Gå til innhold

Jakten på egenkjærligheten

Nepenthe

Anbefalte innlegg

Jeg syns du skal være skikkelig stolt av deg selv. Det er ikke bare bare å fortsatt være her nei... Det sier mye om din indre driv. Over nyåret er det tre år (!) siden jeg opprettet min dagbok her inne med tanke på å skape en livsstilsendring. Jeg vet ikke hvor mange ganger jeg har prøvd noe sånt før andre steder, men hoppet av etter noen måneder. Jeg tror årsaken til at jeg fortsatt er her er at jeg måtte snu helt om på metodene mine. Måtte virkelig lære meg tålmodighet og det å ta små skritt om gangen.

Jeg føler ikke jeg har noe "fasit", men dette har hittil fungert for meg da. Jeg har også alltid vært sånn "nå skal jeg trene nesten hver dag" når man bikker nyåret, og selvfølgelig vært helt sukkerfri! Har det fungert på noe særlig sikt? Neeej. Så den januar for snart tre år siden så bestemte jeg meg for å ta grep, men de var ikke drastiske. Jeg tillot meg f.eks å kjøpe julegodt på 50% i butikken (noe jeg aaldri før hadde gjort) og så begynte jeg å gå litt kveldstur. Absolutt ikke hver dag nei, men ca. 2-3 ganger i uken. På rundt 30-40 min. Jeg hørte på podcasten "Ditt beste deg" mens jeg gikk, og det hjalp veldig. Ble motivert av den, og det var så mye som ble sagt der som passet for meg. Spesielt dette med å føle at man har prøvd alt. For det følte jeg virkelig! Og alt uten hell, faktisk med resultat enda flere kilo opp og føle meg enda verre enn før...

Så jeg tror bare jeg kan råde deg til å ta små skritt. Beveg deg litt sånn i starten. Finn noe du syns er gøy. Det er håpløst å dra i egentreningssal på senter hvis man haater det (jeg liker zumba, så jeg meldte meg på et slikt kurs).
Få gjerne oppfølging av legen din - samtale o.l om hva du kan gjøre for å forbedre søvnen din.
Bruk klær som du føler deg vel i. Jeg vet veldig godt at det er kjedelig å kjøpe/bruke en størrelse man ikke vil være på, men innse realiteten, og bruk den størrelsen du er nå. Finnes masse fine klær! Man føler seg virkelig bedre og mer vel i noe nytt/fint som faktisk passer. Klær skal passe kroppen, kroppen skal ikke passe klær!
Og så vil jeg anbefale å høre på den podcasten som nevnt over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så jeg må rett og slett lære meg å holde litt tilbake, egentlig? For jeg vil jo gå ALL IN! 

Jeg har alltid likt å danse, har gått på Salsakurs f.eks. Og jeg har bokset tidligere, begge de to tingene er aktiviteter jeg vil prøve meg på igjen. 

Jeg har vært hos legen og fått Melatonin nå - innså at jeg trenger hjelp og at det kanskje ikke er bare lakenskrekk men at hele rytmen min er fucka. Må bare begynne å ta dem...

Tusen tusen takk for tilbakemelding ❤️ Og for tips til podcast, den skal selvsagt sjekkes ut!

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 uker senere...
  • 3 uker senere...

Godt nyttår alle sammen. 

Jeg har byttet pulsklokke til Garmin, inspirert av Dr. Torkil Færøs lovprising av Body Battery, hehe. Så nå har jeg nådd skrittmålet  12 dager på rad. Jupp. Det er ikke et mål jeg selv har satt, da, men et mål klokken selv setter, og det øker litt dag for dag. I dag er første dagen jeg ble inspirert til å bruke ellipsetreneren min (som har stått i ro i hvertfall i 2 år), fordi jeg synes det var for kaldt til at jeg orket å gå tur ute.

1.januar startet med en vektnedgang på 200 g, det vil si at jeg har ikke gått opp noe i vekt hele julen. Så det gir en god startmotivasjon!

Til jul fikk jeg pulskuren - dagboken, og denne uken var den første jeg har jobbet med den. De fire første ukene skal fokuset være på søvn. Jeg måtte krype til korset og få en resept av fastlegen på Melatonin. Jeg har jo sagt her inne at mangel på trøtthet ikke er problemet, men jeg har tenkt meg om og innser at Melatonin ikke er direkte sovehjelp slik som innsovningstabletter, men mer en hjelp til å snu litt om på døgnrytmen og søvnrytmen. Og det trenger jo jeg hjelp til, for selv om det kanskje begynte som en psykisk greie er søvnmønsteret mitt nå helt feil, og det er vanskelig å snu på det av meg selv.

