AnonymBruker Skrevet 5. august 2024 #1 Skrevet 5. august 2024 Jeg skal selvfølgelig ta han med til dyrlegen om det ikke er bedre i morgen Da jeg kom hjem fra jobb i dag så var det blod i senga mi + hannkatten slikket seg sånn på frampoten. Jeg ser han har fått et sår, så mest sannsynlig har han slåss med den andre katten min siden de ikke har vært ute i dag. Ingen tegn på halting, han virker ellers frisk og spiser godt. Jeg får ta på poten og det virker ikke som han har vondt, men at det er ubehagelig og svir/klør. Er det noe jeg kan smøre på selv som kan lindre dette litt? Eller er det kun via resept fra dyrlege? Anonymkode: 7acf9...391
AnonymBruker Skrevet 5. august 2024 #2 Skrevet 5. august 2024 Du kan prøve å rense med klorheksidin eller pyrisept. Om du klarer å få gjort det innen såret «lukker» seg er det en stor fordel. For blir det et lukket sår som ikke er renset danner det seg raskt en verkebyll som man må til dyrlege for å drenere ut betennelsen fra. Anonymkode: 34a60...e3b
AnonymBruker Skrevet 5. august 2024 #3 Skrevet 5. august 2024 Rens så godt du klarer. Men det er likevel stor sannsynlighet for betennelse så jeg hadde reist til veterinær i morgen uansett, det er så mange bakterier i kattebitt. Har selv blitt bitt av katt to ganger (litt ordentlig bitt liksom) og selvom sårene har blitt renset to ganger (hjemme og hos lege) har jeg endt opp med betennelse i alt av sår begge gangene. Anonymkode: 485a3...472
AnonymBruker Skrevet 5. august 2024 #4 Skrevet 5. august 2024 Vask så godt du kan og følg med på såret. Hevelse/betennelse kan komme mange dager etter skaden, så ta en titt i hvertfall ei uke fremover. Jeg har sårspray/pyricept og Abilar sårsalve liggende til slike hendelser. Abilar smaker bittert (kvae) og er seigt, så det holder seg på såret og frister ikke dyret til å slikke. Ingredienslista på Abilar og Abilar Vet er identiske, så jeg er usikker på hva forskjellen skal være. Jeg bruker den billigste. Anonymkode: 90225...18e
AnonymBruker Skrevet 5. august 2024 #5 Skrevet 5. august 2024 Min katt ble bitt, og jeg var da for langt unna dyrlege, så klippet bort noe av pelsen rundt og renset såret med pyrisept. Fulgte med de neste dagene, og vasket såret jevnlig. Hadde tenkt å ta han med til dyrlegen, men såret grodde helt fint, så trengte ikke det likevel. Var hos dyrlegen kort tid etter pga noe annet, og ba de sjekke såret, og de sa at alt så bra ut. Anonymkode: 60434...d13
AnonymBruker Skrevet 5. august 2024 #6 Skrevet 5. august 2024 Det er også mulig å rense med grønnsåpevann om du ikke har pyrisept tilgjengelig. Anonymkode: 60434...d13
AnonymBruker Skrevet 5. august 2024 #7 Skrevet 5. august 2024 AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Jeg skal selvfølgelig ta han med til dyrlegen om det ikke er bedre i morgen Da jeg kom hjem fra jobb i dag så var det blod i senga mi + hannkatten slikket seg sånn på frampoten. Jeg ser han har fått et sår, så mest sannsynlig har han slåss med den andre katten min siden de ikke har vært ute i dag. Ingen tegn på halting, han virker ellers frisk og spiser godt. Jeg får ta på poten og det virker ikke som han har vondt, men at det er ubehagelig og svir/klør. Er det noe jeg kan smøre på selv som kan lindre dette litt? Eller er det kun via resept fra dyrlege? Anonymkode: 7acf9...391 Desinfiser med pyrisept eller liknende og ta på noe teip/plaster som hindrer katten i å slikke på såret. Hvis den slikker på såret, kan det tilføre bakterier og betennelse. Det kan være vanskelig å hindre katten i å slikke bort plasteret. Hvis det er et problem, trenger katten en krage som hindrer tilgang til å slikke poten. En krage kan du lage selv av en bit kartong og litt teip. Anonymkode: 55c26...c19
AnonymBruker Skrevet 9. august 2024 #8 Skrevet 9. august 2024 Takk for alle tips! Jeg renset såret så godt jeg kunne men poten hovnet mer og mer opp utover uken så i går ble det dyrlege. Var full infeksjon gitt.. gutten hadde fått en abscess og det rant masse puss og blod ut. Så de fikk renset godt også har jeg fått resept på Metacam + antibiotika. Så hvis noen opplever det samme så kan det være greit med en dyrlegesjekk uansett Anonymkode: 7acf9...391 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå