AnonymBruker Skrevet 6. august 2024 #1 Skrevet 6. august 2024 Jeg har endelig klart å gå ned til trivselsvekt etter flere år med overvekt og jeg skal endelig fornye hele garderoben. Har gått i joggebukse og hettegenser i flere år nå og vet egentlig ingenting om klær lenger. Ønsker å investere i noen basisplagg som jeg kan ha i flere år, altså noe klassisk som ikke er mote akkurat nå. Ønsker å endelig føle meg litt velstelt, men jeg aner ikke hvor jeg skal begynne. Har noen tips til meg? Anonymkode: d253b...6a6
AnonymBruker Skrevet 6. august 2024 #2 Skrevet 6. august 2024 Jeg er ikke i helt samme situasjon som deg, men jeg ble nylig ung ufør - og har begynt å få en romsligere økonomi. Dermed så valgte jeg å fornye garderoben min, men det skal sies at jeg ikke har gått i så mye joggebukser og hettegenser før. Det har vært mer college genser og tights. Nå har jeg fokusert på fargene hvit, svart, beige og noe grått. Jeg har dermed kjøpt inn ensfargede t-skjorter og singleter i disse fargene, dressbukser i svart og beige, linbukser og et par slengbukser. Noen er også mer «joggebukse aktig» med sleng på. Jeg har handlet for det meste på NA-KD, Cubus, H&M og Lager157. Jeg klarer ikke å fordra jeans, så jeg har valgt å fokusere på komfortable - men fine klær. Dressbukser og slengbukser passer egentlig til alt. Anonymkode: 6099b...4fd 1 1
AnonymBruker Skrevet 6. august 2024 #3 Skrevet 6. august 2024 Kroppsfasong er en god start. Viss du finner en kjent person eller en eldre mote influenser som har ca samme kropp så er det lett å bli inspirert ved å se på antrekk bilder. Uansett vekt og kroppsfasong så er snitt og materialet det viktigste. Snittet må passe til din kropp. Hvilke farger som kler deg er også vanskelig for meg å vite. Jeg ville invistert i en klassisk hvit skjorte i bomull. Og en lettere bluse/skjorte i silke eller blonde. Evt med korte ermer. Hvite t-skjorter. Viktig at disse har et pent snitt og er i kvalitets bomull eller evt lin for sommeren. Det kan også være en god ide å ha noen klassiske merino t-skjorter i f.eks sort og beige, som ikke ser sport ut, viss du fryser lett utover høsten. Merino tank top er heller ikke en dum investering. En pen dress bukse med fint snitt, gjerne bittelitt løsere snitt. En klassisk farge ut i fra hva som kler deg. En jeans i et snitt som kler deg. Jeg liker løsere snitt med middels eller høyt liv. Rødt er veldig i vinden om dagen samtidig som det er en klassisk farge. viss fargen kler deg så er dette en statment farge. En rød Kashmir genser eller en rød kåpe kan se veldig fint ut. Eller en mørkegrønne kåpe. Se Kate middelton. Jeg bruker selv mye kjoler og skjørt. Så jeg har en del forskjellig. Liker veldig godt maxi skjørt i hverdagen når temperaturen er litt ustabil. Cardigans i natur materialer (ull, kashmir eller bomull) eller crop genser kan ofte se bra ut til kjoler. En kul skinnjakke ser også veldig bra ut. Modell kommer ann på hva som kler deg. Anbefaler deg å titte innom den kles tråden med de som liker litt dyrere klær. Der er det fokus på naturmaterialer. Anonymkode: 8581d...802 1
AnonymBruker Skrevet 6. august 2024 #4 Skrevet 6. august 2024 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Jeg er ikke i helt samme situasjon som deg, men jeg ble nylig ung ufør - og har begynt å få en romsligere økonomi. Dermed så valgte jeg å fornye garderoben min, men det skal sies at jeg ikke har gått i så mye joggebukser og hettegenser før. Det har vært mer college genser og tights. Nå har jeg fokusert på fargene hvit, svart, beige og noe grått. Jeg har dermed kjøpt inn ensfargede t-skjorter og singleter i disse fargene, dressbukser i svart og beige, linbukser og et par slengbukser. Noen er også mer «joggebukse aktig» med sleng på. Jeg har handlet for det meste på NA-KD, Cubus, H&M og Lager157. Jeg klarer ikke å fordra jeans, så jeg har valgt å fokusere på komfortable - men fine klær. Dressbukser og slengbukser passer egentlig til alt. Anonymkode: 6099b...4fd Jeg klarer heller ikke jeans. Har du noen tips til behagelige dressbukser? Og slengbukser. Tusen takk for tips! 😊 Anonymkode: d253b...6a6
AnonymBruker Skrevet 6. august 2024 #5 Skrevet 6. august 2024 AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Kroppsfasong er en god start. Viss du finner en kjent person eller en eldre mote influenser som har ca samme kropp så er det lett å bli inspirert ved å se på antrekk bilder. Uansett vekt og kroppsfasong så er snitt og materialet det viktigste. Snittet må passe til din kropp. Hvilke farger som kler deg er også vanskelig for meg å vite. Jeg ville invistert i en klassisk hvit skjorte i bomull. Og en lettere bluse/skjorte i silke eller blonde. Evt med korte ermer. Hvite t-skjorter. Viktig at disse har et pent snitt og er i kvalitets bomull eller evt lin for sommeren. Det kan også være en god ide å ha noen klassiske merino t-skjorter i f.eks sort og beige, som ikke ser sport ut, viss du fryser lett utover høsten. Merino tank top er heller ikke en dum investering. En pen dress bukse med fint snitt, gjerne bittelitt løsere snitt. En klassisk farge ut i fra hva som kler deg. En jeans i et snitt som kler deg. Jeg liker løsere snitt med middels eller høyt liv. Rødt er veldig i vinden om dagen samtidig som det er en klassisk farge. viss fargen kler deg så er dette en statment farge. En rød Kashmir genser eller en rød kåpe kan se veldig fint ut. Eller en mørkegrønne kåpe. Se Kate middelton. Jeg bruker selv mye kjoler og skjørt. Så jeg har en del forskjellig. Liker veldig godt maxi skjørt i hverdagen når temperaturen er litt ustabil. Cardigans i natur materialer (ull, kashmir eller bomull) eller crop genser kan ofte se bra ut til kjoler. En kul skinnjakke ser også veldig bra ut. Modell kommer ann på hva som kler deg. Anbefaler deg å titte innom den kles tråden med de som liker litt dyrere klær. Der er det fokus på naturmaterialer. Anonymkode: 8581d...802 Jeg aner ikke hvor jeg skal lete, hvor finner man sånt? Jeg er veldig smal over ribbeina, altså et veldig høyt smalt liv. Videre over hoftene og er ganske kort med korte ben. Ser nå det hørtes litt rart ut, men jeg aner ikke hva fasong det er. 😂 Tusen takk for masse gode tips, skal ta det med meg! Anonymkode: d253b...6a6
AnonymBruker Skrevet 6. august 2024 #6 Skrevet 6. august 2024 Dersom du er en person som liker litt farger, men ikke helt vet hvilke farger du kler, kan det også være et tips og finne ut hvilken sesong du er fargemessig (vinter, vår, sommer, høst). Jeg ser sååå mye bedre ut når jeg bruker farger som virkelig harmoniserer med de naturlige tonene i hud, hår og øyenfarge. Da kommer trekkene virkelig frem. Og dersom jeg finner plagg i en farge som er perfekt til meg, ender de alltid opp med å bli favoritter som henger med meg år etter år. Noe å ha i bakhodet kanskje. Særlig siden det nå er veldig trendy med masse nøytrale farger, men å bare ha nøytrale farger kan fort bli litt upersonlig og uniformaktig etter min mening. Det er når folk velger farger som virkelig kler dem at de ser som vakrest ut. Anonymkode: ecfbb...fa1 2
AnonymBruker Skrevet 6. august 2024 #7 Skrevet 6. august 2024 Min basisgarderobe består av kjoler, kjoler, kjoler, cardigans i ulike lengder, komfortable sko til mange forskjellige anledninger. Jeg har fem ullkåper i forskjellig farge til vinter, dunkåpe, ulike blazere og en dongerijakke jeg liker snitt og farge på. Jeg liker farger, og vet etterhvert hvilke farger som kler meg og som jeg føler meg vel i. Har mange skjerf og vesker som jeg bytter på etter humøret. I tillegg har jeg turklær til alle årstider. Eier én vanlig bukse. Jeg har bare klær jeg elsker. Poenget er: basisklær kan være så mangt, og man må finne ut hva en selv trives med og føler man kler. Anonymkode: 708e7...555
AnonymBruker Skrevet 6. august 2024 #8 Skrevet 6. august 2024 Jeg støtter meg på anonym over her om at basisgarderobe kan være veldig mye forskjellig. Jeg bruker selv kun skjørt og kjoler. Kan ikke fordra å stryke klær. Sende til rens vil ikke skje. Dongerijakke eller skinnjakke er heller ikke meg, men det kan være noe for andre. Jeg støtter meg også på hun som sa at det er lurt å finne ut hvilken sesong en er. Jeg kler best litt kalde toner, og er «sommer». Det er delt mer inn, men sier det enkelt for å gi et bilde. Jeg kler godt marine, «rose» eller mer gammelrosa, og tilsvarende lyse nyanser av blått, en del grånyanser, og litt annet. Jeg kler ikke så godt hverken sort (men bruker det en del) eller klar hvitt. Jeg har investert i langermede tynne basistopper i bomull i mine farger. Både marine, lyserosa, passende lillafarge, og sort. Jeg har også enkle cardigans i ulike av mine farger, og t-skjorter som også passer inn. Skjørt i marine, sort, og grått er det jeg går mest for på vinteren, mens det er litt mer lysere nyanser på sommeren. Marine og lyserosa (overdeler) går jeg med hele året da. Jeg har også ullundertøy jeg bruker mye som topper på vinteren, og har da valgt noe som ikke ser ut til å være nettopp det. Jeg har andre plagg, inkludert med mønster, men det hjelper meg å lettere å kombinere med hverandre og med mer forseggjorte plagg. Når jeg handler tenker jeg igjennom hva plagget passer til av det jeg alt har, (evt om det er til noe spesielt så er det annerledes), hvordan er vaskeanvisningen, vil jeg klare å følge opp hva plagget trenger (si rens og svaret er da nei), og om det passer med livsstilen min, og «ikke sånn jeg skulle ønske livet mitt var». Jeg handler lite, men er bevisst det jeg handler. Tenk igjennom hvordan livet ditt er, og hva du trenger klærne til, og hvor vit du vil føle deg komfortabel med de klærne i den gitte situasjonen. Få liker å være både over og underdressed. Jeg vil også anbefale deg å handle litt og litt og se an på hva du liker. Jeg har selv gått ned en del tidligere, og det tok tid å bygge opp en garderobe jeg følte var meg og ikke var det så lett å finne alt jeg likte heller. Så gi det litt tid. Høres ut som du har valgt gode basisfarger da 😊 Anonymkode: b5161...8b3 1
AnonymBruker Skrevet 6. august 2024 #9 Skrevet 6. august 2024 Det kommer jo helt an på livsstilen din. Anonymkode: dc874...9b3
aazy Skrevet 6. august 2024 #10 Skrevet 6. august 2024 Var i same situasjon, og endte opp med ein garderobe beståande av jeans (ein blå og ein svart), ein jeansshorts, eit par basic singletter (kvit, svart, lyseblå) og fire-fem t-skjorter (båe med og utan mønster). T-skjorte i merinoull er gull verdt på mellomkalde dager, og ein bonus er at den som oftast berre trøng å lufttørke over natta etter bruk. I tillegg er det eit par artige bomullsgensere (kjøpt på ferie, så fine minner knytta til dei) og ein ullgenser som eg har arva. Har kun ein kjole og ein pantsuit til litt penere occasions og aldri fått kommentarer på at eg ikkje har nytt antrekk til kvar einaste ting. Prøv litt ulike passformer, det løfter looken enormt å finne siluetten som funker best for deg, din stil, og kroppsform. Sjølv må eg bruke nesten kun cropped overdeler/jakker, pga kort og stutt timeglassfigur. Ser du ikkje er så glad i jeans, men vil tipse deg om å kjøpe ei dressbukse med belteloops og eit basic, svart belte som passer til «alt». Å finne dressbukse som passer perfekt til ein ålreit pris er som å vinne i lotto i mi erfaring, så prøv ulike modeller og evnt size opp og bruk belte om du er like uheldig på den fronten som meg. Ikkje ta til takke med ukomfortable bukser berre fordi du føler du ikkje har noko alternativ! Det er og eit alternativ å kjøpe brukt og evnt ta det med til ein skredder, som ikkje er like dyrt som ein skulle tru. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå