Nepenthe Skrevet 2. oktober Forfatter #41 Del Skrevet 2. oktober Amatariel skrev (På 30.9.2024 den 13.55): Du kan spørre deg selv: hvordan vil du føle deg om 3 år hvis ingen endringer har skjedd fra slik du har det i dag? Ja det er et godt spørsmål å stille seg. Jeg tror ting vil være verre enn i dag, garantert... det gav meg noe å tenke på! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nepenthe Skrevet 2. oktober Forfatter #42 Del Skrevet 2. oktober Jeg har kommet frem til et mål da. Om 1 år skal jeg delta i Rosa sløyfe-løpet. Det er et løfte! 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nepenthe Skrevet 5. oktober Forfatter #43 Del Skrevet 5. oktober Det er lenge siden jeg sluttet å røyke. Men akkurat nå skulle jeg gitt mye for en øl og et par sigaretter. Noen ganger kjenner jeg ekstra på det at jeg ikke har venner. Som i kveld. Jeg har jo en del bekjente. Folk jeg har truffet gjennom skole, studier, jobber osv. Jeg har dem på facebook, instagram, snapchat. De har sine liv, sine venner. De legger ut bilder av at de er på fjelltur. Fest. Konsert. Jentetur til utlandet. Malekveld. Spillkveld. Med venner. Og jeg sitter hjemme. Med en samboer som er mer en fremmed enn en kjæreste for tiden. Og jeg tenker: hva er galt med MEG? Hvorfor er akkurat JEG ikke god nok? Jeg føler veldig på at ingen vil ha meg. Og jeg føler på at det er min egen feil, som alltid, gjennom alle år, har skjøvet folk fra meg fordi jeg er redd for å la dem komme for nær. Redd for at de skal se hvem jeg egentlig er. At jeg skal gjøre noe feil, eller såre folk, eller at folk skal såre meg. Og jeg vet ikke hvordan jeg skal snu dette. Hvordan finne venner i voksen alder. Hvordan tro på meg selv, kjenne på at jeg også fortjener å ha det bra, fortjener vennskap. Jeg har skrevet tidligere at jeg trives i eget selskap. Og jeg gjør jo det. Men likevel, av og til skulle jeg virkelig likt å være i andres. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nepenthe Skrevet 14. oktober Forfatter #44 Del Skrevet 14. oktober Jeg har det litt lettere i sinnet nå om dagen enn sist jeg skrev. Sånn er det, sinntilstanden går opp og ned. Noen dager er verre enn andre. I dag har jeg blitt enig om å fokusere på søvn. Jeg har klokke som registrerer søvn, og jeg ser at jeg sovner altfor seint og sover gjerne bare 5-6 timer om natta. Så mitt fokusområde blir søvn de neste ukene. Må få til en god vane/rutine med søvn. Uten tilstrekkelig søvn blir det også vanskeligere å gjøre gode valg med andre ting som mat og trening. Så: søvn! Viktig! -Legge meg rundt 22.30 (starte kveldsrutine kl 21.30) -Ikke ha med mobilen i senga, les heller litt i bok -Ikke se på mobil med en gang jeg våkner (legger den slik at jeg må stå opp for å ta den) -Stå opp til samme til hver dag, selv om jeg ikke skal noe. Og husk: jeg fortjener gode ting allerede nå! Må ikke være tynn eller sprek eller ferdig utdannet for at jeg skal fortjene gode ting. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Amatariel Skrevet 14. oktober #45 Del Skrevet 14. oktober Så godt å høre at du har det bedre Det med å starte kveldsrutinen sin tidlig er viktig. Det har jeg også, for jeg er sånn at jeg kommer på ting underveis som må gjøres. F.eks bærer jeg tallerken min etter kveldsmat til kjøkkenet, da først ser jeg at oppvaskmaskinen må tømmes, matpakke til barnet mitt må lages osv. Og på vei til badet rydde ting og tang.. vips har det jo gått mye tid! Og jeg er ikke i seng på 5 min som jeg trodde, men først etter 35 min 🤪 Støtter ellers også mobilfritt soverom! Jeg har hatt det slik i flere år, mens mannen min er fæl på å trykke på den. Gjett hvem av oss som har best søvn 😇 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nepenthe Skrevet 14. oktober Forfatter #46 Del Skrevet 14. oktober Ja, nettopp! Det er når jeg er på vei i seng at jeg ser alt som må ordnes før i morgen 😅 I tillegg driver jeg med revenge bedtime procrastination, som rett og slett betyr at jeg utsetter leggetid så lenge som mulig. Sønnen min sliter også med søvnen i perioder på grunn av ADHD, og når han da endelig er sovnet så er det nesten som jeg craver alenetid. Ro i huset, se på tv, kose oss litt med digg, og SÅ når klokka er altfor seint skal jeg begynne med kveldsrutina på badet, og oppdager alle de tingene jeg skulle ordne men som jeg droppa til fordel for tven... Og sånn går dagene 💨 Så nå utfordrer jeg meg selv til å sovne før midnatt den neste måneden, og så må jo målet etter hvert bli at jeg skal sovne før 22.30. Noe jeg ikke har gjort på flere år, men jeg har alltid hatt stort søvnbehov så det er jo ikke rart jeg strever med mat, vekt, manglende fokus og trøtthet... Når jeg sover 5-6 timer og ikke 8-9. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Amatariel Skrevet 15. oktober #47 Del Skrevet 15. oktober Ja jeg skjønner deg veldig godt... jeg har vært (og fortsatt er) sammenhengende småbarnsmor i 20 år. Alenetid er gull verdt! Så akkurat det behovet har jeg også, og er årsaken til at jeg kan bli litt sen i seng innimellom. Men jeg er også veldig glad i søvn, elsker senga mi og elsker å sove 😅 Så nå klarer jeg å balansere dette greit. Kan sitte sent oppe en kveld og kose meg med serier og egentid, men da bestemme meg for at neste kveld skal jeg legge meg tidlig. Da sørger jeg for å være i seng til kl. 21.30. Sovner ofte innen en halvtime, og det er såå deilig med en god og lang natt. Føler seg litt som et nytt menneske neste dag. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nepenthe Skrevet 16. oktober Forfatter #48 Del Skrevet 16. oktober Jeg husker en kollega av meg på mitt forrige arbeidssted sa at en kveld i uken la hun seg samtidig som ungene, og at det gjorde underverker. Alt jeg tenkte var "hvordan klarer man å sovne kl 20 uten å våkne kl 3 på natta?" så jeg prøvde det aldri, men nå når sønnen min er større og sovner seinere føles akkurat det litt mer overkommelig 😆 I natt var jeg i seng før midnatt men sovnet ikke før 01.30. I kveld skal jeg være enda tidligere! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Søtpotet Skrevet 16. oktober #49 Del Skrevet 16. oktober Nepenthe skrev (6 timer siden): Jeg husker en kollega av meg på mitt forrige arbeidssted sa at en kveld i uken la hun seg samtidig som ungene, og at det gjorde underverker. Alt jeg tenkte var "hvordan klarer man å sovne kl 20 uten å våkne kl 3 på natta?" så jeg prøvde det aldri, men nå når sønnen min er større og sovner seinere føles akkurat det litt mer overkommelig 😆 I natt var jeg i seng før midnatt men sovnet ikke før 01.30. I kveld skal jeg være enda tidligere! Har du prøvd Melatonin?😊 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nepenthe Skrevet 16. oktober Forfatter #50 Del Skrevet 16. oktober Søtpotet skrev (13 minutter siden): Har du prøvd Melatonin?😊 Det er ikke mangel på trøtthet som gjør at jeg ikke sovner. I natt var det litt sengegymnastikk da. men ofte er det bare det at jeg ikke kommer meg i seng eller at jeg ligger på mobilen. Derfor jeg prøver å endre på uvanene I perioder hvor jeg bare ikke FÅR sove, så har jeg hatt ok hjelp av melatonin, eller helst av Zopiklon. Heldigvis ikke så ofte det. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nepenthe Skrevet 21. oktober Forfatter #51 Del Skrevet 21. oktober (endret) Jaja... Siste ukens sovnetider: 02:25 01:26 01:06 01:46 02:07 02:03 01:33 Endret 21. oktober av Nepenthe Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nepenthe Skrevet 21. oktober Forfatter #52 Del Skrevet 21. oktober Skritt siden 25.09: 25.09.: 4130 26.09.: ikke brukt klokken 27.09.: 3908 28.09.: 4443 29.09.: 7302 30.09.: 11390 01.10.: 4633 02.10.: 3787 03.10.: 3179 04.10.: 7064 05.10.: 4576 06.10.: ikke brukt klokken 07.10.: 6811 08.10.: 5819 09.10.: 4995 10.10.: ikke brukt klokken 11.10.: 6240 12.10.: 13842 13.10.: ikke brukt klokken 14.10.: 7211 15.10.: 6813 16.10.: 4614 17.10.: 8830 18.10.: 3705 19.10.: 6140 20.10.: 3532 I oktober har altså 8 av 20 dager hatt over 6000 skritt... Noen dager rett under. Skjerpings. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Triviella Skrevet 25. oktober #53 Del Skrevet 25. oktober Kjedelig å høre at du sliter med å sovne. Jobber du aktivt med å få bedre søvnrutiner? Altså dagslys på dagen, ingen koffein etter 13, siste måltid 2-3 timer før leggetid, ingen skjerm 1 time før leggetid, eventuelt blålysbriller på kvelden? Er ikke alltid så flink til disse tingene selv, men merker stor forskjell når jeg klarer å prioritere det 😊 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nepenthe Skrevet 4. november Forfatter #54 Del Skrevet 4. november Triviella skrev (På 25.10.2024 den 11.38): Kjedelig å høre at du sliter med å sovne. Jobber du aktivt med å få bedre søvnrutiner? Altså dagslys på dagen, ingen koffein etter 13, siste måltid 2-3 timer før leggetid, ingen skjerm 1 time før leggetid, eventuelt blålysbriller på kvelden? Er ikke alltid så flink til disse tingene selv, men merker stor forskjell når jeg klarer å prioritere det 😊 Det er ikke mangel på trøtthet som gjør at jeg ikke sovner. Det er en psykisk greie som jeg jobber med. F.eks. så legger jeg meg for seint uansett hvor trøtt jeg er. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
123qwe Skrevet 8. november #55 Del Skrevet 8. november Det er noe med det når man ikke klarer å regulere kroppen ned på lavere gir så er det vanskelig med søvn, og det mater tilbake igjen til å holde kroppen i beredskap. Er du der at du har noen profesjonelle som hjelper deg med jobbe med disse tingene? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nepenthe Skrevet 11. november Forfatter #56 Del Skrevet 11. november 123qwe skrev (På 8.11.2024 den 10.24): Det er noe med det når man ikke klarer å regulere kroppen ned på lavere gir så er det vanskelig med søvn, og det mater tilbake igjen til å holde kroppen i beredskap. Er du der at du har noen profesjonelle som hjelper deg med jobbe med disse tingene? Jeg har en psykiatrisk sykepleier gjennom kommunen, vi møtes ca hver uke. Men det er så mye nå i huet at jeg vet ikke hvor jeg skal begynne. Jeg har laget en plan med psyk om faste tider å stå opp på, men så blir det seint hver kveld og så utsetter jeg å stå opp tidlig... Jeg har tilbakevendende depresjon, og jeg tror jeg er inni en sånn kneik nå. Jeg ser ikke vitsen med noe som helst. Denne dagboken opprettet jeg for å ha en plass å skrive ned planene mine, og dokumentere hva jeg gjør av ting for å hjelpe meg å bli glad i meg selv. Men det funker ikke veldig bra. Jeg har så langt ikke fått til noe. Jo. En ting har jeg klart. Jeg står opp med en gang jeg våkner. Det gjør jeg. Har sluttet med å være på telefonen i timevis før jeg står opp. Men resten. Altså, jeg vil bli glad i meg selv, men jeg gjør ingen av de tingene jeg sier jeg skal gjøre, fordi jeg er ikke glad i meg selv. Hvordan i pokker bryte ut av den sirkelen??? Men det er så typisk meg. Jeg har stoore planer, mye jeg vil gjennomføre, og så går jeg for hardt ut! Og så lykkes jeg ikke med en gang, og så gir jeg opp. Hver gang. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
123qwe Skrevet 11. november #57 Del Skrevet 11. november Det er veldig krevende å endre vaner. Særlig når man har litt mental bagasje med seg. Men det viktigste du har gjort er å akseptere hjelp og lufte tankene dine, om det er til sykepleier, her på dagboka eller til betrodde venner/familie. For der har du allerede laget nye koblinger i hodet ditt. Det er kanskje nettopp det å introdusere nye ting som kan ta plass fra det man ønsker å gjøre mindre av som kan hjelpe. Uansett hvor lite det måtte være. Vi er nok mange som kjenner på det at det er kjeeeempe vanskelig å gjøre en ordentlig endring i livet. I hvertfall når rammene rundt oss forblir det samme. Jeg kan kjenne meg igjen i noen av dine betraktninger og frustrasjoner. En ting som jeg har helt bevisst kuttet ut (les: slettet) er Facebook, instagram, snapchat osv. Det er så befriende å ikke vite til en hver tid hva andre holder på med, og eventuelt komme i en negativ spiral med å sammenligne sin egen hverdag med andre sine høydepunkter. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nepenthe Skrevet 12. november Forfatter #58 Del Skrevet 12. november 123qwe skrev (På 11.11.2024 den 13.41): Det er veldig krevende å endre vaner. Særlig når man har litt mental bagasje med seg. Men det viktigste du har gjort er å akseptere hjelp og lufte tankene dine, om det er til sykepleier, her på dagboka eller til betrodde venner/familie. For der har du allerede laget nye koblinger i hodet ditt. Det er kanskje nettopp det å introdusere nye ting som kan ta plass fra det man ønsker å gjøre mindre av som kan hjelpe. Uansett hvor lite det måtte være. Vi er nok mange som kjenner på det at det er kjeeeempe vanskelig å gjøre en ordentlig endring i livet. I hvertfall når rammene rundt oss forblir det samme. Jeg kan kjenne meg igjen i noen av dine betraktninger og frustrasjoner. En ting som jeg har helt bevisst kuttet ut (les: slettet) er Facebook, instagram, snapchat osv. Det er så befriende å ikke vite til en hver tid hva andre holder på med, og eventuelt komme i en negativ spiral med å sammenligne sin egen hverdag med andre sine høydepunkter. Jeg har faktisk flere ganger slettet Facebook og Instagram fra mobilen, da i forbindelse med eksamensperioder. Kanskje jeg skal vurdere slike tiltak igjen. Man trenger det jo ikke. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå