Gå til innhold

Kjøpt bolig med mye støy - rettigheter

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei, 

Jeg kjøpte meg bolig i eldre bygård (30-tallet) for noen måneder siden i Oslo. 

Det ble ikke opplyst om det var svært lytt i leiligheten. Jeg kan høre alle dører i de ulike oppgangene inn i leiligheten til alle døgnets tider når det åpnes og lukkes. Videre kan jeg høre absolutt alt naboene ovenfor foretar seg, jeg kan høre om de åpner ett skap (høres ut som det er ved siden av meg), hører vært eneste skritt de tar og kan høre samtalene ordrett. 

Dette gjør det nesten umulig å bo her, da det konstant høres ut som det er andre er i leiligheten, hvert minutt hele døgnet. 

Jeg er klar over at man må tåle noe støy og naboer når man bor i blokk, men her virker det som det ikke eksisterer isolasjon mellom etasjene (hører dog kun hva leiligheten over foretar seg, og ikke den under og de ved siden av). For meg virker dette som noe klart burde vært opplyst om, da jeg ikke ville kjøpt leiligheten om det var informert om hvor lytt det faktisk var. 

Er det noen som har vært i samme situasjon tidligere? Hva gjorde dere? Noen som har klagd på dette til boligselgerforsikring? Hva gjorde dere ved salg, informerte dere om hvor lytt det faktisk er?

Anonymkode: ac05e...e1e

• Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Kan du ikke legge støyisolasjon / støøydempende plater i taket?

Anonymkode: 3e5b3...784

• Liker 8
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dette er selvfølgelig ingenting du kan klage på. Det er ingen mangel eller skade. Det er en bygård fra 1930, om du ønsker å lydisolere tar du det opp med sameiet/borettslaget. 

Anonymkode: 16b8b...4e6

• Liker 12
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nei. Dette er ikke en skjult og vesentlig mangel, men helt vanlig i gamle bygårder. Du bør sjekke at det er tettelist rundt inngangsdøra. Og fylle hjemmet ditt med tekstiler i alle varianter, det demper lyd og romklang.

Anonymkode: 392d0...60e

• Liker 7
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det høres ut som en typiske hård fra 30-tallet. Du har plikt til selv å innhente informasjon.  Dersom dette var viktig for deg før kjøpet, skulke du ha spurt da du var på visning/inspeksjon. 

Anonymkode: 7f550...971

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Hei, 

Jeg kjøpte meg bolig i eldre bygård (30-tallet) for noen måneder siden i Oslo. 

Det ble ikke opplyst om det var svært lytt i leiligheten. Jeg kan høre alle dører i de ulike oppgangene inn i leiligheten til alle døgnets tider når det åpnes og lukkes. Videre kan jeg høre absolutt alt naboene ovenfor foretar seg, jeg kan høre om de åpner ett skap (høres ut som det er ved siden av meg), hører vært eneste skritt de tar og kan høre samtalene ordrett. 

Dette gjør det nesten umulig å bo her, da det konstant høres ut som det er andre er i leiligheten, hvert minutt hele døgnet. 

Jeg er klar over at man må tåle noe støy og naboer når man bor i blokk, men her virker det som det ikke eksisterer isolasjon mellom etasjene (hører dog kun hva leiligheten over foretar seg, og ikke den under og de ved siden av). For meg virker dette som noe klart burde vært opplyst om, da jeg ikke ville kjøpt leiligheten om det var informert om hvor lytt det faktisk var. 

Er det noen som har vært i samme situasjon tidligere? Hva gjorde dere? Noen som har klagd på dette til boligselgerforsikring? Hva gjorde dere ved salg, informerte dere om hvor lytt det faktisk er?

Hadde du forsikirng da du kjøpte? Hør med dem 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Ja, kjøpte en leilighet  i Oslo som var bygd i 1955. Altså rett etter krigsårene da de sparte på alt for å få fortgang på byggeprosessen. Også fikk jeg en araber (ikke noe imot hans bakgrunn - kun ment for kontekst) som nabo. Han jobbet ikke og snakket (eller ropte) i telefon med kompisen sin 24/7. Holdt på å klikke. Jeg bodde også i 4. etg og kunne høre naboen fra 1. etg nyse - det var dog ikke et stort problem.

Heldigvis så kjøpte vi leilighet (nybygg) på Løren❤️Og det er som dag og natt. Selv med barnehage under oss så hører vi nada. 😁

Anonymkode: b77b9...2aa

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er så uendelig glad for å bo i enebolig på landet. Blir bare mer og mer sikker på at å bo tett på folk, enten i boligfelt eller bygård/blokk ikke er noe for meg. 

Anonymkode: 2ffc5...e26

• Liker 7
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Kan du ikke legge støyisolasjon / støøydempende plater i taket?

Det er ikke sånn det fungerer, bass og vibrasjoner kan likevel komme nedover veggene, skal man isolere mot lyd må faktisk hele tas for å være effektiv. 

Anonymkode: c811f...52a

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg er så uendelig glad for å bo i enebolig på landet. Blir bare mer og mer sikker på at å bo tett på folk, enten i boligfelt eller bygård/blokk ikke er noe for meg. 

Anonymkode: 2ffc5...e26

Nå kan man kjøpe seg nyere leilighet da. Slik at problemet som nevnes her forsvinner. Enebolig på landet koster mer enn det smaker. Plutselig så er man avhengig av bil, må være drosjesjåfør for barna, fritiden går på å pusse opp / vedlikeholde boligen. Finnes både fordeler og ulemper med begge deler.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg må nok si meg enig med de overfor - du har kjøpt en leilighet i en gammel bygård som er i Oslo, så dette er ikke en vesentlig mangel når det er en så sentral beliggenhet. Det er kjipt, men det er nok ikke så mye å gjøre bortsett fra å møblere, lydisolere selv eller selge leiligheten videre.  

Anonymkode: 9a6b9...bd6

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

OJ her. 

Takk for svar. Syntes det er rart det ikke må opplyses om da jeg mener det er en mangel å høre nøyaktig hva naboene sier og gjør hele tiden. Har som nevnt bodd mange steder - har vel bodd i 6 leiligheter i Oslo tidligere med byggeår fra blant annet 30, 40 og 60 tallet og aldri opplevd lignende.

Inngangsdøra er relativt ny, så tror ikke den er problemet. 
Det å lydisolere taket er nok mulig, men kan fort bli kostnader for flere hundretusen. 
Det vil da også si iflg de fleste her at jeg kan selge uten å opplyse hvor lytt det er.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Ja, kjøpte en leilighet  i Oslo som var bygd i 1955. Altså rett etter krigsårene da de sparte på alt for å få fortgang på byggeprosessen. Også fikk jeg en araber (ikke noe imot hans bakgrunn - kun ment for kontekst) som nabo. Han jobbet ikke og snakket (eller ropte) i telefon med kompisen sin 24/7. Holdt på å klikke. Jeg bodde også i 4. etg og kunne høre naboen fra 1. etg nyse - det var dog ikke et stort problem.

Heldigvis så kjøpte vi leilighet (nybygg) på Løren❤️Og det er som dag og natt. Selv med barnehage under oss så hører vi nada. 😁

Angrer på jeg ikke kjøpte nybygg på Løren, vurderte det..

• Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Løren er jo ingenmannsland.

Anonymkode: 92d09...2a7

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Veidnes i Porsanger er ingenmannsland. Løren er langt fra Veidnes

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ja, jeg kjøpte mer sentralt. Men, sett i ettertid, ville jeg heller hatt det rolig, slik at det hadde gått an å sove etc.

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Tja, men det er vel ikke siste kjøpet ditt? Vent et par år så kjøper du deg en nyere leilighet hvor enn det måtte være. Jeg er glad den dag i dag at vi bodde i den leiligheten fra 1955 selv om jeg holdt på å bli gal. Det gjorde at vi tenkte oss litt mer på neste kjøpet (som ble tilfeldigvis Løren) mtp. lydisolering. 

Før vi kjøpte på Løren så satte jeg meg ned og begynte å gå gjennom byggeforskriftene. Det er slik at jeg fant ut f.eks. at det ble gjort mange unntak fra byggeforskriftene etter krigsårene som følge av boligmangel. De måtte bygge mye på veldig kort tid. Derfor unngår man disse leiligheter med mindre man bor alene 😁

Et annet tips for fremtiden er å kjøpe leilighet i en lavblokk så unngår man å ha masse naboer, jo færre jo bedre. Vi er ett av de få på Løren som bor i en lavblokk da de fleste er høyblokker. Det er mao. 4. etg. blokk hvor 1. er barnehage. Dvs. vi har nesten ingen naboer. Kun i 3. og 4. etg. Og barnehagen er stengt mens vi er hjemme 😁

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Her i blokken fra 50-tallet hører jeg ingen av naboene verken på siden oppe eller under. Blokken er i tykk betong og meget bra lydisolert. Hører knapt noe trafikk utenfor (hovevei til stor by). 

Å bo slik du forteller hadde slitt meg totalt ut. Derfor slikt må spørres om før du kjøper. Evt få det skriftlig er det beste.

Anonymkode: 3553c...1b3

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Just now, AnonymBruker said:

Tja, men det er vel ikke siste kjøpet ditt? Vent et par år så kjøper du deg en nyere leilighet hvor enn det måtte være. Jeg er glad den dag i dag at vi bodde i den leiligheten fra 1955 selv om jeg holdt på å bli gal. Det gjorde at vi tenkte oss litt mer på neste kjøpet (som ble tilfeldigvis Løren) mtp. lydisolering. 

Før vi kjøpte på Løren så satte jeg meg ned og begynte å gå gjennom byggeforskriftene. Det er slik at jeg fant ut f.eks. at det ble gjort mange unntak fra byggeforskriftene etter krigsårene som følge av boligmangel. De måtte bygge mye på veldig kort tid. Derfor unngår man disse leiligheter med mindre man bor alene 😁

Et annet tips for fremtiden er å kjøpe leilighet i en lavblokk så unngår man å ha masse naboer, jo færre jo bedre. Vi er ett av de få på Løren som bor i en lavblokk da de fleste er høyblokker. Det er mao. 4. etg. blokk hvor 1. er barnehage. Dvs. vi har nesten ingen naboer. Kun i 3. og 4. etg. Og barnehagen er stengt mens vi er hjemme 😁

Hvilke krig snakker du om? 1. verdenskrig? 2. verdenskrig var ferdig i 1945, denne boligen til TS er fra 1930-tallet. Min blokk er fra 50-tallet og er totalt lydisolert, kan ikke høre naboer, knapt nok noe trafikk utenfor selv om det er nesten midt i sentrum.

Anonymkode: 3553c...1b3

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi har bodd sånn du beskriver, heldigvis leide vi bare, for vi kunne bokstavelig talt høre hvert ord naboene sa til hverandre om de bare snakket litt tydelig. Det funker ikke med barneskrik fra en kant og festing fra en annen… Skader ikke høre med forsikringsselskapet om du kan få noe dekket for å få det lydisolert.

Anonymkode: fd60d...ab7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...