Gå til innhold

Kjøpt bolig med mye støy - rettigheter

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Vi leide i murgård med etasjeskillere i tre, aner ikke når den ble bygget. Det var isolert med kull, rundt alle lister var det kølsvart, og vi spurte eieren og han bekreftet at da gården ble bygget isolerte de med kull mellom etasjene. Det hadde blitt litt av en skorstein om det begynte å brenne. 

Var ikke lytt, vi hørte ingenting fra noen naboer. 

Anonymkode: 5759e...30d

Kull? Var vel heller en type leire med eventuelt koks. Det var veldig vanlig før. 

https://no.m.wikipedia.org/wiki/Stubbeloft

Anonymkode: 3c45c...56a

• Liker 1

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Kjøper du en nesten 100 år gammel bolig, i et så gammelt hus, så kan du aldri forvente dagens standard verken mht. Lyd eller andre ting, uansett hvor mye oppussing som kan være gjort. 

Anonymkode: 616d7...59a

Forventer ikke samme standard, men forventer heller ikke å høre absolutt alt som skjer i blokka og ordrett hva naboer sier. Har tidligere leid leil. i bygg fra slutten av 1800-tallet der jeg ikke hørt naboene.
Dette er heller ikke min førte eide bolig, dette er en leilighet til 8+ mill, ikke direkte relevant, men har jobbet utrolig hardt for dette og føler jeg ikke sitter igjen med noe. 

Anonymkode: ac05e...e1e

AnonymBruker

Jeg er i en litt liknende situasjon. Bor i en blokk fra slutten av 60-tallet, med etasjeskillere i betong.

Har heldigvis ålreite naboer ellers, men personen som bor under meg lever omtrent som om han bor i studentkollektiv. I tillegg er han en gamer, så han sitter ofte på kveldene og roper høyt og plutselig på soverommet sitt, som er rett under mitt.

Når han har fester virker det også som om han og kompisene har brølekonkurranser, det er helt spesielt. Han har fått flere klager og advarsler fra andre naboer og lover å være stille, men å faktisk holde det han lover virker veldig vanskelig. Bråk på dag og kveld plager meg ikke (bor tross alt i blokk), men det er slitsomt å ikke kunne sovne om natta når man ønsker det selv, og må vente til naboen har lagt seg. Han legger seg stort sett rundt midnatt, så det kunne vært verre.

In the end må man nesten bare regne på det og kjenne om det er verdt det, om du fortsatt går i pluss totalt, TS. Gjør du ikke det, må du kanskje flytte igjen. Jeg har ikke selv klaget på min nabo, fordi han faktisk ER stille midt på natta. Hva angår lydene på dag og kveld, så må man få leve livet sitt i sin egen leilighet, sånn er det bare i blokk.

Men jeg håper jo inderlig at han flytter etter hvert. Elsker leiligheten ellers, så det skal mye til før jeg flytter.

Anonymkode: 2565b...f6a

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Forventer ikke samme standard, men forventer heller ikke å høre absolutt alt som skjer i blokka og ordrett hva naboer sier. Har tidligere leid leil. i bygg fra slutten av 1800-tallet der jeg ikke hørt naboene.
Dette er heller ikke min førte eide bolig, dette er en leilighet til 8+ mill, ikke direkte relevant, men har jobbet utrolig hardt for dette og føler jeg ikke sitter igjen med noe. 

Lydbøyler, isolasjon, 2 lag gips og MYE fugemasse hjelper. Har du råd til leilighet til 8 millioner, har du råd til noen gipsplater. Har gjort dette selv i en leilighet fra ca 1935. Det hjalp!

Hvis du skal ha innfelte spotter må du ha ny himling under, siden du ikke kan ta hull i lydisoleringen. Og hvis du skal ha fancy listverk koster det litt. 

Anonymkode: 3c45c...56a

• Liker 1
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 5.8.2024 den 23.04):

OJ her. 

Takk for svar. Syntes det er rart det ikke må opplyses om da jeg mener det er en mangel å høre nøyaktig hva naboene sier og gjør hele tiden. Har som nevnt bodd mange steder - har vel bodd i 6 leiligheter i Oslo tidligere med byggeår fra blant annet 30, 40 og 60 tallet og aldri opplevd lignende.

Inngangsdøra er relativt ny, så tror ikke den er problemet. 
Det å lydisolere taket er nok mulig, men kan fort bli kostnader for flere hundretusen. 
Det vil da også si iflg de fleste her at jeg kan selge uten å opplyse hvor lytt det er.

Rettelse; du opplever at det er et problem. Opplevelse av forhold er relativt. Selvfølgelig trenger ingen å opplyse om opplevelsen av å bo en plass, det er du ansvarlig for å oppgjøre deg en mening om selv.

At en bygård fra 1930 er lytt er ikke akkurat hemmeligholdt informasjon, det er svært selvforklarende. Om du velger å plages av det eller ikke har ingenting med forrige eier å gjøre, det kan hende hun eller han synes det var helt problemfritt.

Anonymkode: 16b8b...4e6

• Liker 2
AnonymBruker

Jeg har vært på mange visninger i løpet av mitt liv, og ofte er salgsoppgavene/ takstrapportene mangelfulle når det gjelder å opplyse om isolasjon som påvirker varme eller lyd.

Når jeg har spurt megler vet de ingenting eller antar bare, og når jeg har kontaktet selger og spurt om det er lytt eller trekkfullt, har de sagt nei.

Jeg var så uheldig å kjøpe en leilighet som var kald og man hørte naboene snakke, krangle og se på tv.

Selgeren var tilstede på visning og jeg spurte han om isolering med tanke på lyd fra naboer og kulde, og han löy til meg og sa at det var en varm leilighet og at han ikke hørte naboene.

Da jeg flyttet inn hørte jeg absolutt alt fra alle etasjer ☹️ og frøs hele vinteren.

Anonymkode: 00cc7...505

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...