Gå til innhold

Får din 12-åring "henge" i sentrum?

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en 12-åring som er pliktoppfyllende og grei. Hun har et stort nettverk av venner fra alle samfunnslag og skoler, for å si det sånn. Hun trekkes dessverre veldig mot de barna som stadig skal pushe grenser og være "først" ute med ting, eller oppføre seg som ungdom. Der foreldrene i liten grad følger opp, men lar barna fly rundt hele byen uten å ha oversikt over hvem de er sammen med eller hvor de er.

Det kuleste er å "henge rundt" i byen. Målet er å treffe andre barn som også er ute og bare henger. Det er sosialt.

Å være sammen med de venninnene som er hjemme hos hverandre og leker med sminke, er visst helt uinteressant.

Ville dere satt foten ned for 12-åringen og sagt at de får være hos hverandre når de er sammen? Eller er det greit å bare henge rundt i sentrum uten mål og mening?

Føler liksom det er en aktivitet som passer bedre til noen på typ 16 år.

Sentrum i denne sammenhengen er ikke kjempestort. På størrelse med Sandnes, kanskje. Eller Tønsberg.

Anonymkode: 1af6f...899

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Min 12 åring for lov å gå på senteret med venninner, det er vel litt samme greia. De går og ser, møter litt kjente, spiser en milkshake på McDonalds osv. 

Jeg synes dette er helt ok og husker godt at jeg ofte gikk til byen på fridager, lørdager typisk og kikket rundt i butikker, kjøpte en is og så etter om det var noen kjekke gutter der. Det var på den tiden litt se og bli sett i gågata (80 og 90-tallet) i dag er det senteret som gjelder.

Anonymkode: 59532...629

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ville ikke latt min henge i sentrum i den alderen. Altfor høy risiko for å havne i et dårlig miljø 

Anonymkode: 68f53...94e

• Liker 10
  • Nyttig 8
AnonymBruker
Skrevet

Nei, det får hun overhode ikke lov til. Sentrum er ikke et sted å oppholde seg verken på dagtid eller kveldstid. Hun kan være på klubben, men blir kjørt til og fra. Skal de henge, får de henge i nabolaget. Det lille lokale kjøpesenteret får de lov å være en liten tur alene på formiddagen eks på lørdag. I sentrum, setter jeg meg på kaffe og venter, så de kan gå litt alene. 

Anonymkode: 4ebc7...0fe

• Liker 5
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Dagtid/ettermiddag er ok, så lenge vi er i nærheten eller i byen selv. 

Kveldstid og helt alene er ikke ok her. Virker som en del andre foreldre fra vår skole har samme regler. Verre med de barna som bor nærme byen.  

Anonymkode: a819f...0c9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

De får lov til å oppholde seg i sentrum på dagtid, men ingen av de har hatt særlig interesse av å henge i byen. 

Anonymkode: 2fc59...e94

AnonymBruker
Skrevet

Kommer jo selvfølgelig an på hvordan det er i sentrum der dere bor. Og når på tiden av døgnet. Om det er på dagtid/ettermiddag er det ok, når alt er åpent. Men på kvelden når ting er stengt så nei. 

Anonymkode: fb960...be2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det spørs vel hvor en bor, nå er mine barn små... men med tanke på miljøet i byen her hadde jeg aldri turt sende 12 åringen alene til byen. Knapt en på 16 engang. De har ganske store problemer med ungdomsgruppa i byen her, så håper virkelig det blir bedre innen mine er på den alderen. 

Anonymkode: 14b07...fb1

Skrevet

Mine får i Bergen sentrum men er ofte på kontoret i sentrum på samme tid så er ikke langt unna 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville ikke latt min sønn "henge" i sentrum som 12 åring. Vi bor i Oslo.

Anonymkode: 4ad23...16f

• Liker 7
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg bor på en liten plass og selv her har det vært problemer med narkobruk blant helt unge ungdommer. Dessuten kan hun komme ut for litt eldre ungdommer som prøver seg seksuelt allerede fra hun er 13 år. Når hun blir 13 må du passe på som en hauk på sosiale medier slik at hun ikke av nysgjerrighet logger seg på en sosial app. Det er utrolig mye svin der og de er rovdyr. Her er mange farer og hun blir raskt veldig tiltrekt av ting hun oppfatter som «voksne». 

Anonymkode: 6e457...e3c

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det får min 12 år gamle jente absolutt ikke lov til. Du kan jo henge i sentrum noen timer selv og se om du synes det er et sted for en 12 år gammel jente? Går ut fra at dette er en by? En ting er å gå innom noen butikker med venninner mens du handler/er i nærheten. Å «henge» uten mål og mening er noe helt annet. 

Hun trekkes mot de som pusher grenser skriver du, så jeg skjønner ikke engang at du spør. Du er forelder, det er din jobb å være den kjipe av og til. Nå var jeg streng, men hadde du visst hva jeg vet ut fra yrket mitt hadde du forstått hvorfor BARN ikke skal henge i sentrum. 

Anonymkode: 39e1f...10a

• Liker 9
  • Nyttig 3
Skrevet

Nå er ikke min interessert i å henge i byen, ennå iallfall. Men han vet at uansett alder så er ikke byen et sted man bare henger, de som henger der er de som ikke har noe annet og det er virkelig ikke helt det store. 

Han får selvsagt gå på kino, gå med venner for å kjøpe et eller annet men man går ikke til byen for å henge. 

Nå er det jo mye tull i rundt omkring i sentrum både her og der så like greit å holde seg unna.

Men jeg har registrert en del av jentene han har gått på skole med har valset rundt i byen fra 4-5 klasse så muligens jenteforeldrene er mindre strikte på dette siden jenter generelt sett er mer shoppingglade enn gutta. Vi bor jo og alle sentrumsnært så man trenger ikke å kjøre til byen.

Skrevet

Jeg var en av de jentene som «hang» veldig ofte i byen i den alderen, hadde en del venner den tiden som også gjorde det samme. Vi rotet oss borti en god del ting, som var relativt dårlig for en 12-13 åring. Begynte å røyke, skulke skolen, ble kjent med de eldre guttene som så på oss som sex objekter osv. og man er jo ganske naiv når man er i den alderen. Så.. her hadde jeg satt ned foten ganske kjapt. 

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Selvsagt ikke om det greier seg om Oslo eller andre store steder.  Men her vi bor er det helt greit. De går eller sykler dit, og det er ikke spesielt mye som skjer der.

AnonymBruker
Skrevet

Nei, å henge i sentrum uten mål og mening i en gjeng som 12-åring hadde ikke vært aktuelt her. 

Anonymkode: 1037c...744

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei, overhode ikke. Min gutt er 13 år gammel og har aldri hengt i sentrum. Vi har kjøpt et stort hus og har laget kjellerstue m/egen inngang nettopp fordi at han skal kunne ha venner der. Han er svært sosial og det reker unger inn og ut her. 

Jeg jobber som lærer og mange av de barna som henger i sentrum har det ikke godt hjemme (ifl dem selv).

Anonymkode: 29695...56d

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Jeg har en 12-åring som er pliktoppfyllende og grei. Hun har et stort nettverk av venner fra alle samfunnslag og skoler, for å si det sånn. Hun trekkes dessverre veldig mot de barna som stadig skal pushe grenser og være "først" ute med ting, eller oppføre seg som ungdom. Der foreldrene i liten grad følger opp, men lar barna fly rundt hele byen uten å ha oversikt over hvem de er sammen med eller hvor de er.

Det kuleste er å "henge rundt" i byen. Målet er å treffe andre barn som også er ute og bare henger. Det er sosialt.

Å være sammen med de venninnene som er hjemme hos hverandre og leker med sminke, er visst helt uinteressant.

Ville dere satt foten ned for 12-åringen og sagt at de får være hos hverandre når de er sammen? Eller er det greit å bare henge rundt i sentrum uten mål og mening?

Føler liksom det er en aktivitet som passer bedre til noen på typ 16 år.

Sentrum i denne sammenhengen er ikke kjempestort. På størrelse med Sandnes, kanskje. Eller Tønsberg.

Anonymkode: 1af6f...899

Nei barna mine får ikke henge i sentrum eller på kjøpesenter uten mål og mening.

Skal de kjøpe noe, på en aktivitet etc får de reisende gjøre det, deretter forlate stedet. Det er ikke en oppholdsplass. 

Anonymkode: 86765...0a1

• Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ingen unger, men her hadde svaret blitt et nei og eventuelt mange styrker av ordet nei om "den" ikke ga seg og ville være i byen, for der var alle de andre. Unger har ingenting uten voksne i et sentrum å gjøre. En kontrollert tur til og fra en nærbutikk for å kjøpe is med venninne er kanskje ok, men...innimellom der finnes alle de  som ikke har godt i sinne. De er over alt, selv om vi ikke ser dem og jeg vet det. Barn er barn, leker med hverandre i sin egen lille boble og ser ikke farene som kan lure. Husker med gru den historien om den lille jenta som bare skulle kjøpe seg en is i nærbutikken. Marianne Rugaas Knutsen var seks år da hun forsvant fra Risør i 1981. Jeg tenker innimellom på henne og andre som har forsvunnet sporløst. Vi har ingen unger å miste. :sukk: Her bilde av Marianne.
c9236ed7-48b6-4b8e-9382-83c63d090ef4-w_9

Anonymkode: 481d2...43e

• Liker 1
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg dro inn til Oslo med kompiser alene i den alderen. Vi tråkka rundt i sentrum og besøkte hobbybutikker. Vi var pliktoppfyllende gutter som aldri gjorde noe galt. Vi sa vi skulle inn for å gå i den og den butikken, og det var akuratt det vi gjorde. :)

Anonymkode: 16409...93a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...