AnonymBruker Skrevet 6. august 2024 #1 Skrevet 6. august 2024 Jeg har en gutt som blir 4 i høst. Han startet i denne barnehagen i fjor, da flyttet vi, og han byttet fra en annen barnehage som han absolutt ikke trivdes i. Siden barnehagebyttet har han storkost seg i bhg. Levering har vært en lek. Frem til nå nylig. Et par uker før ferien opplevde han å bli bitt av en jente på avdelingen, helt uprovosert. Dette rokket ved tryggheten hans, og det har vært vanskelig å levere siden da. Hun som beit går nå på en annen anledning, så de møtes ikke. Etter ferien har det bare blitt verre. Det er hylgråt og klamring å ikke gå fra meg mamma 🥲 De ansatte sier han koser seg i bhg, er sosial og leker med mange. Han forteller selv bare om negative ting som har skjedd (han sa ditt og datt til meg, jeg fikk ikke være med å leke osv). Usikker på om dette handler om mistrivsel, eller om det er hans måte å overtale meg til å la han være hjemme. Når jeg henter så virker han blid og fornøyd. Pedleder er ikke verdens beste på foreldresamarbeid, og jeg får bare råd om å skynte meg ut når jeg har sagt hade. Han får det bra når jeg har gått sier de. Jeg får litt vondt i magen av dette. Muligens fordi jeg selv opplevde utenforskap og utrygghet i barnehage og skole. Redd jeg overdramatiserer på grunn av egne erfaringer. Derfor trenger jeg hjelp fra dere erfarne mødre til eventuelle tips og råd, eventuelt sortere litt tanker. Noen som har det likt kanskje? Anonymkode: b0c8f...bb4 1
AnonymBruker Skrevet 6. august 2024 #2 Skrevet 6. august 2024 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Jeg har en gutt som blir 4 i høst. Han startet i denne barnehagen i fjor, da flyttet vi, og han byttet fra en annen barnehage som han absolutt ikke trivdes i. Siden barnehagebyttet har han storkost seg i bhg. Levering har vært en lek. Frem til nå nylig. Et par uker før ferien opplevde han å bli bitt av en jente på avdelingen, helt uprovosert. Dette rokket ved tryggheten hans, og det har vært vanskelig å levere siden da. Hun som beit går nå på en annen anledning, så de møtes ikke. Etter ferien har det bare blitt verre. Det er hylgråt og klamring å ikke gå fra meg mamma 🥲 De ansatte sier han koser seg i bhg, er sosial og leker med mange. Han forteller selv bare om negative ting som har skjedd (han sa ditt og datt til meg, jeg fikk ikke være med å leke osv). Usikker på om dette handler om mistrivsel, eller om det er hans måte å overtale meg til å la han være hjemme. Når jeg henter så virker han blid og fornøyd. Pedleder er ikke verdens beste på foreldresamarbeid, og jeg får bare råd om å skynte meg ut når jeg har sagt hade. Han får det bra når jeg har gått sier de. Jeg får litt vondt i magen av dette. Muligens fordi jeg selv opplevde utenforskap og utrygghet i barnehage og skole. Redd jeg overdramatiserer på grunn av egne erfaringer. Derfor trenger jeg hjelp fra dere erfarne mødre til eventuelle tips og råd, eventuelt sortere litt tanker. Noen som har det likt kanskje? Anonymkode: b0c8f...bb4 Det er faktisk det å ikke trekke ut avskjeden som er anbefalt. Men da skal du overlevere barnet til en trygg voksenperson, altså få en voksen i bhg til å ta over når du går. Å dra ut avskjeden vil ofte bare gjøre vondt verre, gjøre barna mer utrygge og forsterke inntrykket av at det er fælt å bli forlatt i barnehagen. De fleste barn vil raskt være blid og glad igjen. I vår bhg har de vært flinke til å sende en oppdatering etter sånne leveringer. Som regel har jeg fått en melding med bilde av en leende og blid unge før jeg i det hele tatt har kommet meg ned til busstoppet rett over gaten fra bhg. Det er skikkelig, skikkelig dritt, og ofte har jeg gått derfra helt på gråten. Men det går altså som regel bra. Anonymkode: 02ad9...da6 1
AnonymBruker Skrevet 6. august 2024 #3 Skrevet 6. august 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det er faktisk det å ikke trekke ut avskjeden som er anbefalt. Men da skal du overlevere barnet til en trygg voksenperson, altså få en voksen i bhg til å ta over når du går. Å dra ut avskjeden vil ofte bare gjøre vondt verre, gjøre barna mer utrygge og forsterke inntrykket av at det er fælt å bli forlatt i barnehagen. De fleste barn vil raskt være blid og glad igjen. I vår bhg har de vært flinke til å sende en oppdatering etter sånne leveringer. Som regel har jeg fått en melding med bilde av en leende og blid unge før jeg i det hele tatt har kommet meg ned til busstoppet rett over gaten fra bhg. Det er skikkelig, skikkelig dritt, og ofte har jeg gått derfra helt på gråten. Men det går altså som regel bra. Anonymkode: 02ad9...da6 Slik var det her og med yngste, det var veldig vanskelig å levere henne en periode, men fikk bilder kort tid etter jeg dro og da var hun blid og i lek. Det kan nok være det er selve avskjeden som er vanskelig. Men selvfølgelig helt forferdelig for den som leverer. Anonymkode: 42fea...286
AnonymBruker Skrevet 6. august 2024 #4 Skrevet 6. august 2024 Vanlig at det tar tid å komme inn i rutiner igjen etter ferie. Og helt riktig informasjon du får om å ikke dra ut avskjedene. Det gjør det bare verre for barnet ditt. Viktig at du prøver å ikke overføre dine egne dårlige erfaringer. Så må du huske at barn tar etter hva du gjør. Hvis du fokuserer på negative ting, lærer barnet dette også. Holdninger smitter. Om du ikke har tillit til ansatte i barnehagen eller at barnet har det godt der, merker barnet dette og kan av den grunn føle seg utrygg uten at det er reell grunn til det. Kjipt at barnet ble bitt, men sånt skjer når barn leker sammen. Ganske sikker på at ditt barn også har slått, kløpet eller bitt andre i løpet av livet. Etter hvert lærer heldigvis de fleste å bruke ord i stedet. Livet byr på utfordringer for oss alle. Så kan du jo tenke litt på hvordan du ønsker at barnet ditt skal håndtere disse på best mulig måte, og hvordan du som forelder kan bidra hensiktsmessig for å oppnå dette. Her leser jeg at du legger skylden på både barnehage og et annet barn for det du mener er vedvarende utrygghet hos både deg og barn, etter en vanlig hendelse i barnehage. Fikk ikke barnet ditt trøst etter å ha bli bitt? Tok de seg ikke av sår på en god nok måte? Måtte det sys, eller kom infeksjon i såret uten at personalet reagerte? Hvis han virker blid og fornøyd når du henter, antar jeg at han har det fint der jeg. Anonymkode: cb6cf...4e0 1
AnonymBruker Skrevet 6. august 2024 #5 Skrevet 6. august 2024 Støttet ped leder i å ta kort avskjed. Står du å drøyer ut og viser usikkerhet smitter dette over på barnet. Så har du selv vonde erfaringer med deg i sekken, som også kan smitte over på sønnen din ved at du overreagerer. Anbefaler cos kurs som tar opp nettopp dette med overføring av frykt fra mor til barn. Barn i bhg biter og tar ifra. Ditt barn har sikkert gjort det samme mot andre barn. Ikke heng deg opp i det som skjedde for flere mnd siden. Stol på bhg når de sier gutten har det bra, og du selv ser han er fornøyd når du henter. hadde barnet ditt vært engstelig i barnehagen hadde du fått beskjed om det, og ikke det svaret du fikk. Din jobb er å oppmuntre til barnehagen, og vise trygghet overfor barnet når du leverer. Når du er trygg blir barnet trygg Anonymkode: 8ee97...6b6 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå