Gå til innhold

Er Oslo den eneste plasen det er verdt å bo i Norge?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hvem vil bo i Oslo nå der man nesten må regnet med å bli ranet og/eller knivstukket midt på lyse dagen? Heia det multikulturelle Norge!

Anonymkode: f48e7...7ea

Så ille er det ikke. Har selv bodd her i godt over 20 år og aldri opplevd noe ubehagelig. Selvfølgelig noen steder man bør unngå å gå alene som kvinne på kveldstid, men jeg er absolutt ikke redd for å bevege meg rundt i byen. Sunn fornuft trenger du alle steder hvor enn du er i verden. Og så kan alle være uheldige, men det skjer heldigvis ikke så ofte 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Bergen og Stavanger har lite kulturliv, dårlig vær, sure folk. Trondheim er kaldt. Kristiansand er fint, men kjedelig

Anonymkode: 31f6f...56c

Hvis det du vil er å bo der det er mye kulturliv, jevnt over godt vær, og der ting skjer, så anbefaler jeg Oslo. Mye fine leiligheter i utkanten hvis du vil kjøpe bolig og enten har samboer, foreldre som kan bidra, eller noen mill i EK. Jeg har bodd i Oslo i 7 år og skal kjøpe hus i Stor-Oslo, kunne ikke tenke meg noe annet sted i Norge da jeg som deg ønsker meg kulturliv, vær, og generelt liv. Barna mine skal dog få slippe å vokse opp i selve Oslo :) 

Anonymkode: 93129...535

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oslo er nesten den eneste plassen det absolutt ikke er verdt å bo. 🫠

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har bodd i Oslo, og aldri om jeg skal tilbake. Jeg (og mange med meg) trives «på bygda». Vi bor billigere, så lønna strekker til mer, det er stille her. Ja vi må bruke litt mer tid på transport om vi skal noe spesielt men for meg er det en vanesak. Vi har aldri hatt behov for å dra ut på det som er av teater, konserter osv, så de få gangene det skjer tar vi inn på hotell. Å bo i Oslo igjen er rett og slett noe som byr meg imot. 

Anonymkode: 81bd5...d74

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kan ikke tenke meg verre plass å bo enn Oslo. Ikke at de andre byene appellerer noe særlig heller.

Anonymkode: 6c2a3...489

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Bergen og Stavanger har lite kulturliv, dårlig vær, sure folk. Trondheim er kaldt. Kristiansand er fint, men kjedelig

Kristiansand kjedelig?

De større byene i Norge er såpass godt utviklet nå - også på kulturfronten , at man kan få veldig mye ut av å bo slike byer, kanskje spesielt når man skal kombinere med familieliv.. kulturtilbud men samtidig mindre kø, avstander, bedre bhg-dekning, chillere arbeidsliv/kultur. 

Anonymkode: a00db...ef5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
MissSkog skrev (11 minutter siden):

Så ille er det ikke. Har selv bodd her i godt over 20 år og aldri opplevd noe ubehagelig. Selvfølgelig noen steder man bør unngå å gå alene som kvinne på kveldstid, men jeg er absolutt ikke redd for å bevege meg rundt i byen. Sunn fornuft trenger du alle steder hvor enn du er i verden. Og så kan alle være uheldige, men det skjer heldigvis ikke så ofte 

Det endrer ikke det faktum at det skjer en knivstikking i Oslo nesten hver dag.

Anonymkode: 6c2a3...489

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er Bergen, Stavanger, Oslo, Kristiansand og Trondheim de eneste byene i Norge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Kristiansand kjedelig?

Ikke bare er Kristiansand drepende kjedelig, det er ufattelig stygt der også.

Anonymkode: 17865...d51

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ikke bare er Kristiansand drepende kjedelig, det er ufattelig stygt der også.

Ikke regnet som en veldig stygg by det, men folk har ulik smak:)

Anonymkode: a00db...ef5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Personlig synes jeg ikke Oslo er verdt det i det hele tatt. Det er latterlig å måtte ha noe tilsvarende en direktørstilling for å kunne få tak i en barnevennlig bolig. Mange jobber seg nesten i hjel for helt vanlige goder. Jeg foretrekker en like fin bolig litt utafor, men som jeg fint fikk råd til uten å jobbe ræva av meg. Mindre stress for samme resultat.

Anonymkode: 5193b...89b

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Oslo er for de som har råd til å bo i Oslo. Alle andre må ta til takke med resten av Norge. 

Anonymkode: 63bbd...aa2

Er jo masse fattige som bor i oslo. Faktisk er oslo en av de mest ghetto stedene jeg har vært i. 

Anonymkode: 23dac...689

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er vokst opp i Oslo og flyttet ut først da jeg var ca 40. Har fortsatt en liten leilighet der og nå et hus som ligger landlig til i en liten kommune. Med andre ord "hytte i by'n" og føler jeg får det beste av begge deler. 

Selv om det er flere voldsepisoder i Oslo, så er det flere dødsulykker eller ulykker med alvvorlig skade i bil her jeg bor Det har også vært voldsepisoder her, og delt på antall innbyggere tror jjeg ikke jeg er mindre utsatt for det nå. Det jeg setter pris på er stillheten og naboene som følger med om noe skulle skje. I Oslo har jeg venner som stiller opp (om jeg spør), her kan naboen finne på å måke for meg eller jeg kan spørre noen om jeg trenger hjelp.

I forhold til boligpriser så kan man eventuelt ta seg noen netter på hotell i en by i løpet av året. Innser man at man sparer mye i hverdagen, så er det ikke sure penger (om man har de).

Anonymkode: 42de5...3b5

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Oslo er et av få steder jeg aldri vil bo. Altfor mye biler, asfalt, betong, støy og folk. Faktisk vil jeg ikke bo i noen by i det hele tatt. Bor på gård, og håper jeg kan få lov til å gjøre det livet ut.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Oslo er for folk som ikke kan håndtere en kniv.

Anonymkode: 0272e...85f

Eller en hammer.

Anonymkode: 2315c...ca3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, AnonymBruker said:

Hvem vil bo i Oslo nå der man nesten må regnet med å bli ranet og/eller knivstukket midt på lyse dagen? Heia det multikulturelle Norge!

Dette er FrP-retorikk. Sannheten er at Oslo er en tryggere by nå enn den var for ti-femten år siden. Dessverre har kriminaliteten gått opp blant de aller yngste (10-17 år) de siste årene. Det haster det å gjøre noe med, og det er neppe politiet alene som kan løse problemene.

Ellers er jeg helt uenig med TS (hva er "plasen", forresten?). Jo da, jeg har bodd i Oslo og likt meg godt, og det er alltid hyggelig å dra på besøk, men det finnes mange andre steder det er fint å bo i dette landet. Alle plasser har vel sine fordeler og ulemper, og det gjelder utvilsomt Oslo også.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Oslo funka ikkje for meg, ikkje pga kriminalitet, men folka. Ein dyr, kald, og upersonleg by, men kulturlivet er uslåeleg. Kjempefin by å bu i i typ tre år, men ikkje meir.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Ingen sannsynligvis om det var sånn. Jeg vil bo i Oslo fordi jeg ikke har tanker om og bli ranet eller knivstukket midt på lyse dagen , eller resten av døgnet. Man må ikke være med i gjengoppgjør selvom man bor i Oslo ,de fleste av oss er helt vanlige folk. 

Anonymkode: a28c2...53e

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er så åpenbart at mange av svarene er preget av mennesker som aldri selv har bodd i Oslo. Oslo er større en sentrum og Grønland..
Som en hvilken som helst storby, så er det der jobbmarkedet er, så naturligvis bor mange da i byen.
Oslo har mange flotte områder, men mange områder har også blitt veldig fortettet uten at infrastrukturen rundt har fulgt med, det skaper mye styr med kollektivtrafikk og ikke minst parkering om du har bil. Målt i forhold til andre Europeiske storbyer, så er Oslo en trygg by, men spesielt Grønland området og sentrum rundt Gunerius trenger en skikkelig opprydning. Grønland med sin ekstremt sentrumsnære beliggenhet og lette tilgang til Bjørvika og Sørenga burde vært et prima område i stedet for den slitne området det er i dag, flytt fengselet, riv de mest slitne gårdene, begrens antallet moskeer i området og få faste politi patruljer som går gatelangs. At de narkomanes tilbud i form av Blåkors, sprøyterom og andre tilbud skal ligge i noen av de mest trafikkerte gatene, som tilfeldigvis er noe av det første turistene ser er også noe det er på overtid å ta tak i. Det er mye "dopturisme" i Oslo om sommeren og det må byen få bukt med. Oslo mangler også en dedikert innendørs konsert arena. Spektrum er elendig og Rockefeller, Sentrum scene er for smått/dårlig egnet., men utover det så har Oslo bra uteliv, masse kultur og mange, mange flotte steder å utforske. Det er også mange flotte steder å bo hvis du beveger deg litt utenfor sentrumskjernen. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tenker Oslo er for spesielt interesserte. Det er i hvert fall ingenting der jeg vil ha,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...