det eventuelt opp med sjefen. Jesus. Anonymkode: 497f6...0ba 5
AnonymBruker Skrevet 6. august 2024 #5 Skrevet 6. august 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Det er ganske utrolig om du er i en lederrolle. Slutt å whine om arbeidsoppgavene. Ta det eventuelt opp med sjefen. Jesus. Anonymkode: 497f6...0ba Så enig og amen! Anonymkode: 4fa5d...a0a 1
AnonymBruker Skrevet 6. august 2024 #6 Skrevet 6. august 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Ser at denne havnet i feil kategori Anonymkode: fbcf5...776 Du kan rapportere tråden din selv, men da bør du samtidig be om at tittelen endres, for det er stor sjanse for at den blir stengt grunnet manglende beskrivende tittel... Anonymkode: 9cb6c...f8e 1
Brunello Skrevet 6. august 2024 #7 Skrevet 6. august 2024 Ut fra så mye du gnåler om dette, har jeg stor forståelse for at leder ikke gir den beste oppgaven til deg. 2
Sniff76 Skrevet 6. august 2024 #8 Skrevet 6. august 2024 Det kan være gode grunner til at leder fordeler dagene på denne måten. F.eks. At noen av dere passer bedre til å ha flere dager på rad i en rolle enn de andre. Eller noen private forhold/utfordringer/behov for tilpasninger som en av de andre har delt med leder og ikke fortalt dere andre. Om du er så misfornøyd og synes det er kjempeurettferdig at den verste (eller beste) rollen/vakten ikke blir eksakt jevnt fordelt, så kanskje du skulle vurdert å finne et annet sted å jobbe? Du virker veldig opphengt i fordelingen på jobben din og det merkes antagelig av andre at du ikke bare fokuserer på å få jobben gjort. 1
AnonymBruker Skrevet 6. august 2024 #9 Skrevet 6. august 2024 Hva er poenget med å skrive her inne, igjen? Lurer oppriktig. Anonymkode: 6b871...947 1
AnonymBruker Skrevet 6. august 2024 #10 Skrevet 6. august 2024 Du sier at dere er et lederteam, altså at AB og C er lederroller. Da tenker jeg at du bør ha opparbeidet deg såpass forståelse for mellomlederrollen til å vite at bildet som regel er større enn det medarbeidere ser. Mellomleder er ikke allmektig. Mellomleder lever i en evig skvis mellom krav og forventninger både nedenfra og ovenfra. De som du leder tenker sannsynligvis du er like håpløs som du synes din leder er, uten at det nødvendigvis er selvforskyldt. En Mellomleder vil stort sett oppleve ganske jevnlig å fremstå slik, siden de skal levere på krav bestemt ovenfra. Det er nok en grunn for måten ting er fordelt, og slik jeg forstår det gjelder dette bare denne ene uken? Du er en dårlig rollemodell for de du leder og du bortimot "streiker" på jobb fordi du er misfornøyd med småplukk. Da vil du raskt møte deg selv i døra når dine underordnede tar etter deg. "Do as I say and and not as I do" er en veldig ineffektiv lederstil. Anonymkode: 80009...d2a 2
AnonymBruker Skrevet 6. august 2024 #11 Skrevet 6. august 2024 Sniff76 skrev (25 minutter siden): Det kan være gode grunner til at leder fordeler dagene på denne måten. F.eks. At noen av dere passer bedre til å ha flere dager på rad i en rolle enn de andre. Eller noen private forhold/utfordringer/behov for tilpasninger som en av de andre har delt med leder og ikke fortalt dere andre. Om du er så misfornøyd og synes det er kjempeurettferdig at den verste (eller beste) rollen/vakten ikke blir eksakt jevnt fordelt, så kanskje du skulle vurdert å finne et annet sted å jobbe? Du virker veldig opphengt i fordelingen på jobben din og det merkes antagelig av andre at du ikke bare fokuserer på å få jobben gjort. Svært, svært tvilsomt. Nesten helt utenkelig. Anonymkode: fbcf5...776
AnonymBruker Skrevet 6. august 2024 #12 Skrevet 6. august 2024 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Svært, svært tvilsomt. Nesten helt utenkelig. Anonymkode: fbcf5...776 Hvorfor er det svært tvilsomt, nesten helt utenkelig? Utifra det du skriver er det da stor sannsynlighet for at den som har fått rolle A har hatt samtaler med deres leder, og fortalt om en belastning i privatlivet som medfører at h*n kanskje ikke ville greid å stå i jobb om h*n måtte jobbe B/C. Hvis det er fare for at vedkommende blir sykmeldt skal arbeidsgiver tilrettelegge. Dessuten er dere tre helt ulike individer. Dere har positive og negative egenskaper. Din leders jobb består bl.a. av å fordele de tre rollene på dere tre slik det er best for arbeidsplassen. Og da spiller nok deres egenskaper inn. Når det er sagt, så legger du energien din helt feil sted. Dette er ikke første gang du irriterer deg over arbeidsplassen så mye at du oppretter en forum-tråd om det. Hvorfor skriver du her? Dette mener jeg oppriktig at du, for din egen del, bør finne ut av. For jeg kan lese at du er plaget. Du er så plaget at du planlegger å sabotere, ved å ikke gjøre jobben 100%, og si at du har for mye å gjøre. Er det endring du vil ha? Du oppnår ikke endring ved å poste på et nettforum. Da må du snakke med din leder og legge fram saken slik du ser den. Det er bare gjennom din leder du kan få til en endring i måten din leder gjør sin jobb på. Er det medfølelse du vil ha? Det opplever du nok ikke at du får så mye av, på grunn av hvordan du skriver. Kanskje trenger du råd for å endre egen oppfattelse av situasjonen? Anonymkode: 44c15...7bd 3 1
Gjest Angry Man Skrevet 6. august 2024 #13 Skrevet 6. august 2024 Det kan vel også tenkes at leder faktisk er inkompetent eller gjør det han/hun gjør av urimelige/dårlige grunner. Har kjent flere i lederposisjoner. De aller fleste har vært middelmådige. Noen fullstendig ute og kjøre. Og den absolutt minste gruppen har vært svært flinke i jobben sin. Mitt intrykk er at mennesker med en spesiell personlighet desperat prøver å karre seg inn i en lederposisjon -uavhengig om de er kvalifisert eller ikke. De ender ofte i en mellomlederposisjon. Det er mange mennesker som har forsket på dette og de sier i utganspunkt at det stemmer at de som aller heslt vil være sjef er de som minst burde være det. Jævlig skummelt egentlig.
Matas Skrevet 6. august 2024 #14 Skrevet 6. august 2024 Hei trådstarter. Da tittelen på tråden er mangelfull, stenges tråden. Viser til forumets retningslinjer: Sitat * Trådtitler på forumet er begrenset til 140 tegn. Vi anbefaler våre brukere å benytte seg av gode titler for å beskrive trådens innhold og dermed treffe riktige mottakere. Tråder med tittelen "Hjelp?" og lignende ufullstendige titler vil stenges. Trådstarter kan velge mellom enten å sende PM til moderator med ønske om endring av tittel, eller selv starte en ny tråd med forbedret tittel. Du kan enten sende moderator en PM med ønsket oppdatering av tittelen, så vil tråden åpnes igjen, eller starte en ny tråd med mer beskrivende tittel. Matas, mod.
Anbefalte innlegg