Gå til innhold

Hvor mange kaker til 14/18 personer

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Usikkert om vi blir 14 eller 18 stk i bursdag , mem hvor mange kaker ville dere hatt?

vi skal ha isbuffet og sveler også når det er kaker.

Anonymkode: e2e23...4b0

Skrevet

Kommer helt an på antall barn/voksne og hvor i landet og hvor glad i kaker. 

Minst 3 for variasjon, men trenger ikke å være kjempestore da dere har annet i tillegg. 

Sunnmøre = 15 kaker. 😆😁😋

• Liker 7
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Hoho, nå kan det bli liv i leiren! Frem med popcornet!

Støtter forrige taler. Minst tre for variasjon, og minst tosifret hvis det er sunnmøringer involvert. Hilsen sunnmøring 🤣

Anonymkode: 32fe5...c94

• Liker 6
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Kommer an på alderen på gjestene, og om de er glad i kaker. 

Anonymkode: f1263...33d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Hoho, nå kan det bli liv i leiren! Frem med popcornet!

Støtter forrige taler. Minst tre for variasjon, og minst tosifret hvis det er sunnmøringer involvert. Hilsen sunnmøring 🤣

Anonymkode: 32fe5...c94

Jeg er sunnmøring men ingen kakespiser eller kakebaker🙈

AnonymBruker
Skrevet
Daisy-love skrev (1 time siden):

Kommer helt an på antall barn/voksne og hvor i landet og hvor glad i kaker. 

Minst 3 for variasjon, men trenger ikke å være kjempestore da dere har annet i tillegg. 

Sunnmøre = 15 kaker. 😆😁😋

Hva betyr ikke kjempestore?  De kunne vært sunnmøringer siden de elsker kaker men er ikke det

• Nyttig 1
Skrevet

Ville ha bakt tre kaker.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

I bursdager pleier jeg alltid bare 3-4 kaker. 

Alltid ei sjokoladekake eller brownies (som kan fryses) 

Pavlova med friske bær (alltid denne som blir tom først) 

Ei kremkake (bløtkake, gelekake, islandsk kjempe etc) 

Og ei som bare frister for å prøve noe nytt. 

Sitter somregel igjen med en god del og opplever egentlig at folk spiser mindre og mindre kake for hvert år! Begrensninger på barn i større grad og vokse som bare tar et bittelite kakestykke... 

Anonymkode: 02c3f...0cd

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Jeg er sunnmøring men ingen kakespiser eller kakebaker🙈

- Da kjøper du ferdig marengsbunn, Pavlova krem og friske bær (smækk, kake på 10 min som alle elsker) 

- Toro brownies (favoritt blandt kids og ungdommer) 

- kjøp bløtkakebunn, menkomel krem, aprikossyltetøy, marengs og sjokolade. Så har du islandsk kjempe og en favoritt blandt oldisene 😎

Anonymkode: 02c3f...0cd

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Hva betyr ikke kjempestore?  De kunne vært sunnmøringer siden de elsker kaker men er ikke det

Sånne langpannen som tar hele komfyren tenkte jeg på som kjempestore. Heller flere runde, eller mindre langpanner for mer variasjon. Om de elsker kaker, så må du nok justere behovet opp litt? Foretrekker du variasjon så flere det flere mindre runde/små langpanner,  men er det veldig storspilte kan gjerne en stor kake som Verdens beste, gulrotkake marisspankake, sjokoladekake osv være med på å dekke behovet litt. Prinsessekake er en kake som blir brukt mye i min familie for å gi litt mer mat til kakene, og vi er mange som liker den.  

Du må se litt hva som passer for deg å lage alene, om noen kan hjelpe deg, og hva du liker og tror andre vil like. Sjokoladekake er et must, og for noen er en kremkake også et must (ikke hos oss). Oreokake er en slager og kan evt erstatte annen sjokoladekake. 
Ellers er det litt mer fritt. Jeg hadde tenkt gulrotkake med kremostglasur, krydderkake med moccaglasur (hadde ikke hatt tre kaker med sjokolade om det si skulle bare være tre kaker, men denne er elsket, men mulig oreokake hadde vunnet her  pga de små 😄), prinsessekake (prinsessekake er en favoritt her, men blir litt dobbelt med sveler i tillegg):, eller ostekake. Mange er glad i pavolova også, eller en eplekake til høsten. Det finnes jo haugesvis av kaker å lage, men ser du ikke er så glad i det, og da finnes det masse gode poser en kan bruke. Rema sin fryste sjokoladekake er det også mange som skryter av, men jeg tåler ikke melk så har ikke prøvd. 

