Gå til innhold

Klamring og gråting ved levering SFO

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har et barn som begynte i SFO i forrige uke. Han har gått i bhg i samme bygget (oppveksttun), har gått i bhg med halvparten av barna, og feiret mange bursdager i lokalene. 

Men han sliter likevel noe helt forferdelig. 

Han striginer og klamrer seg til oss, og da mener jeg virkelig klamrer med all sin makt. 

Vi prøver å møte følelsene og trøste og berolige. 

Men: vi kan jo ikke sitte der hele dagen. Det er null tilvenningsdager, vi må på jobb, og så er jo alle "ekspertrådene" å ikke trekke ut avskjeden, at det bare gjør det verre.. 

Men hvordan skal man liksom gjøre det, når ungen klamrer seg så hardt fast at man må ha hjelp til å skrelle ungen fysisk av seg..? Det er så brutalt, og i tillegg, de voksne har ikke tid til å hjelpe. Det er 1-2 voksne der, og vi må levere lillesøster i bhg først (spesielt siden han reagerer sånn, så går det ikke å ha en to-åring på slep der, så hun må leveres først), så når vi kommer er det allerede 2-3 barn der fra før. 

De voksne har ikke tid til å hjelpe noe særlig. 

Når de kommer er det umiddelbart frokost, noe mitt barn da selvsagt ikke spiser, og da altså ikke noe lek å komme inn i. Det er ikke noe særlig leker i rommet, ikke noe å sette ham igang med, han har null interesse av de andre barna, det er liksom ingenting som kan distrahere ham og ta fokus vekk fra hvor utrolig leit det er at han skal bli forlatt der.. 

Jeg er så usikker på hvordan jeg skal takle det :( I går satt mannen ute på gangen med ham i tre kvarter, før en voksen klarte overtale ham til å bli med og finne noe tegnesaker. Men er det det rette? Og altså, vi må jo på jobb, vi har ikke noe fri for å sitte der.. 

Anonymkode: 06575...e1f

• Hjerte 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det høres vondt å leit ut. 

Jeg ville prøvd å snakke med han før på ettermiddagen - hva er vondt og vanskelig? Hva tror han kommer til å skje om han griner og holder fast? Hvordan får det han til å føle? Hvordan får det dere voksne til å føle? Har noen vært slemme med han? Er det noe på SFO som virker skummelt?

Er det andre måter å uttrykke disse følelsene på?

Og om dere kommer frem til en annen måte å møte dette på - f-eks at den som følger blir med inn og tegner i fem minutter før den går, så gå for en belønning når dette er klart ti ganger - så kan det hende at følelses-rutinen er brutt og at han klarer å gå inn på SFO uten grin og klamring. 

Anonymkode: beb66...4fb

• Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet

Dette høres slitsomt og vondt ut - for alle. Kan dere legge en plan med ham dagen før? Og gå igjennom den mens dere kjører til SFO? Har dere tid/mulighet til å leve litt tidligere sånn at han kan få noen minutter ekstra med dere før dere må dra?

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor spiser han ikke frokost? Dropper han hele måltidet, eller spises det hjemme først?   Er det mulig å gjøre noe endring der?

Snakke med arbeidsgiver og levere/hente på litt andre tidspunkter noen få dager? 

Ha med en bamse eller noe trygghet i sekken?

Det holder liksom ikke å si at SFO er underbemannet heller altså, det gjør det mye lettere for dem i det lange løp med barn som vil være der, selv om det trengs litt ekstra støtte i dagen. Snakk med dem om de har noen forslag (fast person som kommer og møter dere på morgenen, etc). Be ev om møte med SFOleder eller rektor. 

Anonymkode: 8eb46...02b

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
PusheenPusheen skrev (2 minutter siden):

Dette høres slitsomt og vondt ut - for alle. Kan dere legge en plan med ham dagen før? Og gå igjennom den mens dere kjører til SFO? Har dere tid/mulighet til å leve litt tidligere sånn at han kan få noen minutter ekstra med dere før dere må dra?

Vi har ikke mulighet til å levere tidligere. Vi må levere lillesøster i bhg først, og den åpner samtidig som SFO. Vi kan ikke ha med en ustyrlig to-åring når han blir så lei seg, må "kvitte" meg med minstemann først så jeg kan ha fokus på eldstemann, og da kommer vi ca 10-15 minutter etter SFO har åpnet. Dessverre, for å levere som førstemann hjalp veldig i bhg, men det går altså ikke nå. 

Det er vanskelig å legge en plan siden det ikke er noe å leke med der.. Tror de lar være å finne frem noe leker før etter at de har spist frokost, for å unngå at ungene ikke spiser fordi de heller vil leke.. Så da er det liksom ikke annet å gjøre enn "når vi kommer skal vi kle av oss i garderoben, og så skal vi gå inn og spise frokost.. "

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvorfor spiser han ikke frokost? Dropper han hele måltidet, eller spises det hjemme først?   Er det mulig å gjøre noe endring der?

Snakke med arbeidsgiver og levere/hente på litt andre tidspunkter noen få dager? 

Ha med en bamse eller noe trygghet i sekken?

Det holder liksom ikke å si at SFO er underbemannet heller altså, det gjør det mye lettere for dem i det lange løp med barn som vil være der, selv om det trengs litt ekstra støtte i dagen. Snakk med dem om de har noen forslag (fast person som kommer og møter dere på morgenen, etc). Be ev om møte med SFOleder eller rektor. 

Fordi han striginer, og ikke klarer å grine og spise samtidig. Han får tilbud om frokost hjemme, men det nekter han (han er jo ikke vant til det, har alltid spist frokost i bhg). 

Vi kan ikke levere tidligere, og å levere seinere betyr at det er enda flere barn pr voksen. 

Tenker å prøve å prate med dem i dag om de voksne kan være litt mer "på" når vi kommer. I dag fikk vi ikke noe oppmerksomhet fra de voksne før vi hadde vært der i en halvtime.. Det er litt vanskelig siden vi har møtt ulike voksne hver dag der nå, og det ikke er de samme når vi leverer som når vi henter.

Skjønner jo godt at ungen føler seg utrygg, når det er så mange ulike voksne å forholde seg til, og de er så opptatte.. 

• Hjerte 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Vi har ikke mulighet til å levere tidligere. Vi må levere lillesøster i bhg først, og den åpner samtidig som SFO. Vi kan ikke ha med en ustyrlig to-åring når han blir så lei seg, må "kvitte" meg med minstemann først så jeg kan ha fokus på eldstemann, og da kommer vi ca 10-15 minutter etter SFO har åpnet. Dessverre, for å levere som førstemann hjalp veldig i bhg, men det går altså ikke nå. 

Det er vanskelig å legge en plan siden det ikke er noe å leke med der.. Tror de lar være å finne frem noe leker før etter at de har spist frokost, for å unngå at ungene ikke spiser fordi de heller vil leke.. Så da er det liksom ikke annet å gjøre enn "når vi kommer skal vi kle av oss i garderoben, og så skal vi gå inn og spise frokost.. "

Går den an å avtale at det i det minste kan ligge noen leker før frokost? Synes det var litt merkelig at det liksom ikke skal lekes før frokost. Skjønner det kan bli merarbeid på de ansatte, men de jobber jo tross alt på en SFO.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Har dere sjekket med jobben at dere ikke har mulighet til å ta permisjon ifm. tilvenning ved SFO? Jeg fikk være med i begynnelsen da vår startet på SFO i fjor, og jeg var ikke eneste forelderen der.

Snakk med han når han er opplagt og i godt humør. Gå gjennom det som skal skje ved levering, og legg en plan "sammen". Gi han valg - da får han følelsen av at han har noe å si i situasjonen. Det trenger ikke være store/viktige ting, men eksempelvis om han vil henge opp sekken selv eller om dere skal gjøre det for han.

Spør han hva han tror kan gjøre leveringen bedre.

Prøv å lage realistiske avtaler med han. Og klarer han å holde noen av avtalene, gi han positiv tilbakemelding. Og ta opp det positive igjen på ettermiddagen når dere snakker om hvordan dagen har vært. Altså bygg opp og styrk det positive.

Jeg skjønner at dette ikke er lett, verken for han eller dere. Det er store omveltninger i livet hans akkurat nå. ❤️

Anonymkode: 717ce...4c1

• Liker 5
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Levere senere kan også bety flere voksne generelt, selv om det er flere barn per stk, er det også lettere for en å ta tak i noe annet mens 2-3 andre følgere med på resten. 

Det blir også kanskje lettere å få ungen din rett ut i lek/aktivitet. 

Og dersom man har så store problemer med å få tak i/ snakke med/ lage en avtale for littegranne ekstra oppfølging i starten, da sender man en melding/mail eller ringer. Det går også fint å oppsøke de voksne selv, før det har gått en halvtime...

I en sånn situasjon bør man hvertfall ikke være tafatt. Spis skikkelig frokost hjemme og lever en time senere. Bruk avspasering eller noe. 

• Liker 6
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Levere senere kan også bety flere voksne generelt, selv om det er flere barn per stk, er det også lettere for en å ta tak i noe annet mens 2-3 andre følgere med på resten. 

Det blir også kanskje lettere å få ungen din rett ut i lek/aktivitet. 

Og dersom man har så store problemer med å få tak i/ snakke med/ lage en avtale for littegranne ekstra oppfølging i starten, da sender man en melding/mail eller ringer. Det går også fint å oppsøke de voksne selv, før det har gått en halvtime...

I en sånn situasjon bør man hvertfall ikke være tafatt. Spis skikkelig frokost hjemme og lever en time senere. Bruk avspasering eller noe. 

"Tafatt"...? Tror du ikke jeg prøvde å få hjelp av de ansatte? 

Som sagt: Han blir tilbudt og oppfordret til å spise hjemme. Han nekter. Jeg kan ikke tvangsstappe mat ned i gapet på ungen. Det gir ikke en roligere unge. 

Jeg kan ikke levere senere. Jeg har ikke "avspasering eller noe". 

Vi har selvsagt også sendt melding, som vi har fått beskjed om å gjøre når det er noe. Men det har ikke blitt fulgt opp, eller videreformidlet til de som var på tidligvakt. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Litt merkelig praksis å starte rett på frokost, spesielt siden det virker som om det er så tidlig at de fleste ikke er levert enda.

Mine barn er ikke så store enda, men i barnehagen er det frokost 08.00. De som starter 08.00 har da levert i god tid før det, og de som jobber senere spiser frokost hjemme med barna. Barn som kommer 07.30 f.eks kommer da inn til et inviterende lekemiljø om morgenen før frokosten serveres, og jeg ser ingen grunn til at det ikke skal være likt på SFO for så små. Lek er så viktig for barn, og helt avgjørende for om de trives eller ikke, og hadde det vært min jobb så er det sånn jeg ville tatt i mot barn hvert fall.

Jeg ville nok tatt det opp med leder at dere har problemer med levering, og at dere trenger litt bistand av en voksen i det minste. 

Anonymkode: d1a2e...d07

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Litt merkelig praksis å starte rett på frokost, spesielt siden det virker som om det er så tidlig at de fleste ikke er levert enda.

Mine barn er ikke så store enda, men i barnehagen er det frokost 08.00. De som starter 08.00 har da levert i god tid før det, og de som jobber senere spiser frokost hjemme med barna. Barn som kommer 07.30 f.eks kommer da inn til et inviterende lekemiljø om morgenen før frokosten serveres, og jeg ser ingen grunn til at det ikke skal være likt på SFO for så små. Lek er så viktig for barn, og helt avgjørende for om de trives eller ikke, og hadde det vært min jobb så er det sånn jeg ville tatt i mot barn hvert fall.

Jeg ville nok tatt det opp med leder at dere har problemer med levering, og at dere trenger litt bistand av en voksen i det minste. 

Vi har motsatt erfaring; at det er positivt å gå rett på frokost. 

Det har de gjort i barnehagen også. Da kommer barna rett i gang med noe, og trenger ikke hjelp til å settes igang med lek. Så han er vant med fra barnehagen at det førate man gjør er å sette seg ned og spise frokost. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Vi har motsatt erfaring; at det er positivt å gå rett på frokost. 

Det har de gjort i barnehagen også. Da kommer barna rett i gang med noe, og trenger ikke hjelp til å settes igang med lek. Så han er vant med fra barnehagen at det førate man gjør er å sette seg ned og spise frokost. 

Du skrev dette:

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Når de kommer er det umiddelbart frokost, noe mitt barn da selvsagt ikke spiser, og da altså ikke noe lek å komme inn i. Det er ikke noe særlig leker i rommet, ikke noe å sette ham igang med, han har null interesse av de andre barna, det er liksom ingenting som kan distrahere ham og ta fokus vekk fra hvor utrolig leit det er at han skal bli forlatt der.. 

Oppfattet da at det å gå rett til frokost, og ikke lek, var et problem. Hvis han er vant med at det er frokost, og det å gå rett til lek er vanskelig, så er det ikke relevant. Han har det jo som han er vant med, men nå vil han bare ikke skilles fra dere, noe som ikke er så unormalt når det er en ny form for institusjon.

Ville uansett ha tatt kontakt og forklart at dere trenger å møte en voksen som kan ta i mot barnet og hjelpe barnet med å finne roen etter at dere har dratt.

Mine barnehagebarn trives godt i barnehagen, men vi har jo hatt leveringer hvor de klamrer seg fast og nekter. Heldigvis møtes de av noen som tar de til seg og finner noe annet så vi kan dra, også får vi en melding et par minutter senere om at alt er bra og at vi er "glemt".

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du skrev dette:

Oppfattet da at det å gå rett til frokost, og ikke lek, var et problem. Hvis han er vant med at det er frokost, og det å gå rett til lek er vanskelig, så er det ikke relevant. Han har det jo som han er vant med, men nå vil han bare ikke skilles fra dere, noe som ikke er så unormalt når det er en ny form for institusjon.

Ville uansett ha tatt kontakt og forklart at dere trenger å møte en voksen som kan ta i mot barnet og hjelpe barnet med å finne roen etter at dere har dratt.

Mine barnehagebarn trives godt i barnehagen, men vi har jo hatt leveringer hvor de klamrer seg fast og nekter. Heldigvis møtes de av noen som tar de til seg og finner noe annet så vi kan dra, også får vi en melding et par minutter senere om at alt er bra og at vi er "glemt".

Nei, men jeg skrev også at han nekter å spise frokost der, fordi han er for lei seg. Og når han da nekter, OG det ikke er noe som helst fremme som jeg kan hjelpe ham igang med og prøve å få ham interessert i, da er det vanskelig. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvor lenge før SFO-frokosten leverer dere? Om frokosten starter når dere kommer omtrent kan dere sitte litt med ham å spise? Tenker siden dere likevel bruker tid på levering nå i garderoben at kanskje det er lurer bruk av den tiden. Så får han i seg mat, kommer litt igang.

Har dere besteforeldre eller noen som kan ta barnet noen dager? Antar dette er SFO før skolestart og det er jo ikke så lenge til skolestart?

Er det ingen barn hen kjenner der, fra barnehagen?

Ville og hørt med SFO om det er mulig å få noe mer opplegg fra deres side der de faktisk møter dere. De må vel ha noe erfaring med barn som synes det er en vanskelig overgang?

Kanskje han kan ha med en leke hjemmefra han kan leke med på morningen og så legge i sekken?

Disse "ekspertene" som sier kjapp avskjed er best er jo for det meste bare folk her på KG eller ansatte i bhg som ser at barna gjerne slutter å gråte når foreldrene har dratt. Det betyr jo ikke at man bare skal dra fra en utrygg og hylende unge om man har andre muligheter. De faktiske ekspertene på tilknytning sier jo iallfall at med mindre barn er det bedre å bruke litt tid. Det man mener med å ikke dra ut er vel at man ikke skal si hade, ombestemme seg, si hade igjen og flere ganger og dra det ut på den måten slik at barnet blir usikker på når man faktisk må dra.

Anonymkode: 9db65...440

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hvor lenge før SFO-frokosten leverer dere? Om frokosten starter når dere kommer omtrent kan dere sitte litt med ham å spise? Tenker siden dere likevel bruker tid på levering nå i garderoben at kanskje det er lurer bruk av den tiden. Så får han i seg mat, kommer litt igang.

Har dere besteforeldre eller noen som kan ta barnet noen dager? Antar dette er SFO før skolestart og det er jo ikke så lenge til skolestart?

Er det ingen barn hen kjenner der, fra barnehagen?

Ville og hørt med SFO om det er mulig å få noe mer opplegg fra deres side der de faktisk møter dere. De må vel ha noe erfaring med barn som synes det er en vanskelig overgang?

Kanskje han kan ha med en leke hjemmefra han kan leke med på morningen og så legge i sekken?

Disse "ekspertene" som sier kjapp avskjed er best er jo for det meste bare folk her på KG eller ansatte i bhg som ser at barna gjerne slutter å gråte når foreldrene har dratt. Det betyr jo ikke at man bare skal dra fra en utrygg og hylende unge om man har andre muligheter. De faktiske ekspertene på tilknytning sier jo iallfall at med mindre barn er det bedre å bruke litt tid. Det man mener med å ikke dra ut er vel at man ikke skal si hade, ombestemme seg, si hade igjen og flere ganger og dra det ut på den måten slik at barnet blir usikker på når man faktisk må dra.

Det er litt dette jeg også føler: hva menes med at det er "best for barnet"? Ser de kun på at "barnet sluttet å gråte, da er alt såre vel", eller har de faktisk forsket på "langtidseffekten" på barn som har hatt kort avskjed vs de som har lang avskjed? 

Dette med usikker avskjed, som i nå går jeg, ok da, 5 minutter til, men MÅ går jeg på ordentlig, neivel, da, da blir jeg litt til, men NÅ går jeg helt definitivt, men ok da, bare to minutter til og SÅ går jeg helt absolutt bestemt, osv, det er jo ganske klart at ikke er bra. 

Men det er det om jeg skal bli enig med barnet/de ansatte at jeg sitter en halvtime, eller om jeg skal avtale at jeg kan bli til han har kommet i gang med noe (og de ansatte da må være behjelpelig med dette, akkurat nå er det ikke noe å komme igang med når han ikke vil spise).. 

• Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Har han spesielle behov? Jeg ville tatt en prat med SFO-leder og hørt hva han eller hun foreslår som tiltak for å lette tilvenningen.

Jeg synes også det er litt underlig at det er rett på SFO uten tilvenningsdager. Hos oss måtte minst en forelder (eller annen kjent person for barnet) være til stede begge de første dagene, og vi fikk ikke ha barna der lenger enn 09:30-13:30. Det innebar at de fleste av foreldrene måtte ta feriedager til tilvenningsdagene, eller få hjelp av andre foreldre med mer fleksibil tid.

Vi har et barn som trenger litt tid, og da blir vi som foreldre med inn og leker litt til barnet er så godt i gang at vi kan dra.

Du sier også at det yngste barnet må leveres først, fordi det eldste barnet reagerer så kraftig. Samtidig som du sier at fordi dere leverer det minste først, er det kommet 2-3 andre barn på SFO. Du sier også at om det ikke hadde vært andre barn der, ville overlevering gått enklere. Hva med å levere det eldste barnet først, hvis overleveringen da går bedre, er det ikke et like stort behov for å skjerme for denne reaksjonen, for reaksjonen vil muligens ikke komme.

Krysser fingrene for at dere finner en god løsning. 

Anonymkode: 6ca75...280

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Huff, ikke noen lett situasjon. Mest sannsynlig så går jo dette seg til, kanskje om ikke lenge. Jeg ville forsøkt å stå I det sammen med barnet, snakk med både arbeidsgiver og med skolen igjen. 

Min yngste startet også SFO forrige uke, hun kan leveres uten problemer, men merker store humørforandringer her hjemme, så noen bærer følelsene mer utenpå enn andre. Din gutt er nok en som viser med hele seg hva han føler om denne overgangen fra barnehage og kanskje lang ferie, til en ny hverdag. Det kan være ganske tøft for en fem-seksåring. Husker det var flere som gråt da min eldste begynte også, til og med langt etter skolestart. Men det går over heldigvis ❤️ 

Anonymkode: db155...e27

AnonymBruker
Skrevet

Kan far levere 2 åringen i bhg, og så leverer du eldste på Sfo når de åpner? Tror jeg ville prøvd det en stund. 

Det går seg nok til, men det er jo ny hverdag for han. Og det er mange barn som kan reagere slik når de kommer rett på Sfo.

Jeg tror minste vår kan reagere slik til neste år ved skolestart, så vi kommer til å prøve å legge opp ferie slik at vi har ferie til skolestart. Blir lite felles ferie, men men.

Anonymkode: 797d5...c8a

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Det er litt dette jeg også føler: hva menes med at det er "best for barnet"? Ser de kun på at "barnet sluttet å gråte, da er alt såre vel", eller har de faktisk forsket på "langtidseffekten" på barn som har hatt kort avskjed vs de som har lang avskjed? 

Dette med usikker avskjed, som i nå går jeg, ok da, 5 minutter til, men MÅ går jeg på ordentlig, neivel, da, da blir jeg litt til, men NÅ går jeg helt definitivt, men ok da, bare to minutter til og SÅ går jeg helt absolutt bestemt, osv, det er jo ganske klart at ikke er bra. 

Men det er det om jeg skal bli enig med barnet/de ansatte at jeg sitter en halvtime, eller om jeg skal avtale at jeg kan bli til han har kommet i gang med noe (og de ansatte da må være behjelpelig med dette, akkurat nå er det ikke noe å komme igang med når han ikke vil spise).. 

Kanskje han vil spise hvis han vet at du eller far sitter ned sammen med ham og sitter der mens han spiser eller akkurat en halv time? Så han er trygg på at dere ikke går før det denne uka (så kan man prøve igjen med kortere tid neste uke). Tenkte om han da vet at det skjer så kanskje det er lettere få spist og få likere rutine som før.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...