Så målet de neste ukene er:

*Ta Melatonin i 30 dager
*Sovne klokken 23.30 - stå opp klokken 07.30. I følge klokken min trenger jeg ca 8 timer søvn. Jeg regner med dette vil endre seg litt etter hvert, og jeg håper at nå når det blir lysere og lysere om morgenen så kan jeg legge meg litt tidligere og stå opp litt tidligere. Men ikke veldig lenge før lyset kommer, fordi det er anbefalt å få dagslys for å våkne. Uansett skal det sovnes før midnatt, da jeg trenger mer av den dype søvnen, som gjerne kommer tidlig på natta.
*Nå klokkens skrittmål hver dag.

:vekt:Jeg skal også bli med på den vekttråden her inne "vi som skal ned i vekt 2025" eller hva den heter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen tilbake! :klemmer: Utrolig bra jobbet å unngå vektoppgang i julen da! Og supert med så mange dager på rad med oppnådd skrittmål! Sånt motiverer :D

Høres lurt ut å jobbe med søvnen, og da ta i mot den hjelpen som finnes :nikke: Blir spennende å følge utviklingen på dette fremover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk! Ja, jeg kjenner på at jeg er mer motivert nå enn tidligere. Jeg er en litt sånn all or nothing-person, så jeg prøver å gjøre for mye på en gang og når det ikke går så gir jeg opp.

Nå skal jeg fokusere på skrittene, og fokusere på søvnen. Så håper jeg det gjør det enklere å komme i gang med et sunnere kosthold f.eks. etter hvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at dersom jeg legger meg på et daglig kaloriinntak på ca 1800, bør jeg gå ned ca 1 kg i uken. Her er hva NHI sier basert på mitt aktivitetsnivå:

Oppsummering: Beregning av kaloribehov ved overvekt/fedme
- Energibehov i hvile: 1741 kcal
- Daglig aktivitet: Mellom 2786 og 2960 kcal

Om jeg krysser av på at jeg trener noen ganger i uken får jeg

Oppsummering: Beregning av kaloribehov ved overvekt/fedme
- Energibehov i hvile: 1741 kcal
- Daglig aktivitet: Mellom 3308 og 3482 kcal

Energibehov i hvile vil gå nedover etter hvert som jeg går ned i vekt, så det er nok lurt å ikke begynne med for lavt inntak, men gå gradvis nedover?

Jeg har til nå i dag spist ca 1400 kalorier, og har ikke opplevd å være for sulten. Det er et godt tegn. Et ikke så godt tegn er at jeg ikke klarer å se for meg at dette skal jeg få til i månedsvis og åresvis. Altså ikke selve tellingen, men det å spise sunt, ikke spise sjokolade hver dag osv. Men det er sikkert depresjonen som snakker.

Jeg prøver å fokusere på målet også! Og målet er å se meg i speilet og smile på ekte, være fornøyd med den jeg er! Målet er å være glad i meg selv og å være sterk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ganske lavterskel dette ellipsetrener-greiene, altså. Jeg har lyst å nå skrittmålet hver eneste dag, og når jeg ikke gidder gå ut, da må ellipsen stå til tjeneste. I pysjbukse og barbeint, mens jeg leser på pensum. HAHA. Det viktigste er å bevege seg, sant?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrittmål nådd 20 dager på rad! 👟

Klapp på skulderen til meg selv :klappe:

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wow det er utrolig bra!! Jeg har absolutt som mål å få inn skrittene mine hver dag, men er ikke alle dager det går. Så streak på 20 dager er godt jobba!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amatariel skrev (6 timer siden):

Wow det er utrolig bra!! Jeg har absolutt som mål å få inn skrittene mine hver dag, men er ikke alle dager det går. Så streak på 20 dager er godt jobba!

Tusen takk!

Men nå begynner det å bli utfordrende på ekte da, for klokken tror jeg er i bedre form enn jeg er, haha. Nå er skrittmålet 7700. Håper det stabiliserer seg på et tidspunkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nepenthe skrev (På 20.1.2025 den 22.01):

Skrittmål nådd 20 dager på rad! 👟

Klapp på skulderen til meg selv :klappe:

Det var ikke verst! 😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk! :D 23 nå! Men nå skal jeg bort en helg, så spørs om jeg klarer målene da. Skal gjøre mitt beste!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...