Legger ved oppskrift på tidenes enkelte brownies. Den er så god! Kan lages med glutenfritt mel, tilsettes hakkede nøtter/og eller hakket sjokolade, kan lages som muffins også. Alt er prøvd, og veldig vellykket og fått masse ros for den. Den er best fersk, og litt lunken som brownies ofte er, men går fint å spise kald neste dag også. Perfekt til iskrembuffeten også, for denne er rågod med is til 😋

http://www.veganmisjonen.com/2014/07/oppskrift-vegansk-browniekake.html

Skrevet

Siden det er iskrem og sveler også ville jeg bakt 3-4 kaker. Jeg liker at det er litt variasjon slik at alle finner noe de har lyst på.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er nordmøring, og jeg regner 3 personer pr kake. 
Altså hvis det er 14 gjester ville jeg hatt 4-5 kaker, og med 18 ville jeg hatt 6 kaker.

Og så deler jeg restene ut til naboene etterpå :ler:

Anonymkode: 0dac8...b34

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Men er det mest barn eller voksne? Hadde ikke orket å mekket opp så mye om det er til barn. Toro muffins og brownies og en pakke is. Til voksne så holder det vel med en kake.

Hadde selskap igår, 10 barn og 15 voksne. Pavlova, ostekake, brownies og muffins, samt et par pakker is. Restene fikk plass på en tallerken

Anonymkode: f13a5...ba1

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Men er det mest barn eller voksne? Hadde ikke orket å mekket opp så mye om det er til barn. Toro muffins og brownies og en pakke is. Til voksne så holder det vel med en kake.

Hadde selskap igår, 10 barn og 15 voksne. Pavlova, ostekake, brownies og muffins, samt et par pakker is. Restene fikk plass på en tallerken

Anonymkode: f13a5...ba1

Det er mest voksne

5 under 12, resten fra 18 år og oppover 

AnonymBruker
Skrevet

Dette er litt som å spørre hvor langt et tau er ;)

Hva som forventes av et kakebord, er veldig ulikt fra ulike steder i landet. 

Jeg er fra Vestlandet. Her skal det bugne av kaker og utvalg. Det SKAL være masse rester igjen. Det er ikke sånn at "det skal være nok til at alle skal få 2 stykker hver"; det skal være utvalg også, ikke sånn at "alle får ett stk sjokoladekake og ett stk bløtekake" - for hva med de som foretrekker ostekake eller gulrotkake eller verdens beste eller fyrstekake???? 

Her ville man vært en dårlig vert om man hadde mindre enn tre sorter kaker ( i tillegg til svelene!). 

Mens andre steder i landet - blant annet der mannen er fra - er det helt andre regler og forventninger. Jeg var i konfirmasjon i sviger-slekta, og var helt forferdet over det stusselige kakebordet. Det var to - to - kaker, til nesten 30 stk, men alle de andre gjestene tok ett bitte bitte lite stykke kake, og så ut som om de syntes dette var gode greier og ikke noe å si på. 

Så om du er fra et "her skal det Bugne! "sted ville jeg hatt minst 3 kaker, mens om du er fra "kakebordet er for at alle skal få en liten søtsmak" så holder det helt sikkert i massevis med 2.. 

Anonymkode: 5e214...31d

• Liker 4
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hos familien på Sunnmøre: minst 10, gjerne 18, kaker på 18 personer. Is teller ikke, men svele kan erstatte en kake. 

Hos familien i Oslo: 3-4 kaker på 18 personer, svele erstatter en kake, og is erstatter en kake. 

Anonymkode: 3662c...d34

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Vi hadde 3 kaker på 20 voksne. Men var annet mat først. Ble igjen kake til oss da. 

Anonymkode: 3d025...a2b

Skrevet

Jeg er vant med at i STORE lag så beregner man minst 1/2 kake pr pers, og i mindre lag 1/4- 1/3 kake pr person, men dette er veldig individuelt, utifa hvilke kaker, type lag og ikke minst hvasalgs familie man er. Har lagt merke til at spesielt Oslofolk er litt moderate i kakeutvalg og mengde......

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Hos familien på Sunnmøre: minst 10, gjerne 18, kaker på 18 personer. Is teller ikke, men svele kan erstatte en kake. 

Hos familien i Oslo: 3-4 kaker på 18 personer, svele erstatter en kake, og is erstatter en kake. 

Anonymkode: 3662c...d34

Neida ingen som ville hatt 18 på Sunnmøre heler 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Vi hadde 3 kaker på 20 voksne. Men var annet mat først. Ble igjen kake til oss da. 

Anonymkode: 3d025...a2b

Vi har også annen mat først. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...