Nepenthe Skrevet 5. august #1 Del Skrevet 5. august (endret) Velkommen. Beklager for den utrolig teite tittelen, men jeg kom ikke på noe bedre. Jeg er Nepenthe, snart førti, bor med mann, barn og hund. I mange mange år har jeg hatt det vanskelig. Jeg har en så dyptliggende tanke (visshet) om at jeg ikke er verdt noe, at jeg ikke er sikker på om jeg klarer å dra meg ut av det. Men faen heller, jeg vil at førtiårene skal bli bedre enn trettiårene. Jeg vil lære å elske meg selv. Forholdet mitt til mann og familie bærer preg av min lave selvfølelse. Jeg vil snu angst og mindreverdighet til selvsikkerhet. Jeg vil ta ansvar for min egen lykke. Herregud, det høres så klisje ut. Men det er jo sant. Jeg har skyldt på mobbing i barndommen, manglende omsorg i oppveksten, forhold hvor jeg ble psykisk mishandlet. At jeg har det kjipt går jo ikke utover mobberne eller eksen min, det går bare utover meg selv og de jeg har i livet mitt nå. Mine oppgaver for å nå et godt nivå av egenkjærlighet er disse: Nok søvn. Jeg sover 5-6 timer hver natt og dette går selvsagt ut over veldig mange aspekter i livet mitt. Nok bevegelse. Skaffet meg hund for å komme i bedre form - gjett hvem som går minst tur med hunden.. Men den er en veldig god kose-på-fanget-venn! En gang i tiden var jeg veldig opptatt av styrketrening, dit vil jeg igjen. Få minst 8000 skritt hver dag utenom. 🍽️ Spise mat som er god for meg. Fokusere på rene råvarer, minst mulig prosessert mat. Finne tilbake til interessen for matlaging. 💦 Drikke mer vann. Gå ned i vekt! De siste årene har jeg lagt på meg og jeg er nå 30 kg for mye. Minst. Bruke mer tid på meditasjon og pusteøvelser. 💸💆♀️ Bruke mindre penger på tull, bruke mer penger på massasje. 📚Lese bøker for å øke kunnskapen om god mental helse. Denne listen vil bli endret på og mer blir lagt til etter hvert. MÅL ✔️ Vekt som jeg trives med. Tenker rundt 75 kg. ✔️ Delta i Rosa Sløyfe-løpet i 2025. Vekt: 09.08.24: 102,3 kg 27.09.24: 104 kg Endret 2. oktober av Nepenthe 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nepenthe Skrevet 6. august Forfatter #2 Del Skrevet 6. august Jeg aner jo ikke om jeg "angriper" dette fra riktig vinkel, men jeg håper at noen av de tingene jeg skal jobbe med vil hjelpe meg til å bli mer glad i meg selv. Jeg behandler meg selv som om jeg hater meg. Det gjør jeg jo. Jeg sover ikke, jeg spiser drittmat og drikker cola, jeg orker ikke vaske vekk sminken hver kveld. Jeg vil behandle meg selv bedre. Det begynte ikke så bra da, sovnet klokken 3 i natt 😆. Det førte selvsagt til at jeg stod opp for seint. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nepenthe Skrevet 8. august Forfatter #3 Del Skrevet 8. august Sovnet sent i natt igjen, men fikk over 6 timer søvn. De to siste dagene har jeg gått mye, bra! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nepenthe Skrevet 9. august Forfatter #4 Del Skrevet 9. august I går og forgårs gikk jeg tur. Den ene dagen en god time med en venninne. Jeg er egentlig glad i å gå tur, skulle gjerne gått langt hver eneste dag, men det er den dørstokkmila da.. Den er veldig lang hos meg. Ellers ble det under 6 timer søvn i natt. Merker på hodet og humøret at det er altfor lite. Minst 8 timer er det beste for meg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Triviella Skrevet 10. august #5 Del Skrevet 10. august Hei, og velkommen i dagbok- klubben! Er veldig fint å ha et sted å skrive, og har selv klart å gjøre mange justeringer etter at jeg begynte å skrive dagbok her inne. 😀 Mange av de tingene du skriver om henger jo sammen, søvn avler energi, som avler bevegelse, som gir et boost til kosthold og selvfølelse osv. Vil anbefale deg å lese Pulskuren av Torkil Færø, kjøp gjerne også helsedagboken hans også. Dette er gode hjelpemidler for å dra seg ut av et destruktivt spor. ❤️ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nepenthe Skrevet 12. august Forfatter #6 Del Skrevet 12. august Triviella skrev (På 10.8.2024 den 21.30): Hei, og velkommen i dagbok- klubben! Er veldig fint å ha et sted å skrive, og har selv klart å gjøre mange justeringer etter at jeg begynte å skrive dagbok her inne. 😀 Mange av de tingene du skriver om henger jo sammen, søvn avler energi, som avler bevegelse, som gir et boost til kosthold og selvfølelse osv. Vil anbefale deg å lese Pulskuren av Torkil Færø, kjøp gjerne også helsedagboken hans også. Dette er gode hjelpemidler for å dra seg ut av et destruktivt spor. ❤️ Takk for tipset! Skal sjekke den ut Ja, alt henger sammen, og jeg vet at min dårlige søvnhelse slår negativt ut på andre ting. Dessverre så har jeg også OCD og tilbakevendende depresjon (og disse forsvinner ikke med god søvn, selv om det hjelper!), noe som fucker mye med hodet mitt og som jeg ikke har funnet en vei ut av enda. På dårlige dager forsvinner alt av gode rutiner, og så blir den berømte dørstokkmila så uendelig vanskelig å komme seg over. Prøver å ikke la dette styre livet mitt, men kanskje finne en styrke i det etter hvert? Jeg håper at jeg som deg kan klare å skrive meg til å gjøre bedre valg 🥰 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nepenthe Skrevet 12. august Forfatter #7 Del Skrevet 12. august Av andre bøker jeg har og som jeg skal lese er Dr. Julie Smith - Hvorfor har ingen fortalt med dette før? Mariann Deila - Prosjekt sterk Megan Logan - Elsk deg selv Ingvard Wilhelmsen sine bøker. Jeg må bare prioritere lesing igjen. Men der også, prioritere søvn, sove nok og få mer overskudd til å gjøre mer i løpet av dagen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Amatariel Skrevet 14. august #8 Del Skrevet 14. august Velkommen så mye hit til dagbøkene! Her er vi mange som drømmer om mer egenkjærlighet og som jobber hver dag for å bli bedre, så du er ikke alene I en slik prosess er det også veldig fint å skrive av seg, både for dokumentasjon, men også for tilhørigheten der vi er flinke til å støtte, både i opp- og nedturer. Jeg kjenner meg mye igjen i det du skriver! Jeg hadde min oppstart av livsstilsendring i fjor, så jeg har absolutt lært mye om meg selv på denne tiden (samtidig som jeg har laaangt igjen). Samme vekt og alder som deg også! Veldig klar for at førtiåra snart skal bli det beste tiåret i mitt liv... Blir veldig fint å kunne følge deg også. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nepenthe Skrevet 17. august Forfatter #9 Del Skrevet 17. august Amatariel skrev (På 14.8.2024 den 10.36): Velkommen så mye hit til dagbøkene! Her er vi mange som drømmer om mer egenkjærlighet og som jobber hver dag for å bli bedre, så du er ikke alene I en slik prosess er det også veldig fint å skrive av seg, både for dokumentasjon, men også for tilhørigheten der vi er flinke til å støtte, både i opp- og nedturer. Jeg kjenner meg mye igjen i det du skriver! Jeg hadde min oppstart av livsstilsendring i fjor, så jeg har absolutt lært mye om meg selv på denne tiden (samtidig som jeg har laaangt igjen). Samme vekt og alder som deg også! Veldig klar for at førtiåra snart skal bli det beste tiåret i mitt liv... Blir veldig fint å kunne følge deg også. Tusen takk! Jeg håper at jeg kan få god støtte av dere andre her, og etter hvert bli en støtte for dere også! En ting som plager veldig nå, er det intense selvhatet jeg føler på. Fordi jeg har latt meg forvitre såpass mye som jeg har. En gang var jeg glad i trening, jeg hadde en kropp som fungerte og som så bra ut, en gang kunne jeg stå opp for meg selv, en gang gjorde jeg det jeg hadde behov for og det jeg hadde lyst til. Alt det er borte nå, og hver dag bare eksisterer jeg. Jeg vil leve! Ellers har jeg 15000 skritt i dag, noe jeg er fornøyd med! Og så har jeg kjøpt Pulskuren. Suger til meg alle tips som kommer fra dere ♥️ 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nepenthe Skrevet 23. august Forfatter #10 Del Skrevet 23. august Har hatt en veldig hektisk uke. Har også fått kost meg med opplevelser! Er foreløpig ikke så komfortabel med å skrive for mye her inne, da en av fryktene mine er at alle skal se "rett gjennom" meg. Tåpelig, det er sikkert ikke et eneste menneske her inne som vet hvem jeg er. Jeg er ikke en veldig sosial person (ikke alltid eget valg..). Så langt synes jeg alt jeg har skrevet har vært ganske sutrete, haha! Håper jo etter hvert at dagboken kan fylles med mest positive ting. Jeg må jobbe med å se de små gledene i hverdagen. Nytt punkt til egenkjærlighetsprosjektet? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Amatariel Skrevet 23. august #11 Del Skrevet 23. august Dagboken din skal være ditt trygge sted, så du kan skrive her akkurat når du vil og føler for det Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nepenthe Skrevet 24. august Forfatter #12 Del Skrevet 24. august Amatariel skrev (På 23.8.2024 den 17.47): Dagboken din skal være ditt trygge sted, så du kan skrive her akkurat når du vil og føler for det Takk Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ms. Steele Skrevet 25. august #13 Del Skrevet 25. august Hei og velkommen Jeg ser du ønsker mer kunnskap om god mental helse og vil lese bøker. Jeg kan på det varmeste anbefale boken «Hjernesterk» av Anders Hansen. En virkelig god bok! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Danseskjørt Skrevet 25. august #14 Del Skrevet 25. august Ms. Steele skrev (7 minutter siden): Hei og velkommen Jeg ser du ønsker mer kunnskap om god mental helse og vil lese bøker. Jeg kan på det varmeste anbefale boken «Hjernesterk» av Anders Hansen. En virkelig god bok! Signerer denne, utrolig fin bok🥰 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nepenthe Skrevet 25. august Forfatter #15 Del Skrevet 25. august Ms. Steele skrev (6 timer siden): Hei og velkommen Jeg ser du ønsker mer kunnskap om god mental helse og vil lese bøker. Jeg kan på det varmeste anbefale boken «Hjernesterk» av Anders Hansen. En virkelig god bok! Tusen takk for tips! Den skal leses Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nepenthe Skrevet 25. august Forfatter #16 Del Skrevet 25. august I dag har jeg gått en god tur med hunden. Det er virkelig godt å få røre på seg. Et mål når det gjelder bevegelse, er at jeg skal gå minimum 8000 skritt hver dag. Det høres kanskje lite ut, men for en som tilbringer mesteparten av dagene hjemme, er det en utfordring å få til. Har 6000 skritt som mål på klokken i dag, og tenker å øke dette til 8000 når jeg klarer 6000 hver dag. Sånn at jeg ikke gir opp med en gang fordi det blir helt uoppnåelig. Steg for steg 🐢 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
123qwe Skrevet 26. august #17 Del Skrevet 26. august Hei hei og litt sen velkommen til dagbøkene! Jeg opplever at det å skrive ned tankene sine setter i gang noen langsiktige prosesser i bevisstheten som har styrt meg mer mot mine mål. Også er det kjekt å lese andre sine tanker også og se at det er mange ting man er ikke alene om. Jeg synes 8000 skritt er bra jeg :-). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Amatariel Skrevet 26. august #18 Del Skrevet 26. august 8000 er også mitt skrittmål, og det må jeg som oftest jobbe for. Er man hjemme/har stillesittende jobb så kommer ikke skritt "gratis" nei. Jeg startet med 6000 som mål for halvannet år siden, og det var heller ikke lett da jeg pleide å ligge på 3000/4000 Men sakte men sikkert så innarbeidet jeg meg litt kveldsturer, og så klarte jeg faktisk 6k hver dag. Og da økte jeg til 8k, og her blir jeg nok. Klarer ikke dette hver dag. Men hjelper å ha et mål! Har jeg 7500 en kveld, så motiverer det meg til å ta en liten runde i nabolaget for å få en grønn hake Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nepenthe Skrevet 26. august Forfatter #19 Del Skrevet 26. august 123qwe skrev (10 timer siden): Hei hei og litt sen velkommen til dagbøkene! Jeg opplever at det å skrive ned tankene sine setter i gang noen langsiktige prosesser i bevisstheten som har styrt meg mer mot mine mål. Også er det kjekt å lese andre sine tanker også og se at det er mange ting man er ikke alene om. Jeg synes 8000 skritt er bra jeg :-). Tusen takk 🤩 Det er motiverende å få høre deres positive erfaringer med å skrive! Jeg tenker at her kan jeg få sortert tanker, samt dokumentere ting og kanskje se mønstre som kan hjelpe meg. I dag har jeg det ikke så greit. Er veldig trist i dag, og på slike dager spiser jeg mye. Å endre det er et stort mål for meg, fordi jeg kan ikke fortsette å døyve følelser med mat om jeg skal ned i vekt... Hvorfor jeg er trist i dag vet jeg ikke, men det kan ha sammenheng med at i dag har vært en dag med mange inntrykk og mange mennesker. Da kommer tanker om at jeg er stygg, feit og null verdt. Skulle ønske jeg kunne la være å tenke slik. Forhåpentligvis vil bøkene jeg har begynt på, hjelpe meg på vei! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nepenthe Skrevet 26. august Forfatter #20 Del Skrevet 26. august Amatariel skrev (10 timer siden): 8000 er også mitt skrittmål, og det må jeg som oftest jobbe for. Er man hjemme/har stillesittende jobb så kommer ikke skritt "gratis" nei. Jeg startet med 6000 som mål for halvannet år siden, og det var heller ikke lett da jeg pleide å ligge på 3000/4000 Men sakte men sikkert så innarbeidet jeg meg litt kveldsturer, og så klarte jeg faktisk 6k hver dag. Og da økte jeg til 8k, og her blir jeg nok. Klarer ikke dette hver dag. Men hjelper å ha et mål! Har jeg 7500 en kveld, så motiverer det meg til å ta en liten runde i nabolaget for å få en grønn hake Så flink du er! Ganske morsomt at en liten ting som en grønn hake får deg til å gå en ekstra tur 😄 Da jeg for noen år siden fikk min første treningsklokke, hadde den en utfordring som gikk på å få et visst antall skritt hver time, da var belønningen en sirkel som ble grønn hele veien rundt om jeg nådde målet. Da reiste jeg meg og gikk rundt i gangene på jobb hver time, bare for å få fylt sirkelen 😂 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå